Chitesel
18-04-2011, 16:33
Bron
Afgelopen maandag kondigde staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) maatregelen aan om het downloaden van illegale films en muziek tegen te gaan. Uit recent onderzoek in opdracht van de Nederlandse overheid blijkt echter dat lang niet alle belanghebbenden hier op zitten te wachten.
Hoewel een meerderheid van de makers en uitvoerend kunstenaars in Nederland het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal zonder toestemming als bedreiging ziet, geldt dat niet voor met name jonge singer-songwriters, componisten en uitvoerende musici. Zij zien vooral kansen in digitale ontwikkelingen, filesharing en remixing.
Bureau SEO Economisch Onderzoek, gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam, peilde in opdracht van het ministerie van Justitie de meningen van individuele makers en uitvoerend kunstenaars ten opzichte van het beheer, de mogelijkheden en belemmeringen van auteursrecht in een digitale omgeving. Ruim 4500 respondenten, met een brede spreiding over creatieve beroepen en leeftijden vulden in het najaar van 2010 een online enquête in.
Op basis van de enquête onderscheidt SEO zeven typen makers en uitvoerenden. Zo'n 18 procent behoort tot de Generatie 2.0 die vooral kansen ziet in digitale ontwikkelingen, filesharing en remixing. De groep is relatief jong en opvallend is dat de muziekwereld duidelijk oververtegenwoordigd is in deze groep. Ook De Digitale Debutanten, waartoe 17 procent behoort, zien kansen in digitale ontwikkelingen en filesharing. Doordat ze nog weinig gebruik maken van nieuwe media, weten ze alleen nog niet zo goed hoe zij deze kansen moeten benutten. Scenaristen, acteurs, regisseurs en auteurs zijn oververtegenwoordigd in deze groep.
Ook de circa 15 procent van de respondenten die kan worden aangeduid als Zelfbewuste makers zien volop mogelijkheden in het digitale tijdperk. De afkeer van filesharing en remixing onderstreept echter dat ze tevens beducht zijn voor mogelijke schaduwkanten van digitale distributie. Beroepen die in deze groep zijn oververtegenwoordigd zijn fotografen, beeldend kunstenaars, tekenaars en ontwerpers. Tot de groep ‘Handhavers’ behoort ongeveer 9 procent van de respondenten. Zij zien kansen in digitale ontwikkelingen, maar vinden de bedreiging van filesharing minstens net zo groot. Daarom zijn ze meer dan anderen voor strengere maatregelen om downloaden zonder toestemming te beheersen.
Ongeveer 11 procent behoort tot de groep Verontruste jongeren. Deze groep lijkt in leeftijd en professionele achtergrond op de Generatie 2.0, maar staat aanzienlijk negatiever tegenover digitalisering en filesharing. Opvallend is dat zij een lagere opleiding genoten hebben dan geldt voor het gemiddelde in de responsgroep.
Digitale ontwikkelingen hebben weinig invloed op de activiteiten van de groep Digitaal Resistenten waartoe 18 procent behoort. Dit hangt samen met de beroepen die in deze groep zijn oververtegenwoordigd: beeldend kunstenaars, ontwerpers en regisseurs. Tot de Analoge generatie die geen aansluiting vindt bij digitalisering, behoort circa 12 procent. Zij maakt weinig gebruik van nieuwe media en schat de kansen van digitale ontwikkelingen zeer laag in. Dat geldt ook voor filesharing, waar volgens deze groep weinig kansen, maar ook niet zo veel bedreigingen van uit gaan, In deze groep zijn auteurs,vertalers, journalisten, fotografen en tekenaars meer dan gemiddeld vertegenwoordigd. De muziekwereld is ondervertegenwoordigd.
Afgelopen maandag kondigde staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) maatregelen aan om het downloaden van illegale films en muziek tegen te gaan. Uit recent onderzoek in opdracht van de Nederlandse overheid blijkt echter dat lang niet alle belanghebbenden hier op zitten te wachten.
Hoewel een meerderheid van de makers en uitvoerend kunstenaars in Nederland het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal zonder toestemming als bedreiging ziet, geldt dat niet voor met name jonge singer-songwriters, componisten en uitvoerende musici. Zij zien vooral kansen in digitale ontwikkelingen, filesharing en remixing.
Bureau SEO Economisch Onderzoek, gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam, peilde in opdracht van het ministerie van Justitie de meningen van individuele makers en uitvoerend kunstenaars ten opzichte van het beheer, de mogelijkheden en belemmeringen van auteursrecht in een digitale omgeving. Ruim 4500 respondenten, met een brede spreiding over creatieve beroepen en leeftijden vulden in het najaar van 2010 een online enquête in.
Op basis van de enquête onderscheidt SEO zeven typen makers en uitvoerenden. Zo'n 18 procent behoort tot de Generatie 2.0 die vooral kansen ziet in digitale ontwikkelingen, filesharing en remixing. De groep is relatief jong en opvallend is dat de muziekwereld duidelijk oververtegenwoordigd is in deze groep. Ook De Digitale Debutanten, waartoe 17 procent behoort, zien kansen in digitale ontwikkelingen en filesharing. Doordat ze nog weinig gebruik maken van nieuwe media, weten ze alleen nog niet zo goed hoe zij deze kansen moeten benutten. Scenaristen, acteurs, regisseurs en auteurs zijn oververtegenwoordigd in deze groep.
Ook de circa 15 procent van de respondenten die kan worden aangeduid als Zelfbewuste makers zien volop mogelijkheden in het digitale tijdperk. De afkeer van filesharing en remixing onderstreept echter dat ze tevens beducht zijn voor mogelijke schaduwkanten van digitale distributie. Beroepen die in deze groep zijn oververtegenwoordigd zijn fotografen, beeldend kunstenaars, tekenaars en ontwerpers. Tot de groep ‘Handhavers’ behoort ongeveer 9 procent van de respondenten. Zij zien kansen in digitale ontwikkelingen, maar vinden de bedreiging van filesharing minstens net zo groot. Daarom zijn ze meer dan anderen voor strengere maatregelen om downloaden zonder toestemming te beheersen.
Ongeveer 11 procent behoort tot de groep Verontruste jongeren. Deze groep lijkt in leeftijd en professionele achtergrond op de Generatie 2.0, maar staat aanzienlijk negatiever tegenover digitalisering en filesharing. Opvallend is dat zij een lagere opleiding genoten hebben dan geldt voor het gemiddelde in de responsgroep.
Digitale ontwikkelingen hebben weinig invloed op de activiteiten van de groep Digitaal Resistenten waartoe 18 procent behoort. Dit hangt samen met de beroepen die in deze groep zijn oververtegenwoordigd: beeldend kunstenaars, ontwerpers en regisseurs. Tot de Analoge generatie die geen aansluiting vindt bij digitalisering, behoort circa 12 procent. Zij maakt weinig gebruik van nieuwe media en schat de kansen van digitale ontwikkelingen zeer laag in. Dat geldt ook voor filesharing, waar volgens deze groep weinig kansen, maar ook niet zo veel bedreigingen van uit gaan, In deze groep zijn auteurs,vertalers, journalisten, fotografen en tekenaars meer dan gemiddeld vertegenwoordigd. De muziekwereld is ondervertegenwoordigd.