Bekijk volle/desktop versie : Quran lezen, waarom zou ik ...



02-04-2011, 00:45
Het was overgeleverd dat Buraydah (Moge Allah tevreden zijn met hem) zei:
Ik hoorde profeet zeggen:

"De Quran zal zijn metgezel op de dag des oordeels ontmoeten wanneer zijn graf voor hem wordt geopend in de vorm van een lichte/bleke man. Het zal tegen hem worden gezegd: ''Herken je mij?'' Hij zal zeggen: "Ik herken je niet ''. Het zal zeggen: "Ik ben jouw metgezel, de Quran, hetgeen dat jou dorstig hield op warme dagen en jou 's nachts wakker hield. Elke handelaar profiteert van zijn handel en vandaag zal jij profiteren van jouw goede daden. "Hij zal heerschappij in zijn rechterhand gegeven worden en onsterfelijkheid in zijn linkerhand en er zal een kroon van waardigheid op zijn hoofd worden geplaatst en zijn ouders zullen gekleed worden met onbetaalbare kledingstukken die zijn gelijke niet kent in deze wereld. Zij zullen zeggen: ''Waarom zijn wij gekleed hiermee''. Er zal worden gezegd: "Omdat jullie zoon doorgaans de Quran reciteerde". Vervolgens zal tegen hem gezegd worden: "Reciteer en stijg in de gradaties van het paradijs" en hij zal blijven opstijgen zolang als hij reciteert, in een snelle tempo of een langzame tempo.

Overgeleverd door Ahmad in al-Musnad (394) en Ibn Maajah in al-Sunan (3781); verklaard tot
hasan door al-Busayri in al-Zawaa’id en door al-Albaani in al-Silsilah al-Saheehah (2829).