Bekijk volle/desktop versie : Madoff: Banken belazerden willens en wetens de kluit



08-04-2011, 13:35
Madoff: Banken belazerden willens en wetens de kluit


Bernard Madoff © afp


De tot 150 jaar gevangenisstraf veroordeelde Bernard Madoff is vastbesloten dat ook banken zullen boeten in de grootste miljardenzwendel ooit. In een interview met de Financial Times, vanuit de gevangenis in Butner in de Amerikaanse staat North Carolina, houdt megazwendelaar Madoff vol dat banken geweten moeten hebben wat er aan de hand was.

'Dat kan binnen een bank niet onopgemerkt blijven, als er 100 miljard dollar op een bankrekening wordt gestort en er weer wordt afgehaald. Daarvoor hoef je geen bankier te zijn', aldus Madoff tegen de Britse zakenkrant.

Madoff richt vanuit het gevang zijn pijlen vooral op toenmalig huisbankier JPMorgan Chase, maar ook op de banken HSBC en UBS.

Megaschadevergoeding
'Mensen in seniorposities wisten wat er aan gaande was', aldus Madoff. 'JPMorgan Chase heeft geen schijn van kans hieruit te komen zonder een megaschadevergoeding.'

De 72-jarige Madoff klaagde eind vorig jaar via zijn curator diverse banken aan vanwege hun vermeende rol in de beleggingsfraude. Zelf wist Madoff zeker zestien jaar lang via een piramideconstructie beleggers en bekenden op te lichten voor in totaal voor 65 miljard dollar. In 2008 liep hij tegen de lamp.

Verantwoordelijk
In het interview met de Financial Times kreeg Madoff het even te kwaad toen zijn vrouw Ruth en zoon Mark, die vorig jaar zelfmoord pleegde, ter sprake kwamen. 'Niets wat ik zeg moet gezien worden als een excuus voor mijn gedrag. Ik neem volledige verantwoordelijk voor mijn daden.'

Het volledige interview met Madoff in de gevangenis in Butner wordt morgen gepubliceerd.
08/04/11 10u59

08-04-2011, 13:54



08-04-2011, 14:24

Citaat door Rongo:


Hij is leuk....

08-04-2011, 19:25
Ik kijk uit naar het hele interview!!!

08-04-2011, 20:45



Citaat door A.de.Flater:
Ik kijk uit naar het hele interview!!!


Hij zal waarschijnlijk het lezen wel waard zijn...