Bekijk volle/desktop versie : Begripsverwarring..



Pagina's : [1] 2

09-10-2004, 11:10
Racisme, xenofobie en discriminatie vormen in het hedendaagse Nederland een onontwarbare kluwen. Daarenboven worden ze ook nog eens aan de lopende band verwisseld. Zo heeft de Hoge Raad 'discriminatie wegens ras' in 2000 uitgelegd als onderscheid door huidskleur, nationale of etnische afstamming en geografische en culturele herkomst. Dat dekt bijna iedere immigrant, en daarmee is voor de Nederlandse rechter racisme dus gelijkgesteld met xenofobie.

Mede daardoor heeft Nederland van alle Europese landen het grootste anti-discriminatie- en anti-racismenetwerk. Er is een hele industrie ontstaan waarin honderden, zo niet duizenden idealisten hun brood verdienen: de Landelijke Vereniging van Anti-discriminatie Bureaus met 38 regionale bureaus, het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie, de Anne Frank Stichting, het DUMC dat weer deel uitmaakt van een Europees netwerk, het NPRD dat vorig jaar door toenmalig D66-minister Roger van Boxtel van Integratiebeleid is opgericht, de meldpunten voor racisme bij de politie, de Monitor voor Racisme en Extreem-Rechts (waar is trouwens de Monitor voor Extreem-Links?).

Racisme is de blanke achilleshiel. Veel mensen zijn zo bang om te discrimineren, dat ze, zoals de Franse filosoof Alain Finkielkraut zei in een interview met het dagblad Trouw, er niets van durven te zeggen als ze worden lastiggevallen door iemand met een andere huidskleur.

Enkele weken geleden constateerde een in Amsterdam wonende zwarte Afrikaan in de Volkskrant dat het veel verstandiger is om zwarten in te schakelen voor de voorlichting over aids in Afrika. Veel zwarte Afrikaanse mannen hebben een andere seksuele moraal, aldus deze Amsterdamse Afrikaan, en vinden verkrachting tamelijk normaal. Blanken, zo zei hij, durven dit onderwerp niet aan te kaarten, bang als ze zijn om voor racisten te worden uitgemaakt.

Finkielkraut: 'Het anti-racisme is de ideologie van onze tijd. We worden geobsedeerd door het racisme.' De Brits-Canadese psycholoog J. Philippe Rushton, die veelvuldig van racisme is beschuldigd: 'De studie naar rassenverschillen is het meest poli-tiek-incorrecte onderwerp van deze tijd.'

Mede daardoor zijn de meest beladen termen helemaal los komen te staan van hun oorspronkelijke betekenis. Zo is de beschuldiging dat veel Arabieren anti-semitisch zijn, eigenlijk merkwaardig. De term 'Semitisch' slaat van origine op de talen die door een groep blanke volkeren, waartoe zowel de joden als de Arabieren behoren, worden gesproken. Dat Arabieren soms jodenhaat vertonen, okay, maar om ze dan van zelfhaat te beschuldigen - wat anti-semitisme in dit geval betekent - is vreemd.

Op hun beurt beschuldigen veel Marokkanen - Arabieren en Berbers - Nederlanders van racisme. Dat is even vreemd. Volgens welke interpretatie van de rassenleer dan ook zijn Marokkanen blank.

Ten slotte, ook over de aanduiding van mensen met een zwarte origine bestaat verwarring. In dit artikel is gekozen voor de term 'zwarten', omdat 'neger' in de ogen van veel zwarten zelf beledigend is.

09-10-2004, 11:32



Citaat door RitaMaria:
Racisme, xenofobie en discriminatie vormen in het hedendaagse Nederland een onontwarbare kluwen. Daarenboven worden ze ook nog eens aan de lopende band verwisseld. Zo heeft de Hoge Raad 'discriminatie wegens ras' in 2000 uitgelegd als onderscheid door huidskleur, nationale of etnische afstamming en geografische en culturele herkomst. Dat dekt bijna iedere immigrant, en daarmee is voor de Nederlandse rechter racisme dus gelijkgesteld met xenofobie.

