Bekijk volle/desktop versie : Afkortingen als SAWS



Pagina's : [1] 2 3

03-10-2004, 13:39
Is het toegestaan om "SAWS" of "VZMH" te schrijven in plaats van
'salla Allahoe 'aleihi wa sallam' [1]?

[SIZE=2]Antwoord: In de Naam van Allah, moge de Salaah en de Salaam van Allah zijn met Zijn laatste boodschapper.
Voorts:

Het is moslims verplicht om Allah Zijn Salaah en Salaam te sturen op Mohammad (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) wanneer zijn naam genoemd wordt. Allah heeft ons geboden in Zijn Qor-aan:

"Voorwaar, Allah geeft Barmhartigheid en Zijn Engelen smeken om vergeving voor de Profeet. O jullie die geloven, smeekt om genade voor hem en spreekt de vredewens over hem uit" [2]

De boodschapper van Allah (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) heeft gezegd: "Voor elke keer dat iemand de salaah over mij uitspreekt, Allah schrijft erdoor 10 beloningen voor hem op." [3]

De profeet (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) heeft degenen die geen salaah over hem wensen beschreven als "de gierigste der mensen." [4] En hij (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) riep uit "Aamien!" na de smeekbede van Jibriel, "Moge Allah degene afweren die jou genoemd hoort worden en geen salaah op jou afroept!" [5] Kortom, er is een zaak die verduidelijkt dient te worden: vele mensen gebruiken de afkorting van" SAWS" or "VZMH" om deze verplichting te
vervullen in geschrift. Is het gebruiken van deze afkortingen iets dat de verplichting vervult van het sturen van de salaah en salaam over de boodschapper? Laten wij kijken naar enkele uitspraken van de geleerden betreffende dit gebruik.

Het Comité van Grote Geleerden in Saudie Arabie onder de toenmalige leiding van sheikh 'Abdoel 'Aziez ibn Baaz (moge Allah hem genadig zijn) heeft de volgende uitspraak gedaan, nadat zij gevraagd werden over de geldigheid van het inkorten van de salaah over de boodschapper (salla Allahoe 'aleihi wa sallam): "het is soennah om de hele zin "salla Allahoe 'aleihi wa sallam" te
schrijven aangezien het een smeekbede is, en een smeekbede is aanbidding (in geschrift), zoals het (aanbidding) is in iemand's spraak. Het (d.w.z. smeekbede) inkorten door de letter SAAD te schrijven of het woord SAAD-LAAM-'AYN-MEEM is dus geen smeekbede, noch is het aanbidding, ongeacht of het in geschrift of spraak verricht wordt. Om deze reden werd deze afkorting niet gebruikt door de eerste drie generaties, degenen waar de profeet (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) de goedheid van heeft getuigd." [6] "SAAD" and "SAAD-LAAM-'AYN-MEEM" worden vaak gebruikt in sommige Arabische boeken. De Nederlandse equivalenten van deze afkortingen zijn: SAW, SAWS, SAAWS, VZMH (etc).

Al-Fayrooza-abaadie zei, "het is niet gepast om symbolen of afkortingen te gebruiken om te verwijzen naar de salaah, zoals sommige luie mensen, onwetenden en zelfs studenten van kennis doen - zij schrijven 'SAAD-LAAM-'AYN-MEEM' in plaats van het schrijven van (salla Allahoe 'aleihi
wa sallam)'" [7] Ahmad Shaakir (moge Allah hem genadig zijn) zei, "het is een absurde traditie van de latere generaties dat zij het schrijven van 'salla Allahoe 'aleihi wa sallam' inkorten'" [8]

Wasee Allaah 'Abbaas zei, "het is niet toegestaan om de salaam in het algemeen in te korten in geschrift, zoals het niet toegestaan is om de salaah en salaam op de profeet (salla Allahoe 'aleihi wa sallam) in te korten. Het is tevens niet toegestaan om een van deze (smeekbedes) in te
korten in spraak." [9] Moge de meest perfecte en complete salaah en salaam zijn op onze geliefde
profeet en op zijn nobele familie en metgezellen. En Allah weet het beste

