Bekijk volle/desktop versie : Is moederdag



Pagina's : [1] 2

09-05-2011, 13:01
Ook haram?

09-05-2011, 13:03


Netzo haram als belasting betalen.

09-05-2011, 13:05

Citaat:
Wat zegt de Shari’ah over het vieren van moederdag?

De profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) vertelde ons dat zijn Oemmah [1] de vorige naties, de Joden, de Christenen en Perzen zou volgen, maar dit was ongetwijfeld geen lof voor hun acties, eerder geldt

het als een veroordeling en een waarschuwing. Er is door Abou Sa'eed (moge Allah tevreden over hem zijn) overgeleverd dat de profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) zei: "jullie zullen zeker de manieren van zij die vóór jullie kwamen volgen handlengte bij handlengte armslengte bij armslengte, zelfs als zij het hol van een salamander binnen gingen, zouden jullie dit ook doen. "Wij vroegen," O, Boodschapper van Allah, (bedoelt u) de Joden en de Christenen?" Hij zei, "wie anders?" (Overgeleverd door Al-Boekhaarie 3269; Moeslim, 2669).

Sheikh Saalih Al-Fawzaan heeft gezegd [2] : Zaken met betrekking tot imitatie van niet-moslims, daarbij kun je ook meerekenen het imiteren van hen in kwesties van verering, zoals shirk, het oprichten van structuren en heiligdommen over graven en het overdrijven hierin. De profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) zei: "Moge de vloek van Allah zijn op de Joden en de Christenen, want zij hebben de graven van hun profeten als plaatsen van verering genomen." En hij zei dat als een rechtsgeleide persoon onder hen stierf, zij een graftombe over zijn graf bouwden en daarin beelden zetten, als plaats van verering; zij zijn de slechtste van de mensheid.

Dit omvat ook het imiteren van hen wat vernieuwde festiviteiten betreft, zoals de viering van Mawlid op de verjaardag van de Boodschapper (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) of de verjaardagen van voorzitters en koningen. Sommige van deze vernieuwde festiviteiten duren bepaalde "dagen" of "weken", zoals de nationale moederdag enz. Elk van deze gelegenheden zijn ingevoerd door de niet-moslims, omdat in de Islaam er slechts twee feesten zijn: Eid al-fitr en Eid al-adha. Al het andere is een innovatie (bid'ah) en imitatie van niet-moslims. De moslims moeten op hun hoede zijn voor zulke zaken en niet door de grote aantallen zogenaamde Moslims worden beïnvloed die dat doen en onwetend zijn over de ware kennis van Islaam en die zoiets doen vanwege het feit dat ze onwetendheid zijn of dat zij zelfs niet onwetend zijn over de ware kennis over de Islaam maar deze dingen doelbewust doen, waarbij de kwestie ernstiger is. "Voorzeker, de Boodschapper van Allah is voor jullie een goed voorbeeld: voor wie op (de beloning van) Allah en de Laatste Dag hoopt en voor wie Allah veelvuldig gedenkt." [Soerat Al-Ahzaab vers 21]

Sheikh Mohammed ibn Saalih al-`Uthaymeen [3] werd gevraagd over het vieren van moederdag, hij antwoordde: alle festiviteiten die tegen de festiviteiten ingaan die in de Islaam worden

voorgeschreven zijn innovaties die niet in de tijd van rechtsgeleide voorgangers werden gekend en zij kunnen zelfs van de niet-moslims overgenomen zijn, waarbij het zowel een innovatie is als imitatie van de niet-moslims. Islamitische festiviteiten zijn bekend bij de moslims, namelijk Eid al-fitr en Eid al-adha, en de wekelijkse feestdag de Jumu'ah oftewel de vrijdag.

Er zijn geen andere festiviteiten binnen de Islaam behalve deze drie. Alle feestdagen die - behalve deze - zijn geïntroduceerd moeten worden verworpen en zijn vals volgens de wet van Allah, omdat de profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) zei: "Hij die een handeling introduceert in onze zaak van aanbidding, welke er niet toe behoort, het zal verworpen worden.”

Aangezien dat duidelijk is, wordt deze feestdag - die als moederdag bekend staat - niet toegestaan te vieren. Het is niet toegestaan om tijdens een dergelijke dag de symbolen van zo een feestdag uit te drukken als een soort openbare vertoning of het te vieren, cadeaus te geven enzovoorts .

Het is een plicht van een moslim om trots op zijn religie te zijn. Men zou zich ook moeten beperken aan wat Allah en Zijn boodschapper (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) bepaald hebben. Er kunnen geen toevoegingen of aftrekkingen binnen deze godsdienst zijn. Een moslim moet niet zwak zijn zonder ruggengraat, die iedereen volgt die lawaai maakt, eerder zou hij zijn karakter volgens de shari’ah van Allah moeten modelleren zodat hij zal worden gevolgd, in plaats van dat hij anderen volgt en zodat hij een voorbeeld zal zijn omdat de shari’ah van Allah volledig en perfect in alle aspecten is. Allah zegt:

Vandaag heb Ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de Islaam voor jullie als religie gekozen. [Soerat Al-Maa'idah vers 2]
.

09-05-2011, 13:05
Ik heb begrepen dat alle feestdagen in nederland haram zijn. Dus ik vraag me af ook moederdag?

09-05-2011, 13:06


Ik denk namelijk dat Allah het juist goed vind als we onze moeder in het zonnetje zetten

09-05-2011, 13:07
ja haram want kost geld weet je

09-05-2011, 13:11

Citaat door Karimavir:
Ik denk namelijk dat Allah het juist goed vind als we onze moeder in het zonnetje zetten




Je moet je moeder elke dag in 't zonnetje zetten. Niet speciaal op die ene dag? Alleen lihoud doen hier aan..

09-05-2011, 13:13
Voor mij is `t elke dag moederdag, behalve op moederdag. Dat is vaderdag.

09-05-2011, 13:15
Ik denk niet dat het haram is.

09-05-2011, 13:16

Citaat door EvilPooh:
Voor mij is `t elke dag moederdag, behalve op moederdag. Dat is vaderdag.




haha ntaya be contrer..

09-05-2011, 13:17

Citaat door 3arobiya__:
Je moet je moeder elke dag in 't zonnetje zetten. Niet speciaal op die ene dag? Alleen lihoud doen hier aan..


Ik doe er wel aan ik ben geen jood

09-05-2011, 13:21

Citaat door Karimavir:
Ik doe er wel aan ik ben geen jood




Ik bedoel er mee dat 't door lihoud verzonnen is. En niks met ons moslims of onze soennah te maken heeft. Wij moeten elke dag goed zijn voor onze mammie en niet alleen 1 dag tegen haar zeggen "ik hou van je" of een kleinigheidje..

09-05-2011, 13:21


Je moeder hoor je iedere dag te behandelen, alsof het moederdag is.

09-05-2011, 13:22

Citaat door 3arobiya__:
Je moet je moeder elke dag in 't zonnetje zetten. Niet speciaal op die ene dag? Alleen lihoud doen hier aan..


Sinds wanneer zijn Hollanders lihodiyin? :/

09-05-2011, 13:23

Citaat door Just_Hannah:
Sinds wanneer zijn Hollanders lihodiyin? :/



begint er wel op te lijken. Kafirs dan of christenen etc.

Pagina's : [1] 2