Mede daardoor heeft Nederland van alle Europese landen het grootste anti-discriminatie- en anti-racismenetwerk. Er is een hele industrie ontstaan waarin honderden, zo niet duizenden idealisten hun brood verdienen: de Landelijke Vereniging van Anti-discriminatie Bureaus met 38 regionale bureaus, het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie, de Anne Frank Stichting, het DUMC dat weer deel uitmaakt van een Europees netwerk, het NPRD dat vorig jaar door toenmalig D66-minister Roger van Boxtel van Integratiebeleid is opgericht, de meldpunten voor racisme bij de politie, de Monitor voor Racisme en Extreem-Rechts (waar is trouwens de Monitor voor Extreem-Links?).

Racisme is de blanke achilleshiel. Veel mensen zijn zo bang om te discrimineren, dat ze, zoals de Franse filosoof Alain Finkielkraut zei in een interview met het dagblad Trouw, er niets van durven te zeggen als ze worden lastiggevallen door iemand met een andere huidskleur.

Enkele weken geleden constateerde een in Amsterdam wonende zwarte Afrikaan in de Volkskrant dat het veel verstandiger is om zwarten in te schakelen voor de voorlichting over aids in Afrika. Veel zwarte Afrikaanse mannen hebben een andere seksuele moraal, aldus deze Amsterdamse Afrikaan, en vinden verkrachting tamelijk normaal. Blanken, zo zei hij, durven dit onderwerp niet aan te kaarten, bang als ze zijn om voor racisten te worden uitgemaakt.

Finkielkraut: 'Het anti-racisme is de ideologie van onze tijd. We worden geobsedeerd door het racisme.' De Brits-Canadese psycholoog J. Philippe Rushton, die veelvuldig van racisme is beschuldigd: 'De studie naar rassenverschillen is het meest poli-tiek-incorrecte onderwerp van deze tijd.'

Mede daardoor zijn de meest beladen termen helemaal los komen te staan van hun oorspronkelijke betekenis. Zo is de beschuldiging dat veel Arabieren anti-semitisch zijn, eigenlijk merkwaardig. De term 'Semitisch' slaat van origine op de talen die door een groep blanke volkeren, waartoe zowel de joden als de Arabieren behoren, worden gesproken. Dat Arabieren soms jodenhaat vertonen, okay, maar om ze dan van zelfhaat te beschuldigen - wat anti-semitisme in dit geval betekent - is vreemd.

Op hun beurt beschuldigen veel Marokkanen - Arabieren en Berbers - Nederlanders van racisme. Dat is even vreemd. Volgens welke interpretatie van de rassenleer dan ook zijn Marokkanen blank.
Dus om nog meer verwarring te voorkomen moet er nog een keer gedefinieerd worden wat elke vorm van bovenstaande termen inhoud . En nog denk ik dat het niet veel verschil uit zal maken , iedereen heeft een eigen uitleg voor bepaalde termen. Die kun je niet even van de ene op de andere dag wissen uit vele hoofden.


Citaat:

Ten slotte, ook over de aanduiding van mensen met een zwarte origine bestaat verwarring. In dit artikel is gekozen voor de term 'zwarten', omdat 'neger' in de ogen van veel zwarten zelf beledigend is.
Dit is naar mijn mening nog verwarrender voor vele autochtonen en anders gekleurden . Zelfs sommige 'zwarten' voelen zich al beledigt door 'neger' of'zwarte'.

09-10-2004, 11:46

Citaat door RitaMaria:
Mede daardoor heeft Nederland van alle Europese landen het grootste anti-discriminatie- en anti-racismenetwerk. Er is een hele industrie ontstaan waarin honderden, zo niet duizenden idealisten hun brood verdienen: de Landelijke Vereniging van Anti-discriminatie Bureaus met 38 regionale bureaus, het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie, de Anne Frank Stichting, het DUMC dat weer deel uitmaakt van een Europees netwerk, het NPRD dat vorig jaar door toenmalig D66-minister Roger van Boxtel van Integratiebeleid is opgericht, de meldpunten voor racisme bij de politie, de Monitor voor Racisme en Extreem-Rechts (waar is trouwens de Monitor voor Extreem-Links?).
Ik ben zeer verrast dat je dit meldt. Bij elk incidentje waar 'discriminatie' voorkomt, heeft wel een één of andere bureautje wel weer een uitspraak. Soms gaan ze zelfs elkaar tegenspreken, of moet het conflict uiteindelijk toch door de rechter worden uitgevochten. Maar ik ben wel benieuwd hoeveel belastinggeld is uitgegeveven aan anti-discriminatie.


