Bekijk volle/desktop versie : Als mijn vrouw erachter komt, onthoofdt ze me



Pagina's : [1] 2

05-04-2011, 21:33
Het Midden-Oosten, daar wonen toch alleen maar armoedzaaiers en moslim-extremisten? In de Arabische lente staat een generatie moderne Arabieren op, lijkt het. De Pers zoekt de komende weken naar het ware gezicht van het Midden-Oosten. Doorsnee jongeren in Algiers zien de opstanden in de Arabische wereld als een ‘soap’. Regime change is niet aan hen besteed. ‘Ik heb het nu goed.’

Farouq ramt op zijn minuscule tv’tje, terwijl zijn vriendin Houria de decoder ernstig mishandelt. Scheldend haalt ze een hand door haar tomaatrode haar met fikse uitgroei. En dan eindelijk: het lampje van de decoder gaat aan. Op het tv-scherm zingt het Algerijnse voetbalelftal het volkslied. Algerije-Marokko gaat zo beginnen.

Snoeihard schalt het door de garage waarin Farouq en Houria samenwonen, in Dar el-Beida, een wijk van Algiers en vlakbij het vliegveld. Het verkeer raast voorbij en om de paar minuten dendert een vliegtuig over. De garage heeft geen ramen, het meubilair bestaat uit een afgeragde skaileren bank, een gammele bureaustoel, een tafeltje en vier matrassen. En uit een stuk of acht vrienden die hier sinds drie maanden elke middag binnendruppelen om samen naar de nieuwe ‘soap’ te kijken, zoals ze de demonstraties en rellen overal in de Arabische wereld noemen.

‘We eten popcorn, borrelen en maken weddenschappen’, lacht Sihem. ‘Ik krijg nog een fles wijn van Teufik, hij dacht dat Mubarak een week eerder zou vallen.’ Haar echtgenoot heeft al weer nieuwe wedjes gelegd, nu met zijn maatje Amir en dit keer gaat het om de overlevingskansen van het Jemenitische regime.

Ze zijn begin dertig, de vrienden. Alleen Sihem en Teufik hebben een baan, allebei als piloot bij Air Algerie, de rest is werkloos. Ismail is ook getrouwd, Amir, Karim, Hayat en Omar zijn vrijgezel en wonen nog bij hun ouders. Ze zijn doorsnee Algerijnse jongeren in een doorsnee wijk met een doorsnee leven. Dat is niet gemakkelijk, gezien de gierende werkloosheid, maar ze proberen er het beste van te maken.

‘Jointje?’ biedt Ismail Amir aan. ‘Salop de pute, hoerenjong’, antwoordt die grinnikend. ‘Met je soepjurk en je suffe vlasbaard.’ Ismail is drie jaar geleden getrouwd, met een orthodoxe moslima – in de volksmond een Kinder Surprise genoemd, vanwege alle bedekkende kleding die haar man er voor de seks moet afpellen.

Baardman
Sinds zijn huwelijk heeft Ismail een metamorfose ondergaan tot barbu, baardman, zoals de Algerijnen een orthodoxe moslim noemen. Hij gaat ‘s ochtends naar de moskee en zegt braaf vijf maal daags het gebed, maar ’s avonds doet hij alles wat God verboden heeft. ‘Als mijn vrouw er achterkomt, onthoofdt ze me’, giert Ismail en schenkt zichzelf nog eens in.

‘Vuile Talib, koop volgende keer zelf maar drank’, grijnst Karim. Hij pakt nog een fles rode wijn uit een plastic tas. Cuvée du President staat in gouden sierletters op het zwarte etiket. Karim heeft de wijn gekocht bij een van de vele slijterijen in de stad. Die dépôts, zoals ze heten, worden beheerd door de overheid, die ook eigenaar is van de wijnlandgoederen in het westen van het land, waar vrijwel alle Algerijnse wijn wordt geproduceerd. O.N.C.V. staat op de flessen: Office Nationale de Commercialisation des produits Vitivinicole. De slijterijen zijn open van ‘s ochtends tien tot half één en van half twee tot negen uur ’s avonds. Daarna kun je tot een uur of één ’s nachts terecht bij de privé-dépôts, waar ook bier en sterk worden verkocht.

