Bekijk volle/desktop versie : Het zoeken naar de fouten van één ander



13-04-2011, 14:45
Salaam aleikoum
Het zoeken naar de fouten van één ander
Imaam Malik (Ra7imahoe Allaah) heeft ooit gezegd:

“Wees niet zoals een koning die op zijn troon zit, kijkende naar de fouten van de dienaren. Maar wees zoals één dienaar die weet dat er een Koning boven Zijn Troon Verheven is Die naar de fouten van Zijn Dienaren kijkt.”

Een kwestie die vandaag de dag een erg grote rol speelt. Onbewust of bewust zijn we continu op zoek naar de fouten van één ander en doen we onszelf in de vergetelheid raken. Dit is niet hoe wij ons dienen te gedragen, wij dienen eerst onze eigen fouten op te zoeken vooraleer wij op zoek gaan naar de fouten van één ander. Maar hiervoor zullen wij nooit de tijd krijgen, want wanneer één persoon continu bezig is met zijn eigen fouten en deze probeert te herstellen en probeert te verbeteren, zal deze desbetreffende persoon nooit tijd hebben om op zoek te gaan naar de fouten van één ander.

“Laat je vermoeden over een uitspraak van je broeder alleen het goede zijn, en dat je het in de juiste context plaatst.”

En Aboe H’aatiem Ibn H’ibbaan Al-Basti zei in “Rawdat Al-'Oqalaa-e” (blz. 131): “het is de verstandige persoon verplicht om zich zelf veilig te stellen door de tekortkomingen van de mensen niet te bespioneren en zich daarnaast bezig te houden met het recht zetten van zijn eigen tekortkomingen. Hij die zich bezighoudt met zijn eigen tekortkomingen geeft zijn lichaam rust en vermoeit zijn hart niet, telkens als hij een tekortkoming bij zichzelf waarneemt minacht hij diezelfde tekortkoming die hij bij zijn broeder waarneemt, en hij die zich bezighoudt met tekortkomingen van mensen en zijn tekortkomingen verwaarloost zal tot gevolg hebben dat zijn hart verblind raakt, zijn lichaam vermoeid en hij zal niet in staat zijn om zich te ontdoen van zijn tekortkomingen.”

Imaam Ash-Shaafi'ee (rahimahullaah) zei tegen zijn leerling Rabee: "O Rabee! Spreek niet over dingen die jou niet aan gaan want waarlijk, iedere keer dat je een woord spreekt neemt het controle over jou en heb jij er geen controle over!"

"De vergelijking van de tong is net als een wild beest; als je het niet opsluit, zal het zich tegen je keren."

En hoe waar is dit, elke keer wanneer wij onze mond openen, komt er niets anders dan verdorvenheid uit en hetgeen ons niet zal baten of van nut zal zijn. Voor elk woord dat wij hebben uitgesproken zullen wij moeten getuigen, elk woord! Moge Allah ons helpen met het bedwingen van onze tongen, want dit is werkelijk iets dat wij moeten beoefenen.

Al-Fudhail bin 'Iyaad (radia Allaahoe 'anhoe) heeft gezegd toen hij het verschil uitlegde tussen adviseren en openlijk anderen bloot stellen: "De gelovige adviseert in vertrouwen, terwijl de slechte ontbloot en beschaamt." Jami' Al-'Uloom wal-'Hikam p:77.

Maalik ibnoe Dinar zei: "Wanneer een dienaar kennis zoekt om deze in praktijk te brengen, zal zijn kennis hem nederig maken, en als hij streeft naar iets anders dan dat zal dit hem zedeloosheid en trots brengen."

''O Mijn Heer, als mijn zondes in meerderheid zijn toegenomen, weet ik dat Uw Vergiffenis daartegenover groter is. Als alleen de vrome dienaren hoop in U hebben, op wie moet de zondaar hopen en zijn smeekbedes richten? Waarlijk ik heb slechts mijn hoop in U en in Uw Mooie Vergiffenis en dat ik een moslim ben.''

"O Mijn Heer, Laat U mijn handen niet leeg achter, waarlijk de Zee van Uw Vrijgevigheid reikt iedereen..'' O wee mijn ziel, als jij denkt dat Allah jou niet Ziet, en je bent zeer vastbesloten om Allah ongehoorzaam te zijn, wat is jouw ongeloof in Hem dan toch groot. En als jij (mijn ziel) weet dat Allah jou wel Ziet, en je begaat nog steeds zondes, wat heb jij dan weinig schaamte voor Hem..''

"O mijn ziel, het verlaten van dit leven is nabij, en de grote vermaning heeft jou overschaduwt. Wees toch voorbereidt! O mijn ziel, en laat je niet bespelen door de grote valse hoop in dit leven, waarlijk, je zal in één graf worden gelegd, waarbij elke geliefde zijn geliefde zal vergeten, en daarin zal boven op jou aarde komen als extra verzwaring. Het vergaan (sterven) is op ons allen geschreven, waarlijk, de sterke noch de zwakke zullen in leven blijven..''

Ought Fi Deen Halima

13-04-2011, 15:05


Wa feeky baraka Allah ougty