Bekijk volle/desktop versie : Bekeerde zusters die de Islam weer verlaten...



Pagina's : [1] 2

13-04-2011, 16:48
Assalamoe aleikoem zusters

Helaas heb ik de laatste tijd meerdere keren gehoord dat er nederlandse zusters uit de Islam zijn getreden
En daarmee bedoel ik dat zij openlijk hebben verklaard geen moslima meer te zijn.
Zusters die hijab/khimar droegen, lezingen bezochten, het gebed met ons verrichtten etc.
Soebhan'Allah, hoe kan dit nu gebeuren?

Hierdoor ben ik echt erg verdrietig geworden, ik denk er veel over na.
Hoe is het mogelijk dat er aan de ene kant zoveel zusters bijkomen, maar er dus ook weer meiden en vrouwen ervoor kiezen om de Islaam los te laten...
De redenen verschillen per persoon; bepaalde onderwerpen in de Islam niet kunnen accepteren, geen steun in de omgeving, slechte ervaringen met moslims etc., 'het gevoel' kwijt zijn. Een relatie of huwelijk wat op de klippen loopt. Natuurlijk speelt Shaytaan hierin een grote rol.

Het laat je ook nadenken over jezelf, dat niemand een garantie heeft om als moslima te sterven.
Stel je voor dat dit je overkomt, of een zuster die je goed kent? Een van de forumleden? Allah verhoede het!

In deze topic wil ik het hebben over wat de reden/aanleiding kan zijn dat dit gebeurd?
Wat zou je kunnen doen om dit te voorkomen (uiteindelijk komt de leiding van Allah, en alles is al bepaald...maar julie begrijpen mij vast wel)
En hoe dienen wij om te gaan met deze ex-zusters? Het contact verbreken? Blijven adviseren?

Ought halima/zelf ook een bekeerde moslima

13-04-2011, 17:03


In een mensenleven kunnen inzichten, situaties, richtingen, Geloofsovertuigingen enz. veranderen, dit kan trouwens ook plaatsvinden binnen 1 religie (bv men gaat een stroming volgen die met de omgeving die een andere stroming volgt kan botsen, afgekeurd wordt enz.)

Dit soort processen zijn altijd persoonlijk, ik denk dat je er niet veel algemeens over kunt zeggen, omdat het vaak zo persoonlijk, individueel bepaald is

dus als je er als Moslima iets mee wilt doen in het geval dat bekeerlingen de Islam weer willen verlaten, dan zul je per individu moeten kijken wat je nog eventueel zou kunnen doen of bespreken, ik denk dat je daar geen algemene richtlijnen voor zou kunnen geven

maar zo zie ik dit

13-04-2011, 17:13

Citaat door el_mar:
In een mensenleven kunnen inzichten, situaties, richtingen, Geloofsovertuigingen enz. veranderen, dit kan trouwens ook plaatsvinden binnen 1 religie (bv men gaat een stroming volgen die met de omgeving die een andere stroming volgt kan botsen)

Dit soort processen zijn altijd persoonlijk, ik denk dat je er niet veel algemeens over kunt zeggen, omdat het vaak zo persoonlijk, individueel bepaald is

dus als je er als Moslima iets mee wilt doen in het geval dat bekeerlingen de Islam weer willen verlaten, dan zul je per individu moeten kijken wat je nog eventueel zou kunnen doen of bespreken, ik denk dat je daar geen algemene richtlijnen voor zou kunnen geven

maar zo zie ik dit


Niet zo bescheiden.. zo is het gewoon.

13-04-2011, 17:14
bedankt voor je reactie,

wat ik heb gezien of gehoord in mijn omgeving is toch dat het vaak met een verbroken relatie/huwelijk te maken of met negatieve ervaringen met de moslimgemeenschap oftewel het kringentje waar die persoon zich in begaf.

Als de band daar mee breekt, breekt ook ineens het geloof. Daarom hoop ik dat elke nieuwe moslim(a) het geloof niet laat afhangen van een persoon, ook al vinden veel misschien via vrienden of geliefdes het geloof.

Want personen kunnen wegvallen uit je leven en je geloof moet dan blijven staan. Je overtuiging moet zuiver zijn, niemand moet tussen jou en Allah in staan. Je moet ook je daden niet af laten hangen van wat je "clubje" doet, puur om ergens bij te horen, want vaak zie je iemand heel hard veranderen in een schijnbaar vroom persoon, maar zo iemand kan net zo hard weer terugvallen.
Oprechtheid is dus van groot belang, zuivere overtuiging en overgave aan Allah alleen, maar ook consequent zijn in goede daden, al zijn ze maar klein, ipv de mensen proberen te imponeren met "grote" daden die je niet vol kunt houden.
Maar Allah weet het het beste en Allah is de Wender van de harten

13-04-2011, 17:21



Citaat door oeghtie_halima:
bedankt voor je reactie,

wat ik heb gezien of gehoord in mijn omgeving is toch dat het vaak met een verbroken relatie/huwelijk te maken of met negatieve ervaringen met de moslimgemeenschap oftewel het kringentje waar die persoon zich in begaf.

Als de band daar mee breekt, breekt ook ineens het geloof. Daarom hoop ik dat elke nieuwe moslim(a) het geloof niet laat afhangen van een persoon, ook al vinden veel misschien via vrienden of geliefdes het geloof.

