Bekijk volle/desktop versie : Topic: Ahadith en Islam verhalen.



Pagina's : [1] 2 3

07-05-2011, 19:38
[COLOR="Red"][COLOR="Red"][I][I][I][I][I]1.Als je iets begint te doen.zeg.BismiAllah
2. Als je pijn hebt.zeg.Ya Allah
3. Als je wakker wordt van het slapen.zeg.La illaha illallah
4. Als je van iemand houdt.zeg.Lihubbillah
5. Als je iets wilt gaan doen.zeg.Inshallah
6. Als iets opgehemeld wordt.zeg.SubhanAllah
7. Bij het uitten van respect/dankbaarheid.zeg.Masha Allah
8. Als je niest..zeg.Alhamdulillah
9. Als iemand anders niest.zeg.Yar Hamaka Allah
10. Als je zakkaat(wat dan ook..) geeft.zeg..Fi sabilillah
11. Als je iemand bedankt.zeg.Jazak Allah (ook Jazak Allahoe 3ana ghairan) 12. Als iemand je bedankt.zeg.Wa ijaaki
13. Als je zweert.zeg.Wallah Billah
14. Als je gaat trouwen.zeg.Aamant-U-Billah
15. Als je in problemen verkeert.zeg.Tawwakalt-u- Allah
16. Als iets onprettigs naar voren komt.zeg.Na3oezoe Billah
17. Als wat prettigs naar voren komt.zeg.Fatabarak Allah
18. Als je berouw toont voor een zonde..zeg.Astagh Firullah
19. Als je van iemand scheidt(op vakantie gaat..etc..) zeg.F iamaan Allah 20. Als je deelneemt aan een smeekbede.zeg.Aameen
21. Als de boodschap van de dood je tegemoetkomt.zeg.Inna Lillahi Wa Inna illahi Raaji3oen.[/I][/I][/I][/I][/I][/COLOR][/COLOR]

07-05-2011, 19:46


O zoon van Adam!
Elke dag roept het graf jou!
Je wandelt gezamenlijk op mijn rug (op Aarde).
En je zult eenzaam verblijven in mijn buik (in het Graf).
O zoon van Adam!
Je lacht en vermaakt je op mijn rug (op Aarde).
En je zult huilen in mijn buik (in het Graf)

07-05-2011, 19:46
Huil om jezelf. Als je huilt bij het zien van een ontroerende scène in een film, maar niet huilt bij het horen van de Edele Qoraan... Huil om jezelf.... Als je je haast naar deze vergankelijke dunyaa, maar niemand aanspoort tot de gehoorzaamheid van Allah... Huil om jezelf... Als jouw gebed van een aanbidding is veranderd in een gewoonte, en van een uurtje rust is veranderd in een moeilijkheid van 5 minuten... Huil om jezelf... Als je ziet dat jouw nafs (eigen-ik) zondes accepteert, en ervan houdt om de strijd aan te gaan met de Ziener van het Onwaarneembare... Huil om jezelf... Als je de zoetheid van de aanbidding niet proeft en het genot van gehoorzaamheid niet ervaart... Huil om jezelf... Als je vol zit met bezorgdheden om het wereldse leven en verdriet zich van jou meester maakt, terwijl je het derde deel van de nacht hebt om Allah om hulp te vragen en je daar geen gebruik van maakt... Huil om jezelf... Als je je tijd verspilt aan datgene wat jou niet van nut is, terwijl je weet dat je verantwoording zult moeten afleggen en je daar onachtzaam over bent... Huil om jezelf... Als je begint in te zien dat je de verkeerde weg hebt gekozen, terwijl er al zoveel jaren van jouw leven voorbij zijn gegaan... Huil om jezelf! Huil om jezelf en laat jouw tranen de tranen zijn van een berouwvolle, terugkerende, nederige, verlangende dienaar van Allah, de Ziener van het Onwaarneembare! En weet, o beste broeder of zuster, dat de deur van het berouw geopend is, totdat jouw ziel jouw keel bereikt.[COLOR="Red"][/COLOR]

