Bekijk volle/desktop versie : Chinese satelliet gaat aardbevingen voorspellen



25-04-2011, 11:52
Chinese satelliet gaat aardbevingen voorspellen


FOTO THINKSTOCK

China start met de bouw van een satelliet die de elektromagnetische straling in de atmosfeer meet om aardbevingen te voorspellen. Het eerste exemplaar moet in 2014 de ruimte in gaan.
China werkt al sinds 2003 aan de 'Seismo-Electromagnetische Satelliet' (CSES), het eerste ruimteonderdeel van een omvangrijk netwerk met ook meestations op de grond. Als het hele systeem klaar is, moet het kunnen waarschuwen voor aardbevingen zoals die in Japan begin maart.

Intensieve seismische (verschijnselen die betrekking hebben tot aardbevingen) activiteit zorgt voor schommelingen in het magnetisch veld rond de aarde. Als het systeem erin slaagt die veranderingen te meten, is het mogelijk om een verhoogde kans op aardbevingen te detecteren. China wil de eerste satelliet lanceren in 2014 en tegen 2017 nog twee exemplaren in een baan rond de aarde brengen. Het hele systeem zou operationeel moeten zijn tegen 2020.

De CSES is niet de eerste satelliet die specifiek gericht is op aardbevingen. De Franse ruimtevaartdienst maakt gebruik van Demeter, een kleine satelliet die het verband tussen aardbevingen en elektronmagnetische stralingen onderzoekt.

Maar het Chinese systeem wordt een stuk complexer en ambitieuzer. Er zullen meerdere satellieten gebruikt worden en in tegenstelling tot Demeter wordt niet alleen het verband onderzocht, maar moet het systeem ook aardbevingen kunnen voorspellen.
20/04/11 16u20

http://www.ad.nl/ad/nl/1015/Gezondheid-wetenschap/article/detail/579689/2011/04/20/Chinese-satelliet-gaat-aardbevingen-voorspellen.dhtml

25-04-2011, 12:24


Ik kan ook aardbevingen voorspellen.
Wacht, laat me even een cartoon maken

25-04-2011, 12:27

Citaat door HINDUSTAN_____:
Ik kan ook aardbevingen voorspellen.
Wacht, laat me even een cartoon maken


Ik heb alleen je zus nodig....

25-04-2011, 12:30

Citaat door Crash:
Ik heb alleen je zus nodig....


Ja, dat willen er wel meer