Bekijk volle/desktop versie : Jonge artiesten zitten niet te wachten op downloadverbod



18-04-2011, 16:33
Bron
Afgelopen maandag kondigde staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) maatregelen aan om het downloaden van illegale films en muziek tegen te gaan. Uit recent onderzoek in opdracht van de Nederlandse overheid blijkt echter dat lang niet alle belanghebbenden hier op zitten te wachten.


Hoewel een meerderheid van de makers en uitvoerend kunstenaars in Nederland het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal zonder toestemming als bedreiging ziet, geldt dat niet voor met name jonge singer-songwriters, componisten en uitvoerende musici. Zij zien vooral kansen in digitale ontwikkelingen, filesharing en remixing.

Bureau SEO Economisch Onderzoek, gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam, peilde in opdracht van het ministerie van Justitie de meningen van individuele makers en uitvoerend kunstenaars ten opzichte van het beheer, de mogelijkheden en belemmeringen van auteursrecht in een digitale omgeving. Ruim 4500 respondenten, met een brede spreiding over creatieve beroepen en leeftijden vulden in het najaar van 2010 een online enquête in.

Op basis van de enquête onderscheidt SEO zeven typen makers en uitvoerenden. Zo'n 18 procent behoort tot de Generatie 2.0 die vooral kansen ziet in digitale ontwikkelingen, filesharing en remixing. De groep is relatief jong en opvallend is dat de muziekwereld duidelijk oververtegenwoordigd is in deze groep. Ook De Digitale Debutanten, waartoe 17 procent behoort, zien kansen in digitale ontwikkelingen en filesharing. Doordat ze nog weinig gebruik maken van nieuwe media, weten ze alleen nog niet zo goed hoe zij deze kansen moeten benutten. Scenaristen, acteurs, regisseurs en auteurs zijn oververtegenwoordigd in deze groep.

Ook de circa 15 procent van de respondenten die kan worden aangeduid als Zelfbewuste makers zien volop mogelijkheden in het digitale tijdperk. De afkeer van filesharing en remixing onderstreept echter dat ze tevens beducht zijn voor mogelijke schaduwkanten van digitale distributie. Beroepen die in deze groep zijn oververtegenwoordigd zijn fotografen, beeldend kunstenaars, tekenaars en ontwerpers. Tot de groep ‘Handhavers’ behoort ongeveer 9 procent van de respondenten. Zij zien kansen in digitale ontwikkelingen, maar vinden de bedreiging van filesharing minstens net zo groot. Daarom zijn ze meer dan anderen voor strengere maatregelen om downloaden zonder toestemming te beheersen.

Ongeveer 11 procent behoort tot de groep Verontruste jongeren. Deze groep lijkt in leeftijd en professionele achtergrond op de Generatie 2.0, maar staat aanzienlijk negatiever tegenover digitalisering en filesharing. Opvallend is dat zij een lagere opleiding genoten hebben dan geldt voor het gemiddelde in de responsgroep.

Digitale ontwikkelingen hebben weinig invloed op de activiteiten van de groep Digitaal Resistenten waartoe 18 procent behoort. Dit hangt samen met de beroepen die in deze groep zijn oververtegenwoordigd: beeldend kunstenaars, ontwerpers en regisseurs. Tot de Analoge generatie die geen aansluiting vindt bij digitalisering, behoort circa 12 procent. Zij maakt weinig gebruik van nieuwe media en schat de kansen van digitale ontwikkelingen zeer laag in. Dat geldt ook voor filesharing, waar volgens deze groep weinig kansen, maar ook niet zo veel bedreigingen van uit gaan, In deze groep zijn auteurs,vertalers, journalisten, fotografen en tekenaars meer dan gemiddeld vertegenwoordigd. De muziekwereld is ondervertegenwoordigd.

18-04-2011, 16:39


Copyright van de sterkste
We hebben allemaal weleens gehoord dat het delen van muziek illegaal is. Toch is een cd’tje lenen van vrienden nooit strafbaar geweest.
Internet maakt dingen mogelijk die lange tijd onmogelijk waren. Makkelijk gezegd, maar wat is daar nou zo belangrijk aan?

[B]Internet = delen

We delen van alles, we schrijven en filmen en maken muziek en verspreiden dat. En we luisteren en kijken naar wat een ander heeft gemaakt. Op forums en blogs,P2P,Usenet en torrents gooien we onze meningen en ideeën eruit en communiceren zo met mensen waar ook ter wereld.
Dat is veel meer dan een simpele uitbreiding van je vriendenkring. Die intensieve wereldwijde interactie heeft belangrijke gevolgen.
Een van die gevolgen is het breed verspreiden van informatie. Dat stelt sommige mensen in staat sneller en doelgerichter hun situatie te veranderen en vrij gemakkelijk steun van de buitenwereld te krijgen.
Toegang tot informatie heeft ook gevolgen voor bedrijven met een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hun praktijken zijn sinds internet steeds makkelijker te volgen en een mail of online petitie is zo gestuurd of getekend, dat gaat toch iets vlotter dan een echte brief of handtekeningenlijst.

Het internet levert dus vooral veel kennis op. We kunnen ongeveer alles te weten komen wat we willen. Dit is wat de grootste invloed heeft op de maatschappij buiten internet, het gewone dagelijkse leven.
Want slimme mensen maken betere keuzes. Het maakt ze vrijer.
[/B]
Dus internet is vrijheid?
Voor een groot deel betekent dit inderdaad vrijheid. Maar ook vragen.
De situatie die internet creëert is nieuw voor onze maatschappij. Dat heeft ondertussen geleid tot iets dat lijkt op een spelletje tussen downloaders en advocaten, maar eigenlijk een zeer serieus conflict is over deze nieuwe vrijheid en verstrekkende gevolgen kan hebben.

