Bekijk volle/desktop versie : Shakh Abdullah 'Azzam, Rahimahu Allah:



01-04-2011, 00:57

Citaat door NLzuster:
Salaam alaikoem,

Wie kan mij uitleggen of deze uitspraak van Shakh Abdullah 'Azzam, Rahimahu Allah betrouwbaar is om zijn advies aan te nemen,ik heb een keer een fragmentje beluisterd van Sheikh al Albani Rahiemahoellaah over Sheikh Abdullah 'Azzam dat hij niet op de juiste manhadj zit.


Shakh Abdullah 'Azzam, Rahimahu Allah:

..Als jij deel uitmaakt van een bepaalde Islamitische groep, wees dan op je hoede met het veronderstellen dat alle waarheden bij die groep rusten, en dat alle valsheden bij de rest rusten. Zoals enkele ijverig mensen uit het verleden zeiden: “Al onze verklaringen zijn correct, met de mogelijkheid van een fout, terwijl alle verklaringen van anderen verkeerd zijn, met de mogelijkheid correct te zijn.” Dit is het vernietigende type van trouw! Hoeveel groepen zijn verscheurd geraakt, en hoeveel mensen die dicht tot elkaar stonden zijn verdeeld geraakt vanwege zo een dergelijke instelling?

Besteed aandacht aan jouw hart, wees op je hoede voor het verheffen van jezelf boven anderen, en wees op je hoede voor het kleineren van anderen. Hoeveel van deze mensen hebben gegeven en opofferingen gemaakt in het belang van deze Godsdienst - maar het geheim gehouden tussen hen en de Heer der Werelden- van degene wiens verklaringen worden gekleineerd en zijn verschijning word bespot, en hij zou meer kunnen hebben gegeven en opgeofferd voor zijn Godsdienst dan de wereld gevuld met mensen zoals jij ooit zouden doen? Dus, besteed aandacht aan jezelf, en moge Allah Genade hebben met een mens die zijn grenzen kent en binnen die grenzen blijft. De deugdzame mensen zijn zij die de deugd van de mensen van deugd erkennen, met name de geleerde, en zij die op leeftijd zijn, en de ouders…

Dus, mijn broeder, het is genoeg voor jouw goede daden om teniet gedaan te worden door ernaar te kijken alsof zij groot zijn, zoals Allah zei:

“Wee hen die anderen tekort doen. Wanneer zij voor zichzelf wegen, nemen zij volle maat; Indien zij voor anderen uitmeten of afwegen, geven zij minder (dan behoort).” [Surah Al-Mutaffifeen, Aya 1 t/m 3]

Dus, wanneer hij zichzelf vermeldt, dan vermeldt hij slechts zijn goede daden, en als hij anderen vermeldt, dan vermeldt hij slechts hun fouten, zoals de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] zei: “Één van u ziet een kleine vlek vuil in het oog van zijn broeder, maar slaagt er niet in om het grote stuk vuil in zijn eigen oog te zien.” [Bij-Targhib Wa Tarhib 3/236]…

Enkel omdat u deel uitmaakt van een bepaalde groep betekend niet dat u beter bent dan de mensen. Enkel omdat u een bepaald boek leest betekend niet dat u beter bent dan de mensen. Er is wat goedheid te vinden bij de Ikhwan, en er is wat goedheid te vinden bij de Tabligh, en er is wat goedheid te vinden bij de Salafiyyah; elke één van hen heeft een gedeelte van het goede, dus, probeer - als u kunt - om al het goede van deze groepen te verzamelen. Zij studeerden onder een grote groep geleerden, dus, is zijn leraar in Hadith verschillend van zijn leraar in Tafsir, en zijn leraar in spirituele voeding verschillend van zijn leraar in de Arabische taal. Neem van de Tabligh hun manieren… en stel je voor dat wij hun weg zouden volgen in het respecteren van de mensen, en hun goede manieren met de geleerden zouden volgen… Neem van de Ikhwan hun historische bewegingen en revolutionaire ideeën, en neem van de Salafiyyah hun theologie. Verzamel in jezelf alles wat goed is, word een student, en beperk jezelf niet tot de waarheid van jouw eigen shaykh… Neem van deze persoon, en neem van die persoon; respecteer de mensen, en geef hen het krediet dat ze toekomt, en plaats hen op hun juiste plek…

[Genomen uit een Khutbah getitteld An-Nas Asnaf, gegeven op september 26, 1986]
.