07-05-2011, 19:56
Aischa zei: op een keer was ik op reis met de Boodschapper van
Allah toen ik nog jong was en niet dik. Hij vroeg zijn metgezellen om vooruit
te gaan, wat zij deden. Daarna zei hij: laten wij een hardloopwedstrijdje
met elkaar doen. Ik begon dus te rennen tot ik won. Later toen ik dik
geworden was en vergeten wat er toen gebeurd was , was ik weer op reis
met hem. Hij vroeg zijn metgezelen om vooruit te gaan en dat deden zij.
Toen zei hij: Laten we een hardloopwedstrijdje met elkaar houden.
Ik was vergeten wat er bij de eerste race gebeurd was. Ik was dik en zei
daarom: O boodschapper van Allah(vzmh), hoe kan ik tegen jou lopen in deze
toestand?
Maar hij zei: laten we hardlopen. Toen won hij de race.
Hij begon te lachen en zei: Dit was anders dan de laatste keer. (Boecharie)[COLOR="Red"][/COLOR]

07-05-2011, 19:57


"De gehele aarde is een gebedsplaats, behalve de begraafplaats en het badhuis."
Deze hadith is overgeleverd van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) door Abu Said al-Khudri (moge Allah tevreden met hem zijn) en staat vermeld in Ibn Maadjah, Tirmidhi en anderen en is sahih verklaard door Al-Albaanie.
Op een begraafplaats of bij graven mag niet gebeden worden, uitgezonderd het begrafenisgebed. Het begrafenisgebed mag wel bij graven verricht worden.


07-05-2011, 19:59
Tip: Reciteer de volgende doe'a vaak insha'Allah.Shaddaad Ibn 'Aws (radya Allahoe 'anhu) heeft overgeleverd, dat de profeet (sallallahoe 'alayhi wa salaam) zei: "De meest voortreffelijke manier om hulp (vergiffenis) van Allah te vragen, is door te zeggen:

"Allahoemma Anta Rabbie laa ielaaha illa Anta, Khalaqtanie wa ana 'abdoeka, wa ana 'alaa 'ahdieka wa wa'dieka mastata'toe, a'oedhoe Bieka mien sharrie maa sana'toe, aboe-oe Laka Bienie'matieka 'alayya, wa aboe-oe bidhanbie, faghfierlie fa iennahoe laa yaghfieroe d-dhoenoeba iellaa Ant, faghfierlie fa iennahoe laa jaghfieroe d-dhoenoeba iella Ant.

"Wat vertaald in het Nederlands betekent: "O Allah, U bent mijn Heer, er is geen god dan U, U heeft mij geschapen en ik ben Uw dienaar en ik heb een verbond met U. Ik zoek mijn toevlucht bij U tegen het kwaad wat ik bedrijf, ik wend mij in berouw tot U, vergeef mijn zonden, want er is zeker niemand anders die zonden vergeeft dan U.

"De profeet (sallallahoe 'alayhi wa salaam) heeft toen toegevoegd: "Als iemand dit gedurende dag reciteert met een vast geloof erin en op diezelfde dag doodgaat voor de avond, hij zal een van de mensen van het Paradijs zijn; en als iemand dit s'avonds reciteert met een vast geloof erin en doodgaat voor de ochtend, hij zal een van de mensen van het Paradijs zijn." (Bukhari.).......... Assalaamoe aleikoum wa Rahmatullahi wa Barakatoe
Ikhlaas voor Allaah : Oprechte en zuivere intentie voor Allaah in alles wat je doet, in je daden en in je zoektocht naar kennis. Doe kennis op terwille van Allaah, met als doel om dichter bij hem te komen en met als doel om de onwetendheid bij jezelf te verwijderen en niet om bij anderen een hoge positie te krijgen. Doe dus geen kennis op omwille van de kennis zelf
Zet kennis om in daden : Wie kennis op doet om dichter bij Allaah te komen, doet wat met de kennis die hij opdoet, m.a.w. zet de verworven kennis om in daden, laat het een bewijs vóór je zijn en niet tegen je. In soerat al-Faatihah spreekt Allaah over drie groepen :1- De groep waarover Allaah tevreden is :"Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken " Al-Faatihah vers 7 : Dit vers slaat allereerst op de Metgezellen van de Profeet radieyaAllaahoe 'anhoem. Zij waren op de Sieratoel Moestaqiem, en dit is de weg van kennis en daden, wat zij hoorden van de Profeet salallaahoe 3alayhie was sallam volgden zij direct op2- De groep waarover de Woede van Allaah is: "niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald" Al-Faatihah vers 7 : Dit vers slaat op de Joden, omdat zij wel kennis hadden over wat de waarheid was en dat de Profeet Muhammed salallaahoe 3alayhie was sallam de Boodschapper van Allaah was, maar ondanks dat zij deze kennis hebben zetten zij het niet om in de praktijk. En de geleerden in de Islaam verduidelijken dat wanneer een moslim kennis heeft van iets maar deze kennis niet in de praktijk uitvoert hij in deze karakteristiek gelijkt op de Joden.3- De groep die Allaah heeft beschreven als dwalend :: noch dat der dwalenden" alFaatihah vers 7 : Dit vers slaat op de Christenen, zij zijn een volk dat vele daden verricht terwille van God, maar zij verrichtten deze daden niet gebaseerd op kennis. Moslims die daden van aanbidding verichtten die niet op kennis gebaseerd zijn, vallen in innovaties en zij gelijken in dat opzicht op de Christen.