Citaat:
Racisme is de blanke achilleshiel. Veel mensen zijn zo bang om te discrimineren, dat ze, zoals de Franse filosoof Alain Finkielkraut zei in een interview met het dagblad Trouw, er niets van durven te zeggen als ze worden lastiggevallen door iemand met een andere huidskleur.
Maar is dat niet langzaam aan het verdwijnen of tenminste aan het veranderen? Niet dat het altijd goed gaat, maar gelukkig kan je tegenwoordig een stuk eerlijker zijn dan vroeger.


Citaat:
'De studie naar rassenverschillen is het meest poli-tiek-incorrecte onderwerp van deze tijd.'
Ook dit gaat, denk ik, verdwijnen. Ik had laatst een artikel in de Elsevier gelezen over rassenverschillen. Daar blijkt wel een verschil in te zitten (bouw, intelligentie). Maar het artikel eindigde dat het verschil tussen man en vrouw veel groter is dan die minieme verschillen op ras, en dat kunnen we ook overleven.


Citaat:
Mede daardoor zijn de meest beladen termen helemaal los komen te staan van hun oorspronkelijke betekenis. Zo is de beschuldiging dat veel Arabieren anti-semitisch zijn, eigenlijk merkwaardig. De term 'Semitisch' slaat van origine op de talen die door een groep blanke volkeren, waartoe zowel de joden als de Arabieren behoren, worden gesproken. Dat Arabieren soms jodenhaat vertonen, okay, maar om ze dan van zelfhaat te beschuldigen - wat anti-semitisme in dit geval betekent - is vreemd
Ik gebruik het woord anti-semitisme ook nooit. Jodenhaat is veel duidelijker. Of haat tegenover de Israëlische regering.


Citaat:
Op hun beurt beschuldigen veel Marokkanen - Arabieren en Berbers - Nederlanders van racisme. Dat is even vreemd. Volgens welke interpretatie van de rassenleer dan ook zijn Marokkanen blank.

Ten slotte, ook over de aanduiding van mensen met een zwarte origine bestaat verwarring. In dit artikel is gekozen voor de term 'zwarten', omdat 'neger' in de ogen van veel zwarten zelf beledigend is.
Grappig, want neger betekent gewoon zwart.

Al en al zeker een interessant artikel.

09-10-2004, 13:22
Is het zo dat wanneer je negatief staat tegenover vreemdelingen, je ook per definitie een racist bent? Nee. Maar via vooroordelen die men heeft tegenover mensen met een andere huidkleur, is het best mogelijk dat je ze ook gaat discrimineren, achterstellen, anders behandelen.

Discriminatie kan vele gronden hebben. Behalve omwille van hun geografische afkomst worden mensen ook gediscrimineerd omwille van hun uiterlijk, geslacht, seksuele voorkeur, leeftijd, inkomen, sociale afkomst of status, levensstijl, handicap, intelligentie enzovoort...

In het dagelijks spraakgebruik noemt men discriminatie op basis van huidkleur, nationaliteit of (etnische) afkomst veelal racisme. In deze opsomming is het element 'ras' bewust niet opgenomen. Het is immers een op wetenschappelijke gronden weerlegd begrip, ook al blijft men dit zelfs in de wet hanteren.

Racisme en discriminatie worden dan synoniem.

09-10-2004, 13:36


Een meer actuele vorm van racisme stelt dat mensen van verschillende herkomst misschien wel gelijkwaardig zijn, maar dat de eigen cultuur en beschaving toch veel meer ontwikkeld is en dus beter. Dit soort racisme is gebaseerd op wat men etnocentrisme noemt. De eigen normen, waarden en opvattingen worden als criterium, als ultieme toetssteen gebruikt, en de vergelijking valt altijd uit in het nadeel van de 'anderen'.
Vanuit deze neerbuigende houding was het dat tot een flink stuk in deze eeuw Europese landen de ontwikkelingsgebieden koloniseerden en in ruil voor natuurlijke rijkdommen daar de 'beschaving' meenden te moeten brengen. Daarin klinkt het biologisch racisme nog door, want uiteindelijk was het toch maar de `blanke Europeaan' die dat allemaal voor mekaar gebracht had, en niét de Aziaat of Afrikaan.... Die mentaliteit leeft nu nog sterk door. Toch mag niet de indruk ontstaan dat het Westen het monopolie heeft op etnocentrisme. Het bestaat in alle werelddelen.

