Bekijk volle/desktop versie : Ze willen altijd geld "lenen"...Hoe ermee omgaan?



Pagina's : [1] 2 3 4

17-05-2011, 17:55
Salaam allaikoem,

Ik heb het geluk financieel goed terecht zijn gekomen. Zo heb ik een eigen bedrijf, mooie wagen, enzovoort. Maar geld trekt helaas ook aangetrouwde familie aan die opeens geld te kort komen. Met aangetrouwde familie bedoel ik familie van mijn echtgenote (en iets verder), en mijn schoonbroers.

In het begin leende ik zonder probleem geld uit, omdat ik graag mensen help. Maar na de zoveelste vraag wordt ik het wel beu, en vooral als er nog heel wat geld niet teruggegeven wordt. Sommigen kunnen niet, maar sommige vinden het niet zo belangrijk omdat ik het niet nodig heb. Ze zeggen het niet, maar ik leid dit af van wat ze ondertussen opgespaard hebben.

Ik wil nu komaf maken met dit gedrag, maar ook de familie niet beledigen.
Hoe kan ik het best omgaan met deze vragen, zonder ze te beledigen, en zonder een cent uit te "lenen"?

17-05-2011, 18:26


Zeg gewoon heel simpel :

Nee sorry ik doe het niet meer, ben aan het sparen voor iets.. of heb alles op een spaarrekening gezet waar ik de eerste 5 jaar niet aan kan komen..

17-05-2011, 18:41
Geen smoesjes verzinnen en gewoon eerlijk zijn
dat je het niet wilt uitlenen. Door smoesjes te verzinnen gaat
het een keer verkeerd.

17-05-2011, 18:45
Bij die van Belgie en Nederland probeer ik de laatste tijd het smoesje dat ik mijn geld in Marokko heb, en dat ik hier net genoeg heb achtergelaten om in mijn kosten te voorzien.

Maar in Marokko kan ik dat smoesje niet vertellen. Maar probeer ik het met dat ik een huis wil bouwen. Alleen zien ze niets in in aanbouw, zodat het gevraag doorgaat.

Binnenkort ga ik op vakantie in Marokko, en zullen enkele dagen voor mijn vertrek de aanvragen binnenkomen xzuchtx

17-05-2011, 18:52



Citaat door faissal2011:
Bij die van Belgie en Nederland probeer ik de laatste tijd het smoesje dat ik mijn geld in Marokko heb, en dat ik hier net genoeg heb achtergelaten om in mijn kosten te voorzien.

Maar in Marokko kan ik dat smoesje niet vertellen. Maar probeer ik het met dat ik een huis wil bouwen. Alleen zien ze niets in in aanbouw, zodat het gevraag doorgaat.

Binnenkort ga ik op vakantie in Marokko, en zullen enkele dagen voor mijn vertrek de aanvragen binnenkomen xzuchtx


Juist dan moet je zeggen: ik ga op vakantie!! het woord vakantie spreekt al voor zich.. ik leen niks meer! heb het nodig voor mijn vakantie

17-05-2011, 19:03
zeg dat je een grote investering wil doen of hebt gedaan (huis kopen bijv) en dat je het geld nodig hebt en niet kunt missen. Kijk ik ben ook altijd iemand die heel sociaal en behulpzaam is maar heb gemerkt dat men daar misbruik van maakt op den duur en je moet tegenwoordig gewoon assertief zijn en soms gewoon bijdehand en direct!

17-05-2011, 21:05
Uiteindelijk zal het op neer komen (of meestal) dat je gierig overkomt.
(niet lelijk bedoelt) Je word gewoon bestempeld als een gierigerd.
Haha, was ook bij mijn broers gebeurt. Vaak herrineren dat ze nog geld moeten krijgen van vriend die en die. Ze kregen het geld met moeite terug vooral omdat ze het niet nodig hebben en zijn voor gierig bestempeld. Eentje heeft er zelfs zijn beste vriend mee verloren.

17-05-2011, 21:06

Citaat door Dina_lady:
zeg dat je een grote investering wil doen of hebt gedaan (huis kopen bijv) en dat je het geld nodig hebt en niet kunt missen. Kijk ik ben ook altijd iemand die heel sociaal en behulpzaam is maar heb gemerkt dat men daar misbruik van maakt op den duur en je moet tegenwoordig gewoon assertief zijn en soms gewoon bijdehand en direct!

Geloof mij, die mensen zullen er altijd aan blijven denken en je er altijd aan herrineren. "Ewa, heb je je grote "investering" al gedaan of ben je er al mee bezig?". Irritaaaaaaaaaaaaaaaaaant

18-05-2011, 09:31
Zeg gewoon dat je nog een studieschuld hebt, waar de IB-groep nu pas mee aankomt zitten. En dat je moet terugbetalen en voorlopig wel bezig zal zijn. Geen geld om uit te lenen. Zeg tegen ze" hebben jullie geld voor mij te leen? of kan ik dat geld terugkrijgen ik moet een schuld betalen....pfff moeilijk.

18-05-2011, 11:37
nee.. ik leen geen geld uit.

waarom moet je er een heel verhaal omheen verzinnen.
Nee, La, No. OHOI..

haha.. wees eerlijk.. niemand heeft recht op jou geld.. zo moeten ze zich ook niet gedragen..

suc6..

18-05-2011, 13:11

Citaat door faissal2011:
Salaam allaikoem,

Ik heb het geluk financieel goed terecht zijn gekomen. Zo heb ik een eigen bedrijf, mooie wagen, enzovoort. Maar geld trekt helaas ook aangetrouwde familie aan die opeens geld te kort komen. Met aangetrouwde familie bedoel ik familie van mijn echtgenote (en iets verder), en mijn schoonbroers.

