xghizlanx
03-10-2004, 13:39
Is het toegestaan om "SAWS" of "VZMH" te schrijven in plaats van
'salla Allahoe 'aleihi wa sallam' [1]?
[SIZE=2]Antwoord: In de Naam van Allah, moge de Salaah en de Salaam van Allah zijn met Zijn laatste boodschapper.
Voorts:
Het is moslims verplicht om Allah Zijn Salaah en Salaam te sturen op Mohammad (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) wanneer zijn naam genoemd wordt. Allah heeft ons geboden in Zijn Qor-aan:
"Voorwaar, Allah geeft Barmhartigheid en Zijn Engelen smeken om vergeving voor de Profeet. O jullie die geloven, smeekt om genade voor hem en spreekt de vredewens over hem uit" [2]
De boodschapper van Allah (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) heeft gezegd: "Voor elke keer dat iemand de salaah over mij uitspreekt, Allah schrijft erdoor 10 beloningen voor hem op." [3]
De profeet (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) heeft degenen die geen salaah over hem wensen beschreven als "de gierigste der mensen." [4] En hij (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) riep uit "Aamien!" na de smeekbede van Jibriel, "Moge Allah degene afweren die jou genoemd hoort worden en geen salaah op jou afroept!" [5] Kortom, er is een zaak die verduidelijkt dient te worden: vele mensen gebruiken de afkorting van" SAWS" or "VZMH" om deze verplichting te
vervullen in geschrift. Is het gebruiken van deze afkortingen iets dat de verplichting vervult van het sturen van de salaah en salaam over de boodschapper? Laten wij kijken naar enkele uitspraken van de geleerden betreffende dit gebruik.
Het Comité van Grote Geleerden in Saudie Arabie onder de toenmalige leiding van sheikh 'Abdoel 'Aziez ibn Baaz (moge Allah hem genadig zijn) heeft de volgende uitspraak gedaan, nadat zij gevraagd werden over de geldigheid van het inkorten van de salaah over de boodschapper (salla Allahoe 'aleihi wa sallam): "het is soennah om de hele zin "salla Allahoe 'aleihi wa sallam" te
schrijven aangezien het een smeekbede is, en een smeekbede is aanbidding (in geschrift), zoals het (aanbidding) is in iemand's spraak. Het (d.w.z. smeekbede) inkorten door de letter SAAD te schrijven of het woord SAAD-LAAM-'AYN-MEEM is dus geen smeekbede, noch is het aanbidding, ongeacht of het in geschrift of spraak verricht wordt. Om deze reden werd deze afkorting niet gebruikt door de eerste drie generaties, degenen waar de profeet (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) de goedheid van heeft getuigd." [6] "SAAD" and "SAAD-LAAM-'AYN-MEEM" worden vaak gebruikt in sommige Arabische boeken. De Nederlandse equivalenten van deze afkortingen zijn: SAW, SAWS, SAAWS, VZMH (etc).
