Bekijk volle/desktop versie : Afkicken van sms of facebook: onmogelijk voor jongeren?



08-04-2011, 20:18
Elke ouder weet het: pak een mobieltje of computer van een tiener af en er ontstaat een driftbui. Dergelijke uitbarstingen zijn geen zuiver pubergedrag: de ontwenningsverschijnselen die jongeren ervaren als ze van hun gadgets beroofd worden, zijn vergelijkbaar met die van drugsverslaafden.

Een onderzoek richtte zich op jongeren tussen 17 en 23 jaar in 33 verschillende landen. 24 uur lang werden studenten verboden om gebruik te maken van telefoons, sociale netwerksites, internet of tv. Vaste telefoons en boeken mochten wel gebruikt. Ook werd gevraagd een dagboek bij te houden. 79 procent van de vrijwilligers meldden al snel bijwerkingen, gaande van angst tot verwarring en isolement.

Angst
1 op 5 rapporteerde gevoelens van onverschilligheid, 11 procent voelde zich in de war of als een mislukkeling. 1 op 5 kreeg angst of voelde zich geïsoleerd. Sommige studenten hadden zelfs hun mobiele telefoon nodig om hem gewoon aan te raken. Slechts 21 procent zag de voordelen van een medialuw dagje.

Drugs
Heel wat studenten bleken zich bewust van de verslaving. "Media is mijn drug, ik heb geen alcohol, cocaïne of andere vorm van sociale ontsporing nodig", stelt er eentje. "Zonder mijn media ben ik verloren". Anderen weten letterlijk niet wat te doen met zichzelf. In de keuken rommelen in de kasten om onnodig te zoeken in de kasten, werd regelmatige routine, net als een drankje uitschenken.

Verstoten
Susan Moeller, hoofdonderzoeker van de Universiteit van Maryland stelt dat technologie het sociale netwerk vormt voor jonge mensen vandaag de dag. Hun hele leven hebben ze doorgebracht achter dit medium. "Al willen sommigen een tijdje zonder de technologie voort, ze vrezen dat ze zouden worden verstoten door hun vrienden. Als de leerlingen hun mobiele telefoons en andere gadgets niet hadden, melden ze echter meer diepgaandere gesprekken. Nogal een aantal rapporteerde een verschil in de kwaliteit van het gesprek en de diepgang".

http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinderen/article/detail/1247948/2011/04/08/Afkicken-van-sms-of-facebook-onmogelijk-voor-jongeren.dhtml

08-04-2011, 20:21


Wat sneu als je zo verslaafd bent, gewoon wegdoen, als je daardoor je vrienden verliest weet je genoeg hoeveel ze waard zijn.

08-04-2011, 20:43
Vanochtend was ik mijn telefoon thuis vergeten. Terwijl ik onderweg was naar mijn afspraak merkte ik dat ik steeds het vakje waar dat kreng normaal in zit opzocht. In mijn hoofd spookte...heb ik mailjes? Word ik gebeld? Gepingd? GewhatsUpd? Toen 3 uur later thuis was heb ik als eerste die blackberry opgezocht en ja hoor het ding was roodgloeiend...

En ook dat moment wist ik...ik ben verslaafd
Ik kan niet zonderrrr, maar so what?

08-04-2011, 20:48
Same here, zwaar verslaafd!