Bekijk volle/desktop versie : donor???



24-04-2011, 23:01
halal??

daliel graag

ik heb gehoord dat het niet mag omdat je dan kans hebt dat je iets van jezelf aan een ongelovige geeft waardoor dat stukje dan in de hel kan komen en omdat het van jouw is ga je dat dan ook voelen. mocht het andersom zijn dus moslim krijgt iets van ongelovige dan mag hetwel omdat een moslim dan dat stukje naar de hemel brengt

en Allas subhanaho wa ta3ala weet het best

24-04-2011, 23:39


Dit is nieuw wat ik nu lees, voor zo ver ik weet is het helemaal niet toegestaan om je als donor in te schrijven. Op de dag des oordeels zal jouw eigen huid tegen je getuigen, hoe wil dat stukje dat je hebt gegeven aan een ander dan getuigen voor jou? En Allah weet het beste

28-04-2011, 22:45
ewa ik zit ook te kijken waarom wel of waarom niet
ik heb ook geleerd dat het niet mag maar als je gaat opzoeken zie je andere dingen
Allah weet het best

28-04-2011, 22:49
waar zie je die andere dingen dan?

28-04-2011, 23:01


dit is bedda een stukje:

Mag ik een nier doneren aan mijn vader?

Vraag:

De nieren van mijn vader doen het niet meer. Nu heeft hij mij gevraagd om één van mijn nieren aan hem te doneren. Hier voel ik echter niet veel voor. Maak ik mij schuldig aan een zonde wanneer ik dit weiger?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allah.

Het is toegestaan om een nier aan de vader of een ander te doneren volgens de meerderheid van de geleerden. Wel worden hieraan twee voorwaarden gesteld.

1. Uit medisch onderzoek dient vastgesteld te worden dat de zieke hierbij gebaat is en de ingreep een grote kans van slagen heeft.
2. De donateur mag hierdoor zelf geen schade ondervinden.

De geleerden van de Permanente commissie voor het geven van Fataawaa is over een soortgelijke kwestie gevraagd waarop zij antwoordden: “Het is toegestaan voor jou om één van jouw nieren af te staan aan je vader als betrouwbare medici te kennen geven dat jij hierdoor geen schade ondervindt en dat volgens hen de ingreep een grote kans van slagen heeft.” (Fataawaa al-Ladjnat id-Daa’imah, boekdeel 25, blz. 113.)

Sheikh Bin Baaz antwoordde eveneens op een gelijke vraag: “Er is niets op tegen om een nier af te staan als hiertoe behoefte bestaat en de medici te kennen geven dat dit geen gevaar oplevert voor de donateur en dat de ontvanger hierbij gebaat is. Deze persoon zal tevens beloond worden door Allah, want deze daad kan als goedertierenheid en hulpverlening worden gezien bij het redden van een leven dat in gevaar verkeert. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):

“En doet wel, want waarlijk Allah houdt van de weldoeners.”
(Soerat al-Baqarah: 195)

Ook zei de Profeet (vrede zij met hem): “Allah helpt de dienaar zolang hij zijn broeder helpt.”

Het is echter niet verplicht voor jou op zijn verzoek in te gaan, noch bega jij hierdoor een zonde, ongeacht of je nu wel of niet voor je gezondheid vreest. Het betreft hier namelijk een onderdeel van het lichaam waar jij afhankelijk van bent. Het is niet toegestaan voor de vader om iets van zijn kind op te eisen waar het kind afhankelijk van is. Wanneer je toch voor donatie kiest dan zul je hier voor beloond worden.

Wij vragen Allah om je vader te genezen en over jou en je kinderen te waken.

En Allah weet het het best

bron: al-yaqeen.com

28-04-2011, 23:05
En Allah weet dit het best.

Dan het tweede deel van jou vraag insha Allah. Zo ja, kan je dan bv. een hartklep van een varken of van eender welk dier ook aanvaarden?

Ook dit antwoord heb ik gebaseerd op een fatwa van imam Khalil Moumni. Ik zal insha Allah even in het kort het verhaal van de vraagsteller samenvatten. Het ging om een vrouw die een tweede chirurgische ingreep aan haar hart moest ondergaan. Ze werd voor de keuze gesteld tussen een metalen hartklep en de hartklep van een varken. Haar vraag was wat zij moest kiezen, aangezien zij bij de metalen hartklep haar hele leven medicijnen zou moeten slikken. Wat zegt de Islamitische Wet hierover?

Het antwoord van imam Khalil Moumni, dat ik letterlijk zal overnemen, luidt als volgt:

“Je moet voor het gemakkelijkste kiezen. Gods gezant (saw) verkoos altijd het gemakkelijkste als het niet verboden is. Maar noodomstandigheden kennen bepaalde regels. Want de Wet is een wet van gemak en volledige wegneming van bezwaren. Jouw situatie, gelovige zuster, is er een van nood, en nood breekt wet. De Islamitische Wet staat aan degene die in nood verkeert toe om het vlees van dode dieren of wat dan ook te consumeren, al is het verboden, teneinde zichzelf te kunnen redden van de ondergang. De godsdienstgeleerden stonden het gebruik van goud door mannen toen, ten behoeve van een medische behandeling, hoewel het hun verboden is. Aldus kennen noodomstandigheden bepaalde regels. De godsdienstgeleerden stonden ook bloedtransfusie toe ten behoeve van medische behandeling, hoewel (consumptie van) bloed verboden is. Dit alles toont aan dat je gezondheidstoestand je toestaat door middel van deze hartklep te worden behandeld, vanwege de noodomstandigheden waarin je verkeert. Nood breekt wet. En Allah weet dit het best!”

