Bekijk volle/desktop versie : marokkaanse studente18-jarige achtervolgde Van der Vlis: Ik moest hem stoppen



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

11-04-2011, 11:00


De Leidse studente die verscheidene slachtoffers hielp, wil niet herkenbaar op de foto. FOTO MARTIN SHARROTT EN EVERT-JAN DANIELS
Wegkomen. Dat wil vrijwel iedereen die zaterdag oog in oog komt te staan met Tristan van der Vlis. Maar niet de 18-jarige zaterdaghulp die de viskar bemant. Zij zet de achtervolging in. Als Tristan in de richting van haar vaders viskar loopt, knapt er iets. 'Over mijn lijk dacht ik, ik móest hem tegenhouden.'

De jonge vrouw probeert de schutter te achtervolgen, maar een man met een schotwond in zijn buik blokkeert de weg. Ze werpt zich tijdens het drama ook op als reddende engel voor de slachtoffers. 'Hij begon te schreeuwen. Ik studeer voor doktersassistente, maar hij liet me niet helpen. Daarom wilde ik verder.' Terwijl ze onder een tafeltje kruipt, houdt ze de schutter in de gaten.

'Ik zag hem lopen, trots, de schouders naar achteren, twee handen om zijn geweer. Hij schoot gewoon. In een flits ging het door me heen: hij loopt in de richting van mijn vader, die verderop een viskar heeft. Over mijn lijk, dacht ik. Ik ben weer naar buiten gegaan. Ik wilde iets tegen zijn achterhoofd gooien, hem stoppen.'

Mensen helpen
Daarna ziet ze hoe hij zelfmoord pleegt. 'Mijn vader was veilig, ik kon mensen gaan helpen. De eigenaresse van Square Mode lag op haar buik voor de winkel, ze ademde nog. Ik heb een hartslag gezocht, maar kon hem niet vinden. Misschien kwam het door mijn klamme handen. Ze lag op haar buik, ik durfde haar niet om te draaien.

Daarom ben ik verder gelopen naar een vrouw die in haar scootmobiel hing. Zij had een hoofdwond. Ik heb om een schort gevraagd, heb dat tegen haar wond aan geduwd.'

Een man met een kogel vlak naast zijn hart helpt ze door zakdoekjes tegen de wond te duwen. 'Om de beurt ben ik bij de slachtoffers langsgegaan. Met die meneer ben ik meegegaan naar het ziekenhuis. Ik ben bij hem gebleven tot hij ontwaakte. Toen bedankt hij me.'

Automatische piloot
De Leidse leeft nu op de automatische piloot. 'Ik heb nog niet gehuild, maar ook niet gegeten.' Ze wil niet met haar naam in de krant. 'Ik weet niet hoe het zal voelen als ik daarmee word geconfronteerd.'

Meer verhalen van ooggetuigen leest u vandaag in het AD. (redactie


11-04-2011, 11:03


Applaus!!! Kreeg rillingen en wat traantjes. Ben echt trots op haar! Allah Jajieha bel alf gair.

11-04-2011, 11:08
Ben super trots op haar!!!
Tbark Allah 3liha!
Allah jahfadha!

11-04-2011, 11:17

Citaat door Dalila001:
moge allah haar en alle moslims djanat el firdauws doen geven

Amin! echt wat een supermeid. heb haar op tv gezien, ze was zo rustig.

11-04-2011, 11:21



Citaat door Dalila001:
Ik had het ook gezien machallah zoooo rustig ik zou gek worden op zen minst huilen ofzo tijdens het gesprek of men toon verheffen uit boosheid naar de schutter maar ze was zo rusitg


ik ook maar adrenaline of zo? verschrikkelijk hoor wat die mensen moeten meemaken

11-04-2011, 11:23
Een heldendaad! Ik hoop dat ze straks ook aandacht zullen hebben voor deze helden! Zij hebben ervoor gezorgd dat er niet meer mensen dood zijn gegaan.

11-04-2011, 11:24

Citaat door Leylie:
ik ook maar adrenaline of zo? verschrikkelijk hoor wat die mensen moeten meemaken


voor dat ik weer aangevallen word dit is gewoon mijn mening

ik denk echt dat ze zo rustig handelde en alles wat ze deed omwille van allah is ik heb haar een keer gezien en snel gesproken met betrekking tot het islamitische kinderfeest dat ze zou organiseren op 1 mei in Leiden en echt het is een meid machallah echt een voorbeeld meid ze helpt zoveel mensen kinderen in haar dagelijks leven omwille van allah en dan ook nog eens dit doen ...

11-04-2011, 11:39

Citaat door Dalila001:
voor dat ik weer aangevallen word dit is gewoon mijn mening

ik denk echt dat ze zo rustig handelde en alles wat ze deed omwille van allah is ik heb haar een keer gezien en snel gesproken met betrekking tot het islamitische kinderfeest dat ze zou organiseren op 1 mei in Leiden en echt het is een meid machallah echt een voorbeeld meid ze helpt zoveel mensen kinderen in haar dagelijks leven omwille van allah en dan ook nog eens dit doen ...



Waarom moet je hierover aangevallen worden? MashaAllah, echt moedig van haar!

11-04-2011, 11:50
MachaAllah! Moge Allah haar belonen met al het moois..

11-04-2011, 11:50
Wat een heftig verhaal

11-04-2011, 11:55
Ik vond haar ook zo erg volwassen praten. ik schrok toen ze zei ik ben 18 jaar. echt Macha Allah voor haar kalmte en volwassenheid.

11-04-2011, 13:10
jeetje wat goed van haar, je zou maar in zo'n situatie terecht komen ik zou denk ik helemaal versteend zijn. echt goed dat ze toch rustig bleef meskiena!

11-04-2011, 13:21


Whoooeeehooeee!! You go girl! MashaAllah, wat een heldin.

11-04-2011, 13:23
ok, ik ga ECHT aangevallen worden... maar boeien..

is mijn mening:


IK GELOOF NIKS VAN HAAR HELDENVERHAAL..

ZE3ma ze wou hem tegen houden... ??
Hoe?
Met haar blote handen?
hij een geweer in zijn handen...zij niks...


yeh right.

11-04-2011, 13:24
Zoo knap hoor!!!!! Maschallah! Moge Allah haar belonen hiervoor!

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6