RitaMaria
09-10-2004, 11:10
Racisme, xenofobie en discriminatie vormen in het hedendaagse Nederland een onontwarbare kluwen. Daarenboven worden ze ook nog eens aan de lopende band verwisseld. Zo heeft de Hoge Raad 'discriminatie wegens ras' in 2000 uitgelegd als onderscheid door huidskleur, nationale of etnische afstamming en geografische en culturele herkomst. Dat dekt bijna iedere immigrant, en daarmee is voor de Nederlandse rechter racisme dus gelijkgesteld met xenofobie.
Mede daardoor heeft Nederland van alle Europese landen het grootste anti-discriminatie- en anti-racismenetwerk. Er is een hele industrie ontstaan waarin honderden, zo niet duizenden idealisten hun brood verdienen: de Landelijke Vereniging van Anti-discriminatie Bureaus met 38 regionale bureaus, het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie, de Anne Frank Stichting, het DUMC dat weer deel uitmaakt van een Europees netwerk, het NPRD dat vorig jaar door toenmalig D66-minister Roger van Boxtel van Integratiebeleid is opgericht, de meldpunten voor racisme bij de politie, de Monitor voor Racisme en Extreem-Rechts (waar is trouwens de Monitor voor Extreem-Links?).
Racisme is de blanke achilleshiel. Veel mensen zijn zo bang om te discrimineren, dat ze, zoals de Franse filosoof Alain Finkielkraut zei in een interview met het dagblad Trouw, er niets van durven te zeggen als ze worden lastiggevallen door iemand met een andere huidskleur.
Enkele weken geleden constateerde een in Amsterdam wonende zwarte Afrikaan in de Volkskrant dat het veel verstandiger is om zwarten in te schakelen voor de voorlichting over aids in Afrika. Veel zwarte Afrikaanse mannen hebben een andere seksuele moraal, aldus deze Amsterdamse Afrikaan, en vinden verkrachting tamelijk normaal. Blanken, zo zei hij, durven dit onderwerp niet aan te kaarten, bang als ze zijn om voor racisten te worden uitgemaakt.
Finkielkraut: 'Het anti-racisme is de ideologie van onze tijd. We worden geobsedeerd door het racisme.' De Brits-Canadese psycholoog J. Philippe Rushton, die veelvuldig van racisme is beschuldigd: 'De studie naar rassenverschillen is het meest poli-tiek-incorrecte onderwerp van deze tijd.'
Mede daardoor zijn de meest beladen termen helemaal los komen te staan van hun oorspronkelijke betekenis. Zo is de beschuldiging dat veel Arabieren anti-semitisch zijn, eigenlijk merkwaardig. De term 'Semitisch' slaat van origine op de talen die door een groep blanke volkeren, waartoe zowel de joden als de Arabieren behoren, worden gesproken. Dat Arabieren soms jodenhaat vertonen, okay, maar om ze dan van zelfhaat te beschuldigen - wat anti-semitisme in dit geval betekent - is vreemd.
Op hun beurt beschuldigen veel Marokkanen - Arabieren en Berbers - Nederlanders van racisme. Dat is even vreemd. Volgens welke interpretatie van de rassenleer dan ook zijn Marokkanen blank.
Ten slotte, ook over de aanduiding van mensen met een zwarte origine bestaat verwarring. In dit artikel is gekozen voor de term 'zwarten', omdat 'neger' in de ogen van veel zwarten zelf beledigend is.
Mede daardoor heeft Nederland van alle Europese landen het grootste anti-discriminatie- en anti-racismenetwerk. Er is een hele industrie ontstaan waarin honderden, zo niet duizenden idealisten hun brood verdienen: de Landelijke Vereniging van Anti-discriminatie Bureaus met 38 regionale bureaus, het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie, de Anne Frank Stichting, het DUMC dat weer deel uitmaakt van een Europees netwerk, het NPRD dat vorig jaar door toenmalig D66-minister Roger van Boxtel van Integratiebeleid is opgericht, de meldpunten voor racisme bij de politie, de Monitor voor Racisme en Extreem-Rechts (waar is trouwens de Monitor voor Extreem-Links?).
Racisme is de blanke achilleshiel. Veel mensen zijn zo bang om te discrimineren, dat ze, zoals de Franse filosoof Alain Finkielkraut zei in een interview met het dagblad Trouw, er niets van durven te zeggen als ze worden lastiggevallen door iemand met een andere huidskleur.
Enkele weken geleden constateerde een in Amsterdam wonende zwarte Afrikaan in de Volkskrant dat het veel verstandiger is om zwarten in te schakelen voor de voorlichting over aids in Afrika. Veel zwarte Afrikaanse mannen hebben een andere seksuele moraal, aldus deze Amsterdamse Afrikaan, en vinden verkrachting tamelijk normaal. Blanken, zo zei hij, durven dit onderwerp niet aan te kaarten, bang als ze zijn om voor racisten te worden uitgemaakt.
Finkielkraut: 'Het anti-racisme is de ideologie van onze tijd. We worden geobsedeerd door het racisme.' De Brits-Canadese psycholoog J. Philippe Rushton, die veelvuldig van racisme is beschuldigd: 'De studie naar rassenverschillen is het meest poli-tiek-incorrecte onderwerp van deze tijd.'
Mede daardoor zijn de meest beladen termen helemaal los komen te staan van hun oorspronkelijke betekenis. Zo is de beschuldiging dat veel Arabieren anti-semitisch zijn, eigenlijk merkwaardig. De term 'Semitisch' slaat van origine op de talen die door een groep blanke volkeren, waartoe zowel de joden als de Arabieren behoren, worden gesproken. Dat Arabieren soms jodenhaat vertonen, okay, maar om ze dan van zelfhaat te beschuldigen - wat anti-semitisme in dit geval betekent - is vreemd.
Op hun beurt beschuldigen veel Marokkanen - Arabieren en Berbers - Nederlanders van racisme. Dat is even vreemd. Volgens welke interpretatie van de rassenleer dan ook zijn Marokkanen blank.
Ten slotte, ook over de aanduiding van mensen met een zwarte origine bestaat verwarring. In dit artikel is gekozen voor de term 'zwarten', omdat 'neger' in de ogen van veel zwarten zelf beledigend is.