Bekijk volle/desktop versie : Het weigeren om met je man naar bed te gaan?



Pagina's : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

01-05-2011, 14:28

Citaat:
Kan een man zijn vrouw tot seks dwingen binnen het huwelijk, en welke rechten heeft de vrouw in de islam m.b.t. intimiteit (seks)?

Geschreven door Karim Kec

Vraag:
Houdt de onderstaande hadith in dat een man zijn vrouw tot seks kan dwingen en dus als het ware kan verkrachten binnen het huwelijk?

"Wanneer een man zijn vrouw naar zijn bed roept en zij komt niet, en de man brengt de nacht door in een kwade/ontevreden bui, dan zullen de engelen haar tot de ochtend vervloeken." (Bukhari, Muslim, Dawoed en Nasa'i)

En welke rechten heeft de vrouw in de islam m.b.t. seksualiteit, heeft de vrouw hetzelfde recht als de man op intimiteit (seks) in huwelijk?

Antwoord:
Wa`alykum As-Salaamu Warahmatullahi Wabarakaatuh.
Ten eerste is het belangrijk om te weten dat islam een religie is die erg veel nadruk legt op het concept ‘wederzijdse liefde’ in een huwelijk.
Om deze reden zegt Allah ons in de Koran duidelijk dat:

“En dit is onder Zijn tekenen, dat Hij uit uw midden echtgenoten voor u schiep, opdat gij er rust in moogt vinden, en Hij heeft liefde [mawadda] en tederheid onder u geplaatst. Daarin zijn zeker tekenen voor een volk, dat nadenkt.” [Koran 30:21]
“Hij is het, Die u uit een enkele ziel heeft geschapen en daaruit haar gade maakte, opdat deze troost/rust in haar mocht vinden.” [Koran 7:189]

Men vind alleen troost en rust in elkaar, wanneer er sprake is van liefde en niet wanneer er sprake is van huishoudelijk geweld en/of verkrachting binnen het huwlijk.
Verkrachting is een term die gebruikt wordt wanneer seksuele gemeenschap plaatsvindt tegen een persoons wil in en/of zonder zijn toestemming. Het moge duidelijk zijn dat dit zowel binnen als buiten een huwlijk een schokkende/traumatische ervaring is voor het slachtoffer.
Westerse studies hebben aangegeven dat slachtoffers van verkrachting binnen het huwlijk vaak meer emotioneel gekwetst zijn dan slachtoffers van andere vormen van verkrachting. Om deze redenen mag een man in de islam zijn vrouw NIET tot seks te dwingen (verkrachten). De hadith in kwestie geeft verder duidelijk aan dat een man totaal niet het recht heeft om zijn vrouw tot seks te dwingen. De hadith zegt namelijk dat de man de nacht zal doorbrengen in een kwade/ontevreden bui (hoe kan man zijn nacht seksueel gefrustreerd in ontevredenheid doorbrengen wanneer hij het recht had zijn vrouw tot seks te dwingen om zo zijn seksuele behoefte te vervullen? Daarnaast geeft de hadith duidelijk aan welke vergelding zal plaatsvinden wanneer een vrouw zonder reden haar man’s verzoek tot intimiteit afslaat, namelijk dat de engelen haar zullen vervloeken tot de ochtend, dit betekent dat het gebed van de vrouw en haar dua’s niet door Allah geaccepteerd zullen worden tot de ochtend, er wordt dus helemaal niet gesproken over een fysieke sanctie of plicht tot seksuele dwang in deze hadith)

Sheich Muhammad ibn Adam al-Kawthari zei m.b.t de hadith in kwestie:
“Echter, dit betekent absoluut niet dat de echtgenoot haar kan dwingen tot seks. De hadith vermeldt namelijk duidelijk dat:
" ..... en de man brengt de nacht door in een kwade / ontevreden bui"
(Bukhari, Muslim, Dawoed en Nasa'i)
Wat duidelijk aangeeft dat hij zich moet beheersen en weerhouden van het dwingen van zijn vrouw tot seks. Was dit niet het geval geweest, dan had de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) de echtgenoot wel geadviseerd om zijn recht te behalen op een forse manier.”
Bron: qa.sunnipath.com

De hadith in kwestie moet tevens begrepen en geïnterpreteerd worden binnen het concept van ‘liefde, respect, en barmhartigheid’ wat de Koran ons voorschrijft m.b.t. het huwelijk en dus ook seksuele gemeenschap (hier zijn geleerden het unaniem over eens).
Allah zegt namelijk in de Koran: “…..Zij zijn een gewaad voor u en gij bent voor haar een gewaad..” Surah Baqarah (De koe) 2:187.........
http://www.moslima.nl/familie/dwingenvanman.html
lees daar het hele artikel

