Bekijk volle/desktop versie : magreb en ichaa gebed samen bidden?



10-05-2011, 21:45
ik slaap soms al om 21u mag ik dan magreb en ichaa samen bidden?

10-05-2011, 21:49


Geen idee. Ik had begrepen dat je de gebeden niet mag samenvoegen. Anderen Zeggen weer dat het wel mag als je moe bent en veel slaap hebt. Allahoe 3lem.

10-05-2011, 21:55
selem alaykoum

De volgende vraag is voorgelegd aan Shaykh Saalih ibn Fawzaan al Fawzaan
lid van het comite van grote geleerden en lid van het comite van Fataawa en onderzoek in Saudie Arabie.


Vraag: Bij ons in europa is de tijd van Salaat al-ishaa heel erg laat tot zelfs 12 uur s'nachts. Mogen wij dan de gebeden samenvoegen op de tijd van maghreb?

Antwoord: Nee, het gebed moet op (haar vastgestelde) tijd verricht worden


Allahoe alim

10-05-2011, 21:59
Dit is het antwoord dat Sjeich Fawaz hier op geeft (op de website van Al-Yaqeen).

Vraag:

Is het toegestaan om tijdens de zomertijd het maghrib-gebed samen te voegen met het 'ishaa-gebed?

Antwoord:

Elk jaar weer werpt zich in Nederland gedurende de maanden mei tot en met juli de vraag op of het toegestaan is om het maghrib-gebed samen te voegen met het cishaa-gebed. Dit vanwege de korte duur van de nachten in deze periode.

Eerlijk gezegd stond ik dit geruime tijd niet toe, voortbouwend op uitspraken van enkele islamitisch rechtelijke commissies. Maar na nadere bestudering van de uitspraken van de geleerden die behoren tot de voornaamste wetscholen van Ahl us-Soennah, is mij opgevallen dat de meerderheid van hen het toestaat om ten tijde van hevige regenval, ijzige, strenge wind en dergelijke omstandigheden zowel het dhohr-gebed met het cAssr-gebed, als het maghrib-gebed met het cishaa-gebed samen te voegen. Zo stonden Imam Maalik en Imam Ahmad het toe voor een zieke persoon om de gebeden samen te voegen. Verder hebben de Hanaabilah het samenvoegen van gebeden toegestaan voor een vrouw die last heeft van aanhoudende vaginale bloeding (Moestahaadhah) en een persoon die last heeft van incontinentie. Sheich ul-Islaam Ibn Taymiyyah heeft het zelfs toegestaan dat een bakker en een kok hun gebeden samenvoegen als zij vrezen dat hun bezit verloren zal gaan.

Na lang nadenken, ben ik tot de conclusie gekomen dat het samenvoegen van de gebeden tijdens de korte nachten voor veel mensen harder nodig is dan het samenvoegen van de gebeden ten tijde van hevige regenval, ijzige kou en dergelijke excuses. Temeer daar de mensen meer behoefte hebben aan voldoende slaap dan de voorgenoemde zaken, zodat zij de volgende dag met een fris gemoed de dag kunnen aanvangen. Een tekort aan slaap zal namelijk zijn weerslag hebben op de arbeidsproductiviteit van een werknemer en het concentratievermogen van leerlingen en studenten.

Het enige wat mij dwars zat was dat het samenvoegen van de gebeden in dit geval een duur zou beslaan van twee maanden, terwijl de geleerden in kwestie spraken over een periode van enkele dagen. Desalniettemin, zijn deze twijfels weggenomen toen ik, kort voor zijn overlijden, telefonisch contact heb opgenomen met de weledele geleerde sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien die tegen mij zei dat er niets op tegen is de gebeden samen te voegen. Hierop vroeg ik: "Ook voor een periode van twee maanden?" Hij antwoordde: "Zelfs voor een periode van twee maanden." Deze uitspraak was een ware opluchting voor mij aangezien een geleerde van het kaliber van sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien dit toestond.

In het licht van het voorgaande ben ik van oordeel dat het toegestaan is voor de moslims om gedurende deze periode van het jaar het maghrib-gebed met het cishaa-gebed in de moskee samen te voegen. Ook voor de vrouwen en kinderen thuis is dit toegestaan. Dit aangezien imam Moeslim overlevert dat Ibn cAbbaas verhaalde dat de Profeet (vrede zij met hem) in Medina zowel het dhohr-gebed met het cAssr-gebed, als het maghrib-gebed met het cishaa-gebed heeft samengevoegd, terwijl er geen sprake was van vrees of hevige regenval. Toen Ibn cAbbaas werd gevraagd naar de reden hiervan, antwoordde hij: "Hij wenste zijn gemeenschap niet te bezwaren." Dit geeft aan dat wanneer er sprake is van enige hinder, het toegestaan is om de gebeden samen te voegen. En er bestaat geen twijfel dat het verrichten van het cishaa-gebed na twaalven, terwijl het fadjr-gebed om ongeveer drie uur gebeden wordt, als een grote hinder ondervonden wordt. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

"Hij heeft jullie verkozen en jullie in de godsdienst geen lasten opgelegd." (Soerat al-Haddj: 78)

Dit is waartoe ik ben gekomen en wanneer ik de waarheid heb weten te treffen, dan is dit dankzij Allah. Heb ik het echter niet bij het juiste eind, dan komt dit door mijzelf en de shaytaan. Tenslotte vraag ik Allah om vergeving.

Vrede en zegeningen zij met onze Profeet Mohammed, zijn familie en al zijn metgezellen.


Sheikh Fawaz Jneid



Insha'Allaah heb je hier wat aan..

10-05-2011, 22:46


Kun je niet in de nacht opstaan net voor fajr?

10-05-2011, 22:51

Citaat door RaiseUp:
Kun je niet in de nacht opstaan net voor fajr?

salaam alaykum


Citaat:
Timing of ‘Isha prayer

This question is in reference to the timings of Isha Salat. There are various opinions regarding, when the time for offering Isha prayer expires. Some say that one can pray Isha till the Fajr Azaan is called, while others say that it expires at the time of "Tahajjud prayers". And finally some believe, that we are supposed to take the number of hours between Isha Azaan and the Fajr Azaan, and divide them into half, in order to estimate the last time for Isha prayer.
I know that prayers should be offered promptly and on time. Delaying a prayer without reason is not encouraged, but still it would be very beneficial to know the exact opinion on this issue.

Praise be to Allaah.

‘Isha prayer must be performed before midnight, and it is not permissible to delay it until midnight, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The time of ‘Isha’ is until midnight” (narrated by Muslim, al-Masaajid wa Mawaadi’ al-Salaah, 964). So you have to pray it before midnight, based on the length of the night, because the night may be longer or shorter, so the guideline is how many hours the night lasts. If the night is ten hours long, then it is not permissible to delay it until the end of the fifth hour. The best way it to pray it in the first third of the night. If a person prays it at the beginning of the time for ‘Isha, that is OK, but if he delays it a little while, that is preferable, because the Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him) used to recommend delaying ‘Isha’ prayer for a little while. But if someone prays it at the beginning of its time, after the twilight – the reddish afterglow along the horizon – has vanished, there is nothing wrong with that. And Allaah knows best.

Majmoo’ah Fataawa al-Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz, 10/386

http://www.islam-qa.com/en/ref/10125

10-05-2011, 22:54
DjazakAllah. De meningen zijn dus verdeeld.