Bekijk volle/desktop versie : artiekelen over rente



20-04-2011, 23:12
salam alikom

wie heeft voor mij NLseTalige artiekelen over rente in de islaam

het ontvangen er van
en het betalen er van

alles is welkom, mits het te vertrouwen is

moge allah jullie belonen met het goede

20-04-2011, 23:17


Waarom is riba haram?


Definitie: de betekenis van het woord rente (riba) in het Arabisch is vermeerderen, hier mee word bedoeld dat de kapitaal wordt vermeerderd ongeacht het percentage.

In feite is rente volgens de omschrijving in het dikke van Dale onder het woord woeker onwettig winst door misbruik van de nood van een ander.
Door de jaren heen heeft het Westen zijn visie over het leven veranderd (het ontstaan van de kapitalistische ideologie) waardoor een andere benaming van diverse dingen en zaken is ontstaan. Daarom word er niet meer over woeker gesproken maar over rente zodat de negatieve aspecten worden uitgesloten om zodoende de mensen te misleiden.

Hukmu shari3ie (het goddelijke oordeel):

Allerlei soorten van rente is absoluut haram (verboden/zondig)

Het bewijs (ed-deliel):

Uit de Heilige Koran: Allah (عز وجل) heeft gezegd:

"Zij die de woeker verteren zullen alleen maar opstaan zoals hij opstaat die de door de aanraking van de satan in elkaar geslagen wordt. Dat komt omdat zij zeiden; handel is gelijk aan woeker. Maar Allah heeft de handel toegestaan en de woeker verboden. En hij tot wie een aansporing van zijn Heer komt en er dan mee ophoud, mag houden wat hij al heeft verworven. Zijn zaak wordt naar Allah verwezen. Maar wie het weer doen, zij zijn het die in het vuur thuishoren; zij zullen daarin altijd blijven." (zie vertaling v.d. betekenis van soerah Al-Bakarah: 275)

"Jullie die geloven! Vreest Allah en ziet af van de woeker die nog over blijft, als jullie gelovig zijn. Als jullie het niet doen, voorziet dan oorlog van Allah en zijn gezant, maar als jullie berouw hebben, dan mogen jullie je kapitaal behouden. Doet niemand onrecht aan en onderga geen onrecht." (zie vertaling v.d. betekenis van soerah Al-Bakarah: 278, 279)

Uit de Soennah:

Van Jabir ibnu Abdullah: de Boodschapper van Allah (صلى الله عليه وسلم) heeft gezegd:
"vervloekt is degene die rente (riba) ontvangt en aan anderen geeft en degene die als getuigen optreden en die genen die het noteert." (overgeleverd door Boecharie, Moeslim, Ahmed, Abu Daoued, Tirmizie)

Van Abdullah ibnu Mes3oed: de Profeet (صلى الله عليه وسلم) heeft gezegd: "De riba is 73 soorten de aller lichtste is gelijk aan de gene die geslachtsgemeenschap heeft met zijn moeder." (overgeleverd door El-Hakim)

Van Abdullahi ibnu Handhala: de Boodschapper van Allah (صلى الله عليه وسلم) heeft gezegd: "Iemand die van één Dirhem rente eet terwijl hij dat weet is erger dan het plegen van 36 keer overspel." (Overgeleverd door Ahmed ibnu Hambel Et-tabarani)

En Allah weet het beste



Wat betreft het schenken van de riba aan armen etc..
Let op: Onderstaande is niet ons standpunt.


De geleerden verschillen hierover van mening.


De Geleerden van het Permanente Comité voor het Uitgeven van Fatwa’s hebben gezegd:

De rente die een bank betaalt aan de klanten op het geld dat zij storten, wordt als riba (woeker) beschouwd. Het is niet toegestaan om gebruik te maken van deze rente en de klant moet berouw tonen aan Allah voor het storten van zijn geld op rentegebaseerde banken. Hij moet het geld dat hij gestort heeft en de rente wegnemen, het originele bedrag houden en het bijkomende bedrag aan liefdadigheid schenken, aan de armen en behoeftigen of voor het renoveren van openbare faciliteiten enz.