In de weinige café’s en uitgaansgelegenheden hangen alleen grijzende mannen aan de tap. Zoals ook in Club 15 in Rue Debussy. ‘Ik heb geen zin in dronken jongeren’, bromt Slimane, de eigenaar van de Club. De ramen van zijn bar zijn open, de deur is dicht. Wie naar binnen wil, moet aanbellen en door Slimane worden goedgekeurd.

Dus feesten de jongeren thuis en daarmee zijn ze best tevreden. De jongeren van nu – 70 procent van de Algerijnen is onder de dertig jaar – zijn niet bepaald opgegroeid met feest en vertier. Velen konden niet naar school of mochten dat niet van hun ouders die doodsbang waren dat hun kind zou worden vermoord. Tijdens de jaren negentig woedde in Algerije een wrede burgeroorlog, waarbij zeker honderdvijftigduizend burgers werden gedood. Het ging grofweg gezegd tussen de islamisten van het FIS, dat in 1992 de eerste vrije verkiezingen won, en het leger, dat daarna een coup pleegde.

Het is rust en Algerije staat met één-nul voor. Zap. Al-Arabiya over Libië. Zap. Algerijnse staats-tv over Libië. Zap. Al-Jazeera over Egypte. ‘Wedje dat de Egyptenaren binnenkort opgescheept zitten met de Moslimbroeders?’ zegt Teufik. ‘En de Tunesiërs?’ Hij strekt zijn hand uit. ‘Voor een fles sterk, wie o wie?’ Zap. De tweede helft gaat beginnen.

Fuck de smurfen
Zelf piekeren de vrienden er niet over de straat op te gaan, net als de meeste Algerijnse jongeren. Er is veel onvrede over de werkloosheid en woningnood, de corruptie, het nepotisme en het gebrek aan transparantie. Er zíjn relletjes, stakingen en demonstraties, van onderwijzers, verplegers, artsen. Maar die gaan niet om regime changeen worden geleid door oudere mannen, níet door de jeugd, die mondjesmaat komt opdagen. Jongeren zijn doodsbenauwd dat opnieuw chaos uitbreekt in hun land en ze hun net verkregen vrijheden verliezen. ‘Ik heb het nu goed’, zegt Hayat. ‘Ik kan gaan waar ik wil, ik rook, ik drink en kleed me hoe ik wil.’ Dat is in een kort spijkerrokje en een strak topje, de laatste mode in Algiers.

De scheidsrechter fluit, Algerije heeft gewonnen. De vrienden rennen naar buiten, waar luid gejuich en getoeter klinkt. Even later gaat het met zijn achten in de oude auto van Sihem en Teufik richting centrum. Hayat zit in de raamopening, haar rokje is naar beneden geschoven, waardoor haar onderbroek is te zien. Joelend wuift ze met de Algerijnse vlag, in haar andere hand heeft ze een biertje. Amir, Houria en Ismail zitten met de wijnvoorraad in de achterbak, de klep staat open. De muziek staat aan en dan is het rondjes rijden door de stad in de optocht die steeds groter wordt. ‘Nique les stroumphes!’, fuck de smurfen! roept Amir tegen de politieagenten in hun blauwe uniformen. De acht gieren het uit. Fuck de politiek. Voorlopig gaan zij alleen voor het Algerijnse elftal de straat op.


http://www.depers.nl/buitenland/558835/Levensles-nummer-een-genieten.html

05-04-2011, 21:44


Algerije, dat was toch het land van de islamisten van FIS en FLN versus de regering?

Blijkt toch iets genuanceerder te liggen.

05-04-2011, 21:47
Kinder surprise... Wat een prachtige humor...

05-04-2011, 21:51

Citaat door fierljepper:
Kinder surprise... Wat een prachtige humor...


Ze gaan daar kennelijk heel wat luchtiger met bepaalde zaken om dan hier.

05-04-2011, 21:52



Citaat door Bada_Bing:
Ze gaan daar kennelijk heel wat luchtiger met bepaalde zaken om dan hier.

Tja, zo bezien is scherpslijpen eigenlijk een luxe.

05-04-2011, 21:57
Materiële welvaart doet veel idealisme wegsmelten.