De cultuuruitingen van andere volkerenworden miskent, de hoogtepunten die elders op bepaalde momenten in de geschiedenis bestaan hebben, en het feit dat de eigen cultuur daar in z'n eigen evolutie de vruchten van heeft geplukt.
Men maakt een beoordelingsfout door bepaalde vormen van cultuur hoger te schatten. Van Eyck, retabels, faxmachines en champagne bij voorbeeld zouden méér waarde hebben dan indiaanse ecologie, Balinese muziek, Afrikaanse vertelkunst of Polynesische levensvreugde. Daarnaast maakt men de fout dat de waarde van de mens als individu wordt geindentificeerd met de waarde die men hecht aan het cultuur- en beschavingsniveau waarin hij leeft. Dit zou ook betekenen dat een Oude Griek minder waard is dan een twintigste-eeuwer, wat absurd is.

09-10-2004, 13:42
Rita joh , ik word duizelig van je text .
Kun je geen "Jip en Janneke" taal gebruiken ? Nog even en ik haak af .

Ps ( voor de grapjassen onder ons : ja ben te dom om het te begrijpen)

09-10-2004, 13:56

Citaat door FAITHLESS128:
Rita joh , ik word duizelig van je text .
Kun je geen "Jip en Janneke" taal gebruiken ? Nog even en ik haak af .

Ps ( voor de grapjassen onder ons : ja ben te dom om het te begrijpen)
Geloof er helemaal niets van ..maar vertel wat 'begrijp' je bv niet..?

09-10-2004, 14:10
Het is so wie so dom om te spreken van ras: immers de genetische verschillen tussen mensen is zo klein dat er behalve uiterlijke kenmerken er bijna geen verschillen zijn.
Zodra iedereen dat snapt zijn we al weer een stukje verder naar een betere wereld.

09-10-2004, 14:13

Citaat door RitaMaria:
Een meer actuele vorm van racisme stelt dat mensen van verschillende herkomst misschien wel gelijkwaardig zijn, maar dat de eigen cultuur en beschaving toch veel meer ontwikkeld is en dus beter. Dit soort racisme is gebaseerd op wat men etnocentrisme noemt. De eigen normen, waarden en opvattingen worden als criterium, als ultieme toetssteen gebruikt, en de vergelijking valt altijd uit in het nadeel van de 'anderen'.
Vanuit deze neerbuigende houding was het dat tot een flink stuk in deze eeuw Europese landen de ontwikkelingsgebieden koloniseerden en in ruil voor natuurlijke rijkdommen daar de 'beschaving' meenden te moeten brengen. Daarin klinkt het biologisch racisme nog door, want uiteindelijk was het toch maar de `blanke Europeaan' die dat allemaal voor mekaar gebracht had, en niét de Aziaat of Afrikaan.... Die mentaliteit leeft nu nog sterk door. Toch mag niet de indruk ontstaan dat het Westen het monopolie heeft op etnocentrisme. Het bestaat in alle werelddelen.

De cultuuruitingen van andere volkerenworden miskent, de hoogtepunten die elders op bepaalde momenten in de geschiedenis bestaan hebben, en het feit dat de eigen cultuur daar in z'n eigen evolutie de vruchten van heeft geplukt.
Men maakt een beoordelingsfout door bepaalde vormen van cultuur hoger te schatten. Van Eyck, retabels, faxmachines en champagne bij voorbeeld zouden méér waarde hebben dan indiaanse ecologie, Balinese muziek, Afrikaanse vertelkunst of Polynesische levensvreugde. Daarnaast maakt men de fout dat de waarde van de mens als individu wordt geindentificeerd met de waarde die men hecht aan het cultuur- en beschavingsniveau waarin hij leeft. Dit zou ook betekenen dat een Oude Griek minder waard is dan een twintigste-eeuwer, wat absurd is.
Paul Cliteur heeft verondersteld dat vooruitgang niet alleen te meten is in technische doorbraken, maar dat zaken als homo- en vrouwenemancipatie, zelfbeschikking, sexuele vrijheid, gelijkheid van het individu, scheiding van kerk en staat ook doorbraken genoemd mogen worden. Ik ben wel (deels) met hem eens. Culturele vooruitgang is ook vooruitgang.

