Citaat door Nemesis030:is er ergens ook specifiek bewijst dat dit ook voor de khutba geldt?
ik heb nooit iets te laat ingeleverd..
ik ben nu zo dichtbij, ik wil het juuist niet uitstellen..voor mij is 18 juni = 18 juni..daar focus ik me dan op. Ik dat diploma gewoon en niet dat ik al aan me master ga werken en ik nog mijn scriptie open heb staan..
kijk als het echt niet anders lukt oke maar ik stress nu maar haal het denk ik wel..zkr voor 1e versie idd is het wel ff genoeg, zit nu op 7000 woorden en moet 8500. heb nog 3 dagen dus 500 woorden per dag, doe nu ook relaxt..soms ff uurtje aan werken, als het moest kon ik het morgen inleveren met wat ik heb maja. Nog ff goed afwerken.
Opschrijven is echt lastig, dus dat laat ik denk ik weg. Ik analyseer de preken gewoon aan de hand van de vragen van mn scriptiebegeleider. het lukt me niet om volgens het transcriptie systeem die dingen te noteren..
helaas! dat wilde ik graag. Heb het wel uitgeschreven maar scheef
BEn ik weer ffkes..( wat betreft je mail.. ik ga er strax weer even voor zitten Inshallaah en daar waarnodig bijspringen..)
Heb ff zitten zoeken nav je bovenstaande vraag.. kan niks vinden wat spcifiek naar Khutba Eljoumou3a verwijst, maar heb wel alleen dit hieronder. T gaat hierom salaat en Khutbat salaatoe el 3ied.
misschien dat je er iets aan hebt???
Het Arabisch ‘aid is afkomstig van het woord ‘aada, wat "teruggekeerd" betekent. Sommige geleerden zijn van mening dat het afkomstig is van ‘aadah, wat "gebruik" betekent. Het meervoud van ‘aid is ‘ayaad.
De vereiste vóór ‘Aid al Fitr
Yahya heeft overgeleverd van Malik van Nafi'i van Abdoellah ibn ‘Oemar, dat de Boodschapper van Allah (saw) de zakat van het breken van het vasten aan het einde van Ramaddan verplicht heeft op iedere moslim, of deze nu vrij is of een slaaf, man of vrouw. (Imam Malik)
Het gebed op ‘Aid al Fitr (Salaat oel ‘Aid)
Volgens de Hanafi madh-hab (wetsschool) is het gebed voor ‘Aid een individuele plicht (fard ‘ayn). Volgens zowel de Sjafi'i als de Maliki madh-hab is het gebed voor ‘Aid een aangeraden handeling (soenna). Volgens Imam Ahmed is het gebed op ‘Aid een collectieve plicht (fard oel kifaya), oftewel volstaat het wanneer dit gebed door sommige moslims verricht wordt.
Imam Asj Sjawkaanie zegt:
"Opgemerkt moet worden dat de Boodschapper van Allah (saw) altijd dit gebed verrichte, op iedere ‘Aid, het nooit na latende. Hij gaf de mensen de opdracht hiervoor naar buiten te komen. Hij gaf zelfs de vrije vrouwen, de maagden en de menstruerende vrouwen de opdracht hiervoor naar buiten te komen, de laatsten de opdracht gevende het gebed niet te verrichten (...). Dit alles bewijst dat het waadjib (verplicht) is op ieder individu, en niet enkel een fard oel kifaya (verplichting op de gemeenschap). De mensen verplichten om ervoor naar buiten te gaan omvat de verplichting om het gebed te verrichten (voor degenen zonder excuus). Dit is de inhoud van zijn (saw) uitspraak, want het naar buiten gaan is een middel om het gebed (het doel) te verrichten. En als dit (het middel) verplicht is, dan is ook het doel (het gebed) verplicht. En deze verplichting rust op mannen nog meer dan op vrouwen. Een ander bewijs hiervoor is het feit dat het (gebed op ‘Aid) de plicht tot het vrijdag-gebed opheft, wanneer beiden op dezelfde dag vallen. En dat wat niet waadjib (verplicht) is kan niet iets opheffen dat wel verplicht is."
Sjeich Ibn Taymiyya zegt:
"Wij neigen naar de mening dat Salaat oel ‘Aid een fard ayn (verplichting op het individu) is. (...) De mening van sommigen als dat dit niet waadjib (verplicht) zou zijn is hoogst onwaarschijnlijk, daar het hier één van de belangrijkste riten van Islam betreft; meer mensen komen ervoor samen dan op vrijdag; en de Takbier ("Allah Akbar"
is ervoor voorgeschreven. De mening van degenen die zeggen dat het een fard oel kifaya betreft is niet gerechtvaardigd."