Fataawa Islamiyyah, 2/404

En Shaykh ‘Abd al-‘Aziz ibn Baaz (rahimahullah) heeft gezegd:

Met betrekking tot de rente die de bank jullie geeft: geef het niet terug aan de bank en houd het niet maar geef het uit aan liefdadigheidsdoelen zoals de armen, het renoveren van openbare wasruimtes, schuldenaars helpen die hun leningen niet af kunnen betalen, enz. Fataawa Islamiyyah, 2/407

De geleerden verschillen hierover van mening.

En Allah weet het beste

20-04-2011, 23:19
[B]Kredietcrisis in de Wereld!!![/B]

Dit is dus hetgeen waar de Profeet (Allah's vrede zij met hem) voor heeft gewaarschuwd,
al meer dan 1400 jaar geleden. En nu zien wij met eigen ogen en horen wij met eigen oren,
dat het menselijke kapitalistische systeem (dat één en al gebaseerd is op rente)
een kredietcrisis op de (financiële) wereld heeft veroorzaakt.

Waarlijk, dit is zeker het resultaat van het handeldrijven met rente en allerlei financiële systemen
en instrumenten die Allah (de Verhevene en Geprezene) en Zijn Boodschapper (vrede zijn met hem)
verboden hebben verklaard.

En zoals Allah (de Verhevene en Geprezene) in de Qoraan heeft aangegeven:
(dit is slechts de nederlandse vertaling om de betekenis ervan dichterbij te brengen!)

2:276 Allah zal de rente al zijn zegeningen ontnemen en
Hij zal (de zegeningen) van de liefdadigheid vermeerderen en Hij houdt van geen enkele ondankbare zondaar.

2:277 Voorwaar, degenen die geloven en goede daden verrichten en de shalât onderhouden en de zakât geven,
voor hen zal de beloning bij hun Heer zijn. En zij zullen niet angstig zijn en zij zullen niet treuren.

2:278 O jullie die geloven, vreest Allah en geeft op wat er van (vragen) van rente overblijft, als jullie gelovigen zijn.

2:279 En wanneer jullie (dit) niet doen: Wees op de hoogte van de oorlog van Allah en Zijn Boodschapper.
Maar als jullie berouwvol zijn: dan blijft het oorspronkelijke bezit voor jullie.
Jullie plegen (dan) geen onrechtvaardigheid en jullie worden niet onrechtvaardig behandeld.


Dit is dus de waarschuwing van Allah en Zijn Boodschapper (vrede zij met hem)
voor diegenen die handeldrijven met Riba (rente), zoals hypotheken op huizen,
kredietleningen nemen bij banken etc....
Wees op de hoogte van de oorlog van Allah en Zijn Boodschapper...



http://www.al-islam.nl/details.php?image_id=1048

Lees eens wat de westerse economen en deskundigen nu zelf in hun kranten
en tijdschriften over het kapitalistische systeem en het islamitische systeem erkennen..
Subhana Allah... zie de met rood gearceerde passages!!!!

Moge Allah ons allen beschermen van het nemen of
het geven of het getuigen of het handelen in rente ..amien


wa baaraka Allahoe fiekoem,

Jalaluddin

20-04-2011, 23:20
jazaki allaho gairan
als je meer hebt mag je plaatsen
en ik ben met name opzoek naar ahadith waarin duidelijk is dat niet alleen het ontvangen van rente haraam is, maar ook het betalen ervan. ik zie in ieder in de fatwa die jij geplaatst hebt een van die ahadith

20-04-2011, 23:22



Citaat door ELmotchou:
jazaki allaho gairan
als je meer hebt mag je plaatsen
en ik ben met name opzoek naar ahadith waarin duidelijk is dat niet alleen het ontvangen van rente haraam is, maar ook het betalen ervan. ik zie in ieder in de fatwa die jij geplaatst hebt een van die ahadith


Wa iyaak. Meer dan dit heb ik niet kunnen vinden. Hoop dat andere mensen je verder kunnen helpen.

