Bekijk volle/desktop versie : Advocaat haraam?



25-04-2011, 00:51
Is het haraam om als advocaat te werken? Kan iemand mij hierover uitleg geven?

25-04-2011, 12:06


ja, want een advocaat werkt met de wetten die gemaakt zijn door mensen en je mag alleen de Wet van Allah volgen de Sharia.

25-04-2011, 12:46

Citaat door tarifa:
ja, want een advocaat werkt met de wetten die gemaakt zijn door mensen en je mag alleen de Wet van Allah volgen de Sharia.


Salaam wa3aleikom,

Hier ben ik het dus niet mee eens.

Je verdedigd iemand met de wetten van het land waarin degene terecht gesteld word. Je ontkomt niet aan die wetten, waardoor het dus onmogelijk is om alleen aan de islamitische wetten te denken. Daarbij komt nog dat je de wetten in het land waar jij je bevind niet verbroken mogen worden, omdat je daardoor iets verkeerds doet.

voorbeeld: als je 120km/h mag rijden en je maakt op die snelheid een ongeluk dan valt het onder een ongeluk.

Maar als je deze snelheid overschrijdt en je krijgt een ongeluk dan is het zelfs volgens islamitische regels je eigen schuld. Want je hebt je aan de regels te houden in het land waar je je bevind.

Om terug te komen op of je advocaat mag zijn. In mijn oogpunt wel tenzij je zekerheid hebt dat de cliënt ongelijk heeft. Je verdedigd je cliënt door middel van regels en wetten en waarheid dus ik zou niet snappen wat er verkeerd aan is.

wa3aleikom O salam wara7matullah,

25-04-2011, 15:00
Uff, uitgekauwd onderwerp waar pagina's aan geruzie aan besteed zijn.

Bottomline: voor beiden kampen (toegestaan/niet toegestaan) valt genoeg te zeggen. Verdiep je zelf maar in de bronnen en kies dan voor hetgeen jou het meest aannemelijk klinkt.

Wallaahou a'lem.

25-04-2011, 15:03



Citaat door zemouri:
Salaam wa3aleikom,

Hier ben ik het dus niet mee eens.

Je verdedigd iemand met de wetten van het land waarin degene terecht gesteld word. Je ontkomt niet aan die wetten, waardoor het dus onmogelijk is om alleen aan de islamitische wetten te denken. Daarbij komt nog dat je de wetten in het land waar jij je bevind niet verbroken mogen worden, omdat je daardoor iets verkeerds doet.

voorbeeld: als je 120km/h mag rijden en je maakt op die snelheid een ongeluk dan valt het onder een ongeluk.

Maar als je deze snelheid overschrijdt en je krijgt een ongeluk dan is het zelfs volgens islamitische regels je eigen schuld. Want je hebt je aan de regels te houden in het land waar je je bevind.

Om terug te komen op of je advocaat mag zijn. In mijn oogpunt wel tenzij je zekerheid hebt dat de cliënt ongelijk heeft. Je verdedigd je cliënt door middel van regels en wetten en waarheid dus ik zou niet snappen wat er verkeerd aan is.

wa3aleikom O salam wara7matullah,


Het voorbeeld dat jij schetst gaat over regelgeving waar het islamitisch recht over zwijgt. Over migrantenrecht, verkeersregels e.d. staat er niet wat letterlijk in de bronnen.

Dat is wel het geval wanneer het gaat om misdaden die gepleegd worden, of rechtszaken i.v.m. conflicten tussen 2 partijen, scheidingen en de verdeling, erfgoed, voogdij etc.