01-04-2011, 01:05



Citaat door NLzuster:


Shakh Abdullah 'Azzam, Rahimahu Allah:

..Als jij deel uitmaakt van een bepaalde Islamitische groep, wees dan op je hoede met het veronderstellen dat alle waarheden bij die groep rusten, en dat alle valsheden bij de rest rusten. Zoals enkele ijverig mensen uit het verleden zeiden: “Al onze verklaringen zijn correct, met de mogelijkheid van een fout, terwijl alle verklaringen van anderen verkeerd zijn, met de mogelijkheid correct te zijn.” Dit is het vernietigende type van trouw! Hoeveel groepen zijn verscheurd geraakt, en hoeveel mensen die dicht tot elkaar stonden zijn verdeeld geraakt vanwege zo een dergelijke instelling?

Besteed aandacht aan jouw hart, wees op je hoede voor het verheffen van jezelf boven anderen, en wees op je hoede voor het kleineren van anderen. Hoeveel van deze mensen hebben gegeven en opofferingen gemaakt in het belang van deze Godsdienst - maar het geheim gehouden tussen hen en de Heer der Werelden- van degene wiens verklaringen worden gekleineerd en zijn verschijning word bespot, en hij zou meer kunnen hebben gegeven en opgeofferd voor zijn Godsdienst dan de wereld gevuld met mensen zoals jij ooit zouden doen? Dus, besteed aandacht aan jezelf, en moge Allah Genade hebben met een mens die zijn grenzen kent en binnen die grenzen blijft. De deugdzame mensen zijn zij die de deugd van de mensen van deugd erkennen, met name de geleerde, en zij die op leeftijd zijn, en de ouders…

Dus, mijn broeder, het is genoeg voor jouw goede daden om teniet gedaan te worden door ernaar te kijken alsof zij groot zijn, zoals Allah zei:

“Wee hen die anderen tekort doen. Wanneer zij voor zichzelf wegen, nemen zij volle maat; Indien zij voor anderen uitmeten of afwegen, geven zij minder (dan behoort).” [Surah Al-Mutaffifeen, Aya 1 t/m 3]

Dus, wanneer hij zichzelf vermeldt, dan vermeldt hij slechts zijn goede daden, en als hij anderen vermeldt, dan vermeldt hij slechts hun fouten, zoals de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] zei: “Één van u ziet een kleine vlek vuil in het oog van zijn broeder, maar slaagt er niet in om het grote stuk vuil in zijn eigen oog te zien.” [Bij-Targhib Wa Tarhib 3/236]…

Enkel omdat u deel uitmaakt van een bepaalde groep betekend niet dat u beter bent dan de mensen. Enkel omdat u een bepaald boek leest betekend niet dat u beter bent dan de mensen. Er is wat goedheid te vinden bij de Ikhwan, en er is wat goedheid te vinden bij de Tabligh, en er is wat goedheid te vinden bij de Salafiyyah; elke één van hen heeft een gedeelte van het goede, dus, probeer - als u kunt - om al het goede van deze groepen te verzamelen. Zij studeerden onder een grote groep geleerden, dus, is zijn leraar in Hadith verschillend van zijn leraar in Tafsir, en zijn leraar in spirituele voeding verschillend van zijn leraar in de Arabische taal. Neem van de Tabligh hun manieren… en stel je voor dat wij hun weg zouden volgen in het respecteren van de mensen, en hun goede manieren met de geleerden zouden volgen… Neem van de Ikhwan hun historische bewegingen en revolutionaire ideeën, en neem van de Salafiyyah hun theologie. Verzamel in jezelf alles wat goed is, word een student, en beperk jezelf niet tot de waarheid van jouw eigen shaykh… Neem van deze persoon, en neem van die persoon; respecteer de mensen, en geef hen het krediet dat ze toekomt, en plaats hen op hun juiste plek…

[Genomen uit een Khutbah getitteld An-Nas Asnaf, gegeven op september 26, 1986]


Barak Allahu feeki voor het delen van dit prachtige advies.

