Bekijk volle/desktop versie : ‘Huiswerk remt gelijke kansen’



24-03-2011, 08:41
In het rapport staan aanbevelingen voor het Brusselse Nederlandstalige onderwijs. In Brussel is de thuistaal een indicator van het schoolsucces van de kinderen. De relatie tussen het opleidingsniveau van de moeder en de leerprestaties van de kinderen is immers bewezen, en in Brussel heeft zestig procent van de Arabisch/Berberse moeders en meer dan zeventig procent van de Turkse moeders geen diploma secundair onderwijs.

Het is een van de redenen waarom Kris Van den Branden, directeur van het CTO, pleit voor een grondig debat over de zin van huiswerk. Want als je de huistaken afschaft of vermindert, dan worden de slaagkansen van de kinderen minder afhankelijk van het onderwijstalent van hun ouders. “Zoek ten minste zinvolle, ouderneutrale taken,” zegt Van den Branden. Ook vindt hij dat de scholen gestimuleerd moeten worden om positief om te gaan met de thuistalen. Niet straffen dus als er op de speelplaats Turks of een andere taal wordt gesproken, maar in tegendeel, die talen beter benutten in en buiten de klas. “De leerkracht hoeft die talen daarom niet zelf te spreken, hij kan de leerlingen iets op het internet laten opzoeken in hun moedertaal.”

Het universitair centrum volgt Voorrangsbeleid Brussel sinds zijn ontstaan in 2000 van nabij. VBB werd door de Vlaamse Gemeenschap opgericht als reactie op het stijgende aantal anderstaligen in het Brusselse Nederlandstalige onderwijs en de angst voor kwaliteitsverlies. De bedoeling was om via een intensieve begeleiding van de leerkrachten het taalvaardigheidsonderwijs te verbeteren en zo de leerachterstand van de talrijke anderstalige en vaak ook kansarme leerlingen te verkleinen.

Zijn de resultaten van de Brusselse leerlingen intussen verbeterd? In de nulmeting van het CTO, uitgevoerd in het schooljaar 2000-2001, waren de scores van de Brusselse kinderen zorgwekkend ten opzichte van de rest van Vlaanderen. Een tweede meting, in 2003-2004, toonde een opmerkelijke verbetering: de kleutertjes deden het nog niet al te best, maar naarmate de leerlingen opklommen, scoorden ze steeds beter. In het zesde leerjaar zaten ze bijna op het niveau van andere Vlaamse scholen met veel anderstalige kansarmen. Bij de derde meting, in 2007, was er globaal geen nieuwe vooruitgang meer. Volgens Van den Branden heeft dit te maken met de gewijzigde aanpak: vanaf 2006 nam VBB niet meer zelf het initiatief, maar wachtte het tot er een vraag van de scholen kwam.

bron;http://www.brusselnieuws.be/artikel/%E2%80%98huiswerk-remt-gelijke-kansen%E2%80%99

24-03-2011, 08:46


huiswerk is zelfstandig leren dingen doen, oefeningen maken, lessen leren,...
Als ze dit willen afschaffen of verminderen verdwijnt de laatste wil bij mij om mijn toekomstige kinderen in het Brusselse op de schoolbanken te laten plaatsnemen.

24-03-2011, 08:56
cda is bang voor een uittocht van moslims,
ik ben bang voor een intocht van belgen op dit forum....
de tering

24-03-2011, 09:36

Citaat door Tunes27:
cda is bang voor een uittocht van moslims,
ik ben bang voor een intocht van belgen op dit forum....
de tering



24-03-2011, 09:42



Citaat door AirbusA380:
huiswerk is zelfstandig leren dingen doen, oefeningen maken, lessen leren,...
Als ze dit willen afschaffen of verminderen verdwijnt de laatste wil bij mij om mijn toekomstige kinderen in het Brusselse op de schoolbanken te laten plaatsnemen.
Zo is het maar net