Bekijk volle/desktop versie : zwanger en vasten



Pagina's : [1] 2

08-04-2011, 13:27
salam alaykom warhmatu allahi wa barakatu lieve dames,

heb net ontdekt dat ik elhamdoulilah zwanger ben, maar ik zit wel nog met een vraagje, is het islamitisch verantwoord om te vasten als je zwanger bent? ik ben nog maar paar weken, maar vraag het mji toch af.kan iemand mij antwoord geven?

08-04-2011, 13:29


kan je het aan om te vasten??

08-04-2011, 13:35
Als je in staat bent om te vasten doen moet je vasten.. het is verantwoord (ook volgens Nederlandse artsen).
Maar als je niet in staat bent om te vasten dan mag je absoluut niet vasten..kende een meid die helemaal slap was geworden tijdens het vasten, niet meer in staat zijn om te praten en toch nog vasten dat is absoluut niet verantwoord.

Dus antwoord op je vraag is elke zwangerschap en vrouw is anders. Je moet naar je lichaam luisteren.

Je mag ook je vasten verbreken als het je niet meer lukt.
Je moet natuurlijk al je dagen binnen het jaar terugvasten. Of daarna en dan moet je sadaka doen en terugvasten.

xx

08-04-2011, 13:43
Mijn nicht heeft de heerste helft van de maand kunne vasten maar daarna kon ze gewoon niet meer, dus heeft de laatste weken niet gevast.

08-04-2011, 13:47


als je het aankunt moet je vasten.. kun je t niet aan dan mag je eten.. ook als je vreest voor de gezondheid van je ongeboren kindje mag je ook eten..

ik was 8 maanden zwanger en had alles gevast el7amdolilah! inshallah zal Hij je de kracht geven om alles te kunnen vasten!

08-04-2011, 13:49
Ik kwam er op de eeste dag van de Ramadan achter dat ik zwanger was en mij werd juist geadviseerd om de eerste weken van mijn zwangerschap juist niet te vasten, omdat deze weken erg pril zijn en de eerste periode het belangrijkste is voor de groei en ontwikkeling van de baby.

Uiteraard is de keuze aan jou, maar ikzelf heb toen dus niet gevast... er rest jou immers geen zonde als je niet vast. De islaam is er namelijk duidelijk over dat de zwangere vrouw vrjgesteld is van het vasten.

08-04-2011, 14:41
Ik heb vorige jaar wel gevast en was 17 augustus uitgerekend wat uitliep naar 1 september. Ik vond het persoonlijk niet zwaar en insha Allaah zal ik dit keer ook weer vasten. Als je het aankunt kan je gewoon meedoen.

08-04-2011, 15:06

Citaat door Bent_Magribia:
kan je het aan om te vasten??


goh nog niet geprobeerd, mss proberen?

08-04-2011, 15:06

Citaat door sara_casa:
Als je in staat bent om te vasten doen moet je vasten.. het is verantwoord (ook volgens Nederlandse artsen).
Maar als je niet in staat bent om te vasten dan mag je absoluut niet vasten..kende een meid die helemaal slap was geworden tijdens het vasten, niet meer in staat zijn om te praten en toch nog vasten dat is absoluut niet verantwoord.

Dus antwoord op je vraag is elke zwangerschap en vrouw is anders. Je moet naar je lichaam luisteren.

Je mag ook je vasten verbreken als het je niet meer lukt.
Je moet natuurlijk al je dagen binnen het jaar terugvasten. Of daarna en dan moet je sadaka doen en terugvasten.

xx


stel dat ht me niet lukt om te vasten binnen jaar wat zou ik dan het beste kunnen doen? ktwijfel zo erg..

08-04-2011, 15:07

Citaat door LamiaNoor:
Mijn nicht heeft de heerste helft van de maand kunne vasten maar daarna kon ze gewoon niet meer, dus heeft de laatste weken niet gevast.


idd dit hoorde ik van sommige mensen, beter niet vasten, het word de zwaar, maar ik moet eerlijk zeggen ik heb het ook niet geprobeerd.

08-04-2011, 15:08

Citaat door MoesCH:
als je het aankunt moet je vasten.. kun je t niet aan dan mag je eten.. ook als je vreest voor de gezondheid van je ongeboren kindje mag je ook eten..

ik was 8 maanden zwanger en had alles gevast el7amdolilah! inshallah zal Hij je de kracht geven om alles te kunnen vasten!


ameen op je dua, inchaAllah zal ik het aankunnen..ik ga het voorzichtig aandoen paar dagen in de week ofs..ik moet nog 18 dagen vasten...

08-04-2011, 15:10

Citaat door Juwayriah:
Ik kwam er op de eeste dag van de Ramadan achter dat ik zwanger was en mij werd juist geadviseerd om de eerste weken van mijn zwangerschap juist niet te vasten, omdat deze weken erg pril zijn en de eerste periode het belangrijkste is voor de groei en ontwikkeling van de baby.
Uiteraard is de keuze aan jou, maar ikzelf heb toen dus niet gevast... er rest jou immers geen zonde als je niet vast. De islaam is er namelijk duidelijk over dat de zwangere vrouw vrjgesteld is van het vasten.


Echt?? ikzelf ben ook nog maar een paar weken hoor, en daarom vroeg ik het me af, de ramadan komt er ook aan en wil echt graag van mijn 'schulden' af..ghair inchaAllah.

08-04-2011, 15:10



Citaat door zina_sara_:
Ik heb vorige jaar wel gevast en was 17 augustus uitgerekend wat uitliep naar 1 september. Ik vond het persoonlijk niet zwaar en insha Allaah zal ik dit keer ook weer vasten. Als je het aankunt kan je gewoon meedoen.


moge Allah al onze vasten accepteren en ons sterk houden ameen.

08-04-2011, 15:13

Citaat door MoslimaForever1:
moge Allah al onze vasten accepteren en ons sterk houden ameen.

Allahouma Amien!

08-04-2011, 16:00
Mis je kind dan niet heel wt vitaminen en iets wat belangrijk is voor de groei???

Pagina's : [1] 2