01-04-2011, 01:10
Klopt zuster. Abdullah azzam had fouten in zijn menhadj. Ik zou ook niet zomaar zaken aannemen van hem zonder het terug te voeren naar de geleerden van ahlu sunnah.(Ik heb het niet specifiek over deze advies)

01-04-2011, 01:19
Maar wist je dat Sheikh ibn Jibreen bin Laden prijst en zegt dat Sheikh bin Baaz nooit voor hem heeft gewaarschuwd en dat een moslim dit nooit zou doen. Dat dit over Sheikh bin Baaz is beweerd en niet klopt. Dit zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de 3aalim ibn Jibreen.

http://www.youtube.com/watch?v=I1wUorvw-p4

01-04-2011, 01:38


Abdullaah 'Azzaam was zelf Ichwaani, Rahimahu Allah. Hij had wel veel respect voor de Salafi-Ulema, alleen zijn Manhaj was niet helemaal correct.

Dit laatste is niet waar:


Citaat:
Enkel omdat u deel uitmaakt van een bepaalde groep betekend niet dat u beter bent dan de mensen. Enkel omdat u een bepaald boek leest betekend niet dat u beter bent dan de mensen. Er is wat goedheid te vinden bij de Ikhwan, en er is wat goedheid te vinden bij de Tabligh, en er is wat goedheid te vinden bij de Salafiyyah; elke één van hen heeft een gedeelte van het goede, dus, probeer - als u kunt - om al het goede van deze groepen te verzamelen. Zij studeerden onder een grote groep geleerden, dus, is zijn leraar in Hadith verschillend van zijn leraar in Tafsir, en zijn leraar in spirituele voeding verschillend van zijn leraar in de Arabische taal. Neem van de Tabligh hun manieren… en stel je voor dat wij hun weg zouden volgen in het respecteren van de mensen, en hun goede manieren met de geleerden zouden volgen… Neem van de Ikhwan hun historische bewegingen en revolutionaire ideeën, en neem van de Salafiyyah hun theologie. Verzamel in jezelf alles wat goed is, word een student, en beperk jezelf niet tot de waarheid van jouw eigen shaykh… Neem van deze persoon, en neem van die persoon; respecteer de mensen, en geef hen het krediet dat ze toekomt, en plaats hen op hun juiste plek…
Hier ruik je duidelijk de geur van Muwazaanat (afwegen van goede en slechte daden), en deze Manhaj is al lang en breed onder handen genomen door de Ulema waaronder Imaam al-Albani. En dit advies komt wel vaker voorbij: neem van de Soefi's hun Achlaaq, en neem van de Tablighi's hun da'wa, etc. Dit is harstikke fout. Waarom? Omdat:

1. Zij juist op dat vlak weerlegd worden. Shaych Abdullah 'Azzaam Rahimahu Allah noemde de politieke revolutie van de ichwaani's als voorbeeld, terwijl Ichwaan Moeslimeen juist hierin zijn afgedewaald (extreem, bid'istisch, etc.).
2. Als jij het juiste Pad hebt gekozen dan is alles inclusief inbegrepen: juiste Achlaaq, juiste 'Aqidah, juiste da'wa, juiste Manhaj, juiste Sulook, etc. Waarom? Omdat dit juiste Pad rechtstreeks komt van Kitaab wa Sunnah volgens het Begrip van de vrome voorgangers! En dit juiste Pad wordt ook wel genoemd: Ahl Sunnahtie wal Jamaa'ah, as-Salafiyyaah, Ahlul Athaar, Firqatu Naajiyah, Firqatul Mansurah, etc. etc.
3. De Quran, de Sunnah en de Salaf hebben ons geadviseerd, indien wij streven naar perfectie, om vast te houden aan de Methodiek van onze Vrome Voorgangers, en niet een stukje van Ichwaanis, stukje van Qutbis, etc. Zoals Ibn Mas'ud zei:

من كان منكم مستنًا فليستن بمن قد مات،
''Diegene die een rolmodel wilt nemen, dient dit te doen met diegene die heen zijn gegaan (de Salaf)...''

