Bekijk volle/desktop versie : "3amaria" imitatie van de joden?



Pagina's : [1] 2 3

29-03-2011, 13:11
Asellaam 3aleikum allemaal,

Ik hoorde laatst dat het optillen van het bruidspaar, oftewel "3amaria" afkomstig is van de joden. Na een tijdje googlen kwam ik op het volgende artikel terecht. Joodse Bruiloft


Citaat:
Joodse traditie

Aan het einde van de joodse ceremonie stapt de bruidegom op het wijnglas om het te breken, wat volgens één van de verklaringen de verwoesting van de Tempel van Jerusalem symboliseert. Daarna vertrekt het bruidspaar naar een afgezonderde ruimte, vaak om na een dag vasten iets te eten. Het feit dat ze samen alleen in één ruimte kunnen zijn is al een bewijs van hun gehuwde staat. Hierna vangt de receptie aan en komen de bruid en bruidegom terug in de ruimte met gasten waar de receptie aanvangt. Ze worden dan voor het eerste aangekondigd als mijnheer en mevrouw “X”. De mannen en vrouwen dansen gescheiden en om de bruid en bruidegom heen. Tijdens een van de dansen, de hora, tillen de gasten het bruidspaar (de koning en koningin) op stoelen boven hun hoofd. De joodse ceremonie eindigt met een maaltijd, waar wederom de zeven zegeningen worden uitgesproken en het bruidspaar deelt wederom de wijn.
Wat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd over het nadoen van een volk:

De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Wie een volk imiteert behoort tot hen.”
(Aboe Daawoed en Ahmad)

-

De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:

“Wie een daad verricht die niet in overeenstemming is met onze zaak, het zal verworpen"

(Moeslim)

-
Overgeleverd door 'Aaishah (moge Allah weltevreden zijn met haar) dat de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Wie iets toevoegt aan deze zaak van ons wat niet hiertoe behoort, het zal verworpen worden.”

(al-Boekhaari en Moeslim)

-

Het is overgeleverd dat Djaabir (moge Allah weltevreden zijn met hem) heeft gezegd:
“De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) was gewoon in zijn vrijdagspreek te zeggen: "Het beste woord is het Boek van Allah en de beste leiding is de leiding van Mohammed. De slechtste van zaken zijn de innovaties en iedere nieuwlichterij is een dwaling.”

(Moeslim en an-Nasaa’i)

-

In as-Soenan staat overgeleverd dat al-'Irbaad ibnoe Saariyah (moge Allah weltevreden zijn met hem) heeft gezegd:

“De Boodschapper van Allah sprak ons eens toe waardoor de harten sidderden en de tranen plengden. Toen zeiden wij (de metgezellen): "O Boodschapper van Allah, dit heeft veel weg van een afscheidspreek. Geef ons daarom advies.” Hij zei: "Ik adviseer jullie godsvruchtig te zijn, gehoor te geven en te gehoorzamen, zelfs al wordt een slaaf als leider over jullie aangesteld. Waarlijk, wie van jullie (na mij) in leven zal zijn, zal veel verschillen waarnemen. Houdt jullie dan ook vast aan mijn handelswijze en de handelswijze van de rechtgeleide en rechtschapen kaliefen. Bijt jullie erin vast met de (achterste) kiezen en waakt jullie voor nieuwlichterijen. Want waarlijk elke (religieuze) innovatie is een afdwaling.”
(Overgeleverd door Aboe Daawoed en at-Tirmidhi

Wa Allaahu a3lam.

Reacties zijn welkom

29-03-2011, 13:20


Wou er net ook een topic over openen, aangezien ik zie dat vééééélen dat doen jammer genoeg. Naast het feit dat joden dat doen en dit ook immitatie is van in de tijd van de farao... heb ik ook ergens gehoord/gelezen dat je uitzonderlijk opgetilt mag worden en dat is wanneer je kist wordt opgetilt...

Eigenlijk ook logisch dat het gewoon niet is toegelaten, de bruid wordt precies behandeld alsof ze hoger is dan iedereen op dat moment...

29-03-2011, 13:20
Dan is bijna niemand juist bezig, de trouwjurk in het bijzonder dan, dat is niet iets van ons, maar een westers klederdracht.

Of heb ik het verkeerd.


Of met de hele familie en vriendenkring samen het ja-woord geven in het stadshuis, is ook een westerse bedoeling dat wij hebben overgenomen of toch de meesten.

Niet alleen de Amaria dan!

29-03-2011, 13:22

Citaat door Shokran_L:
Wou er net ook een topic over openen, aangezien ik zie dat vééééélen dat doen jammer genoeg. Naast het feit dat joden dat doen en dit ook immitatie is van in de tijd van de farao... heb ik ook ergens gehoord/gelezen dat je uitzonderlijk opgetilt mag worden en dat is wanneer je kist wordt opgetilt...

Eigenlijk ook logisch dat het gewoon niet is toegelaten, de bruid wordt precies behandeld alsof ze hoger is dan iedereen op dat moment...


Shokran voor je reactie

Inderdaad, als je het zo bekijkt is het heel logisch

29-03-2011, 13:25


Velen weten ervan..maar het zit nu zo geïntegreerd in onze cultuur helaas.

Het is in fes ontstaan in tijden dat er nog heel veel joden in marokko leefden. En zo is het hier en daar opgepikt door marokkanen die van de herkomst niets wisten. En nu dus onbewust een stukje van de joodse cultuur als iets typisch marokkaans zien..

29-03-2011, 13:26
Ringen wisselen is Christelijk.
Eigenlijk zijn bijna alle dingen tegen het geloof in.

