Bekijk volle/desktop versie : Het advies van een wijze moeder aan haar dochter



02-05-2011, 01:27

'Abdoel-Malik zei: 'Toen 'Awf ibn Moehallim Asj-sjaibani', één van de meest gerespecteerde leiders van de Arabische adel ten tijde van de Djahilijjah, zijn dochter Ijas aan Al-Harieth ibn 'Amr al-Kindi uithuwelijkte, werd zij klaargemaakt om door de bruidegom meegenomen te worden. Toen kwam haar moeder Oemamah bij haar en gaf haar het volgende advies:

'O dochter van mij, als het onnodig zou zijn geweest om je het advies te geven goede manieren te hebben en een edele afkomst, dan zou het voor jou onnodig zijn geweest, maar het moet als een herinnering dienen voor degenen die vergeetachtig zijn en het zal degenen helpen die wijs zijn.

O dochter van mij, als een vrouw in staat zou zijn om het zonder echtgenoot te redden door de rijkdom van haar vader en de behoefte van haar aan haar vader, dan zou jij het van alle mensen het beste zonder echtgenoot kunnen doen, maar de vrouwen zijn voor de mannen geschapen net zoals de mannen voor hen.

O dochter van mij, je staat op het punt het huis waarin je opgegroeid bent te verlaten, de plaats waar je je eerste stapjes hebt gezet, om naar een plaats te gaan die je niet kent, naar een partner die jou nog onbekend is. Door het huwelijk is hij jou meester geworden, wees dus als een bediende voor hem en hij zal een bediende voor jou worden.

Neem van mij tien eigenschappen aan die een voorziening en een herinnering voor jou zullen zijn.

De eerste en de tweede daarvan zijn:
Wees tevreden met zijn gezelschap, luister naar hem en gehoorzaam hem, want tevredenheid zorgt voor gemoedsrust en het luisteren en gehoorzamen van de echtgenoot doet Allah Subhana wa t'ala plezier.

De derde en vierde zijn:
Zorg ervoor dat je lekker ruikt en er goed uitziet; hij mag niets lelijks in je zien en hij mag niets anders van je ruiken dan een prettige geur. Koehl is de beste make up die er is en water is beter dan de zeldzaamste parfum.

De vijfde en zesde zijn:
Maak zijn eten op tijd klaar en wees stil als hij slaapt,want een rammelende maag is als een brandende vlam en het verstoren van zijn slaap zal hem boos maken.

De zevende en achtste zijn:
Zorg voor zijn slaven (of bedienden en personeel) en zijn kinderen en draag zorg voor zijn rijkdom, want het verzorgen van zijn rijkdom laat zien dat je hem waardeert en het zorgen voor zijn bedienden en kinderen laat een goede organisatie zien.

De negende en tiende zijn:
Onthul nooit iets van zijn geheimen en wees nooit ongehoorzaam aan één van zijn bevelen, want als je zijn geheimen onthult zul je je nooit veilig voelen voor zijn mogelijke verraad en als je ongehoorzaam aan hem bent, dan zal zijn hart met haar voor jou gevuld raken.

O dochter van mij, wees voorzichtig met het tonen van vreugde in zijn nabijheid wanneer hij van slag is en toon geen verdriet in zijn nabijheid als hij gelukkig is, want de eerste laat een gebrek aan beoordelingsvermogen zien en het laatste zal hem ongelukkig maken.

Toon hem zoveel mogelijk eer en respect als je kunt en wees het zoveel mogelijk met hem eens, op die manier zal hij van je gezelschap en conversatie genieten.

Weet, o mijn dochter, dat je niet datgene wat je wenst kan bereiken tot je zijn genoegen voor het jouwe stelt en zijn wensen voor die van jou, of je dit nu prettig vindt of niet. En moge Allah Subhana wa t'ala kiezen wat het beste voor je is en je beschermen.'

Zij werd naar haar echtgenoot gebracht en hun huwelijk was een groot succes; zij baarde koningen die na hen regeerden.

Dit advies omvat duidelijk alles waar je aan zou kunnen denken met betrekking tot de goede manieren die een jong meisje dient te kennen om haar echtgenoot goed te behandelen en om een passende partner voor hem te zijn. De woorden van deze wijze moeder moeten maatgevend zijn voor ieder jong meisje dat op het punt staat te trouwen.


02-05-2011, 01:32


En zo hoort het te zijn

02-05-2011, 01:33
hellaas komt dit nog zelden voor

02-05-2011, 01:39
Het komt nog voor denk ik alleen is/ zijn er meerdere MAAR........ aan toegevoegd.

02-05-2011, 20:12


en het nu nog realiseren ervan!

02-05-2011, 21:10

Citaat door ouafaetoen:
en het nu nog realiseren ervan!


02-05-2011, 23:10
Djazzaki Allaahoe Ghaïran fi Dunya wal Ageerah, voor het plaatsen. Ameen!