05-04-2011, 22:00

Citaat door herreb:
Materiële welvaart doet veel idealisme wegsmelten.


Welvaart???

Ze zijn begin dertig, de vrienden. Alleen Sihem en Teufik hebben een baan, allebei als piloot bij Air Algerie, de rest is werkloos. Ismail is ook getrouwd, Amir, Karim, Hayat en Omar zijn vrijgezel en wonen nog bij hun ouders. Ze zijn doorsnee Algerijnse jongeren in een doorsnee wijk met een doorsnee leven. Dat is niet gemakkelijk, gezien de gierende werkloosheid, maar ze proberen er het beste van te maken.

05-04-2011, 22:03

Citaat door Bada_Bing:
Welvaart???

Ze zijn begin dertig, de vrienden. Alleen Sihem en Teufik hebben een baan, allebei als piloot bij Air Algerie, de rest is werkloos. Ismail is ook getrouwd, Amir, Karim, Hayat en Omar zijn vrijgezel en wonen nog bij hun ouders. Ze zijn doorsnee Algerijnse jongeren in een doorsnee wijk met een doorsnee leven. Dat is niet gemakkelijk, gezien de gierende werkloosheid, maar ze proberen er het beste van te maken.

Ik denk dat Herreb bedoelt dat welvaart de opvatting "ik heb er recht op" stimuleert in plaats van "we moeten er maar iets van maken".

06-04-2011, 14:59
Zou niet zomaar op de joods-extremistische ogen van Pers-journaliste Eva Ludermann geloven, ze schrijft wel vaker dingen die zij uit haar duim zuigt.
Enkel om Moslims in het algemeen te bedoezelen. Sowieso heeft de Pers een groot deel van haar ruimte gereserveerd voor anti-Islamstukken.

06-04-2011, 15:44
Geloof niet wat je in de media ziet. Algerije is een modern land. Meer dan 50% is seculier..

De reden dat vroeger de FIS won is omdat mensen de corruptie, zelfverrijking etc van de FLN partij die sinds onafhankelijkheid heerste zat waren. Daarom steunen veel mensen die niet gelovig waren ook de FIS als protest..

06-04-2011, 15:48
die zijn nog erger dan hier

06-04-2011, 15:48

Citaat door AC-130:
Zou niet zomaar op de joods-extremistische ogen van Pers-journaliste Eva Ludermann geloven, ze schrijft wel vaker dingen die zij uit haar duim zuigt.
Enkel om Moslims in het algemeen te bedoezelen. Sowieso heeft de Pers een groot deel van haar ruimte gereserveerd voor anti-Islamstukken.


Hebben we het weer, die rot Joden.

06-04-2011, 15:56



Citaat door AC-130:
Zou niet zomaar op de joods-extremistische ogen van Pers-journaliste Eva Ludermann geloven, ze schrijft wel vaker dingen die zij uit haar duim zuigt.
Enkel om Moslims in het algemeen te bedoezelen. Sowieso heeft de Pers een groot deel van haar ruimte gereserveerd voor anti-Islamstukken.






Jij zou met je stomme eens beter moeten opletten...


Eva Ludermann :
Het dagelijks leven in de Gazastrook

redacteur Lotte van Doorn
06 augustus 2003


De joodse Eva Ludemann liep twee jaar stage in de Gazastrook. Haar vrienden en familie zagen het niet zo zitten, hun Eva tussen al die 'terroristen'. Die bleken echter best mee te vallen. Na enige tijd begon ze de haat van de Palestijnen tegen de Israeli's zelfs te begrijpen. Ludemann schreef over haar ervaringen het boek 'We blazen uw auto even op'. Hoe is het om in een piepklein staatje te wonen, met veel te veel mensen, die niet vrij zijn om te doen en te laten wat ze willen? Sterker nog: die niet eens kunnen gaan en staan waar hen dat belieft? Eva Ludemann kreeg de mogelijkheid antwoord te zoeken op die vraag, toen haar een stage bij Amnesty International in de Gazastrook werd aangeboden. Twee jaar lang leefde ze tussen de Palestijnen. Naarmate de maanden verstreken, werd haar mening over de Israëlische onderdrukking van deze mensen grimmiger, haar eigen joodse achtergrond staat dat niet in de weg. Een Israëlische kennis zei haar: "Ik snap niet waarom de Palestijnen ons zo haten". "Nou ìk wel", riep Ludemann na haar twee jaar in Gaza.
Een volk zonder land
Ludemanns boek is niet het zoveelste verslag van de politieke ontwikkelingen in het Midden-Oosten. Ze beschrijft haar eigen verhaal met daarin verweven de verhalen van de Palestijnen die ze ontmoet. De voorbeelden die ze aanhaalt over de onderdrukking door de Israëliërs zijn schrijnend. etc etc