07-05-2011, 20:02
Hanzala al Usaida heeft overgeleverd: "Ik ontmoette Abu Bakr en hij vroeg: "Hoe gaat het met je?" Ik antwoordde: "Hanzala is een hypocriet geworden." Hij zei: "SubhanAllah, wat zeg je nu?" Daarop zei ik: "Wanneer we bij de Boodschapper van Allah zijn, spreekt hij over het vuur en het Paradijs alsof we het voor ons zien. Maar als we het gezelschap van de Boodschapper van Allah verlaten en ons met onze vrouwen, onze kinderen en als we ons om onze bezittingen bekommeren, dan vergeten wij veel." Abu Bakr zei: "Bij Allah! Mij gebeurt hetzelfde."
Abu Bakr en ik gingen vervolgens naar de Boodschapper van Allah en ik zei tegen hem: "O Boodschapper van Allah, Hanzala is een hypocriet geworden." Hij vroeg: "Wat is er met jou gebeurd?" Ik antwoordde: "O Boodschapper van Allah, als we bij u zijn, worden we herinnerd aan het Hellevuur en het Paradijs, tot het is alsof wij het voor ons zien. Dan gaan we weg van jou en houden ons bezig met onze vrouwen en kinderen bezig, en bekommeren ons om onze bezittingen en dan vergeten wij veel."
Toen zei de Boodschapper van Allah: "Bij Hem in Wiens Hand mijn ziel is, als je op hetzelfde niveau bleef als je met mij was en je ten allen tijden Allah zou gedenken, dan zouden de engelen je de hand schudden als je rustte of als je rondliep, maar O Hanzala, er is een tijd (voor dit) en er is een tijd (voor dat)," en hij herhaalde deze zin drie maal."
Deze hadith waarin Hanzala al Usaida (moge Allah tevreden met hem zijn) zijn gesprek met Abu Bakr (moge Allah tevreden met hem zijn) en de Profeet (vrede en zegingen zij met hem) overgeleverd heeft, staat vermeld in Sahih Muslim.

07-05-2011, 20:05
Grapjes van de Profeet berusten altijd op de waarheid

"Een man kwam naar de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en vroeg om een rijdier. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei: "We geven je een baby van een vrouwtjeskameel om op te rijden." Hij vroeg wat hij met een baby van een vrouwtjeskameel zou moeten doen. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) antwoordde: "Is er een kameel die niet geboren is uit een vrouwtjeskameel?"
Dit gesprek van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en de man is overgeleverd door Anas ibn Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) en staat vermeld in Abu Dawud, Tirmidhi en Ahmad en is sahih.
De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) maakte een grapje tegenover de man die naar hem toe kwam. Maar hoewel het een grapje was, loog de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) niet, hij sprak de waarheid, want iedere kameel is geboren bij een moederkameel, ook volwassen kamelen.

07-05-2011, 20:06
Wanneer wordt het witr gebed gebeden?