Voetnoten
[1] Het beste wat er gezegd is over de betekenis van deze zin, is dat wat Al-Imaam Al-Boekhaarie heeft vermeld van Aboe l-'aalieyah, zoals Sheikh Ibn 'Othaymien noemt in zijn boek Sharh' Zaad Al-Moestaqnie' en ook in Sharh' Al-'Aqiedah Al-Waasitiyyah, samengevat dat "de salaah over de profeet duidt op prijzingen en het gedenken van de profeet bij de hoge zittingen bij Allah. De Salaam houdt de wensen in van vrijwaring van allerlei aandoeningen en kwalen bij de profeet. De smeekbede "Salla Allahoe 'alaihie wa-sallam" wordt gezegd na het noemen van de profeet Mohammed. Salla Allahoe 'alaihie wa sallam: moge de salaah en salaam van Allah op Zijn profeet Mohammed rusten. Het sturen van salaah over de profeet (salla Allahoe 'aleihi wa sallam)
betekent dat men Allah smeekt om de profeet te prijzen en zijn hoge status te noemen aan de engelen. Zie Jalaa' Al-Afhaam (p.253) van Ibn Al-Qayyim, Fat-hoel-Baarie (11/179-197) van Ibn Hajr, of Ibn Kathier's tafsier van vers 33:56.<o></o>


De salaah van Allah op zijn profeet Mohammed is Zijn lofspraak voor de profeet in het bijzijn van de engelen die dichtbij (maar onder) Allah zijn, meest Verheven is Hij, Die verheven boven Zijn 'arsh (Troon) is, Die zich boven de zeven hemelen bevindt, op zo'n manier dat het bij Zijn Majesteit
past. De engelen prijzen de profeet eveneens. De salaam is Allah's bescherming van de profeet tegen gebreken en elke vorm van kwaad en de bescherming van de boodschap waarmee hij is toevertrouwd. Wanneer de moslim 'salla llaahoe 'alaihie wa sallam' zegt, smeekt hij Allah om Zijn lof en bescherming van de profeet Mohammed te schenken en de bescherming van de boodschap van de Islaam die aan hem is geopenbaard. (zie Djalaa-oel Afhaam fie Fadlie s -Salaati wa s-Salaam 'ala Moeh'ammadien khairi l-anaam van Ibnoe l-Qayyiem, (Damascus, Syrië, Daar ibn Kathier en al-Madina, Saudie Arabie: Daar at-Toeraath, 1408/1988], p. 128.

[2] De betekenis van Soerah al-Ahzaab 33:56

[3] Een authentieke hadieth verzameld door Ibn Hibbaan in zijn Sahieh (nr. 906, 3/187) op de autoriteit van Aboe Hoerairah (moge Allah tevreden met hem zijn). Sheikh al-Albaanie heeft de hadieth sahieh verklaard in Silsilatoel-Ahaadieth As-Sahiehah (#3359, 7/1080).

[4] Van een hasan hadieth verzameld door Ibn Abie 'Aasim in As-Salaah 'Alan-Nabie (pag. 30-31) op de autoriteit van Aboe Dharr (moge Allah tevreden met hem zijn). Hamdie As-Salafie heeft het als hasan geclassificeerd tijdens zijn controle van het boek.

[5] Van een authentieke hadieth verzameld door At-Tabaraanie in Al-Moe'jam Al-Kabier op de autoriteit van ibn Samoerah (moge Allah tevreden met hem zijn). Sheikh al-Albaanie heeft de hadieth authentiek verklaard tijdens zijn controle van Al-Munthirie's At-Targhieb wat-Tarhieb (nr. 1677, 2/298).

[6] Fatwaawaa Al-Lajnatid-Daa'imah #18770 (12/208-209)

[7] Van zijn boek As-Salaatu wal-Bushr, zoals geciteerd in Moe'jam
Al-Manaahie Al-Laf-thiyyah (pag. 351)

[8] De Moesnad van Imaam Ahmad (nr. 5088, 9/105)

[9] Van een handgeschreven antwoord (1423/6/24) van Sheikh Wasie Allaah 'Abbaas, lezer bij de Ka'bah, onderwijzer aan de Oemm Al-Qoeraa Universiteit te Mekka

03-10-2004, 13:47


Maar als je het leest als >> SAWS dan zeg je toch zelf sallallah wa alayhi wasalim... toch???