01-05-2011, 14:28



Citaat door Contigo020:
k stond effe stil bij de bewering dat mannen meer lusten hebben dan vrouwen, toch? Dat een man (met te veel lusten) als hij geen tweede vrouw zou nemen de kans bestaat dat hij het in het haraam gaat zoeken, dus zina plegen? Wel, wat dan met de hadieth van Mohammed saws waarin hij zegt, dat wie de middelen niet heeft om te trouwen, hij dan moet vasten. Waarom vasten? Wat Allah swt zegt over vasten is, "Koetiba 3alaykoum assiyaam kamaa koetiba 3ala Ladiena min qablikoum la3alakoum TATAQOEN" (TAQWA). Het vasten is jullie voorgeschreven zoals het was voorgeschreven voor diegene die voor jullie waren zodat jullie VREES (voor Allah swt) zouden krijgen/hebben. Dus maw, niet een 2de, 3de of 4de vrouw houdt hem weg van Zina, maar wel de vrees voor Allah swt!! Nietwaar? Deze raad werd gegeven aan een man zonder vrouw, wat dan met die man die al een vrouw heeft?

Nog iets, op een dag hoorde Omar een vrouwelijke dichter haar beklag doen over het feit dat de mannen te lang wegbleven in de oorlog. "Mocht ik geen vrees voor Allah swt hebben, dan was ik gegarandeerd overgegaan tot zina!" (in het arabisch klinkt het natuurlijk poëtischer, h&eacute Hij vroeg dan aan zijn dochter hoelang een vrouw het uithield (op seksueel vlak) zonder man. De mannen werden dan op bevel van Omar na het opgegeven periode naar huis gestuurd. Dit werd gedaan voor de "shahwa" van de vrouwen. Maw, een man kan het langer uithouden dan een vrouw zonder seks, dus, het feit dat een vrouw haar maandstonden krijgt en na de bevalling 40 dagen geen gemeenschap mag hebben met haar man, is geen reden om te zeggen dat de man het niet kan uithouden, een beetje sabr is op zijn plaats aub. Hier kan men zijn jihad annafs eens goed testen!


Wauw! Heeft ze geen bron bij vermeldt?

01-05-2011, 14:28

Citaat door Contigo020:
k stond effe stil bij de bewering dat mannen meer lusten hebben dan vrouwen, toch? Dat een man (met te veel lusten) als hij geen tweede vrouw zou nemen de kans bestaat dat hij het in het haraam gaat zoeken, dus zina plegen? Wel, wat dan met de hadieth van Mohammed saws waarin hij zegt, dat wie de middelen niet heeft om te trouwen, hij dan moet vasten. Waarom vasten? Wat Allah swt zegt over vasten is, "Koetiba 3alaykoum assiyaam kamaa koetiba 3ala Ladiena min qablikoum la3alakoum TATAQOEN" (TAQWA). Het vasten is jullie voorgeschreven zoals het was voorgeschreven voor diegene die voor jullie waren zodat jullie VREES (voor Allah swt) zouden krijgen/hebben. Dus maw, niet een 2de, 3de of 4de vrouw houdt hem weg van Zina, maar wel de vrees voor Allah swt!! Nietwaar? Deze raad werd gegeven aan een man zonder vrouw, wat dan met die man die al een vrouw heeft?

Nog iets, op een dag hoorde Omar een vrouwelijke dichter haar beklag doen over het feit dat de mannen te lang wegbleven in de oorlog. "Mocht ik geen vrees voor Allah swt hebben, dan was ik gegarandeerd overgegaan tot zina!" (in het arabisch klinkt het natuurlijk poëtischer, h&eacute Hij vroeg dan aan zijn dochter hoelang een vrouw het uithield (op seksueel vlak) zonder man. De mannen werden dan op bevel van Omar na het opgegeven periode naar huis gestuurd. Dit werd gedaan voor de "shahwa" van de vrouwen. Maw, een man kan het langer uithouden dan een vrouw zonder seks, dus, het feit dat een vrouw haar maandstonden krijgt en na de bevalling 40 dagen geen gemeenschap mag hebben met haar man, is geen reden om te zeggen dat de man het niet kan uithouden, een beetje sabr is op zijn plaats aub. Hier kan men zijn jihad annafs eens goed testen!



-

01-05-2011, 14:30

Citaat door Dienares.:
Wauw! Heeft ze geen bron bij vermeldt?