20-04-2011, 23:25

Citaat door Omar_001:
Wa iyaak. Meer dan dit heb ik niet kunnen vinden. Hoop dat andere mensen je verder kunnen helpen.


eigenlijk heb ik ook hier genoeg aan.
maar meer is altijd welkom

20-04-2011, 23:46

Citaat door ELmotchou:
eigenlijk heb ik ook hier genoeg aan.
maar meer is altijd welkom


Das waar, hoe meer je hebt hoe beter.
Wil je het aan iemand laten lezen ofzo?

20-04-2011, 23:48

Citaat door Omar_001:
Das waar, hoe meer je hebt hoe beter.
Wil je het aan iemand laten lezen ofzo?


ja toch

ja. iemand die zei dat alleen het ontvangen van rente haraam is, maar het betalen ervan niet haraam is.

21-04-2011, 08:30
Consumeren van riba (woeker) rente of interest)

In de Qur’aan verklaart Allah aan niemand oorlog behalve aan de mensen die handelen in riba (interpretatie van de betekenis): “O jullie die geloven, vreest Allah en geeft op wat er van (het vragen) van rente overblijft, als jullie gelovigen zijn. En wanneer jullie (dit) niet doen: weest dan op de hoogte van de oorlog van Allah en Zijn Boodschapper.” [1].

Dit is genoeg om de afschuw van deze daad in de “ogen” van Allah, moge Hij worden verheerlijkt, uit te leggen.

Men kan makkelijk de omvang van verwoesting waarnemen, op individueel en internationaal niveau, veroorzaakt door zich in te laten met riba – zoals faillissement, economische stagnatie, het onvermogen lonen uit te betalen, hoge werkloosheid, instorting van veel bedrijven en instituties, etc. Dagelijkse arbeid zijn een eeuwigdurende strijd geworden om interest op leningen af te betalen en maatschappijen zijn klassenstructuren geworden waarin grote rijkdom in handen is van weinigen.

Iedereen die iets te maken heeft met riba, of hij nu één van de belangrijkste betrokken partijen is, een tussenpersoon of hulpmiddel is, is vervloekt door Mohammed . Jaabir (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de Boodschapper van Allah degene “die riba gebruikt, degene die het aan anderen geeft, degene die het opschrijft en degene die het getuigt, is vervloekt.” Hij zei: “Zij zijn allen hetzelfde.” [2].

Hierop gebaseerd, is het niet toegestaan werk te doen dat het schrijven van op interest gebaseerde contracten en voorwaarden inhoudt, riba te betalen of te ontvangen, het te storten of het te bewaken. Algemeen gesproken, is het haraam direct of indirect betrokken te zijn bij riba op enige manier of vorm dan ook.

De Profeet hield ervan de schandelijkheid van deze grote zonde uit te leggen. ‘Abdullaah ibn Mas’ood (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de Profeet heeft gezegd: “Er zijn drieënzeventig soorten riba, de minst ernstige daarvan is zo weerzinwekkend als een man die seksuele gemeenschap heeft met zijn eigen moeder en de ergste daarvan is de eer en heiligheid van een Moslim schenden.” [3]. ‘Abdullah ibn Hanzalah (moge Allah tevreden zijn met hem en zijn vader) verhaalde dat de Profeet heeft gezegd: “Bewust een dirham riba verbruiken is erger voor een man dan zesendertig keer overspel te plegen.” [4]. Het verbod op riba geldt niet alleen voor handel tussen rijk en arm, zoals sommige mensen denken; het is een algemeen verbod dat van toepassing is op elke persoon en elke situatie. Hoeveel rijke mensen en grote zakenlui zijn failliet geworden vanwege riba! De minste schade die riba aanbrengt, is de zegen (barakah) van het geld vernietigen, zelfs als iemands rijkdom groot is. De Profeet heeft gezegd: “Zelfs als riba veel is, zal het eindigen in een klein bedrag.”[5] . Dit verwijst niet naar het feit of de ratio van interest hoog is of laag; alle riba is haraam, en degene die hierin handelt, zal op de Dag der Opstanding opstaan als degene die geslagen door de Shaytaan staat, wat is geresulteerd in krankzinnigheid en epilepsie.