In het begin leende ik zonder probleem geld uit, omdat ik graag mensen help. Maar na de zoveelste vraag wordt ik het wel beu, en vooral als er nog heel wat geld niet teruggegeven wordt. Sommigen kunnen niet, maar sommige vinden het niet zo belangrijk omdat ik het niet nodig heb. Ze zeggen het niet, maar ik leid dit af van wat ze ondertussen opgespaard hebben.

Ik wil nu komaf maken met dit gedrag, maar ook de familie niet beledigen.
Hoe kan ik het best omgaan met deze vragen, zonder ze te beledigen, en zonder een cent uit te "lenen"?



Ik heb het zelfde probleem we hebben het goed alhoemdililah.
Maar ik word gek van mijn broer en ik schaam me vreselijk voor hem.
Mijn man is het ook zat nu zeggen we dat ze schulden hebben met de
belastingdienst. Het is ook waar maar hij neemt daar geen genoegen mee.
Hij brengt mij alleen in problemen.

Het ergste vind ik hij heeft al geld geleend en dan komt hij over 2 weken
achter mij rugom dan vraagt hij WEER om geld telenen.

Pas zei ik ga lekker hard werken en niet van een uitkering leven.
Eerst geld terug dan kijk ik weer verder.
Iedereen komt maar naar ons en mensen van marokko.
Ze begrijpen niet dat je hard werkt voor je toekomst.
We zijn bijna overspannen en stres plus kinderen.

18-05-2011, 13:17
Gewoon eerlijk blijven en de waarheid vertellen.
Dat je geen geld meer wilt uitlenen omdat je het nooit terug krijgt.
Denk dat jij ook je toekomst op wilt bouwen. Zegt je echtgenote hier niets van aangezien het haar familie is?

18-05-2011, 15:04



Citaat door faissal2011:
Salaam allaikoem,

Ik heb het geluk financieel goed terecht zijn gekomen. Zo heb ik een eigen bedrijf, mooie wagen, enzovoort. Maar geld trekt helaas ook aangetrouwde familie aan die opeens geld te kort komen. Met aangetrouwde familie bedoel ik familie van mijn echtgenote (en iets verder), en mijn schoonbroers.

In het begin leende ik zonder probleem geld uit, omdat ik graag mensen help. Maar na de zoveelste vraag wordt ik het wel beu, en vooral als er nog heel wat geld niet teruggegeven wordt. Sommigen kunnen niet, maar sommige vinden het niet zo belangrijk omdat ik het niet nodig heb. Ze zeggen het niet, maar ik leid dit af van wat ze ondertussen opgespaard hebben.

Ik wil nu komaf maken met dit gedrag, maar ook de familie niet beledigen.
Hoe kan ik het best omgaan met deze vragen, zonder ze te beledigen, en zonder een cent uit te "lenen"?



Je kunt zeggen:
Sorry, maar ikheb het vastgelegd op de bank en ik kan er niet meer bij.
En klaar.

Als je gaat zeggen: ja ik leen niet meer, want ik krijg niks meer terug, dan zeggen ze: Ja, maar dat zijn zij, ik ga het WEL terug geven. Dan krijg je zulke discussies.

Dus gewoon zeggen, dat je er niet bij kan. Wat betreft de rest, die het nog moet terug geven. Misschien kun je daar een keer op aansturen tijdens een gesprek.

18-05-2011, 15:04

Citaat door faissal2011:
Bij die van Belgie en Nederland probeer ik de laatste tijd het smoesje dat ik mijn geld in Marokko heb, en dat ik hier net genoeg heb achtergelaten om in mijn kosten te voorzien.

Maar in Marokko kan ik dat smoesje niet vertellen. Maar probeer ik het met dat ik een huis wil bouwen. Alleen zien ze niets in in aanbouw, zodat het gevraag doorgaat.

Binnenkort ga ik op vakantie in Marokko, en zullen enkele dagen voor mijn vertrek de aanvragen binnenkomen xzuchtx



Zoooo herkenbaar dit.mijn man haat juni,want zoals je zegt,dan stromen de
Aanvragen binnen.ook veel aan die luie broers van hem lenen.ik bedoel niet een paar hondertjes naar echt duizenden euros.tfoe ik haat ze.nu heb ik met niemand van hun contact.simpel omdat het bloedzuigers zijn.

18-05-2011, 15:09

Citaat door salt-peper:
Zoooo herkenbaar dit.mijn man haat juni,want zoals je zegt,dan stromen de
Aanvragen binnen.ook veel aan die luie broers van hem lenen.ik bedoel niet een paar hondertjes naar echt duizenden euros.tfoe ik haat ze.nu heb ik met niemand van hun contact.simpel omdat het bloedzuigers zijn.



Als ze het terug geven dan is het geen probleem. Mijn man leent ook wel eens wat aan zijn broers uit, maar geloof me... binnen een jaar heeft hij zijn geld terug. Zijn ene broertje had ook eerst iets van 5000 duizend euro schuld. Een student nog wel. Nou hij heeft eerst dat afbetaald. Daarna heeft hij pas voor zichzelf gespaard om op vakantie te gaan. Aan zo iemand kun je de volgende keer weer lenen.

Maar als je man ziet dat hij niks terug krijgt, dan moet hij zijn portemonnee in zijn zak houden.

Pagina's : [1] 2 3 4