Nee, maar ik heb dit zelf nagevraagd of dit klopt. En dit klopt inderdaad. Slaz, had hierop ook geen weerwoord. En enkele andere mannelijke leden vonden dit een sterk punt. Indirect gaven zij aan dat dit wel klopt.

01-05-2011, 14:30



Citaat door Nerdchick.:
Dan hoort hij begrip te tonen.
Dat vind ik dus ook..

Citaat door Basma_tangawia:

Al een tijdje meskin maar nog effe dan kunnen we er weer op los.

HAHA, Ghair inshallah!


Sterkte!

Veel succes met je bevalling, En moge Allah jouw pasgeboren kindje beschermen tegen het kwaad!

01-05-2011, 14:31

Citaat door Contigo020:
Nee, maar ik heb dit zelf nagevraagd of dit klopt. En dit klopt inderdaad. Slaz, had hierop ook geen weerwoord. En enkele andere mannelijke leden vonden dit een sterk punt. Indirect gaven zij aan dat dit wel klopt.

Ik geloof best dat het klopt. Ik heb er niet echt veel verstand van, dus ik durf er niet veel over te zeggen!

Maarja, heb ik vandaag weer wat geleerd!

01-05-2011, 14:32

Citaat door zinasoesia:
je moet elke nacht aan je man vragen of hij zin heeft als hij anders vreemd gaat is jouw fout,
of laat hem een tweede vrouw nemen
mag weigeren wanneer je menstrueert
anders niet


In plaats van om elke keer aan je man te vragen of hij zin heeft kun je zelf het initiatief nemen en wat het huwen van een tweede vrouw betreft,daar ga jij heel laconiek mee om, zie hieronder:



http://www.al-yaqeen.com

Seksualiteit & vrouwelijk bloed
Het trouwen van een tweede vrouw



Vraag:

Als de man wil trouwen, terwijl hij al getrouwd is, heeft hij dan toestemming van zijn eerste vrouw nodig? Wordt de vrouw ervoor beloond als ze geduld heeft en het accepteert dat haar man een tweede, of voor wat dat betreft een derde of vierde vrouw neemt?

Vraag ontvangen op 30 januari 2004

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Het is niet verplicht om toestemming te vragen aan de eerste vrouw(en) en het behoort niet tot de voorwaarden van totstandkoming van de tweede huwelijksakte dat de eerste vrouw(en) haar toestemming moet geven. Wel is het aangeraden voor degene die met meerdere vrouwen wenst te trouwen om hierover zorgvuldig na te denken en om dit onderwerp grondig te bestuderen. Dit voornamelijk omdat degenen die met meerdere vrouwen wensen te trouwen in eerste instantie vaak slechts denken aan hun lichamelijke genoegdoening en niet aan de overige rechten die hieraan verbonden zijn, zoals het recht van iedere vrouw op een eigen woning, gelijke behandeling als het gaat om onderhoud en recht op samenzijn, overnachting e.d. Als echter één van de vrouwen uit eigen wil afstand doet van één of meer van haar rechten, dan is dit toegestaan.

Daarnaast is het vaak zo dat sommige mannen verbaasd reageren als zijn eerste vrouw op de hoogte wordt gebracht van zijn huwelijk met een tweede vrouw, en dan dreigt om te vertrekken als hij niet van de andere scheidt. Vaak is het zelfs zo dat hij kinderen heeft met deze eerste vrouw, wat de zaak alleen maar nog ingewikkelder maakt en wat er vaak toe leidt dat hij van de tweede vrouw scheidt uit angst voor de toekomst van zijn kinderen. Zo wordt de tweede vrouw benadeeld zonder dat zij dit heeft verdiend.

De man dient daarom altijd goed van te voren na te denken, zijn vrouw te raadplegen en haar mening te vragen. Weet hij dat zij daartegen is en hij niet zonder haar en zijn kinderen kan, dan kan hij maar beter niet aan een tweede vrouw beginnen om zichzelf en een mogelijke toekomstige vrouw, zodoende veel ellende te besparen.

Tenslotte adviseren wij eenieder die van plan is een tweede vrouw te trouwen om eerst te kijken naar zijn financiële gesteldheid, vervolgens zijn vrouw te raadplegen en met haar hierover te praten. Daarna kan hij bepalen wat de beste manier is om dit te realiseren.

