Bekijk volle/desktop versie : Dominee: 'Vrouwen, bedekt u'



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

05-05-2011, 09:27
Dominee: Vrouwen, bedekt u
Van onze redactie Religie & Filosofie − 04/05/11, 11:27

Als een moslima een hoofddoek draagt wordt dat al gauw gezien als een teken van onderdrukking door de man. Niettemin is het voor vrouwen - zeker ook als zij het christelijk geloof aanhangen - aan te bevelen dat zij zich bedekken. Dat schrijft dominee Arie Simons uit Vinkeveen op de orthodox-christelijke jongerenwebsite RefoWeb.

Simons, predikant in de behoudende gereformeerde bond van de Protestantse Kerk in Nederland, geeft in de vragenrubriek van RefoWeb antwoord op een prangende kwestie die een jongeman nogal bezighoudt: het wordt zomer, de vrouwen gaan schaarser gekleed, en dat zou eigenlijk geen gevolgen voor zijn gemoedstoestand moeten hebben ("je zou in feite als Ghandi willen zijn die zo'n zelfbeheersing had dat hij op een bed met ongeklede vrouwen zat zonder dat hij daardoor werd beïnvloed&quot, maar dat heeft het dus wél - de jongeman meent dat hij "voortdurend alert moet zijn waar je ogen 'toevallig' op vallen". Kan de dominee misschien "praktisch advies geven hoe van seconde tot seconde te wandelen?"

Dat kan de predikant zeker. Geen advies voor de jongeman, maar voor de vrouwen die hem zo van zijn stuk brengen. "Ik hoop dat alle vrouwen en meisjes deze vragenrubriek lezen", begint Simons. "Zij moeten beseffen wat 'schaars gekleed' met mannen doet. Mede door hun gedrag, houding en uitstraling zijn zij een verzoeking voor mannen. God heeft niet voor niets in Zijn Woord gezegd: 'Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding'."

Een man kan het bij zomerse temperaturen beslist moeilijk hebben, weet de predikant. "Wat kan dat een worsteling zijn in het leven. Vooral ook de zonde op het gebied van: Gij zult niet begeren!"

Simons (1958) is sinds 2005 verbonden aan de hervormde gemeente in Vinkeveen. Hij werd op zijn 30ste predikant - later dan de meeste dominees, omdat hij aanvankelijk een andere carrière had: kledingverkoper.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4464/Religie-filosofie/article/detail/1887262/2011/05/04/Dominee-Vrouwen-bedekt-u.dhtml

05-05-2011, 09:29


ongelijkheid man vrouw, onderdrukking, achterlijke cultuur..
nee he?

05-05-2011, 09:34
Ook hier draait het om de drift van de mannen...ttz, van sommige mannen.
Ik word niet heet van vrouwen met wapperende haren en frivool geklede dames.
En moest het toch zo zijn, kan mijn vrouw er goed mee zijn.
Het zijn primitieve ventjes die vrouwen willen verplichten zich te bedekken omdat zij hun eigen geilheid niet in bedwang kunnen houden!

05-05-2011, 09:44

Citaat door TurK68:
Dominee: Vrouwen, bedekt u
Van onze redactie Religie & Filosofie − 04/05/11, 11:27

Als een moslima een hoofddoek draagt wordt dat al gauw gezien als een teken van onderdrukking door de man. Niettemin is het voor vrouwen - zeker ook als zij het christelijk geloof aanhangen - aan te bevelen dat zij zich bedekken. Dat schrijft dominee Arie Simons uit Vinkeveen op de orthodox-christelijke jongerenwebsite RefoWeb.

Simons, predikant in de behoudende gereformeerde bond van de Protestantse Kerk in Nederland, geeft in de vragenrubriek van RefoWeb antwoord op een prangende kwestie die een jongeman nogal bezighoudt: het wordt zomer, de vrouwen gaan schaarser gekleed, en dat zou eigenlijk geen gevolgen voor zijn gemoedstoestand moeten hebben ("je zou in feite als Ghandi willen zijn die zo'n zelfbeheersing had dat hij op een bed met ongeklede vrouwen zat zonder dat hij daardoor werd beïnvloed&quot, maar dat heeft het dus wél - de jongeman meent dat hij "voortdurend alert moet zijn waar je ogen 'toevallig' op vallen". Kan de dominee misschien "praktisch advies geven hoe van seconde tot seconde te wandelen?"

Dat kan de predikant zeker. Geen advies voor de jongeman, maar voor de vrouwen die hem zo van zijn stuk brengen. "Ik hoop dat alle vrouwen en meisjes deze vragenrubriek lezen", begint Simons. "Zij moeten beseffen wat 'schaars gekleed' met mannen doet. Mede door hun gedrag, houding en uitstraling zijn zij een verzoeking voor mannen. God heeft niet voor niets in Zijn Woord gezegd: 'Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding'."

