Bekijk volle/desktop versie : sbar!



13-05-2011, 11:08
Bismillah ar-Rahmaan ar-Raheem
Assalatoe wa salam 3ala sayidina Mohamed wa 3ala alayhi as7abihi al ajma3een.

Lof zij Allah, die Zijn gezant zond met leidraad en het geloof van de waarheid, opdat deze het gehele geloof uit de doeken zou doen.
Hij, de Verhevene, stelde hem aan als goed voorbeeld voor degene die op Allah hoopt en op de Laatste dag.
Ik prijs Hem ontelbare keren vanwege Zijn goedheid en Zijn zegeningen, zolang de aarde onder Zijn hemel blijft bestaan.
Allah's zegeningen met onze boodschapper Mohamed en met zijn volgelingen, zo vaak als Allah's perfectie en zoals past bij Zijn perfectie.
Insha Allah zal de lezing van vandaag gaan over as-sabr, oftewel geduld.. de sleutel naar het Paradijs.

Want hoe belangrijk zijn goede manieren in het leven van de gelovige mens!
Het belang wordt bevestigd door een uitspraak van onze geliefde uitverkorene:
"Ik ben gezonden om de nobelste der goede manieren te vervolmaken."

Eén van de belangrijkste goede manieren:Eén van de basiseigenschappen van ons nobele geloof, één van de belangrijkste goede manieren die diep verankerd zijn in het leven van de gehele mensheid, dat is de eigenschap geduld.
Iemand stelt de vraag:
"Ik heb de neiging me in te laten met die en die ongehoorzaamheid, wat moet ik daaraan doen?"
Wat je daarop kunt antwoorden is. "Heb geduld."
De ander zegt:
"Ik probeer 's ochtends vroeg op te staan om het ochtendgebed te verrichten maar het lukt me steeds niet, wat moet ik nu doen?"
Zeg dan:
"Heb geduld"
De werkelijke betekenis van geduld is verloren gegaan en het woord geduld is bij velen van ons verworden tot iets theoretisch
Wie van ons ziet het nog als een praktisch methode om er ieder mogelijke probleem mee te lijf te gaan en er ieder mogelijk doel mee te bereiken?

13-05-2011, 11:09


Geduld is de sleutel van het bestaan

Denk met me mee over Allah's schepselen.
Kijk naar de foetus in het binnenste van zijn moeder en kijk naar de fases die het doorloopt.
Hij is niet plotseling root geworden.
En kijk eens naar de gewassen op het veld, die stapsgewijs groeien.
Kijk dan hoe stapsgewijs de zon ondergaat en hoe hij weer opkomt.
Voor jullie heb ik de volgende vraag:
Hebben jullie gezien dat Allah swt de hemelen en de aarde schiep in 6 dagen?
Beschikte Hij dat dit plaats zou vinden in één dag of dat het in een oogwenk zou gebeuren?
Allah swt wilde met het scheppen van de aarde in 6 dagen duidelijk maken dat ieder onderdeel uit dit bestaan berust op ontwikkeling.
Geduld is meer dan een menselijke eigenschap: het is de sleutel van het bestaan.
Geprezen zij Allah!
Het hele bestaan draait om geduld en ontwikkeling
Alles in ons leven heeft behoefte aan de eigenschap geduld
Wanneer je succes wilt hebben met je carrière, dan moet je het geduld kunnen opbrengen om jaren te studeren.
Wanneer je Allah wilt gehoorzamen, dan moet je geduldig volharden in het navolgen van Zijn geboden.
Als jij je ongehoorzaamheden achter je wilt laten, dan moet je wel geduldig zijn en over een sterk doorzettingsvermogen beschikken.
En als je iets wilt bereiken, dan moet je geduld hebben.
Zien jullie hoezeer geduld betrekking heeft op ons?
Daarom zeggen de geschriftgeleerden (oelamaa):
"De vervolmaking van het wereldse leven en de religie hangt af van geduld."
Geprezen zij Allah!
Bestaat er moed zonder geduld?
Is het mogelijk om een land op te bouwen en er kanalen en dijken aan te leggen zonder dat men beschikt over geduld?
Is er vroomheid en religie mogelijk zonder geduld?
Is er economische groei mogelijk zonder geduld?
Zijn jullie in staat naar deze lezing te luisteren, met de wens het op je eigen leven toe te passen, zonder dat je beschikt over geduld?