29-03-2011, 13:27

Citaat door Hannae1:
Dan is bijna niemand juist bezig, de trouwjurk in het bijzonder dan, dat is niet iets van ons, maar een westers klederdracht.

Of heb ik het verkeerd.


Of met de hele familie en vriendenkring samen het ja-woord geven in het stadshuis, is ook een westerse bedoeling dat wij hebben overgenomen of toch de meesten.

Niet alleen de Amaria dan!



Wat betreft bruidsjurk heb je gelijk, maar het ja-woord geven in het stadshuis kan je ook alleen met de getuigen doen. Hoef je toch niet iedereen mee voor te nemen? Maar of dat mag of niet, Allaahu a3lam..

29-03-2011, 13:28

Citaat door vitamientje:
Velen weten ervan..maar het zit nu zo geïntegreerd in onze cultuur helaas.

Het is in fes ontstaan in tijden dat er nog heel veel joden in marokko leefden. En zo is het hier en daar opgepikt door marokkanen die van de herkomst niets wisten. En nu dus onbewust een stukje van de joodse cultuur als iets typisch marokkaans zien..


Haha stukje geschiedenis, thanks!

Khair InshaAllaah

Citaat door Feministe_NO1:
Ringen wisselen is Christelijk.
Eigenlijk zijn bijna alle dingen tegen het geloof in.


Daar heb je ook gelijk in, maar velen weten ook niet hoe het echt moet..

29-03-2011, 13:33

Citaat door Mi_Is_Si_Moi:
Wat betreft bruidsjurk heb je gelijk, maar het ja-woord geven in het stadshuis kan je ook alleen met de getuigen doen. Hoef je toch niet iedereen mee voor te nemen? Maar of dat mag of niet, Allaahu a3lam..



Ik weet ook niet of het mag of niet, maar in Marokko gebeurt het toch niet met een hele ceremonie en dergelijk.

Grtjs

29-03-2011, 13:33
Abou chayma vertelde een keer dat witte bruidsjurk wel toegestaan is als moslimbruid om dit te dragen.

29-03-2011, 13:35

Citaat door vitamientje:
Abou chayma vertelde een keer dat witte bruidsjurk wel toegestaan is als moslimbruid om dit te dragen.


Ja?
Wat was zijn argument dan...

29-03-2011, 13:37

Citaat door Shokran_L:
Ja?
Wat was zijn argument dan...


volgens mij gaf die geen argument. Het was een vraag tijdens een lezing van em of dat mocht. En toen zei die van ja, dit is toegestaan. Er werd niet doorgevraagd naar het hoe en waarom..

29-03-2011, 13:38


jaah soebhana allaah zo zie je maar dat we veel overnemen van de andere geloven.
bij ons hebben wij de walima. dat houdt in vrouwen en mannen apart, gezeligheid quran recitaties een klein lezing en bij de vrouwen mag er alleen maar gezongen worden en geslagen worden op duff. en de bruid mag zich opmaken en uitbunken want men moet weten dat zij de bruid is. het moet gehorig zijn( niet zo hard dat de mannen en andere het horen tuurlijk) en gezien worden op de walima( onderscheid maken tussen de andere meiden)
en dat sroeyoe met de tong dat is ook verboden en toch doen wij het.

als ik kijk naar mijn familie is het een traditie dat we dat doen. 3amaria's en ringen. omdat dat er tegenwoordig bij hoort.
maar over dat 3amaria's ik heb gehoord als het jou intentie is dat je de joden niet nadoet dan is het wel toegstaan. maar allahoe a3lem.
inna a3malek bi niya... en al je daden worden beloond door je intentie..

moge ALlaah ons vergeven voor zowel bewuste als onbewuste daden. en ons doen leiden naar Zijn rechte Pad. moge allaah onze Imaan sterk maken en behouden als oprechte moslims allaoema amien

29-03-2011, 13:39
lijkt me juist mooi om van ieder cultuur iets moois te pakken en een pracht iets neer te zetten.

Maja als het haram is dan is het wat anders

29-03-2011, 13:41

Citaat door soennia_19:
jaah soebhana allaah zo zie je maar dat we veel overnemen van de andere geloven.
bij ons hebben wij de walima. dat houdt in vrouwen en mannen apart, gezeligheid quran recitaties een klein lezing en bij de vrouwen mag er alleen maar gezongen worden en geslagen worden op duff. en de bruid mag zich opmaken en uitbunken want men moet weten dat zij de bruid is. het moet gehorig zijn( niet zo hard dat de mannen en andere het horen tuurlijk) en gezien worden op de walima( onderscheid maken tussen de andere meiden)
en dat sroeyoe met de tong dat is ook verboden en toch doen wij het.

als ik kijk naar mijn familie is het een traditie dat we dat doen. 3amaria's en ringen. omdat dat er tegenwoordig bij hoort.
maar over dat 3amaria's ik heb gehoord als het jou intentie is dat je de joden niet nadoet dan is het wel toegstaan. maar allahoe a3lem.
inna a3malek bi niya... en al je daden worden beloond door je intentie..

moge ALlaah ons vergeven voor zowel bewuste als onbewuste daden. en ons doen leiden naar Zijn rechte Pad. moge allaah onze Imaan sterk maken en behouden als oprechte moslims allaoema amien


Ameen. Maar jah, dan kun je alles doen met de intentie dat je de joden of christenen niet wilt nadoen..

maarruh dat tonggejoel verboden? Werd de profeet saws niet in medina verwelkomd met dat tonggejoel? En dan heb ik het niet over de film risallah, ik had het ergens gelezen. Wa allahoe a3lem..

Pagina's : [1] 2 3