Wa salaam.

01-04-2011, 01:44
De Kibaar 'Ulama over Osama bin Laden en Al Qaida !
http://www.youtube.com/watch?v=Pw3fZdWCuEc

01-04-2011, 01:48

Citaat door wayofthesalaf90:
Maar wist je dat Sheikh ibn Jibreen bin Laden prijst en zegt dat Sheikh bin Baaz nooit voor hem heeft gewaarschuwd en dat een moslim dit nooit zou doen. Dat dit over Sheikh bin Baaz is beweerd en niet klopt. Dit zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de 3aalim ibn Jibreen.

http://www.youtube.com/watch?v=I1wUorvw-p4



Deze topic gaat niet over Osama Bin Laden, de Mufsid, dit gaat over Abdullaah 'Azzaam rahimahu Allah. Deze link zie je de orginele Fatwa van Shaych Ul Islaam Ibn Baaz Rahimahu Allah waarin hij hem zo noemt:

http://fatwa1.com/anti-erhab/Irhabion/Osamah/baz_anti-osamah.bmp

Hier hoor je hem zelfs in audio en meer over Bin laden:

http://fatwa1.com/anti-erhab/Irhabion/Osamah/Osamah.html

Moge Allaah Ibn Jibreen vergeven voor de Tazkiyyaat die hij gaf, amien.

01-04-2011, 02:11
Honingzoete woorden van de Shaykh..



سلامة الصدر على المسلمين, وكف اللسان عن المؤمنين. كل هؤلاء الشهداء، لا تجدهم يلغون.. ولا تجدهم يثرثرون.. أعمالهم شغلتهم.. عيوبهم ألهتهم عن عيوب الناس.. فطوبى لمن شغله عيبه عن عيوب الناس


01-04-2011, 10:44
Er is meningsverschil over bin Laden. Sheikh al Uthaymeen prees hem tot zijn dood, Sheikh ibn Jibreen ook en ibn Jibreen zegt dat het niet klopt dat bin Baz waarschuwde voor hem, maar dat dit gewoon is beweerd. Is ibn Jibreen een leugenaar? Ik denk wel dat hij het veel beter weet dan wat websites, want geleerden hebben contact met elkaar. Ik denk ook niet dat een islamitische geleerde gaat liegen in zijn fatawa en al helemaal niet over een andere geleerde, Sheikh bin Baaz. Vooral wanneer hij de vraag krijgt over die ene uitspraak van bin baaz over bin Laden en hij vol zekerheid zegt dat het niet klopt.

En wat bedoelt men met de ulamaa zijn duidelijk? Zijn Sheikh al Uthaymeen, ibn Jibreen en waarschijnlijk bin Baaz geen ulamaa meer? Zeg de meeste ulamaa of veel ulamaa of een paar ulamaa. DE ulamaa klopt niet.

Maar er zijn ook andere ulamaa die voor bin Laden waarschuwen. Daarom zeg ik als moslim : ik bemoei me er niet mee. Als ik hem een mufsid noem, en hij blijkt niet zo te zijn, dan heb ik liever dat ik zwijg en me er niet mee bemoei. Ik vind het alleen vreemd dat mensen gelijk één kant kiezen, terwijl de kibaar er zelfs over verschillen. Ik weet allang dat er ook gewaarschuwd is en daarom houd ik mij afstandelijk, maar de andere kant wordt niet belicht, alsof men andere meningen wil verbergen. Al Qaeda bestaat niet. Vraag de Arabische terrorisme en islamitische groeperingen experts en ze zullen zeggen dat ieder afgedwaalde groepering die zich opblaast (die khawaaridj) tussen moslims, aftakkingen zijn met dezelfde naam. Deze groeperingen baseren zich op de fikr van bin Laden, maar zijn zeer verschillend. Dit zijn de woorden van terrorisme experts. Maar mensen op dit forum weten altijd beter. Ik kan ze ook niet kwalijk nemen, aangezien dit soort issues hun leven is.