Want personen kunnen wegvallen uit je leven en je geloof moet dan blijven staan. Je overtuiging moet zuiver zijn, niemand moet tussen jou en Allah in staan. Je moet ook je daden niet af laten hangen van wat je "clubje" doet, puur om ergens bij te horen, want vaak zie je iemand heel hard veranderen in een schijnbaar vroom persoon, maar zo iemand kan net zo hard weer terugvallen.
Oprechtheid is dus van groot belang, zuivere overtuiging en overgave aan Allah alleen, maar ook consequent zijn in goede daden, al zijn ze maar klein, ipv de mensen proberen te imponeren met "grote" daden die je niet vol kunt houden.
Maar Allah weet het het beste en Allah is de Wender van de harten


graag gedaan

ik heb geen idee over de motieven van bekering of switchen tot welk geloof dan ook, ik weet ook niet of daar iets algemeens over te zeggen valt.

Als het alleen gaat om een partner of huwelijk of vriendenclubje of "ergens bij willen horen" dan lijkt me dat inderdaad weinig grond hebben qua innerlijke overtuiging of motivatie, maar zelfs dat kan per individu of individuele situatie verschillen natuurlijk.

13-04-2011, 17:25
je ziet vaak in het begin ook bij onze marokaanse zusters dat ze heel streng beginnen, streng in de zin van alles is FARD. ze zien vele soennan als fard ipv aanbevolen en/of afgekeurd.... dit houden ze een tijdje vol totdat het teveel wordt voor ze....en daardoor alles gelijk loslaten. Allah behoede....

over dit soort gedrag is ook een hadtih van insha Allah plaats ik later...

je hebt ook weer zusters die graag bij een clubje wilt horen en wanneer er ruzies gaan onstaan in dat clubje dan gaat men twijfelen aan hetgeen wat ze volgen ,. want ze horen die en die zuster heeft zo en zo een zonde begaan etc.. terwijl wij dienen te beseffen is dat mensen van gedachtes en meningen veranderen...maar helaas vergeten wij vaak dat de waarheid nooit niet veranderd, het woord van Allah blijft hetzelfde en het woord van de profeet vrede zij met hem ook...tot aan de dag des oordeels... dit dienen wij te begrijpen in alle tijden..

voorbeeld...een zuster zegt tegen jou dit en dit is haraam...later zie je dat zij het zelf doet...maak datgeen wat haraam is ineens nu halal omdat desbetreffende zuster het doet?

en Allah weet het best

13-04-2011, 17:26

Citaat door Hominid:
Niet zo bescheiden.. zo is het gewoon.


wou alleen effe benadrukken dat het mijn eigen zienswijze is
bescheidenheid vind ik best een goeie eigenschap (die ik lang niet altijd bezit ).

13-04-2011, 17:30
el mar je bent christen..., ken jij het boek ..als de bijbel een tong had?

13-04-2011, 17:32

Citaat door Nora_:
el mar je bent christen..., ken jij het boek ..als de bijbel een tong had?


klopt

nee dat boek ken ik niet

13-04-2011, 17:33
ik heb een dergelijke topic laatst nog gelezen op bekeerde moslimas .nl

you're right though

13-04-2011, 17:34

Citaat door jialqhad:
pas op el mar is een aanbidder van het kruis.


waarom "pas op"? je hoeft je niet bedreigd te voelen hoor en verder staat het gewoon vermeld bij mijn locatie

ik aanbid geen kruis, geen steen, geen graf, geen botje, geen afbeelding, geen heilige plaats, geen enkele vierkante millimeter op deze aarde en geen enkele vierkante millimeter materie

maar ik ben wel een Christen

13-04-2011, 17:35
elmar

heb jij je eigen afgekeert van de islam
of was je geen moslim

13-04-2011, 17:37


el mar is een aanrader, lees jij de bijbel zoja welke en in hoeverre ben jij christen, bedoel aanbidt jjij Jezus' ? ps. sorry als ik persoonlijk word maar ben altijd nieuwsgierig met christenen..

13-04-2011, 17:38

Citaat door oeghtie_halima:
elmar

heb jij je eigen afgekeert van de islam
of was je geen moslim


ik ben nooit Moslim geweest, wel Atheist

13-04-2011, 17:44

Citaat door Nora_:
el mar is een aanrader, lees jij de bijbel zoja welke en in hoeverre ben jij christen, bedoel aanbidt jjij Jezus' ? ps. sorry als ik persoonlijk word maar ben altijd nieuwsgierig met christenen..


ok, dank voor de tip, wat vind je er een aanrader aan?

die nieuwsgierigheid die ken ik zo langzamerhand wel (ben al sinds 2008 op dit forum, dus inmiddels al vele discussies verder )

heb eerlijk gezegd dus niet zoveel zin in een zoveelste eindeloze discussie over "Jesus is God voor Christenen, 3-Eenheid enz." als je begrijpt wat ik bedoel

maar om je toch een antwoord te geven: nee, ik aanbid Jesus niet als zijnde een aparte Godheid of zo en ik geloof ook niet in de menselijke term 3-Eenheid.

en verder is dit allemaal off-topic, sorry ts maar het werd me gevraagd dus antwoord ik maar effe, als je wil dat ik dit weghaal dan doe ik dat

Pagina's : [1] 2