Bekijk volle/desktop versie : Von der Dunk



29-04-2011, 14:29
Von der Dunk[/SIZE]

Sylvain Ephimenco − 28/04/11, 12:01

Geachte heer Von der Dunk. Laat ik allereerst mijn verontwaardiging kenbaar maken voor de laffe censuur die u onlangs heeft getroffen: Uw Arondéuslezing is op instigatie van de PVV afgeblazen. Daarin plaatste u de partij van Wilders in een context van nazisme en Tweede Wereldoorlog. Niet echt iets nieuws want dit doet u circa 365 dagen per jaar.
Overigens kunt u zeker niet van selectieve verontwaardiging worden beticht: ook andere partijen worden door u met de somberste jaren van de wereldgeschiedenis geassocieerd. Zo noemde u ooit Nederlandse christen-democraten een 'stel meelopers, karakterloze flapdrollen' met de 'collaborateursmentaliteit van 1940 van het CDA'. U vond ook: 'het enige wat de VVD wil, is gratis asfalt. Daarom hebben mensen in 1933 ook op Hitler gestemd.' Wilders is voor u het absolute kwaad, te vergelijken met de beruchte Adolf. Uw waarschuwing aan PVV-kiezers galmt nog in mijn oren: 'Wie nu nog achter Wilders aanloopt is net zo verantwoordelijk als de mensen die in de jaren dertig achter Hitler aanliepen.'

[SIZE="2"]Natuurlijk zijn er mensen die de helderheid en juistheid van uw stellingen niet snappen. Femke Halsema, bijvoorbeeld, noemt uw lezing een 'dom betoog' en heeft het over 'ranzige platitudes'. Anderen denken dat u knettergek bent, een soort mediaclown die, naar eigen zeggen, op straat herkend wil worden. En zo heb ik lang over u gedacht. Maar nu niet meer. Heer Von der Dunk, ik ben om.

Dat heb ik meer met opinies die tot het oneindige worden herhaald. In dit verband zou ik graag uw fascinatie voor WO II tegemoet willen komen, door Josef Goebbels te citeren: 'Als men de leugen maar groot genoeg maakt en hem blijft herhalen, zullen mensen het uiteindelijk geloven'. Ik ben om, zei ik, en erken nu uw morele gezag. Amper had u gepleit voor het stukslaan van het taboe op WO II dat op de Vara-site Joop.nl 30 overeenkomsten tussen Hitler en Wilders werden gevonden en dat een muziekband van plan was een liedje over Wilders/Hitler te spelen tijdens het Bevrijdingsfestival in Wageningen. Uw invloed reikt veel verder dan ik dacht. Maar nu voel ik net als veel Nederlanders een grote onrust in mij ontstaan. Als Wilders Hitler is, waar wachten we dan op?

Tijdens de oorlog die Hitler ontketende, vielen wereldwijd ongeveer 70 miljoen doden. Gezien de demografische ontwikkelingen sinds 1945, zou Adolf Wilders misschien wel het dubbele aantal slachtoffers kunnen veroorzaken. Ik ben natuurlijk te laf om de fysieke uitschakeling van de Nieuwe Hitler zelf te bepleiten (u weet hoe de operatie Valküre eindigde). Maar U, held van het morele verzet, U, met uw gezag, kunt dit karwei wel klaren! Wees mans genoeg! Wees consequent en lanceer de bevrijdende oproep. Alleen de moedige man, de scherpzinnige publicist die Het Beest heeft ontmaskerd, kan en mag het signaal van de klopjacht geven. U hoopte ooit dat 'Wilders in de Hofvijver wordt geflikkerd'. Maar dit is te zwak en niet efficiënt: wie A verzint moet tot B oproepen en de mensheid redden. Die bevrijdende oproep lees ik graag in uw eerstvolgende column in de Volkskrant.


http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/1881810/2011/04/28/Von-der-Dunk.dhtml