Al-Fayrooza-abaadie zei, "het is niet gepast om symbolen of afkortingen te gebruiken om te verwijzen naar de salaah, zoals sommige luie mensen, onwetenden en zelfs studenten van kennis doen - zij schrijven 'SAAD-LAAM-'AYN-MEEM' in plaats van het schrijven van (salla Allahoe 'aleihi
wa sallam)'" [7] Ahmad Shaakir (moge Allah hem genadig zijn) zei, "het is een absurde traditie van de latere generaties dat zij het schrijven van 'salla Allahoe 'aleihi wa sallam' inkorten'" [8]
Wasee Allaah 'Abbaas zei, "het is niet toegestaan om de salaam in het algemeen in te korten in geschrift, zoals het niet toegestaan is om de salaah en salaam op de profeet (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) in te korten. Het is tevens niet toegestaan om een van deze (smeekbedes) in te
korten in spraak." [9] Moge de meest perfecte en complete salaah en salaam zijn op onze geliefde
profeet en op zijn nobele familie en metgezellen. En Allah weet het beste
Voetnoten
[1] Het beste wat er gezegd is over de betekenis van deze zin, is dat wat Al-Imaam Al-Boekhaarie heeft vermeld van Aboe l-'aalieyah, zoals Sheikh Ibn 'Othaymien noemt in zijn boek Sharh' Zaad Al-Moestaqnie' en ook in Sharh' Al-'Aqiedah Al-Waasitiyyah, samengevat dat "de salaah over de profeet duidt op prijzingen en het gedenken van de profeet bij de hoge zittingen bij Allah. De Salaam houdt de wensen in van vrijwaring van allerlei aandoeningen en kwalen bij de profeet. De smeekbede "Salla Allahoe 'alaihie wa-sallam" wordt gezegd na het noemen van de profeet Mohammed. Salla Allahoe 'alaihie wa sallam: moge de salaah en salaam van Allah op Zijn profeet Mohammed rusten. Het sturen van salaah over de profeet (salla Allahoe 'aleihi wa sallam)
betekent dat men Allah smeekt om de profeet te prijzen en zijn hoge status te noemen aan de engelen. Zie Jalaa' Al-Afhaam (p.253) van Ibn Al-Qayyim, Fat-hoel-Baarie (11/179-197) van Ibn Hajr, of Ibn Kathier's tafsier van vers 33:56.<o ></o >
De salaah van Allah op zijn profeet Mohammed is Zijn lofspraak voor de profeet in het bijzijn van de engelen die dichtbij (maar onder) Allah zijn, meest Verheven is Hij, Die verheven boven Zijn 'arsh (Troon) is, Die zich boven de zeven hemelen bevindt, op zo'n manier dat het bij Zijn Majesteit
past. De engelen prijzen de profeet eveneens. De salaam is Allah's bescherming van de profeet tegen gebreken en elke vorm van kwaad en de bescherming van de boodschap waarmee hij is toevertrouwd. Wanneer de moslim 'salla llaahoe 'alaihie wa sallam' zegt, smeekt hij Allah om Zijn lof en bescherming van de profeet Mohammed te schenken en de bescherming van de boodschap van de Islaam die aan hem is geopenbaard. (zie Djalaa-oel Afhaam fie Fadlie s -Salaati wa s-Salaam 'ala Moeh'ammadien khairi l-anaam van Ibnoe l-Qayyiem, (Damascus, Syrië, Daar ibn Kathier en al-Madina, Saudie Arabie: Daar at-Toeraath, 1408/1988], p. 128.
[2] De betekenis van Soerah al-Ahzaab 33:56
[3] Een authentieke hadieth verzameld door Ibn Hibbaan in zijn Sahieh (nr. 906, 3/187) op de autoriteit van Aboe Hoerairah (moge Allah tevreden met hem zijn). Sheikh al-Albaanie heeft de hadieth sahieh verklaard in Silsilatoel-Ahaadieth As-Sahiehah (#3359, 7/1080).
[4] Van een hasan hadieth verzameld door Ibn Abie 'Aasim in As-Salaah 'Alan-Nabie (pag. 30-31) op de autoriteit van Aboe Dharr (moge Allah tevreden met hem zijn). Hamdie As-Salafie heeft het als hasan geclassificeerd tijdens zijn controle van het boek.
[5] Van een authentieke hadieth verzameld door At-Tabaraanie in Al-Moe'jam Al-Kabier op de autoriteit van ibn Samoerah (moge Allah tevreden met hem zijn). Sheikh al-Albaanie heeft de hadieth authentiek verklaard tijdens zijn controle van Al-Munthirie's At-Targhieb wat-Tarhieb (nr. 1677, 2/298).
[6] Fatwaawaa Al-Lajnatid-Daa'imah #18770 (12/208-209)
[7] Van zijn boek As-Salaatu wal-Bushr, zoals geciteerd in Moe'jam
Al-Manaahie Al-Laf-thiyyah (pag. 351)
[8] De Moesnad van Imaam Ahmad (nr. 5088, 9/105)
[9] Van een handgeschreven antwoord (1423/6/24) van Sheikh Wasie Allaah 'Abbaas, lezer bij de Ka'bah, onderwijzer aan de Oemm Al-Qoeraa Universiteit te Mekka
'salla Allahoe 'aleihi wa sallam' [1]?