Aishah (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) het witr gebed in verschillende delen van de nacht verricht heeft. Zo heeft hij het in het begin van de nacht verricht (na het isha gebed), ook heeft hij het halverwege de nacht verricht en ook in het laatste deel van de nacht. Daarbij leverde zij over dat hij op het laatst het laatste deel van de nacht aanhield. 3

Het witr gebed kan dus gebeden worden vanaf na het isha gebed tot het fadjr gebed, maar het laatste deel van de nacht is het beste. Dit vanwege de waarde van de laatste derde deel van de nacht. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd hierover:

"Onze Heer daalt iedere nacht neer tot de laagste Hemel in het laatste derde deel van de nacht, zeggende: "Wie zal Mij aanroepen, zodat Ik hem kan beantwoorden? Wie zal van Mij vragen, zodat Ik hem kan geven? Wie zal Mijn vergeving zoeken, zodat Ik hem kan vergeven?" 4

Maar wanneer we vrezen dat we het witr gebed niet kunnen verrichten in het laatste deel van de nacht, omdat we bijvoorbeeld vrezen dat we ons verslapen, dan is het beter om het voor het slapen te doen. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei:

"Degene die vreest dat hij aan het eind van de nacht niet op kan staan, laat hem witr aan het begin van de nacht bidden, maar degene die denkt dat hij aan het einde van de nacht zal kunnen opstaan, laat hem Witr aan het einde van de nacht bidden, want bidden aan het einde van de nacht wordt waargenomen (door de engelen) en dat is beter.'" 5

07-05-2011, 20:10
"Zeg "O mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. Voorwaar, Allah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is de Vergevensgezinde, de Meest Barmhartige. x En keert terug tot jullie Heer, en geef jullie over aan Hem, voordat de bestraffing tot jullie komt, waarna jullie niet geholpen worden. x En volg op de beste wijze wat aan jullie is neergezonden van jullie Heer, voordat de bestraffing onverwacht tot jullie komt, terwijl jullie het niet beseffen. " Zodat er voor geen ziel aanleiding zal zijn om te zeggen: "wat heb ik een spijt omdat ik nalatig ben geweest (in mijn plicht) tegenover Allah, hoewel ik tot de spotters behoorde"Of zij zou zeggen: "Als Allah mij had geleid, dan zou ik zeker tot de Moettaqoen hebben behoord! "Of zij zou zeggen, als zij de bestraffing ziet: "ik (nog) maar een kans, dan zou ik tot de weldoeners behoren!" Nee! Mijn Tekenen zijn reeds tot jou gekomen, maar jij loochende ze en jij was hoogmoedig en jij behoorde tot de ongelovigen." (Soerat Az-Zoemar (39), aayah 53-59)

07-05-2011, 20:18







07-05-2011, 20:21
Wis je dat je in je graf geslagen zal worden met ijzeren Hamers als je een Ongelovige bent?

Anas heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) Zij: ''Wanneer een persoon word gelegd in zijn graf en zijn, Familie (vrienden) verlaten hem, Dan kan hij niet meer de voetstappen van hen meer horen, Twee Engelen zullen naar hem komen en zullen hem laten zitten, En ze zullen hem vragen: ''Wat zij je Over de Profeet Mohammed (vrede zij met hem)?'' Hij zal zeggen ''Ik getuig dat hij de dienaar en een Boodschapper was van Allah'' En de Engelen zullen tegen hem zeggen, ''Kijk naar je plek in de Hel, welke Allah voor je heeft vervangen door een plek in het Paradijs''. De profeet (vrede zij met hem) Zij verder: ''Maar wat betreft de Kaafir en de Munaffiq, Hij zal zeggen: ''Ik weet niet, Ik zij alleen maar wat de mensen zijden, En dan zal er gezegd worden ''Jij wist niet en je volgde niet hen die het wel wisten'' Dan zal hij geraakt worden door een ijzeren Hamer tussen zijn oren, Op dat zal hij schreeuwen, En iedereen zal dit geschreeuw horen behalve de twee rassen (Mensheid & Jinns).][Overgeleverd door Al-Bukhaari, nummer 1222 Andere Overlevering is van Anas Ibn Malik In Saheeh Bukharie 023/456]alhamdoelilah dat we moslims ya allah behoed ons tegen de bstraffing van de hel(ameen)

07-05-2011, 20:22


Surah:


Wist je dat Surah Takathur gelijk staat aan 1000 verzen?

