Bekijk volle/desktop versie : Marokkaanse rijstschotel



04-05-2011, 14:48
Wie o wie kan mij helpen aan een lekker recept??

04-05-2011, 17:20


Hier heb je denk ik wel wat aan.


Marokkaanse rijstschotel met kip


Eenvoudige maar erg smakelijke Marokkaanse rijstschotel met gestoofde kipdrumsticks.

Dit heb je nodig:

6 kipdrumsticks;
1 koppen basmatirijst;
3 wortelen in kleine stukjes gesneden;
1 of 2 groene paprika's, schoongemaakt en in kleine stukjes;
1 vleestomaat, vocht eruit en in kleine stukjes;
2 rode uien, gepeld en gehakt;
1 klein bosje verse koriander, fijngehakt;
specerijen naar smaak: zout, peper, gemberpoeder; draadjes saffraan (of poeder),kurkuma.
5 eetlepels olijfolie.

Zo maak je het:

Verhit de olijfolie in een pan en voeg er de kipdrumsticks aan toe en alle groenten (wortelen, paprika's, tomaat, uien) in kleine stukjes gesneden met de specerijen en zout naar smaak.
Rondom alles omscheppend aanbraden en bedekken met 1 liter water.
Breng aan de kook en voeg er fijngehakte verse koriander aan toe.
Deksel op de pan, zet het gas laag en laat alles in ongeveer 30-40 minuten gaar worden.
Haal de gare kipdrumsticks dan uit de pan en houd warm.
Voeg de rijst toe aan het vocht en de groenten in de pan (de hoeveelheid bouillon in de pan moet twee keer zoveel zijn als de hoeveelheid rijst; is dat niet meer het geval vul dan het vocht aan met wat extra water of kippenbouillon (van een blokje).
Controleer of de smaak van de bouillon goed is (voeg anders nog wat extra zout of specerijen toe), en laat de rijst heel zachtjes koken in de groenten/kippenbouillon totdat de rijst al het vocht heeft geabsorbeerd.
Schep de rijst/groenten-massa op een mooie schaal, leg de warme kipdrumsticks er bovenop en dien kokendheet op.
Serveer er verschillende salades bij.

04-05-2011, 17:29
hier nog een recept

MAROKKAANSE RIJST


3 kopjes rijst

100 g champignons

1 groene paprika

2 uien

2 tomaten

200 g rozijnen

100 g amandelen

500 g kippelevertjes

zout

peper

1 snuifje saffraan

7 eetlepels olijfolie

1 mespuntje gember

1 blokje kippebouillon voor de smaak



Bak de kippelevertjes in een beetje olie. Snijd de geschilde uien in plakjes, evenals de gewassen en in citroensap geweekte champignons. Verwijder de pitjes uit de paprika en snijd ze in stukjes.

Leg de tomaten in kokend water om de schil gemakkelijker te kunnen verwijderen, haal de pitjes eruit en snijd ze vervolgens in kleine stukjes.

Verhit in een pan 6 eetlepels olijfolie. Fruit de uien tot ze goudbruin zijn en voeg er dan de kippelevertjes en alle groenten aan toe. Breng op smaak, roer alles goed dooreen en voeg vervolgens rijst, saffraan en gember toe.

Giet er al roerend 4½ kopje kokend water bij, doe het deksel op de pan en zet die ongeveer 40 minuten in de oven. Daarna moet al het water verdampt zijn.

Doe intussen de rozijnen in warm water on ze te laten wellen en rooster de amandelen lichtjes in de oven.

Voeg de uitgelekte rozijnen en de geroosterde amandelen toe op het moment van opdienen.



Voor 6 personen.



voor- / bereiding : 25 / 40 minuten

04-05-2011, 17:30
Ik heb inmiddels al een ander recept gebruikt. (van giftig) Maar toch bedankt voor het plaatsen van dit recept!!!!

check je hoekje


next time probeer ik deze uit..

04-05-2011, 20:35



Citaat door studente87:
Ik heb inmiddels al een ander recept gebruikt. (van giftig) Maar toch bedankt voor het plaatsen van dit recept!!!!

check je hoekje


next time probeer ik deze uit..



dat is goed meid.

Ik ging voor je zoeken op het internet naar marokaanse rijst recepten volgens de traditie