[SIZE=2]Antwoord: In de Naam van Allah, moge de Salaah en de Salaam van Allah zijn met Zijn laatste boodschapper.
Voorts:
Het is moslims verplicht om Allah Zijn Salaah en Salaam te sturen op Mohammad (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) wanneer zijn naam genoemd wordt. Allah heeft ons geboden in Zijn Qor-aan:
"Voorwaar, Allah geeft Barmhartigheid en Zijn Engelen smeken om vergeving voor de Profeet. O jullie die geloven, smeekt om genade voor hem en spreekt de vredewens over hem uit" [2]
De boodschapper van Allah (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) heeft gezegd: "Voor elke keer dat iemand de salaah over mij uitspreekt, Allah schrijft erdoor 10 beloningen voor hem op." [3]
De profeet (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) heeft degenen die geen salaah over hem wensen beschreven als "de gierigste der mensen." [4] En hij (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) riep uit "Aamien!" na de smeekbede van Jibriel, "Moge Allah degene afweren die jou genoemd hoort worden en geen salaah op jou afroept!" [5] Kortom, er is een zaak die verduidelijkt dient te worden: vele mensen gebruiken de afkorting van" SAWS" or "VZMH" om deze verplichting te
vervullen in geschrift. Is het gebruiken van deze afkortingen iets dat de verplichting vervult van het sturen van de salaah en salaam over de boodschapper? Laten wij kijken naar enkele uitspraken van de geleerden betreffende dit gebruik.
Het Comité van Grote Geleerden in Saudie Arabie onder de toenmalige leiding van sheikh 'Abdoel 'Aziez ibn Baaz (moge Allah hem genadig zijn) heeft de volgende uitspraak gedaan, nadat zij gevraagd werden over de geldigheid van het inkorten van de salaah over de boodschapper (salla Allahoe 'aleihi wa sallam): "het is soennah om de hele zin "salla Allahoe 'aleihi wa sallam" te
schrijven aangezien het een smeekbede is, en een smeekbede is aanbidding (in geschrift), zoals het (aanbidding) is in iemand's spraak. Het (d.w.z. smeekbede) inkorten door de letter SAAD te schrijven of het woord SAAD-LAAM-'AYN-MEEM is dus geen smeekbede, noch is het aanbidding, ongeacht of het in geschrift of spraak verricht wordt. Om deze reden werd deze afkorting niet gebruikt door de eerste drie generaties, degenen waar de profeet (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) de goedheid van heeft getuigd." [6] "SAAD" and "SAAD-LAAM-'AYN-MEEM" worden vaak gebruikt in sommige Arabische boeken. De Nederlandse equivalenten van deze afkortingen zijn: SAW, SAWS, SAAWS, VZMH (etc).