bron











-

06-04-2011, 16:07
Leuk artikel!

06-04-2011, 16:43

Citaat door Bada_Bing:
Het Midden-Oosten[/SIZE], daar wonen toch alleen maar armoedzaaiers en moslim-extremisten? In de Arabische lente staat een generatie moderne Arabieren op, lijkt het. De Pers zoekt de komende weken naar het ware gezicht van het Midden-Oosten. Doorsnee jongeren in Algiers zien de opstanden in de Arabische wereld als een ‘soap’. Regime change is niet aan hen besteed. ‘Ik heb het nu goed.’

Farouq ramt op zijn minuscule tv’tje, terwijl zijn vriendin Houria de decoder ernstig mishandelt. Scheldend haalt ze een hand door haar tomaatrode haar met fikse uitgroei. En dan eindelijk: het lampje van de decoder gaat aan. Op het tv-scherm zingt het Algerijnse voetbalelftal het volkslied. Algerije-Marokko gaat zo beginnen.

Snoeihard schalt het door de garage waarin Farouq en Houria samenwonen, in [SIZE="3"]Dar el-Beida, een wijk van Algiers en vlakbij het vliegveld. Het verkeer raast voorbij en om de paar minuten dendert een vliegtuig over. De garage heeft geen ramen, het meubilair bestaat uit een afgeragde skaileren bank, een gammele bureaustoel, een tafeltje en vier matrassen. En uit een stuk of acht vrienden die hier sinds drie maanden elke middag binnendruppelen om samen naar de nieuwe ‘soap’ te kijken, zoals ze de demonstraties en rellen overal in de Arabische wereld noemen.

‘We eten popcorn, borrelen en maken weddenschappen’, lacht Sihem. ‘Ik krijg nog een fles wijn van Teufik, hij dacht dat Mubarak een week eerder zou vallen.’ Haar echtgenoot heeft al weer nieuwe wedjes gelegd, nu met zijn maatje Amir en dit keer gaat het om de overlevingskansen van het Jemenitische regime.

Ze zijn begin dertig, de vrienden. Alleen Sihem en Teufik hebben een baan, allebei als piloot bij Air Algerie, de rest is werkloos. Ismail is ook getrouwd, Amir, Karim, Hayat en Omar zijn vrijgezel en wonen nog bij hun ouders. Ze zijn doorsnee Algerijnse jongeren in een doorsnee wijk met een doorsnee leven. Dat is niet gemakkelijk, gezien de gierende werkloosheid, maar ze proberen er het beste van te maken.

‘Jointje?’ biedt Ismail Amir aan. ‘Salop de pute, hoerenjong’, antwoordt die grinnikend. ‘Met je soepjurk en je suffe vlasbaard.’ Ismail is drie jaar geleden getrouwd, met een orthodoxe moslima – in de volksmond een Kinder Surprise genoemd, vanwege alle bedekkende kleding die haar man er voor de seks moet afpellen.

Baardman
Sinds zijn huwelijk heeft Ismail een metamorfose ondergaan tot barbu, baardman, zoals de Algerijnen een orthodoxe moslim noemen. Hij gaat ‘s ochtends naar de moskee en zegt braaf vijf maal daags het gebed, maar ’s avonds doet hij alles wat God verboden heeft. ‘Als mijn vrouw er achterkomt, onthoofdt ze me’, giert Ismail en schenkt zichzelf nog eens in.