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid

01-05-2011, 14:32

Citaat door Nerdchick.:
http://www.moslima.nl/familie/dwingenvanman.html
lees daar het hele artikel


Citaat door leilaML:
Salam,

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.




http://www.al-yaqeen.nl

Het weigeren van het hebben van geslachtsgemeenschap


Vraag:

Ik heb een vraag over de overlevering van de Profeet (vrede zij met hem) waarin hij zegt dat als een vrouw haar man weigert, de Engelen haar tot de ochtend zullen vervloeken. Hoe dient deze overlevering gelezen te worden? Geldt deze overlevering in alle situaties of zijn er ook uitzonderingen wanneer een vrouw haar man kan weigeren? Stel dat de vrouw gewoon een keer geen zin heeft, is ze dan toch verplicht gehoor te geven aan zijn behoeften?

Vraag ontvangen op 29 maart 2004

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Zonder twijfel is één van de doelen van het huwelijk het bewaken van elkaars kuisheid. De vrouw in het bijzonder heeft de taak om haar man te beschermen tegen het vervallen in al-Haraam. Vandaar ook dat de Islam de vrouw opdraagt om de man te gehoorzamen op het moment dat hij haar uitnodigt naar het bed, tenzij zij hiervoor een geldig excuus heeft. Zo zei de Profeet (vrede zij met hem): “Als een man zijn vrouw uitnodigt naar zijn bed (voor het hebben van geslachtsgemeenschap) en zij weigert, waarna hij boos op haar gaat slapen, dan zullen de engelen haar vervloeken totdat zij in de ochtend opstaat.” (al-Boechari en Moeslim)

Ook zei hij (vrede zij met hem): “Van drie mensen wordt het gebed niet geaccepteerd. Het zal niet opstijgen naar de hemel en het zal niet verder komen dan hun hoofden… En een vrouw die door haar man in de nacht wordt uitgenodigd, terwijl zij hem weigert.”
(Sahih Targhieb wa Tarhieb van al-Albaani)

Geldige excuses zijn bijvoorbeeld de menstruatie- en kraamperiode. Het hebben van gemeenschap gedurende deze perioden is immers niet toegestaan. De vrouw mag in dit geval geen gehoor geven aan de uitnodiging van haar man. Wanneer de vrouw zodanig ziek is waardoor zij niet in staat is om gemeenschap te hebben met haar man, dan is hier ook sprake van een geldig excuus. Heeft zij daarentegen gewoon geen zin, dan moet zij haar man toch gehoorzamen en hem beschermen tegen het vervallen in al-Haraam en uiteindelijk ontucht.

Tenslotte: mocht de man een sterkere libido hebben dan zijn vrouw, dan zou het trouwen met een tweede vrouw wellicht een oplossing kunnen zijn.

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid

Dankjulliewel dames!!!

Heb er heel wat aan!

01-05-2011, 14:33

Citaat door AbouRfissa:
Dit zijn dingen die haast nooit voorkomen, ik zie de vrouw maar in 1 geval weigeren en dat is als de man haar niet bevredigt (geen orgasme), doet hij dat wel al zou ze een 43 graden koorts hebben ze zal op het moment van de eerste aanraking ook zin hebben



Grof gezegd : l7wa dwa

Dat kan misschien zo zijn

01-05-2011, 14:34

Citaat door Dienares.:
Ik geloof best dat het klopt. Ik heb er niet echt veel verstand van, dus ik durf er niet veel over te zeggen!

Maarja, heb ik vandaag weer wat geleerd!


Ik heb het schaamteloos aan mijn oudste oom gevraagd.

01-05-2011, 14:35
Dus mannen. Vasten en laat je standvastigheid merken.

01-05-2011, 14:36

Citaat door Contigo020:
Ik heb het schaamteloos aan mijn oudste oom gevraagd.

Dat meen je niet?


OMG, jij hebt lef!

01-05-2011, 14:37



Citaat door Contigo020:
k stond effe stil bij de bewering dat mannen meer lusten hebben dan vrouwen, toch? Dat een man (met te veel lusten) als hij geen tweede vrouw zou nemen de kans bestaat dat hij het in het haraam gaat zoeken, dus zina plegen? Wel, wat dan met de hadieth van Mohammed saws waarin hij zegt, dat wie de middelen niet heeft om te trouwen, hij dan moet vasten. Waarom vasten? Wat Allah swt zegt over vasten is, "Koetiba 3alaykoum assiyaam kamaa koetiba 3ala Ladiena min qablikoum la3alakoum TATAQOEN" (TAQWA). Het vasten is jullie voorgeschreven zoals het was voorgeschreven voor diegene die voor jullie waren zodat jullie VREES (voor Allah swt) zouden krijgen/hebben. Dus maw, niet een 2de, 3de of 4de vrouw houdt hem weg van Zina, maar wel de vrees voor Allah swt!! Nietwaar? Deze raad werd gegeven aan een man zonder vrouw, wat dan met die man die al een vrouw heeft?