09-10-2004, 16:12
niemand reageert!!!!!!!!!!!!!!!!!! wat erg!!

09-10-2004, 16:15
Ik heb dit eerder gelezen

Het is maar wat je zelf vindt. Sommige mensen spreken de zegeningen idd niet uit. Dit kan je voorkomen door juist geen afk. te gebruiken maar in het geheel te schtijven.

12-10-2004, 10:11



Citaat door HaSoFa:
Ik heb dit eerder gelezen

Het is maar wat je zelf vindt. Sommige mensen spreken de zegeningen idd niet uit. Dit kan je voorkomen door juist geen afk. te gebruiken maar in het geheel te schtijven.
leuk een eigen mening. plaats volgende keer een fatwa hebben we meer aan

12-10-2004, 10:30

Citaat door batata112:
leuk een eigen mening. plaats volgende keer een fatwa hebben we meer aan
Ik zeg ook niet dat jij mij moet volgen…

12-10-2004, 17:24

Citaat door HaSoFa:
Ik zeg ook niet dat jij mij moet volgen…
gaat het niet om. het feit alleen al dat je ijtihad maakt zegt genoeg

12-10-2004, 20:22
Het Afkorten van de Salaams


Vraag:

“Sommige mensen schrijven een afgekorte versie van de salaams wat overeenkomt met "Sien-Raa'-Baa" in het Arabisch. Zij schrijven: ‘WS WR WB’ in het Engels. Wat is de regelgeving betreffende dit”

Antwoord:

“Het is niet toegestaan om de salaams af te korten in iemands geschriften in het algemeen, net zoals het niet is toegestaan om de Salaah en Salaam aan de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) af te korten. Het is tevens niet toegestaan om dit af te korten in iemand’s uitspraak.”

Shaych Wasie Allaah 'Abbaas

Vertaald door: Abdoellaah Aboe bakr
Engelse bron: http://www.bakkah.net
Bron: Een handgeschreven antwoord van de Shaych, file nr. AAWA004, gedateerd 24-6-1423

12-10-2004, 20:22
Het afkorten van (salallaahoe 'alayhie was sallem) tot (S) of (SAW) en dergelijke


Vraag:

“Is het toegestaan om de letter (S) [Saad] in de plaats van (salallaahoe 'alayhie was sallem) (te schrijven), en waarom?”

Antwoord:

“De Soennah is om de complete zin te schrijven (salallaahoe 'alayhie was sallem), omdat het een smeekgebed is. En de smeekgebed is (een vorm van) aanbidding, net zoals het uit te spreken (de zin), en de afkorting ervan tot de letter (S) [Saad] od (SAW) [Saad ‘Ayn Waaw] is geen (vervanging voor een) smeekgebed, noch is het (een vorm van) aanbidding, of het nu uitgesproken wordt of bij het schrijven. En deswege, is deze afkorting nooit gebruikt door de eerste drie generaties waarvan de Profeet heeft getuigd betreffende hun uitmuntendheid.

En bij Allaah ligt al het succes en moge Allaah gebeden en begroetingen sturen over onze Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) en zijn familie en zijn metgezellen.”

Het Permanente Comité voor Islaamitisch Onderzoek en Fataawa
Voorzitter: Shaych 'Abdul 'Aziez Ibn Abdullaah Ibn Baaz
Vice-voorzitter: Shaych 'Abdur-Razzaaq 'Afiefie
Lid: Shaych 'Abdullaah Ibn Ghoedayyaan
Lid: Shaych 'Abdullaah Ibn Qu'oed

Vertaald door: Amin Aboe Nouhad
Engelse bron: http://www.fatwa-online.com
Bron: Fataawa al-Lajnah ad-Daa’imah lil-Buhoeth al-‘Ilmiyyah wal-Iftaa,
Volume 12, Blz. 208, vraag 3, fatwa 5069

13-10-2004, 09:18

Citaat door batata112:
gaat het niet om. het feit alleen al dat je ijtihad maakt zegt genoeg
Sinds wanneer mag je geen eigen mening hebben…
En ja ik vind het idd zo dat je het niet moet afk.