Copyright
Copyright ontstond enkele eeuwen geleden, als bescherming voor het werk van artiesten zodat ze er een boterham mee konden verdienen. Een goed idee. Maar in de regels en wetten om copyright is veel veranderd in de afgelopen eeuw. In den beginne betekende copyright dat een intellectueel of artistiek werk voor een aantal jaar na haar ontstaan beschermd was. Daarna werd het vrij bruikbaar voor iedereen.
Op die manier kon er weer mee worden verder geëxperimenteerd om tot nieuwe artistieke of intellectuele vindingen te komen. Bij het opstellen van de originele copyright wetten werd namelijk erkend dat nieuwe cultuur altijd is gebaseerd op oude cultuur. Dat wil zeggen, zonder verleden is er geen heden, als op een werk nooit mag worden voortgebouwd staat de vooruitgang stil.
Toch zijn de copyright wetten aangepast. Vanaf 1980 bestaat copyright tot 70 jaar na de dood van de creator. Dat betekent dat het gerust 150 jaar duurt voordat er op een idee mag worden voortgeborduurd. En dat betekent dat culturele en intellectuele vooruitgang stagneert.

Waarom die bescherming?
De Film RIP: A Remix Manifesto biedt daar een fascinerende kijk op.
Het bedrijf Disney blijkt de allergrootste ‘beschermer’ van copyright, met een leger aan advocaten en momenteel duizenden lopende rechtzaken tegen vermeende schenders van copyright. Waarom is Disney daar zo fel in? Goede vraag want RIP laat zien dat Walt Disney een van de allergrootste copywriteschenders aller tijden was. RIP laat ook zien dat muziek al sinds eeuwen van mens tot mens wordt overgedragen en gedeeld en dat dat nou juist heeft geleid tot de uitgebreide culturele diversiteit die de wereld vandaag kleurt.
RIP; a Remix Manifesto, laat niet alleen een cultuur zien van vernieuwing en verandering die de oude regels niet erkent. Ze maakt pijnlijk duidelijk dat het algemene denken over dingen als copyright hopeloos verouderd is. De wereld is veranderd.

Copyright is big money. De rechten van zo ongeveer alle muziek en films zijn in handen van grote bedrijven, die voor hun inkomsten grotendeels afhankelijk zijn van deze rechten.
Wat zou Walt Disney zelf vinden van de praktijken van het bedrijf dat trots zijn naam overnam, maar haar nu gebruikt om zijn eigen grootste kwaliteit onmogelijk te maken?
Copyright gaat eigenlijk over het beschermen van cultuur, ideeën, kunst, creaties. Daar was Walt volledig van op de hoogte.


Criminele generatie
Ondertussen groeit een nieuwe generatie op. Volgens de copyright wetten een generatie criminelen want ze downloaden en delen alles wat er te graaien valt.
Maar die nieuwe generatie staat eigenlijk op het punt de gehele westerse kapitalistische cultuur omver te gooien.

Het is onmogelijk alle schendingen van het copyright te bestraffen omdat de schendingen massaal plaatsvinden. In de praktijk is daardoor alles al in het publieke domein terecht gekomen en is copyright nog slechts een wassen neus. De rechtszaken die erom worden gehouden zijn druppels op een enorme gloeiende plaat die verder bruist van de vernieuwing van cultuur en kunst. Ze zullen deze beweging nooit kunnen stoppen.
Ook al omdat deze nieuwe generatie de artiesten van morgen levert. Niet voor niets worden nieuwe artiesten ontdekt via you tube en worden nieuwe albums van grote artiesten al rechtstreeks op internet gepubliceerd zonder tussenkomst van een platenmaatschappij.
Deze generatie wil af van de ouderwetse restricties en wetten die hen beperken in hun artistieke vrijheid.
Dit zijn de mensen die het morgen voor het zeggen hebben. En het enige wat er voor zorgt dat copyright nog bestaat, zijn de mensen die vasthouden aan het verleden.

Met het internet is een nieuw tijdperk aangebroken. Het brengt iedereen dichter bij een eerlijke democratie, simpelweg omdat we nu allemaal buren van elkaar zijn. Dat blijkt wel uit het succes van de zweedse politieke piratenpartij. Sinds er hard is opgetreden tegen de makers van Pirate Bay, heeft deze partij al tenminste één zetel in het europees parlement bemachtigd.

[B]creativecommons en Open source

De samen delen generatie stond ook aan de basis van Opensource software zoals Linux Ubuntu en Firefox .
Creative Commons is een licensie die alle of sommige rechten van een productie (tekst/film/muziek/afbeelding)vrij geeft om het te gebruiken.Ze hebben onder andere een interessante lijst boeken die volledig gratis kunnen worden gedownload.

Nu zij er natuurlijk argumenten vóór het copyright te bedenken. Ten eerste is het alleen maar eerlijk dat iemand een boterham kan verdienen met zijn creaties. Tegelijk echter verdienen vooral maatschappijen aan het copyright, artiesten moeten een hele finke hit scoren om er wat aan te verdienen. Er zijn ook maar weinig mensen die vinden dat er helemaal geen enkel copyright moet zijn.
Bovendien zorgt de uitwisseling ervoor dat artiesten veel breder bekend worden.

Trailer RIP: A Remix Manifesto
[flvmedia="false"]http://orkahosting.com/host22/Myuploads/riptr.flv[/flvmedia]

Je kunt de Opensource documantaire RIP: A Remix Manifesto hieronder bekijken
[flvmedia="false"]http://orkahosting.com/host22/Myuploads/rip.flv[/flvmedia]





[URL="http://orkahosting.com/host22/Myuploads/rip.flv"]Of downladen..[/URL]
Geen zorgen...het is (nog)compleet legaal!!

[/B]