Al-Fayrooza-abaadie zei, "het is niet gepast om symbolen of afkortingen te gebruiken om te verwijzen naar de salaah, zoals sommige luie mensen, onwetenden en zelfs studenten van kennis doen - zij schrijven 'SAAD-LAAM-'AYN-MEEM' in plaats van het schrijven van (salla Allahoe 'aleihi
wa sallam)'" [7] Ahmad Shaakir (moge Allah hem genadig zijn) zei, "het is een absurde traditie van de latere generaties dat zij het schrijven van 'salla Allahoe 'aleihi wa sallam' inkorten'" [8]
Wasee Allaah 'Abbaas zei, "het is niet toegestaan om de salaam in het algemeen in te korten in geschrift, zoals het niet toegestaan is om de salaah en salaam op de profeet (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) in te korten. Het is tevens niet toegestaan om een van deze (smeekbedes) in te
korten in spraak." [9] Moge de meest perfecte en complete salaah en salaam zijn op onze geliefde
profeet en op zijn nobele familie en metgezellen. En Allah weet het beste
Voetnoten
[1] Het beste wat er gezegd is over de betekenis van deze zin, is dat wat Al-Imaam Al-Boekhaarie heeft vermeld van Aboe l-'aalieyah, zoals Sheikh Ibn 'Othaymien noemt in zijn boek Sharh' Zaad Al-Moestaqnie' en ook in Sharh' Al-'Aqiedah Al-Waasitiyyah, samengevat dat "de salaah over de profeet duidt op prijzingen en het gedenken van de profeet bij de hoge zittingen bij Allah. De Salaam houdt de wensen in van vrijwaring van allerlei aandoeningen en kwalen bij de profeet. De smeekbede "Salla Allahoe 'alaihie wa-sallam" wordt gezegd na het noemen van de profeet Mohammed. Salla Allahoe 'alaihie wa sallam: moge de salaah en salaam van Allah op Zijn profeet Mohammed rusten. Het sturen van salaah over de profeet (salla Allahoe 'aleihi wa sallam)
betekent dat men Allah smeekt om de profeet te prijzen en zijn hoge status te noemen aan de engelen. Zie Jalaa' Al-Afhaam (p.253) van Ibn Al-Qayyim, Fat-hoel-Baarie (11/179-197) van Ibn Hajr, of Ibn Kathier's tafsier van vers 33:56.<o
De salaah van Allah op zijn profeet Mohammed is Zijn lofspraak voor de profeet in het bijzijn van de engelen die dichtbij (maar onder) Allah zijn, meest Verheven is Hij, Die verheven boven Zijn 'arsh (Troon) is, Die zich boven de zeven hemelen bevindt, op zo'n manier dat het bij Zijn Majesteit
past. De engelen prijzen de profeet eveneens. De salaam is Allah's bescherming van de profeet tegen gebreken en elke vorm van kwaad en de bescherming van de boodschap waarmee hij is toevertrouwd. Wanneer de moslim 'salla llaahoe 'alaihie wa sallam' zegt, smeekt hij Allah om Zijn lof en bescherming van de profeet Mohammed te schenken en de bescherming van de boodschap van de Islaam die aan hem is geopenbaard. (zie Djalaa-oel Afhaam fie Fadlie s -Salaati wa s-Salaam 'ala Moeh'ammadien khairi l-anaam van Ibnoe l-Qayyiem, (Damascus, Syrië, Daar ibn Kathier en al-Madina, Saudie Arabie: Daar at-Toeraath, 1408/1988], p. 128.
[2] De betekenis van Soerah al-Ahzaab 33:56
[3] Een authentieke hadieth verzameld door Ibn Hibbaan in zijn Sahieh (nr. 906, 3/187) op de autoriteit van Aboe Hoerairah (moge Allah tevreden met hem zijn). Sheikh al-Albaanie heeft de hadieth sahieh verklaard in Silsilatoel-Ahaadieth As-Sahiehah (#3359, 7/1080).
[4] Van een hasan hadieth verzameld door Ibn Abie 'Aasim in As-Salaah 'Alan-Nabie (pag. 30-31) op de autoriteit van Aboe Dharr (moge Allah tevreden met hem zijn). Hamdie As-Salafie heeft het als hasan geclassificeerd tijdens zijn controle van het boek.
[5] Van een authentieke hadieth verzameld door At-Tabaraanie in Al-Moe'jam Al-Kabier op de autoriteit van ibn Samoerah (moge Allah tevreden met hem zijn). Sheikh al-Albaanie heeft de hadieth authentiek verklaard tijdens zijn controle van Al-Munthirie's At-Targhieb wat-Tarhieb (nr. 1677, 2/298).
[6] Fatwaawaa Al-Lajnatid-Daa'imah #18770 (12/208-209)
[7] Van zijn boek As-Salaatu wal-Bushr, zoals geciteerd in Moe'jam
Al-Manaahie Al-Laf-thiyyah (pag. 351)
[8] De Moesnad van Imaam Ahmad (nr. 5088, 9/105)
[9] Van een handgeschreven antwoord (1423/6/24) van Sheikh Wasie Allaah 'Abbaas, lezer bij de Ka'bah, onderwijzer aan de Oemm Al-Qoeraa Universiteit te Mekka