Nog iets, op een dag hoorde Omar een vrouwelijke dichter haar beklag doen over het feit dat de mannen te lang wegbleven in de oorlog. "Mocht ik geen vrees voor Allah swt hebben, dan was ik gegarandeerd overgegaan tot zina!" (in het arabisch klinkt het natuurlijk poëtischer, h&eacute Hij vroeg dan aan zijn dochter hoelang een vrouw het uithield (op seksueel vlak) zonder man. De mannen werden dan op bevel van Omar na het opgegeven periode naar huis gestuurd. Dit werd gedaan voor de "shahwa" van de vrouwen. Maw, een man kan het langer uithouden dan een vrouw zonder seks, dus, het feit dat een vrouw haar maandstonden krijgt en na de bevalling 40 dagen geen gemeenschap mag hebben met haar man, is geen reden om te zeggen dat de man het niet kan uithouden, een beetje sabr is op zijn plaats aub. Hier kan men zijn jihad annafs eens goed testen!



Overal mee eens, iedere man of vrouw kan zich behoedde voor elke zonde zolang hij/zij maar sterk genoeg is en de ernst van de zonde inziet. Ik ben het niet eens met de uitspraak: ''Maw, een man kan het langer uithouden dan een vrouw zonder seks''

Dat zijn je eigen woorden en natuurlijk fout. De smoes van 40 dagen wordt helaas door onbezonnen mannen gebruikt om hun zonde (zina) te bagatelliseren en hun geweten te koesteren. Zina is een ernstige zonde, geen smoes zal hun die straf doen ontlopen, eveneens voor de vrouwen.


Citaat door Dienares.:


Zo'n bekrompen ''Klauwtzak'' ben je dus niet


Echt wel.

01-05-2011, 14:37

Citaat door Dienares.:
Dankjulliewel dames!!!

Heb er heel wat aan!

You're welcome

Mensen onderschatten die hadith zwaar. Het geeft mannen geen recht om een vrouw te dwingen, dat zou onmenselijk zijn

01-05-2011, 14:38
Nu ik toch bezig ben kan ik deze er ook op droppen


http://www.al-yaqeen.nl


Seksualiteit & vrouwelijk bloed
Mijn man weigert gemeenschap met me te hebben



Vraag:

Is het normaal dat een man viereneenhalf maanden geen gemeenschap heeft met zijn vrouw en haar uitscheldt voor hxxr als zij wel gemeenschap wil?

Vraag ontvangen op 1 december 2003

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Het is de verplichting van de man om gehoor te geven aan de seksuele behoeften van zijn echtgenote, omdat dit nu eenmaal hoort tot de huwelijkse rechten. Dit beschermt de vrouw tegen het begaan van onzedelijkheden. Als hij haar daarin tekort doet dan heeft zij het recht om dit alsnog van hem te vragen. Wel willen wij erop wijzen dat dit onderwerp gevoelig ligt en hiermee dan ook rekening gehouden dient te worden. De vrouw in het bijzonder kan de aandacht van haar man trekken door zich mooi te maken, zich zacht en vriendelijk op te stellen en door lieve woorden te zeggen. Maar ook de man dient op een zelfde wijze zijn vrouw te benaderen. Als een relatie niet gebaseerd is op liefde en wederzijds begrip, dan verandert deze relatie in een ware hel. Beide partners zijn dan ook verantwoordelijk voor de instandhouding van deze liefdevolle relatie.

Wat jouw situatie echter betreft, probeer eens met je man te gaan zitten en de zaak eerlijk en open met hem te bespreken. Als hij dit echter weigert en eigenwijs blijft, dan is het onvermijdelijk dat er een derde partij bij betrokken wordt om zodoende tot een oplossing te komen.

Voor wat betreft datgene wat hij jou heeft genoemd, namelijk een vrouw van zedenloosheid, dit is een serieuze aantijging binnen de Islam en behoort tot de grote zonden, waarvan de pleger de vloek en bestraffing van Allah verdient, Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Waarlijk, degenen die de vrome, onschuldige, gelovige vrouwen beschuldigen (van ontucht) zijn vervloekt in het wereldse en in het Hiernamaals en hen komt een overweldigende bestraffing toe. Op die Dag zullen hun tongen en hun handen en hun voeten tegen hen getuigen over (datgene) wat zij pleegden te doen.” (Soerat an-Noer: 23)

Daarom verzoeken wij jouw man om op te houden met deze gevaarlijke aantijging en om berouw te tonen aan Allah hiervoor, om zo de vervloeking en de bestraffing van Allah te voorkomen.

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid

Pagina's : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28