Maar dat is geen reden om er superieur over te voelen. Veel van die doorbraken hebben ook zijn nadelen gehad. Ik vind het onzin om de westerse cultuur daarom superieur te noemen. Als een cultuur ergens gewoon functioneert, is het onzin om die doorbraken te forceren.

09-10-2004, 14:29

Citaat door FAITHLESS128:
Rita joh , ik word duizelig van je text .
Kun je geen "Jip en Janneke" taal gebruiken ? Nog even en ik haak af .

Ps ( voor de grapjassen onder ons : ja ben te dom om het te begrijpen)
Tis allemaal zwaar klote!!!.

Zo duidelijk, Faithless ?

Een discussie over begrippen en de nuances is onvermijdelijk lastig. Ik begrijp trouwens dat je de postings van melillense maar overslaat, want die is nog een graadje erger.

Maly Pense, als een kat om de hete woordenbrij heen

09-10-2004, 14:50

Citaat door RitaMaria:
Een meer actuele vorm van racisme stelt dat mensen van verschillende herkomst misschien wel gelijkwaardig zijn, maar dat de eigen cultuur en beschaving toch veel meer ontwikkeld is en dus beter. Dit soort racisme is gebaseerd op wat men etnocentrisme noemt. De eigen normen, waarden en opvattingen worden als criterium, als ultieme toetssteen gebruikt, en de vergelijking valt altijd uit in het nadeel van de 'anderen'.
.
Nu hoeft ethnocentrisme niet persé tot discriminerend gedrag te leiden. Racisme gaat dan een stap verder.
Het tegenovergestelde van ethnocentrisme, het cultureel-relativisme, dat elke culturele uiting gerechtvaardigd is binnen de eigen cultuur, is overigens óók onaanvaardbaar. Je zou dan zaken als vrouwenbesnijdenis, fibulatie, het oud-chinese afbinden van vrouwenvoeten tot pijnlijke klompvoeten, de 19-eeuwse wespetaille en zwart/wit gesteld ook fascisme als aspect van de westerse cultuur
ook moeten goedkeuren.

Bestaan er naar jouw mening universele waarden en normen waar je een cultuur aan mag toetsen ?

En hoe sta je tegenover een religieus geinspireerd discriminerend gedrag ?

Maly Pense

09-10-2004, 15:36

Citaat door RitaMaria:
Geloof er helemaal niets van ..maar vertel wat 'begrijp' je bv niet..?
Jawel , ik begrijp het wel....mag tussendoor wel een geintje maken toch.

De langdradigheid van sommige postings vind ik soms een mooi excuus om af te haken . Het is soms niet zo moeilijk om een lang verhaal kort samen te vatten . Denk dat er dan meer mensen zijn die eventueel hun mening dan kunnen geven over een artikel.

Ps. Heb er geen moeite mee , maar de kans dat ik afhaak is wel heel groot .

09-10-2004, 15:40



Citaat door maly_pense:
Tis allemaal zwaar klote!!!.

Zo duidelijk, Faithless ?

Een discussie over begrippen en de nuances is onvermijdelijk lastig. Ik begrijp trouwens dat je de postings van melillense maar overslaat, want die is nog een graadje erger.

Maly Pense, als een kat om de hete woordenbrij heen
Kijk , dat is duidelijke taal.
De postins van melillense lees ik soms wel , maar reageren laat ik aan anderen over . Ik heb niet het geduld om lang over 1 onderwerp te praten.

09-10-2004, 16:02
Mensen...het is Zaterdag...Ik kom hier vanavond (op vragen) op terug..

RitaMaria

09-10-2004, 16:10

Citaat door RitaMaria:
Mensen...het is Zaterdag...Ik kom hier vanavond (op vragen) op terug..

RitaMaria
Een beetje Die-hard gaat door tot ie er bij neervalt Rita.

Pagina's : [1] 2