Bekijk volle/desktop versie : 'Nederland onverklaarbaar fel tegen religie'



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

05-04-2011, 12:36
Nederland loopt in de hele wereld voorop als het gaat om het ontmantelen van religie en religieuze waarden.

Nergens ter wereld gaat de „ontinstitutionalisering” van de religie zo snel als in Nederland. Godsdienstsociologen breken zich het hoofd over een verklaring voor dat verschijnsel.

Dat zegt theoloog Marcel Poorthuis, die woensdag zijn intreerede als hoogleraar interreligieuze dialoog aan de Universiteit van Tilburg uitspreekt. Zijn leeropdracht is nieuw voor Nederland en volgens Poorthuis „gecreëerd vanuit de actualiteit.”

„Mensen verlaten de zekerheden van de kerk, maar worden tegelijkertijd steeds fundamentalistischer in hun opvattingen over andersdenkenden, zoals moslims. Dialoog tussen de godsdiensten is nodig om de wereld leefbaar te houden”, aldus de hoogleraar.

Bron: telegraaf.nl

05-04-2011, 12:38


Nederland speelt graag de slachtoffer drol.

05-04-2011, 12:38
Alleen al op dit forum is dit "fenomeen" te merken.

05-04-2011, 12:46
Daarom ben ik ook voor een scheiding van kerk en staat Hadden ze veel eerder moeten doen want anders krijg je steeds een strijd tussen diverse religieuze stromingen. Gewoon gelijke regels voor iedereen.

05-04-2011, 13:01



Citaat door BANDIEMANNS:
Er is iets wat me al een poosje van mijn hart moet.... zoals sommige van jullie weten, werk ik met ouderen. Ik was ook als invalkracht bij een vrouw van Somalische afkomst, islamitisch.... zij vertelde mij dat ze zich enorm schaamt voor de huidige generatie.... ze zei letterlijk: Hun geloof gooien ze in de uitverkoop! Bah!



Nou jij moet echt leren relativeren de islam is zo een breed begrip. Zo veel takken zo veel stromingen. Somaliers met hun besnijdenispraktijken vind ik niet bepaald islamitisch .

05-04-2011, 13:02

Citaat door Bigspenderr:
Nou jij moet echt leren relativeren de islam is zo een breed begrip. Zo veel takken zo veel stromingen. Somaliers met hun besnijdenispraktijken vind ik niet bepaald islamitisch .

Dus nu ga je ook nog eens bepalen wat iemand mag en of kan geloven.

05-04-2011, 13:06

Citaat door HarrisA:
Dus nu ga je ook nog eens bepalen wat iemand mag en of kan geloven.



Nee, ik zeg wat ik vind. Sommige mensen zijn echt goed in dingen uit z'n verbanden trekken. Heb jij je pilletje wel gehad?

05-04-2011, 13:06

Citaat door Bigspenderr:
Nee, ik zeg wat ik vind. Sommige mensen zijn echt goed in dingen uit z'n verbanden trekken. Heb jij je pilletje wel gehad?

Anno 1979?

Er is maar 1 Islam

05-04-2011, 13:08

Citaat door Redactie:
Nederland loopt in de hele wereld voorop als het gaat om het ontmantelen van religie en religieuze waarden.

Nergens ter wereld gaat de „ontinstitutionalisering” van de religie zo snel als in Nederland. Godsdienstsociologen breken zich het hoofd over een verklaring voor dat verschijnsel.

Dat zegt theoloog Marcel Poorthuis, die woensdag zijn intreerede als hoogleraar interreligieuze dialoog aan de Universiteit van Tilburg uitspreekt. Zijn leeropdracht is nieuw voor Nederland en volgens Poorthuis „gecreëerd vanuit de actualiteit.”

„Mensen verlaten de zekerheden van de kerk, maar worden tegelijkertijd steeds fundamentalistischer in hun opvattingen over andersdenkenden, zoals moslims. Dialoog tussen de godsdiensten is nodig om de wereld leefbaar te houden”, aldus de hoogleraar.

Bron: telegraaf.nl


En terecht! Religie is een van de slechtste uitvindingen ooit.
Hoeveel doden, martelingen, leed, armoede en onderdrukking heeft religie al voortgebracht?
Allemaal ontstaan zo'n 4000 jaar geleden, bedacht door 'wereldverbeteraars' en nog steeds is dit fenomeen aanwezig. Tijd voor weldenkendheid dus.

05-04-2011, 13:10
Religie roept een sterke associatie op met bedillerigheid.
Georganiseerde religie heeft de neiging ook andersdenkenden ondergeschikt te willen maken aan haar zelfopgelegde regels.
Het is nog geen halve eeuw geleden dat dominee en pastoor de dienst uit maakten, die tijd is gelukkig voorbij.
Alles wat er op duidt dat een dergelijk fenomeen weer de kop op kan steken kan wat mij betreft niet hard genoeg worden bestreden.

05-04-2011, 13:12

Citaat door Redactie:
Nederland loopt in de hele wereld voorop als het gaat om het ontmantelen van religie en religieuze waarden.

Nergens ter wereld gaat de „ontinstitutionalisering” van de religie zo snel als in Nederland. Godsdienstsociologen breken zich het hoofd over een verklaring voor dat verschijnsel.

Dat zegt theoloog Marcel Poorthuis, die woensdag zijn intreerede als hoogleraar interreligieuze dialoog aan de Universiteit van Tilburg uitspreekt. Zijn leeropdracht is nieuw voor Nederland en volgens Poorthuis „gecreëerd vanuit de actualiteit.”

„Mensen verlaten de zekerheden van de kerk, maar worden tegelijkertijd steeds fundamentalistischer in hun opvattingen over andersdenkenden, zoals moslims. Dialoog tussen de godsdiensten is nodig om de wereld leefbaar te houden”, aldus de hoogleraar.

Bron: telegraaf.nl




Tijd voor fatsoenlijke beargumenteerde normen en waarden.

05-04-2011, 13:13

Citaat door Seal97:


Tijd voor fatsoenlijke beargumenteerde normen en waarden.

We zijn gelukkig weer een voorbeeldland

05-04-2011, 13:14


Ben erg benieuwd waar dit uiteindelijk toe gaat leiden.

Denk namelijk niet dat de religieuze instanties, die hun macht en aanwezigheid in de laatste 1000 jaar hebben opgebouwd zich zomaar weg laten drukken.

05-04-2011, 13:15

Citaat door Moonboi:
Ben er benieuwd waar dit uiteindelijk toe gaat leiden.

Naar de ontmanteling van de religie.

05-04-2011, 13:19
Weg met religie.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30