En ja, degenen die de Saudische regering aanvallen en aanslagen plegen zijn khawaaridj, en hen doden is een beloning, zoals de Profeet ons vertelde, want zij zijn de khawaaridj. Maar wie zegt dat dit bin Laden's groep is? Sinds wanneer zijn wij terrorisme experts? Shabaab al Mujahideen uit Somalie, is precies zo'n aftakking. Zij claimen de Al Qaeda van Afrika te zijn, en doden hun eigen moslimbroeders van shabaab ahl al sunnah, een andere islamitische groepering.

En als bin Laden de opdracht hiervoor (het doden van moslims in aanslagen) heeft gegeven, dan is hij zeker een mufsid, maar dat weten we niet! Dus daarom dienen we te zwijgen, want elke beschuldiging en woord telt Als een geleerde een fout maakt, krijgt hij tenminste een beloning, voor zijn inspanning.

Wat ook vreemd is is de vertaling op jullie websites waarin Sheikh al Uthaymeen zegt dat we tegenwoordig geen jihad kunnen doen, omdat we een zwakke ummah zijn. We kunnen volgens hem de Verenigde Staten, Frankrijk niet aanvallen enz. Dat klopt helemaal. We kunnen niet zoals vroeger een rijk stichten en andere rijken bevechten zoals zij ons bevechten. Maar dit betekent niet dat Sheikh Uthaymeen jihad in het geheel afkeurde. Zo heb ik audio geluisterd waarin Sheikh al Uthaymeen de broeders oproept om de moslims in bosnie te verdedigen als ze kunnen en als de situatie daarvoor passend is. Waarom dus alleen een kant van het verhaal laten zien? Dat doen jullie ook met zelfmoordacties. Jullie tonen alleen Sheik al Uthaymeens mening, maar negeren Sheikh al Albaani, die het goedkeurt als er oorlog is en de generaal het besluit. En beiden keuren het natuurlijk af op onschuldige mensen, zoals groeperingen tegenwoordig doen en dit behoort niet tot de islam.

Waarom niet vertalen dat Sheikh Rabi' de Taliban steunt en veel khair in hem ziet? Waarom blijft dat verborgen op jullie website? Wat ik wel op forums zie, zijn video's over mujahideen die drugs gebruiken. Alsof dat een tekenend beeld is.

Wist je dat waarschijnlijk Sheikh bin Baaz takfir heeft gedaan op Anwar al Sadat? Niet vanwege het vredesakkoord, dat is goedgekeurd door de Azhar, omdat het is toegestaan akkoorden te sluiten zoals het in de tijd van de Profeet gebeurde, maar vanwege Sadat's uitspraken over islam en politiek? En dat al sadat daarom is geliquideerd? Dit zijn de woorden van Abud al Zomor en die liegt niet insha Allah. Wist je dat ongeveer 20-30 ulamaa in Egypte takfir hebben gedaan op Mubarak vanwege zijn werk met Israel? En ik heb het niet over Wagdy Ghoneim, want hij zei dat gewoon op tv. Maar dit was een lijst in 2009 met een hele lijst namen.

Wist je dat Sheikh al Uthaymeen Safar al Hawali prees en de vraag kreeg of hij van khawaaridj is en toen antwoordde al Uthaymeen dat hij een kharijee is tegen ahl al baatil en hij bleef hem prijzen. Waarom worden dit soort zaken niet vertaald, maar alleen andere meningen, terwijl men claimt grote geleerden te volgen? Neem al hun meningen en stop met hier en daar shoppen.
wasalaam alaikom wa Rahmat Allah wa Barakatoeh
(Ik ga ook verder niet in discussie, want ik heb mijn punt gemaakt)


En de uitspraak van ibn Mas'oed was over de sahabah, maar wordt ook gebruikt voor de weg van de salaf. Men moet dus sahabah bij zetten en tot salafi manhadj behoort het volgen van de sahabah.

02-04-2011, 08:20

Citaat door Shaakir:
Honingzoete woorden van de Shaykh..