Ibn Omar heeft overgeleverd dat de Profeet heeft gezegd: ''Iedereen die duizend verzen reciteert in de nacht, zal Allah ontmoeten met een glimlach op zijn gezicht''. Iemand vroeg, ''O Boodschapper van Allah,wie kan er duizend verzen lezen (in een nacht)''?. De Profeet reciteerde Surah Takathur en zij ''Bij hem in wiens Hand mijn ziel is, dit is gelijk aan duizend verzen''. [Overgeleverd in Al Khatib in Al Muttafaq wal Muftaraq & Dailami in Fath al Qadir 5/487]
__________________________________________________ __________

Wist je dat Surah Aadiyat gelijk staat aan de helft van de Koran?

De Profeet (vrede zij met hem) Heeft gezegd: ''Ieder die Surah Aadiyat reciteert voor hem zal de beloning gelijk zijn als de Helft van de Koran'' [Overgeleverd door Hakim 1/566 & Tirmidhi 2894]
__________________________________________________ __________

Wist je dat Surah al Kafirun gelijk staat aan een vierde van de Koran en dat het een middel is om jezelf schoon te houden van Shirk?

Het is overgeleverd van Harith ibn Jabala en Farwa ibn Naufal van zijn vader dat hij de Profeet (vrede zij met hem) vroeg: ''O boodschapper van Allah leer me iets wat ik kan reciteren voordat ik naar bed ga'' Hij (De Profeet) zei ''Reciteer Qul yaa ayyuhal kafiroon (Surah al Kafirun) Want het is een middel om je zelf vrij te houden van de Shirk''. [Overgeleverd door Abu Dawud 4396 & Hakim 1/565]

Anas Ibn Malik heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) Zei: ''Izaa zul zilatil ardhu zilzaalahaa is gelijk aan Half van de Koran, Qul huwallahu ahad is gelijk aan een derde van de Koran, En Qul yaa ayyuhal kafiroon is gelijk aan een vierde van de Koran. Wanneer De profeet naar bed ging reciteerde hij Surah Kafirun [Overgeleverd door At-Tirmidhi 2818/A. Wist je dat Surah Al-Mulk een middel is om jezelf van de bestraffing van de Graf te beschermen?

De Profeet (vrede zij met hem) Heeft gezegd: ''Surah Al-Mulk is een bescherming tegen de bestraffing van het graf'' [Overgeleverd door Hakim 2/498 & Nasai zie ook Sahihul Jamiea 1/680]

Het is overgeleverd van Anas Dat De Profeet (vrede zij met hem) Heeft gezegd: ''Er is een surah in de Koran met 30 verzen, Het zal hem verdedigen die hem reciteert totdat hij hem in het paradijs zal plaatsen ''(Surah Al-Mulk) [Overgeleverd door Fath al Qadir 5/257, Sahihul Jamiea 1/680, Tabrani in Al-Awsat & Ibn Mardawaith]

Het is overgeleverd van Abu Hurayrah Dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Er is een surah in de Koran met 30 verzen, welke voorspraak heeft gedaan voor zijn reciteerder tot dat hij vergeven was''. [Overgeleverd door al-Tirmidhi, 2891, Ahmad, 7634, Abu Dawood, 1400, Ibn Maajah, 3786. Deze Hadith was Hasan (goed) verklaard door imaam Tirmidzie en bij Albaanie in Saheeh al-Tirmidhi, 3/6.]

Het is overgeleverd van Jabir dat de Profeet (vrede zij met hem) nooit naar bed zou gaan zonder eerst Alif-laam-meem tanzeel [al-Sajdah] Tabaarak alladhi bi yadihi'l-mulk [al-Mulk] te hebben gereciteerd. [Overgeleverd door Ahmad 14249, Tirmidhi 2892, Darami. Albaanie heeft in Saheeh al-Tirmidhi (3/6) gezegd dat het Saheeh Hadith is. Wis je dat je in je graf geslagen zal worden met ijzeren Hamers als je een Ongelovige bent?