28-04-2011, 23:06
transplantatie en donatie van organen in de Islam is toegestaan.

Dit is een vraag van een nieuw ontstane kwestie, maar ik zal het insha Allah zo goed mogelijk proberen te beantwoorden

Sommige hedendaagse geleerden, die bevoegd zijn tot zelfstandige oordeelsvorming op basis van eigen bronnenonderzoek, stonden dit wel toe. Maar zij stelden wel enkele voorwaarden, waaronder; de arts-specialist moet beoordelen of (bijvoorbeeld) de nier die weggenomen wordt van de gezonde mens geen oorzaak kan zijn voor het verzwakken van zijn gezondheid, of zelfs oorzaak zou zijn van zijn overlijden. Voorts dat de kans van het welslagen van de transplantatie hoog moet zijn overeenkomstig de schatting van de arts-specialist. Wanneer aan deze voorwaarden is voldaan, dan is het geoorloofd. Dit zijn de gronden die aanwezig moeten zijn. Vervolgens stellen wij ons vertrouwen op de Levende die niet sterft.

Dit antwoord is gebaseerd op een fatwa van imam Khalil el Moumni op de vraag of een moslim tijdens zijn leven een orgaan van zijn lichaam mag doneren

29-04-2011, 00:23

Citaat door shoukria:
dit is bedda een stukje:

Mag ik een nier doneren aan mijn vader?

Vraag:

De nieren van mijn vader doen het niet meer. Nu heeft hij mij gevraagd om één van mijn nieren aan hem te doneren. Hier voel ik echter niet veel voor. Maak ik mij schuldig aan een zonde wanneer ik dit weiger?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allah.

Het is toegestaan om een nier aan de vader of een ander te doneren volgens de meerderheid van de geleerden. Wel worden hieraan twee voorwaarden gesteld.

1. Uit medisch onderzoek dient vastgesteld te worden dat de zieke hierbij gebaat is en de ingreep een grote kans van slagen heeft.
2. De donateur mag hierdoor zelf geen schade ondervinden.

De geleerden van de Permanente commissie voor het geven van Fataawaa is over een soortgelijke kwestie gevraagd waarop zij antwoordden: “Het is toegestaan voor jou om één van jouw nieren af te staan aan je vader als betrouwbare medici te kennen geven dat jij hierdoor geen schade ondervindt en dat volgens hen de ingreep een grote kans van slagen heeft.” (Fataawaa al-Ladjnat id-Daa’imah, boekdeel 25, blz. 113.)

Sheikh Bin Baaz antwoordde eveneens op een gelijke vraag: “Er is niets op tegen om een nier af te staan als hiertoe behoefte bestaat en de medici te kennen geven dat dit geen gevaar oplevert voor de donateur en dat de ontvanger hierbij gebaat is. Deze persoon zal tevens beloond worden door Allah, want deze daad kan als goedertierenheid en hulpverlening worden gezien bij het redden van een leven dat in gevaar verkeert. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):

“En doet wel, want waarlijk Allah houdt van de weldoeners.”
(Soerat al-Baqarah: 195)

Ook zei de Profeet (vrede zij met hem): “Allah helpt de dienaar zolang hij zijn broeder helpt.”

Het is echter niet verplicht voor jou op zijn verzoek in te gaan, noch bega jij hierdoor een zonde, ongeacht of je nu wel of niet voor je gezondheid vreest. Het betreft hier namelijk een onderdeel van het lichaam waar jij afhankelijk van bent. Het is niet toegestaan voor de vader om iets van zijn kind op te eisen waar het kind afhankelijk van is. Wanneer je toch voor donatie kiest dan zul je hier voor beloond worden.

Wij vragen Allah om je vader te genezen en over jou en je kinderen te waken.

En Allah weet het het best

bron: al-yaqeen.com


dit wist ik niet, en hoe zit het met organen nemen van mensen die gestorven zijn maar wel toestemming hebben gegeven?

29-04-2011, 20:03
dat wil ik dus ook weten ik ben aan het zoeken ik plaats zodra ik wat meer weet ghair insha Allah

Maar denk er wel aan ik denk dat dat alleen over het doneren van Moslim naar moslim is maar ik weet niet zeker en Allah weet het best

als je het echt wil weten ga op zoek!

29-04-2011, 20:10
ik heb dit gevonden alleen het ik weet niet of het van moslim tot moslim is:


Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een dode persoon te transplanteren bij een levende persoon, als er geen andere mogelijkheid is om de levende persoon te helpen behalve het veranderen van deze lichaamsdeel. Dit kan gebeuren als degene die gestorven is of zijn erfgenamen toestemming hiervoor geven

29-04-2011, 22:10

Citaat door shoukria:
ik heb dit gevonden alleen het ik weet niet of het van moslim tot moslim is:


Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een dode persoon te transplanteren bij een levende persoon, als er geen andere mogelijkheid is om de levende persoon te helpen behalve het veranderen van deze lichaamsdeel. Dit kan gebeuren als degene die gestorven is of zijn erfgenamen toestemming hiervoor geven



haha hier komen we ver mee zusje,

hoe kom je deze tekst?

29-04-2011, 22:13

Citaat door dompteurrr:
haha hier komen we ver mee zusje,

hoe kom je deze tekst?


opgezocht op inet. Ik ben opzoek naar daliel. al-yaqeen.com kan je kijken anders gwn opzoeken via google