Redactie
18-04-2011, 01:13
Nederlandse kinderen in Marokko hebben zulke lange schooldagen dat de fut voor extra lessen ontbreekt.
Dat was altijd het argument om geen Nederlandse school te beginnen. Dankzij een Marokkaans-Nederlandse moeder in Casablanca komt het er nu waarschijnlijk toch van.
Farah Azmani verhuisde anderhalf jaar geleden van Almere naar Casablanca. In haar nieuwe woonplaats kon ze kiezen uit Arabisch-, Frans-, Spaans- of Engelstalig onderwijs voor haar zoontje Rayyan, maar nergens bestond de mogelijkheid hem de Nederlandse taal en cultuur bij te brengen.
3000 Nederlanders
'Op Nederlandse taal- en cultuurscholen (NTC-scholen) over de hele wereld krijgen kinderen - meestal buiten schooltijd - Nederlandse les. In Turkije zijn er 4 van zulke scholen en ook Egypte heeft een Nederlandse school. Hoe kan het dan dat er in Marokko nog helemaal niets is?'
En dat terwijl in Marokko naar schatting zo’n 3000 Nederlanders wonen. Farah spreekt thuis Nederlands met haar kind, maar dat vindt ze niet voldoende. 'Alles wat je je kinderen aan taal kunt meegeven, is meegenomen.'
Veel huiswerk
Farah Azmani is van huis uit basisschoolleerkracht. Ze zocht contact met de stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland, die de NTC-scholen begeleidt. Daar werd haar verteld dat er een paar jaar eerder ook al een poging was geweest tot het opzetten van een Nederlandse school in Marokko.
Azmani: 'Die plannen waren stukgelopen op de lange schooldagen en het vele huiswerk in Marokko, waardoor er geen tijd en energie overbleef voor Nederlandse lessen.' De ambassade bracht haar in contact met onderwijsattaché. Samen stelden ze een enquete op voor belangstellende ouders.
Andere locatie
En inderdaad: uit de enquete bleek eveneens dat het zware lesprogramma op Marokkaanse scholen het voornaamste struikelblok was. Schooldagen duren meestal tot half 5. Bovendien ben je in Casablanca in de spits soms drie kwartier onderweg om van het ene naar het andere adres te komen.
Daardoor sneuvelde het plan voor een locatie in Mohammedia, tussen Rabat en Casablanca. In plaats daarvan komt er nu één school in Rabat en één in Casablanca. De belangstelling bleek zo groot dat dat makkelijk kan. Het minimum om een NTC-school te starten is 10 leerlingen. Er zijn nu al 40 aanmeldingen.
Ludieke activiteiten
Marcel Kuper heeft 4 schoolgaande kinderen. Hij is blij met het initiatief van Farah. Zijn kinderen spreken vloeiend Arabisch en Frans, maar het Nederlands schiet er een beetje bij in. Hij herkent de klachten over de volle lesprogrammas in Marokko.
'Ik heb op de enquête aangegeven dat het leuk zou zijn als de Nederlandse school ludieke activiteiten gebruikt. De kinderen worden al overladen met werk voor school en als ze na een lange schooldag thuiskomen hebben ze geen zin meer om te leren. Je moet zorgen dat ze zin hebben om te gaan.'
Spannend
Een knelpunt dat hiermee samenhangt was dat een leerling op een NTC-school minstens 3 uur per week les moeten krijgen. Voor kinderen die er al een schooldag op hebben zitten, is dat erg veel. Er is lang nagedacht over een oplossing. Uiteindelijk zijn de lessen verdeeld in twee blokken van anderhalf uur.
Of het allemaal gaat lukken is nog spannend. Op dit moment wordt een bestuur samengesteld. Daarna wordt gekeken welke locaties het meest geschikt zijn en wordt het totale kostenplaatje duidelijk. Het NOB verleent 389 euro subsidie voor elke leerling, maar dat is niet toereikend.
Lees hier verder
Dat was altijd het argument om geen Nederlandse school te beginnen. Dankzij een Marokkaans-Nederlandse moeder in Casablanca komt het er nu waarschijnlijk toch van.
Farah Azmani verhuisde anderhalf jaar geleden van Almere naar Casablanca. In haar nieuwe woonplaats kon ze kiezen uit Arabisch-, Frans-, Spaans- of Engelstalig onderwijs voor haar zoontje Rayyan, maar nergens bestond de mogelijkheid hem de Nederlandse taal en cultuur bij te brengen.
3000 Nederlanders
'Op Nederlandse taal- en cultuurscholen (NTC-scholen) over de hele wereld krijgen kinderen - meestal buiten schooltijd - Nederlandse les. In Turkije zijn er 4 van zulke scholen en ook Egypte heeft een Nederlandse school. Hoe kan het dan dat er in Marokko nog helemaal niets is?'
En dat terwijl in Marokko naar schatting zo’n 3000 Nederlanders wonen. Farah spreekt thuis Nederlands met haar kind, maar dat vindt ze niet voldoende. 'Alles wat je je kinderen aan taal kunt meegeven, is meegenomen.'
Veel huiswerk
Farah Azmani is van huis uit basisschoolleerkracht. Ze zocht contact met de stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland, die de NTC-scholen begeleidt. Daar werd haar verteld dat er een paar jaar eerder ook al een poging was geweest tot het opzetten van een Nederlandse school in Marokko.
Azmani: 'Die plannen waren stukgelopen op de lange schooldagen en het vele huiswerk in Marokko, waardoor er geen tijd en energie overbleef voor Nederlandse lessen.' De ambassade bracht haar in contact met onderwijsattaché. Samen stelden ze een enquete op voor belangstellende ouders.
Andere locatie
En inderdaad: uit de enquete bleek eveneens dat het zware lesprogramma op Marokkaanse scholen het voornaamste struikelblok was. Schooldagen duren meestal tot half 5. Bovendien ben je in Casablanca in de spits soms drie kwartier onderweg om van het ene naar het andere adres te komen.
Daardoor sneuvelde het plan voor een locatie in Mohammedia, tussen Rabat en Casablanca. In plaats daarvan komt er nu één school in Rabat en één in Casablanca. De belangstelling bleek zo groot dat dat makkelijk kan. Het minimum om een NTC-school te starten is 10 leerlingen. Er zijn nu al 40 aanmeldingen.
Ludieke activiteiten
Marcel Kuper heeft 4 schoolgaande kinderen. Hij is blij met het initiatief van Farah. Zijn kinderen spreken vloeiend Arabisch en Frans, maar het Nederlands schiet er een beetje bij in. Hij herkent de klachten over de volle lesprogrammas in Marokko.
'Ik heb op de enquête aangegeven dat het leuk zou zijn als de Nederlandse school ludieke activiteiten gebruikt. De kinderen worden al overladen met werk voor school en als ze na een lange schooldag thuiskomen hebben ze geen zin meer om te leren. Je moet zorgen dat ze zin hebben om te gaan.'
Spannend
Een knelpunt dat hiermee samenhangt was dat een leerling op een NTC-school minstens 3 uur per week les moeten krijgen. Voor kinderen die er al een schooldag op hebben zitten, is dat erg veel. Er is lang nagedacht over een oplossing. Uiteindelijk zijn de lessen verdeeld in twee blokken van anderhalf uur.
Of het allemaal gaat lukken is nog spannend. Op dit moment wordt een bestuur samengesteld. Daarna wordt gekeken welke locaties het meest geschikt zijn en wordt het totale kostenplaatje duidelijk. Het NOB verleent 389 euro subsidie voor elke leerling, maar dat is niet toereikend.
Lees hier verder