Een man kan het bij zomerse temperaturen beslist moeilijk hebben, weet de predikant. "Wat kan dat een worsteling zijn in het leven. Vooral ook de zonde op het gebied van: Gij zult niet begeren!"

Simons (1958) is sinds 2005 verbonden aan de hervormde gemeente in Vinkeveen. Hij werd op zijn 30ste predikant - later dan de meeste dominees, omdat hij aanvankelijk een andere carrière had: kledingverkoper.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4464/Religie-filosofie/article/detail/1887262/2011/05/04/Dominee-Vrouwen-bedekt-u.dhtml


Ok....

05-05-2011, 09:44


een man kan het moeilijk hebben? Nou, dikke boehoehoe.. dat is zijn probleem, niet van een ander.

05-05-2011, 09:54

Citaat door rooz:
een man kan het moeilijk hebben? Nou, dikke boehoehoe.. dat is zijn probleem, niet van een ander.


ik moet een scheet laten, laat ik dat voor jouw neus doen.
als je het moeilijk hebt, is dat jouw probleem, niet de mijne.

05-05-2011, 10:04

Citaat door TurK68:
ik moet een scheet laten, laat ik dat voor jouw neus doen.
als je het moeilijk hebt, is dat jouw probleem, niet de mijne.

je snapt er natuurlijk weer niks van. Hoe verrassend.

05-05-2011, 10:07

Citaat door adimeisadime:
Ook hier draait het om de drift van de mannen...ttz, van sommige mannen.
Ik word niet heet van vrouwen met wapperende haren en frivool geklede dames.
En moest het toch zo zijn, kan mijn vrouw er goed mee zijn.
Het zijn primitieve ventjes die vrouwen willen verplichten zich te bedekken omdat zij hun eigen geilheid niet in bedwang kunnen houden!


Ja maar het gaat om een orthodox-christelijke REFO- donder-dominee.
En een bekeerde zakenman.

Dan weet je het wel. 1 stap zijwaarts (om stiekem naar je buurvrouw te gluren) en dan snel 10 stappen achteruit.

05-05-2011, 10:12

Citaat door aplat:
Ja maar het gaat om een orthodox-christelijke REFO.

Dan weet je het wel. 1 stap zijwaarts (om stiekem naar je buurvrouw te gluren) en dan snel 10 stappen achteruit.



Had ooit een hervormde ouderling, van de bond, tegenover me wonen. En met tegenover bedoel ik hier met grote tuinen en een drukke weg. Die gek betrapte we met een verrekijker omdat het ons opviel dat er wat raars schitterde.
We hebben hartelijk om hem gelachen met zijn verrekijker en het vervolgens even het circuit in gegooid. De man had niet door dat hij bij een lid van een andere hervormde kerkeraad naar binnen zat te kijken.

05-05-2011, 10:14

Citaat:
je zou in feite als Ghandi willen zijn die zo'n zelfbeheersing had dat hij op een bed met ongeklede vrouwen zat zonder dat hij daardoor werd beïnvloed
Nou!

05-05-2011, 10:15

Citaat door led_zeppelin:
Nou!

alles goed met de liefde?

05-05-2011, 10:15

Citaat door adimeisadime:
Ook hier draait het om de drift van de mannen...ttz, van sommige mannen.
Ik word niet heet van vrouwen met wapperende haren en frivool geklede dames.
En moest het toch zo zijn, kan mijn vrouw er goed mee zijn.
Het zijn primitieve ventjes die vrouwen willen verplichten zich te bedekken omdat zij hun eigen geilheid niet in bedwang kunnen houden!



Het zijn mannen die hun vrouwen niet graag delen

05-05-2011, 10:21


Goed gesproken meneer Simons, respect voor u

05-05-2011, 10:32

Citaat door rooz:
je snapt er natuurlijk weer niks van. Hoe verrassend.


Ik trek jouw lijn door..
maar ik ben blij dat je nu tot het besef bent gekomen dat niets jouw lijn klopt

05-05-2011, 11:47

Citaat door aplat:
Ja maar het gaat om een orthodox-christelijke REFO- donder-dominee.
En een bekeerde zakenman.

Dan weet je het wel. 1 stap zijwaarts (om stiekem naar je buurvrouw te gluren) en dan snel 10 stappen achteruit.

Nou ja, die anderen zijn net even stiekem hoor. Gelovigen hebben daar wel een handje van weg.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31