سلامة الصدر على المسلمين, وكف اللسان عن المؤمنين. كل هؤلاء الشهداء، لا تجدهم يلغون.. ولا تجدهم يثرثرون.. أعمالهم شغلتهم.. عيوبهم ألهتهم عن عيوب الناس.. فطوبى لمن شغله عيبه عن عيوب الناس




03-04-2011, 15:52
De tekenen van ar rahmaan in AFGHANISTAN!


03-04-2011, 18:58
Alleen Toewijding Is Niet Genoeg!

Door Shaykh ‘Abd-Allaah ‘Azzaam, rahimahu Allaah

Bron: “Fee Dhilaal Suurat At-Tawbah” 104

Vertaald door Oum Dujaanah





Alleen toewijding is niet genoeg…

Door Shaykh ‘Abd-Allaah ‘Azzaam, rahimahu Allaah





“Bij Allaah!, één van de jongeren kwam naar mij toe en hij was gewend om mij vaak te bezoeken. Hij hield van mij en hij was een Jordaniër. Hij nam Shukree Mustafaae als leider aan en hij raakte gefascineerd door zijn ideeën. Ik heb nooit een jongere gezien die zo stevig vasthield aan zijn Deen, zoals deze (jongere). Hij was een apothekersstudent en hij zou soms naar mij toe komen om met mij het vasten te verbreken in Cairo.



Op een dag, nadat hij Shukree Mustafaae had ontmoet, kwam hij om mij te bezoeken. Hij begon te spreken en ik raakte met hem in discussie. Plotseling was het tijd om te bidden. Ik merkte op dat hij terughoudend was om achter mij te bidden dus ik zei tegen hem: “Alsjeblieft, leid ons in het gebed.” Dus hij stapte naar voren om ons te leiden. Daarna zou hij, elke keer dat ik naar voren zou stappen om het gebed te leiden, zeggen dat hij een reiziger was (dus dat hij in plaats daarvan zou leiden). Dus ik vroeg hem, op een directe wijze: “Wat vind jij van mij?”



Hij vroeg: “Wil je dat ik eerlijk tegen je ben?”



Ik zei: “Ja, spreek vrijuit.”



Hij zei: “Ik beschouw jou als een ongelovige.”



Ik vroeg: “Waarom, mijn zoon? Wat is er aan de hand?”



Hij antwoordde: “Jij behoort tot Ikhwaan Al-Muslimeen.”



Ik zei: “Goed.”



Dus hij ging door: “Iedereen die behoort tot Ikhwaan Al-Muslimeen, is een ongelovige.”



Ik vroeg: “Waarom?”



Hij zei: “Omdat zij geen Takfeer verrichten op Al-Hudaybee, de ongelovige.” [1]



Stel je voor! Met zulk gemak! Ik zei tegen hem: “Kom, laat ik jou dit vertellen: Imaam Ash-Shaafi’ee (rahimahu Allaah) en Imaam Ahmad Ibn Hanbal (rahimahu Allaah) verschilden van mening over het ongeloof van degene die het gebed verlaat uit luiheid. Imaam Ash-Shaafi’ee zei dat hij geen ongelovige was en Imaam Ahmad zei dat hij wel een ongelovige was en zij discussieerden hierover waarbij geen van hen de andere tot ongelovige verklaarde!”


Subhaan Allaah!, vanwege zijn extreme toewijding en emotionele staat, zei hij tegen mij, in zijn exacte bewoordingen: “Indien ik aanwezig was geweest en had gediscussieerd met Imaam Ash-Shaafi’ee, waarop hij had geweigerd Takfeer te verrichten, dan zou ik Imaam Ash-Shaafi’ee tot ongelovige hebben verklaard!”



Ik zei: “Er is geen macht noch is er kracht behalve aan Allaah! We zijn klaar. Ga hier weg. Als het tot dit punt moest komen, dan zijn wij klaar.”


En ja, uiteindelijk raakte hij verstrengeld met Shukree Mustafaae en ontving hij een celstraf van vijftien jaar en tot op heden bevindt hij zich nog steeds in de gevangenis. Zij zijn, vanwege hun gebrek aan kennis, simpelweg jongeren met teveel toewijding en de harten van deze jongeren wendden zich tot het volgen van hun verlangens.”