Ondanks de grootheid van deze zonde heeft Allah ons verteld hiervoor berouw te tonen en heeft ons uitgelegd hoe. Allah zegt tegen degenen die in riba handelt (interpretatie van de betekenis): “… Maar als jullie berouwvol zijn: dan blijft jullie oorspronkelijke bezit voor jullie. Jullie plegen (dan) geen onrechtvaardigheid en jullie worden niet onrechtvaardig behandeld.” [6]. Dit is wezenlijke rechtvaardigheid.
De gelovige moet deze grote zonde verachten en haar afschuw voelen, zelfs als hij zijn geld op interest gebaseerde rekeningen doet, omdat hij geen andere keuze heeft en bang is dat hij zijn geld kwijt zal raken of gestolen zal worden. Hij zou moeten voelen dat hij door noodzaak wordt gedwongen dit te doen, zoals iemand die dood vlees eet, of erger. Tegelijkertijd zou hij de vergiffenis van Allah moeten zoeken en te proberen een alternatief te vinden. Hij is niet toegestaan de bank te vragen naar interest, en als de bank het op zijn rekening stort, moet hij er vanaf raken op welke toegestane manier dan ook. Dit geld kan niet worden gerekend als sadaqah (liefdadigheid), omdat Allah zuiver is en alleen datgene wat zuiver is, aanvaardt. Hij kan geen voordeel hebben van dit geld door het te gebruiken om eten, drinken, kleding, vervoer of huisvesting te kopen, of te gebruiken om zakaat of belastingen te betalen, of om zichzelf te verdedigen in ineen rechtszaak. Hij zou er gewoon vanaf moeten geraken uit vrees voor de toorn van Allah.


[1] Soerat al-Baqarah ayah 278-279
[2] overgeleverd door Muslim, 3/1219
[3]overgeleverd door al-Haakim in al-Mustadrak, 2/37); zie ook Saheeh al-Jaami’, 3533
[4] overgeleverd door Imaam Ahmad, 5/225; zie ook Saheeh al-Jamaa’, 3375
[5] overgeleverd door al-Haakim, 2/37; zie ook Saheeh al-Jaami’, 3542
[6] Soerat al-Baqarah ayah 279


bron imaan.nl

21-04-2011, 10:59
Betreft een lening (hypotheek) en degene die handelt met rente!‏

Bismillaahir-Rahmaanir-Rahiem

Vraag:

Is het toegestaan om een lening (hypotheek) af te sluiten bij een bank, die handelt met rente, om een huis te kopen?

Antwoord:

Zelfs als je wanhopig behoefte zou hebben aan het eten van een stukje brood om jezelf te redden van de dood, leen dan nog niks bij de bank; laat staan (voor) het kopen van een huis of een auto. Wanneer je je in een moeilijke situatie bevindt en je gedwongen wordt door de omstandigheden (i.e. ernstige honger), dan heeft Allaah al-Maitah (kadavers van dieren) toegestaan voor jullie, en het vlees van de zwijn, en datgene wat is gedood door een harde klap (het geslagene), het gevallene [1]; ar-Ribaa (rente) is voor jullie echter niet toegestaan, ribaa is zeer gevaarlijk, zeer gevaarlijk. Handel dus niet met ribaa en wees geduldig; aangezien Allaah, de meest Perfekte en de meest Hoge heeft vermeldt:

En wie taqwa [2] voor Allaah heeft, die zal Hij een oplossing geven. En Hij voorziet hem van waar hij het niet verwacht, en (voor) wie op Allaah vertrouwt, is Hij voldoende. (Surah at-Talaq (65):2-3)

Het handelen met ribaa is dus een zware (grote) zonde, een gevaarlijke zaak en degene die het toegestaan maakt is vervallen in ongeloof. Daarom, als je een huis nodig hebt, wees dan geduldig totdat Allaah je ermee voorziet, zoek je toevlucht bij Allaah en wendt de nodige middelen aan totdat Allaah de weg vrijmaakt voor je om een huis te verkrijgen. (Dan krijg je) of dat of je sterft terwijl je vrij bent van het in oorlog zijn met Allaah. Aangezien de Muraabi (degene die handelt met rente) in oorlog is met Allaah - en wij zoeken onze toevlucht bij Allaah - zoals Allaah de Perfekte en meest Verhevene vermeldt:

En wanneer jullie (dit) niet doen: weest op de hoogte van de oorlog van Allaah en Zijn Boodschapper. Maar als jullie berouwvol zijn: dan blijft jullie oorspronkelijke bezit voor jullie. Jullie plegen (dan) geen onrechtvaardigheid en jullie worden niet onrechtvaardig behandeld. (Surah al-Baqarah (2):279)

Hij (Allaah) verklaart de mensen van ar-Ribaa (rente) de oorlog en "de Boodschapper van Allaah (salallaahoe 'alayhi wassalam) heeft degene die rente consumeert vervloekt, degene die het betaald, degene die het opschrijft en de twee getuigen."

[Overgeleverd door Muslim in zijn Sahih (11/36 nr. 1598 - Nawawi) van de Hadith van Jaabir radiallaahoe 'anhoe)

Wat wil je na de vervloeking!? Zal het huis jou tot nut zijn wanneer je voor het Hellevuur staat!? De gelovige zou Allaah dus moeten vrezen en zou geduldig moeten zijn betreffende zijn behoeftigheid en moeilijkheden; want voorzeker Allaah de meest Perfekte, de meest Hoge vermeldt:

En wij zullen jullie zeker beproeven met iets van vrees en honger en vermindering van bezittingen en levens en vruchten. Maar geeft verheugende tijdingen aan de geduldigen. (Surah al-Baqarah (2):155)

Wees geduldig en Allaah zal je deze geweldige beloning geven in plaats van dat je je blootstelt aan Zijn vloek, Zijn woede, Zijn toorn en Zijn bestraffing. Verdraag deze moeilijkheid in de wereld, want het is niks vergeleken met de woede van Allaah en Zijn bestraffing.

Wij vragen Allaah om ons te beschermen vanuit Zijn barmhartigheid en gunst tegen al hetgeen Zijn woede en wraak veroorzaakt. Voorzeker, onze Heer is Alhorende van onze smeekbeden. En moge de zegeningen van Allaah en vrede zijn met onze Profeet Muhammad, zijn familie en zijn metgezellen.

Shaykh Rabee' bin Haadee

Ad-durar an-Nadheed min Muhaadharaatil-'Aqeedah wat- Tawheed : Tafseer Kalimati-Tawheed, Vraag & Antwoord, p. 118-119.

Engelse bron: http://www.fatwaislam.com/fis/index.cfm?scn=fd&ID=915


---
[1] Noot van de vertaler: Deze categoriën zijn in een normale situatie dus haraam om te nuttigen, zie soerah al-Maa'idah (5):3
[2] Noot van de vertaler: Het je weren van de woede van Allaah. Daaronder valt het doen van het goede en het weren van het slechte. Daaronder vallen dus ook zaken als vrees en vroomheid.