De gunsten van het opnoemen van de zegening/groeten over de profeet .


219. De profeet zei: "Degene die aan Allah vraagt om mij te zegenen, Allah zal hem tien keer zegenen." [1].
220. De profeet heeft gezegd: "Maak van mijn graf geen plaats voor feesten en vraag Allah mij te zegenen, want jullie zegeningen zullen mij bereiken waar jullie ook zullen zijn." [2].
221. De profeet heeft gezegd: "De gierigaard is degene die geen zegeningen voor mij vraagt bij Allah, als ik bij hem genoemd wordt." [3].
222. De profeet heeft gezegd: "Allah heeft engelen die over de aarde zwerven, ze geven mij de zegeningen door van mijn oemmah (gemeenschap)." [4].
223. De profeet heeft ook gezegd: "Wanneer iemand de zegeningen van Allah voor mij vraagt, Allah laat mijn ziel terugkeren zodat ik op zijn begroeting kan terug groeten." [5].


[1] Moesliem 1/288.
[2] Aboe Daawoed 2/218, Ahmad 2/367. Zie ook Al-Albaanie, Sah'ih' Aboe Daawoed 2/383.
[3] At-Tiermiedhie 5/551. Zie ook Al-Albaanie, Sah'ih' At-Tiermiedhie 3/177 en Sah'ih' Al-Djaami' As-Saghir 3/25.
[4] An-Nasaa-ie, Al-H'aakiem 2/421. Zie ook Al-Albaanie, Sah'ih' An-Nasaa-ie 1/274.
[5] Aboe Daawoed (nr. 2041). Zie ook Al-Albaanie, Sah'ih' Aboe Daawoed 1/383 (H'adieth H'asan).

13-10-2004, 09:25
nee je mag geen eigen mening hebben. ik schoot effe in de lach toen ik je post zag. eigen mening wat een onzin. je hoort je te houden aan de regels van de islam en betreffende zaken als deze die op zichzelf niet geheel duidelijk zijn refereer je naar de grote oelamma. dus kom aub niet met die eigen mening onzin aan

13-10-2004, 09:31

Citaat door batata112:
nee je mag geen eigen mening hebben. ik schoot effe in de lach toen ik je post zag. eigen mening wat een onzin. je hoort je te houden aan de regels van de islam en betreffende zaken als deze die op zichzelf niet geheel duidelijk zijn refereer je naar de grote oelamma. dus kom aub niet met die eigen mening onzin aan
What tha ………..

Weet je wel wat je zegt. Geen eigen mening hebben?
Oké nu kom ik met een cliché antw. je vraagt erom "Iedereen heeft zijn eigen interpretatie op zaken"
Dus ja ook als het om hadith gaat zonder uitleg…
Ik kan nu zeggen ik vind dat je de afk niet moet gebruiken omdat het idd bij sommige kan leiden tot het geheel uitspreken van de zegeningen. Maar iemand kan ook zeggen nee ik doe het zo…

Welcome to the real world, niet iedereen neemt zaken zo over zoals ze in de koran en hadith staan.

Dat je erom kunt lachen

13-10-2004, 09:33


[QUOTE=HaSoFa]
Dus ja ook als het om hadith gaat zonder uitleg…
QUOTE]


er bestaan geen hadtihs die niet zijn uitgelegd. de sahih hadiths zijn allemaal uitgelegd. Allah hoe ALim

13-10-2004, 09:33
En ja wie ben ik om een fatwa uit te spreken, maar ik kan wel mijn mening over iets geven en ik zeg ook niet dat zo is (in dit geval wel!)

13-10-2004, 09:35

Citaat door batata112:
[QUOTE=HaSoFa]
Dus ja ook als het om hadith gaat zonder uitleg…
QUOTE]


er bestaan geen hadtihs die niet zijn uitgelegd. de sahih hadiths zijn allemaal uitgelegd. Allah hoe ALim
Er bestaan degelijk boeken met hadith zonder tafsir!
Riyaad sali7ien… alleen de hadith zonder uitleg! Je moet opzoek gaan naar de tafsir.

En ga in op de kern...of heb je niets aan toe te voegen?

Pagina's : [1] 2 3