Bekijk volle/desktop versie : Ik volg het even niet meer.. [KLIK!]



25-04-2011, 13:13
Assalaamoe ’Alaikoem wa RahmatoeAllaahi wa Barakatoeh,

InshaAllaah verkeren jullie allen in goede staat van gezondheid, Imaan & Taqwa.
BismiAllaahi Rahmaani Raheem..
Ik ben onlangs enkele ahadeeth tegen gekomen die elkaar een beetje tegenspreken (AstagfiruAllaah indien ik iets verkeerds zeg). En het gaat hier om de volgende ahadeeth:

Goud en zijde zijn toegestaan voor vrouwen

“De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) hield een stuk zijde in zijn rechterhand en wat goud in zijn linker(hand), hield het omhoog en zei:
“Deze zijn verboden voor de mannen van mijn gemeenschap en toegestaan voor de vrouwen.”
Deze hadith is overgeleverd door Ali (moge Allah tevreden met hem zijn) en staat vermeld in Ibn Maadjah. Hierbij dient er vermeld te worden dat er in bepaalde situaties uitzonderingen bestaan op het verbod. [COLOR="Black"](Welke uitzonderingen zijn dat?)
http://hadithvandedag.nl/alledaagse-zaken/goud-en-zijde-toegestaan-voor-vrouwen#more-2030


En dan de volgende ahadeeth:

Veel moslims hebben het dragen van een gouden ring, die ze verlovingsring noemen,
als gewoonte aangenomen. Naast het feit dat dit een culturele imitatie van de
ongelovigen is -dit gebruik is immers van origine afkomstig van de Christenen-, is dit vooral een schadelijke gewelddadigheid tegen de duidelijke en authentieke tekst
die het dragen van goud voor moslim mannen en vrouwen verbiedt; zoals spoedig
duidelijk voor je zal worden. Hier volgt relevante tekst:

EERSTE: “De Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) verbood gouden ringen.”
TWEEDE: Op gezag van ibn ‘Abbaas (die vertelde) dat de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) een gouden ring om de vinger van een man zag, hij haalde deze eraf, gooide hem weg en zei:
“Zou één van jullie opzettelijk een brandend hete kool in zijn handen nemen?” Toen de
Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) weg was, werd er tegen hem gezegd: “Neem je ring
en doe er voordeel mee (i.e. door hem te verkopen).” De man zei: “Nee, bij Allaah, ik zal hem
nooit nemen nadat hij is weggegooid door de Boodschapper van Allaah (salallaahoe 'alayhie
was sallem)”!”30
DERDE: Op gezag van Aboe Tha’laba al-Khoeshani, die zei:
30 Moslim, ibn Hibbaan en at-Tabaraani
“De Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) zag dat ik een gouden ring aan mijn vinger
droeg en dat hij erop sloeg met een stok die hij had. Toen de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) even niet keek, gooide hij het weg. Toen de Profeet weer keek zag hij dat de ring
verdwenen was, en zei tegen hem: ‘Ik denk dat we jou pijn veroorzaakt hebben en het ondergaan van een verlies’.”31
VIERDE: Op gezag van ‘AbdAllaah ibn ‘Omar, die zei:
“De Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) zag één van zijn metgezellen een gouden
ring dragen, en hij (salallaahoe 'alayhie was sallem) ging van hem weg. Hierop gooide de
man de ring weg en droeg een stalen ring. De Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) zei
tegen hem: “Dit is nog slechter, dit zijn de sieraden van de inwoners van de hel!” Dus gooide
de man ook die ring weg en deed een ring van zilver om. De Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) zei hier niets van.”32
VIJFDE:
“Wie van jullie gelooft in Allaah en de laatste dag, laat hem geen goud of zijde dragen.”33
ZESDE:
“Wie van mijn volk goud draagt en dit nog steeds draagt bij het sterven, zal uitgesloten zijn
van het goud van het Paradijs.”34

31 An-Nesaa’ie, Ahmed, e.a.: Sahieh
32 Ahmed, al-Boechaarie in ‘al Adadul Mifrad: Sahieh
33 Ahmed: hasan
34 Ahmed: Sahieh

Ahloelhadieth.com – De Etiketten van het Huwelijk & de Bruiloft Deel 3
http://www.ahloelhadieth.com/articles/DeEtikettenvanhetHuwelijkdeel3.pdf[/COLOR]

Is het voor de vrouwen nou wel/niet toegestaan om (binneshuis) goud te dragen? Iemand een krachtigere hadeeth hierover?

Hayaakoem Allaah wa Ta’ala.

25-04-2011, 13:33


SoebhanaAllaah..

25-04-2011, 16:37

Citaat:
“Gold and silk have been permitted for the females of my ummah, and forbidden for the males.”
zie voor de hele fatwa:

http://www.islam-qa.com/en/ref/11886/gold

26-04-2011, 08:48
de hadiths spreken elkaar helemaal niet tegen. het verbod geld duidelijk voor de man. wat betreft de fatwa over het imiteren van de kufaar heeft betrekking op de gewoonte wat overgenomen is om tijdens verloving of huwelijk je ring om te doen als teken van liefde zogenaamd. dus dat de man de ring omdoet bij zijn vrouw zoals de kufaar doen...wat ik begrijp uit de fatwa en Allah weet het best

26-04-2011, 10:35



Citaat door GeenLeven:
zie voor de hele fatwa:

http://www.islam-qa.com/en/ref/11886/gold


Djazzak Allaahoe Ghairan, nu heb ik duidelijkheid. =)

26-04-2011, 16:05
shaykh albani vindt cirkelvormig goud verboden voor de vrouwen, aan de hand van bepaalde ahadeeth en hij levert daar dus ook bewijs voor.

26-04-2011, 18:02
Ik lig in de deuk hier. Ooh Allah ik kom niet bij van het lachen
Citaat door medisana:
En gouden tand(en) ?

26-04-2011, 19:13

Citaat door Undercoverin_:
Djazzak Allaahoe Ghairan, nu heb ik duidelijkheid. =)




Wa Yaaki.

26-04-2011, 19:33

Citaat door medisana:
En gouden tand(en) ?