‘Vuile Talib, koop volgende keer zelf maar drank’, grijnst Karim. Hij pakt nog een fles rode wijn uit een plastic tas. Cuvée du President staat in gouden sierletters op het zwarte etiket. Karim heeft de wijn gekocht bij een van de vele slijterijen in de stad. Die dépôts, zoals ze heten, worden beheerd door de overheid, die ook eigenaar is van de wijnlandgoederen in het westen van het land, waar vrijwel alle Algerijnse wijn wordt geproduceerd. O.N.C.V. staat op de flessen: Office Nationale de Commercialisation des produits Vitivinicole. De slijterijen zijn open van ‘s ochtends tien tot half één en van half twee tot negen uur ’s avonds. Daarna kun je tot een uur of één ’s nachts terecht bij de privé-dépôts, waar ook bier en sterk worden verkocht.

In de weinige café’s en uitgaansgelegenheden hangen alleen grijzende mannen aan de tap. Zoals ook in Club 15 in Rue Debussy. ‘Ik heb geen zin in dronken jongeren’, bromt Slimane, de eigenaar van de Club. De ramen van zijn bar zijn open, de deur is dicht. Wie naar binnen wil, moet aanbellen en door Slimane worden goedgekeurd.

Dus feesten de jongeren thuis en daarmee zijn ze best tevreden. De jongeren van nu – 70 procent van de Algerijnen is onder de dertig jaar – zijn niet bepaald opgegroeid met feest en vertier. Velen konden niet naar school of mochten dat niet van hun ouders die doodsbang waren dat hun kind zou worden vermoord. Tijdens de jaren negentig woedde in Algerije een wrede burgeroorlog, waarbij zeker honderdvijftigduizend burgers werden gedood. Het ging grofweg gezegd tussen de islamisten van het FIS, dat in 1992 de eerste vrije verkiezingen won, en het leger, dat daarna een coup pleegde.

Het is rust en Algerije staat met één-nul voor. Zap. Al-Arabiya over Libië. Zap. Algerijnse staats-tv over Libië. Zap. Al-Jazeera over Egypte. ‘Wedje dat de Egyptenaren binnenkort opgescheept zitten met de Moslimbroeders?’ zegt Teufik. ‘En de Tunesiërs?’ Hij strekt zijn hand uit. ‘Voor een fles sterk, wie o wie?’ Zap. De tweede helft gaat beginnen.

Fuck de smurfen
Zelf piekeren de vrienden er niet over de straat op te gaan, net als de meeste Algerijnse jongeren. Er is veel onvrede over de werkloosheid en woningnood, de corruptie, het nepotisme en het gebrek aan transparantie. Er zíjn relletjes, stakingen en demonstraties, van onderwijzers, verplegers, artsen. Maar die gaan niet om regime changeen worden geleid door oudere mannen, níet door de jeugd, die mondjesmaat komt opdagen. Jongeren zijn doodsbenauwd dat opnieuw chaos uitbreekt in hun land en ze hun net verkregen vrijheden verliezen. ‘Ik heb het nu goed’, zegt Hayat. ‘Ik kan gaan waar ik wil, ik rook, ik drink en kleed me hoe ik wil.’ Dat is in een kort spijkerrokje en een strak topje, de laatste mode in Algiers.

De scheidsrechter fluit, Algerije heeft gewonnen. De vrienden rennen naar buiten, waar luid gejuich en getoeter klinkt. Even later gaat het met zijn achten in de oude auto van Sihem en Teufik richting centrum. Hayat zit in de raamopening, haar rokje is naar beneden geschoven, waardoor haar onderbroek is te zien. Joelend wuift ze met de Algerijnse vlag, in haar andere hand heeft ze een biertje. Amir, Houria en Ismail zitten met de wijnvoorraad in de achterbak, de klep staat open. De muziek staat aan en dan is het rondjes rijden door de stad in de optocht die steeds groter wordt. ‘Nique les stroumphes!’, fuck de smurfen! roept Amir tegen de politieagenten in hun blauwe uniformen. De acht gieren het uit. Fuck de politiek. Voorlopig gaan zij alleen voor het Algerijnse elftal de straat op.


http://www.depers.nl/buitenland/558835/Levensles-nummer-een-genieten.html


Heb nooit geweten dat (Noord-)Afrikanen ook tot het Midden Oosten behoren....

Pagina's : [1] 2