Bekijk volle/desktop versie : België stuurt gevangenen naar Marokko



22-04-2011, 10:29
ANTWERPEN - Gedetineerde Marokkanen in België kunnen vanaf 1 mei gedwongen worden teruggestuurd naar hun land. Al jaren lag daar een verdrag voor op de plank, nu is het eindelijk geratificeerd.

"Dit is een belangrijke doobraak", zegt minister van Justitie Stefaan de Clerck tegen de Belgische krant Het Laatste Nieuws. "Ongeveer tien dagen geleden heb ik het goede nieuws gekregen dat de Marokkaanse autoriteiten het protocol hebben goedgekeurd. Daarmee is aan alle voorwaarden voldaan om Marokkaanse gevangenen te kunnen terugsturen."
België sloot al in 1997 een eerste protocol met Marokko dat de terugkeer van gevangenen mogelijk moest maken. De gedetineerden moesten toen nog altijd hun toestemming geven, maar dat gebeurde nauwelijks. Slechts een tiental Marokkaanse gevangenen in België verzoeken zelf om hun celstraf in het land van herkomst te mogen uitzitten.
n België zitten ongeveer elfhonderd mensen van Marokkaanse afkomst in de cel. Naar verwachting zullen er maar enkele tientallen, of hooguit enkele honderden worden teruggezonden, omdat het verdrag een aantal beperkende voorwaarden bevat. Het geldt bijvoorbeeld niet voor personen met een dubbele nationaliteit.
De Clerck wil het verdrag het liefst nog uitbreiden, zodat het ook geldt voor Marokkanen die in voorarrest zitten.
De Clerck wil nu ook met Turkije onderhandelen over een akkoord.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/9604988/__Belgi_stuurt_gevangenen_terug__.html?p=5,1


geen goeie zaak dit vraag me af wat ze daarvoor hebben gekregen welke toezeggingen.

22-04-2011, 10:32


gaat het hier dan alleen maar om marokkanen ofzo?
bestaan er geen andere nationaliteiten waarmee ze zich bezig kunnen houden?

22-04-2011, 10:41
best een goed idee eigenlijk alleen bij de andere nationaliteiten moet dit natuurlijk ook gebeuren anders is het discriminatie?

22-04-2011, 10:43
Aan de ene kant.. kan ik het eigenlijk wel begrijpen.

22-04-2011, 11:16


Lekker voor ze mischiend dat ze nu motiverend aan het werk gaan dan uitslapen tot 14.00 uur en dan opstaan slenteren door de straten net ratten en in de avond/nacht gaan stelen en dealen. Maar ik ben het niet eens met de straf alleen terug naar marokko, ze moeten ze ook niet gaan dumpen in de steden van marokko maar de regeringen moeten een grote gat graven in de sahara en ze daar in dumpen om harde arbeid te verrichten oh ja ze moge de pedo's er ook naar toe sturen.

22-04-2011, 11:38

Citaat door Bronwater2liter:
Lekker voor ze mischiend dat ze nu motiverend aan het werk gaan dan uitslapen tot 14.00 uur en dan opstaan slenteren door de straten net ratten en in de avond/nacht gaan stelen en dealen. Maar ik ben het niet eens met de straf alleen terug naar marokko, ze moeten ze ook niet gaan dumpen in de steden van marokko maar de regeringen moeten een grote gat graven in de sahara en ze daar in dumpen om harde arbeid te verrichten oh ja ze moge de pedo's er ook naar toe sturen.



tfoe op jouw teringhoofd bitchwijf!

22-04-2011, 11:45
Ik vind het ook maar idioot. Alsof er naast belgen alleen maar marokkanen zitten en geen ander ras. Invoeren voor elk land of laat het anders achterwegen. Pure discriminatie noemt ment dat.

22-04-2011, 12:03

Citaat door Bronwater2liter:
Lekker voor ze mischiend dat ze nu motiverend aan het werk gaan dan uitslapen tot 14.00 uur en dan opstaan slenteren door de straten net ratten en in de avond/nacht gaan stelen en dealen. Maar ik ben het niet eens met de straf alleen terug naar marokko, ze moeten ze ook niet gaan dumpen in de steden van marokko maar de regeringen moeten een grote gat graven in de sahara en ze daar in dumpen om harde arbeid te verrichten oh ja ze moge de pedo's er ook naar toe sturen.


Ik ben het met jou eens, behalve dat sahara gat dan.das gewoon bullshit. maar deze regel mogen ze in Nederland ook invoeren !!
misschien dat hierdoor de criminaliteit wat gaat dalen, vooral die kut-schoffies mogen ze kei hard aanpakken !!natuurlijk mogen ze terug komen als ze hun straf hebben uitgezeten.

22-04-2011, 12:05

Citaat door malikab:
Ik vind het ook maar idioot. Alsof er naast belgen alleen maar marokkanen zitten en geen ander ras. Invoeren voor elk land of laat het anders achterwegen. Pure discriminatie noemt ment dat.



ook criminele spanjaarden, duitsers en amerikanen moeten terug naar hun eigen land om hun straf uit te zitten.
maar helaas is het toch zo dat het grootste deel buitenlandse criminelen marokkanen zijn.
het moet eens afgelopen zijn.

22-04-2011, 12:07
de meeste zijn in belgie geboren, dus die kunne ze al niet terug sturen
ze gaan het met de turken ook doen

22-04-2011, 13:26
Ik vind het wel een goed idee.
Je bent een Marokkaan, met een Marokkaans paspoort.
Je mag van de Belgische Staat in België wonen, werken en van allle luxe en voorzieningen genieten.

Je maakt daar misbruik van, je overtreedt de wet.
Dan mag je weer terug naar Marokko.
Kan je van de Marokkaanse wetgeving en gevangenis "genieten"

22-04-2011, 13:28
enerzijds vind ik het net goed voor ze.. maar aan de andere kant denk ik waarom geldt dit alleen voor marokkanen? en waarom uitbreiden? dit betekent iig dat dit enkel geldt voor diegene die in marokko geboren zijn en opgegroeid en pas later hiernaartoe zijn gekomen .. want als je een dubbele nationaliteit hebt.. dan blijf je gewoon in belgie dus ik vind t ni eens zo slecht. alleen vind ik dat dat dan bij iedereen moet gebeuren in niet alleen marokkanen. marokkanen zijn vaak dieven, inbrekers, drugsdealers.. in andere nationaliteiten heb je volgens mij meer verkrachters, moordenaars en pedofielen en zij verdienen pas een echte zware straf.