Anas heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) Zij: ''Wanneer een persoon word gelegd in zijn graf en zijn, Familie (vrienden) verlaten hem, Dan kan hij niet meer de voetstappen van hen meer horen, Twee Engelen zullen naar hem komen en zullen hem laten zitten, En ze zullen hem vragen: ''Wat zij je Over de Profeet Mohammed (vrede zij met hem)?'' Hij zal zeggen ''Ik getuig dat hij de dienaar en een Boodschapper was van Allah'' En de Engelen zullen tegen hem zeggen, ''Kijk naar je plek in de Hel, welke Allah voor je heeft vervangen door een plek in het Paradijs''. De profeet (vrede zij met hem) Zij verder: ''Maar wat betreft de Kaafir en de Munaffiq, Hij zal zeggen: ''Ik weet niet, Ik zij alleen maar wat de mensen zijden, En dan zal er gezegd worden ''Jij wist niet en je volgde niet hen die het wel wisten'' Dan zal hij geraakt worden door een ijzeren Hamer tussen zijn oren, Op dat zal hij schreeuwen, En iedereen zal dit geschreeuw horen behalve de twee rassen (Mensheid & Jinns).][Overgeleverd door Al-Bukhaari, nummer 1222 Andere Overlevering is van Anas Ibn Malik In Saheeh Bukharie 023/456].

07-05-2011, 20:23

Het Paradijs bestaat uit honderd rangen. Om de afstand van de ene rang naar de andere (rang) af te leggen, dient men honderd jaar te reizen. Firdaws is de hoogste van deze rangen, hieruit ontspringen de vier rivieren en hierboven bevindt zich de Troon. Wanneer jullie Allah dus vragen, vraag Hem dan om Firdaws. De stammen van de palmbomen van het Paradijs zijn van groene smaragd en de bladstelen zijn van rood goud. De vruchten ervan zijn als kruiken en emmers. Zij zijn witter dan melk, zoeter dan honing, zachter dan boter en bevatten geen pitten." xxxxxxxxWist je dan een persoon zijn ouders tot de hoogste rangen van het paradijs kan brengen met gebeden?

Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Een man zal een hoge status krijgen in het Paradijs, en de man zal vragen ''waar komt dit vandaan?'' En er zal gezegd worden ''dat komt door je zoons gebeden voor vergeving voor jou''[Overgeleverd door Ibn Maajah, 3660 Zie ook Saheeh al-Jaami', no. 1617 Als Saheeh]. Wist je dat er verschillende levels zullen zijn in het Paradijs?
Koran 17:21. Zie, hoe Wij sommigen hunner hebben doen uitblinken boven anderen; voorwaar, het Hiernamaals is groter in waardigheid en uitmuntendheid.

Abu Sa'eed heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''De mensen van de hoogste levels zullen gezien worden door de mensen onder hen, Het zal eruit zien als een ster aan de horizon. Abu Bakr en 'Umar zullen een van hen zijn, wat voor goede mensen zijn zij!'' [Overgeleverd door Ahmad, At-Tirmidhi, Ibn Maajah & Ibn Hibbaan Zie ook Saheeh al-Jaami' as-Sagheer, 2/187, no. 2026]

Abu Sa'eed al-Khudri heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''De mensen van het Paradijs zullen naar de mensen boven hun kijken, op de zelfde manier als mensen kijken naar de sterren aan de horizon, Door hen beloning van hun daden'' De mensen vroegen ''Zijn deze plaatsen alleen voor de Profeten die niemand anders kan bereiken?'' Waarop de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Bij de Een in wiens Hand mijn ziel ligt, dat zullen de plekken van hen zijn die in Allah en zijn boodschapper geloven (+daden) [Overgeleverd door Saheeh al-Bukhaari, Kitaab Bid' al-Khalq, Baab Sifaat al-Jannah wan-Naar, Zie ook in Fath al-Baari, 6/220 En ook overgeleverd in Saheeh Muslim Kitaab al-Jannah, Baab tara'i Ahl al-Jannah Ahl al-Ghuraf, 4/2177, no. 2831]

07-05-2011, 20:24

Daden die een dode bereiken

"De werken en de goede daden die de gelovige bereiken na zijn dood, zijn onder andere: kennis die hij onderwezen en verspreid heeft, een deugdzaam kind dat hij nalaat, een exemplaar van de Koran dat hij nalaat, een moskee die hij bouwt, een schuiloord dat hij bouwt voor reizigers, een rivier die hij doet stromen of een aalmoes die hij van zijn rijkdom geeft, terwijl hij nog leeft en kerngezond is en die hem bereikt na zijn dood."

Deze hadith is overgeleverd door Abu Huraira (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith is overgeleverd door Ibn Maadjah en Bayhaqi en is betrouwbaar verklaard door Al-Albaanie.

Pagina's : [1] 2 3