Bekijk volle/desktop versie : spekkoek

Pagina's : [1] 2

28-12-2002, 17:40
Zijn er hier mensen die zich weleens aan een spekkoek wagen?
Dus niet het wagen om een stukje te eten, maar zelf maken?
Ik heb het net voor het eerst geprobeerd, maar ik geloof niet dat het erg goed gelukt is...
Dus tips van ervaren spekkoekbakkers zijn welkom!
Mocht de koek van mij toch meevallen dan krijgen jullie morgen het recept.

02-01-2003, 21:03

De spekkoek was dus niet echt gelukt.
Maar niet getreurd. Dit weekend doe ik een nieuwe poging, net zo lang tot ik een volleerd spekkoekbakster ben. Puh!

03-01-2003, 14:41
Da's eigenlijk wel een goeie tip. Had ik nog niet aan gedacht. Ik ben van het type 'zelf doen' ook als dit ontaardt in 'zelf aanmodderen'. Misschien dat Betawi om de hoek aan spekkoek doet.

07-01-2003, 20:55
YES! De 2e spekkoekpoging slaagde, dus bij deze het recept.

Benodigdheden:
- 750 gram boter
- 500 gram witte basterdsuiker
- snuf zout
- 250 gram gezeefde bloem
- 4 tl kardemom
- 4 tl nootmuskaat
- 4 tl kruidnagel
- 4 tl kaneel
- 2 zakjes vanillesuiker of 2 tl vanille-extract
- olie voor het tussendoorse kwasten
- 10 EIEREN! (met dank aan miss banana die opmerkte dat de eieren niet in het lijstje stonden!)

- springvorm (26cm) bodem bekleed met bakpapier. (Bakpapier tussen de rand geklemd. Spekkoek is heel vet en wil tijdens het bakken gaan lekken. Het bakpapier voorkomt dit aardig, maar leg voor de zekerheid ook wat op de bodem van de oven.)
- oven met boven- en onderwarmte.
- mixer, beslagkommen e.d.

Vervarm de oven voor op 180 graden.
Smelt de boter au bain marie.
Doe de gemolten boter in een flinke beslagkom en mix er de suiker en de snuf zout doorheen. Mix dan de eieren erdoorheen. (Niet allemaal tegelijk, maar bijvoorbeeld steeds 2.) Voeg de gezeefde bloem toe. Pak een 2e beslagkom en doe daar de helft van het beslag in. Spatel de specerijen door de ene helft en de vanillesuiker door de andere helft.

Schep een flinke opscheplepel van het lichte beslag in de springvorm en spreid dit tot een egale laag uit over de bodem. Zet zo hoog mogelijk in de oven en laat het laagje in een minuut of 10 gaar, maar niet bruin worden.
Schakel nu de onderwarmte van de oven uit.
Kwast het laagje dun in met wat olie. Schep een flinke opscheplepel in de vorm, maar spreid het nog niet uit! Zet eerst de vorm een halve minuut in de oven, zodat het beslag zachter wordt. Haal dan weer uit de oven en spreid het dan uit. (Hierdoor voorkom je dat je bij het uitspreiden teveel druk uitoefent, wat de eerdere laag kan beschadigen.) Zet weer in de oven en laat gaar worden in een minuut of 10. Herhaal dit proces tot al het beslag op is.
Zet als je halverwege bent de taartvorm een richel lager, anders is zul je merken dat de bovenkant van een laagje al wel gaar is, maar de rest nog niet.
Laat de koek in de vorm afkoelen, maak hem indien nodig met een mes los van de zijkant en verwijder de springvorm.
Als je de koek lichtdicht verpakt (bijvoorbeeld in van dat doorzichtige folie) kun je hem 2 weken bewaren.

SUPER SMULLEN!

Dit recept heb ik uit de SLA (uit het nummer dat nu in de winkels ligt), maar ik heb enkele punten moeten aanpassen. Volgens de SLA is een laagje in 'enkele minuten' gaar, maar bij mij duurde het echt 10 minuten, de eerste laagjes zelfs nog iets meer.
Zoals hierboven beschreven leverde bij mij een prima spekkoek op. Alleen aan de randen was hij ietwat te droog, daar ga ik een volgende keer wat aan proberen te doen.

07-01-2003, 20:56

Je bent bij elkaar wel een uur of 2 bezig, maar tijdens de 10 minuten baktijd per laagje kun je natuurlijk wel allerlei andere dingen doen.

15-01-2003, 00:44
waarom heet het eigenlijk spekkoek??

15-01-2003, 13:47

Citaat:
Origineel gepost door tonk
Benodigdheden:
- 750 gram boter
- 500 gram witte basterdsuiker
- snuf zout
- 250 gram gezeefde bloem
- 4 tl kardemom
- 4 tl nootmuskaat
- 4 tl kruidnagel
- 4 tl kaneel
- 2 zakjes vanillesuiker of 2 tl vanille-extract
- olie voor het tussendoorse kwasten

(...)

Mix dan de eieren erdoorheen. (Niet allemaal tegelijk, maar bijvoorbeeld steeds 2.)
[GLOW=deeppink]Eieren? Zie jij ergens eieren tussen de benodigdheden staan? [/GLOW]

16-01-2003, 18:35

Citaat:
Origineel gepost door BaByCaKe
eeeeeeh.. wahhahha zal het even vragen .. i dont know! hihiii
En?? weet je het al

16-01-2003, 21:51

Citaat:
Origineel gepost door Miss_Banana
[GLOW=deeppink]Eieren? Zie jij ergens eieren tussen de benodigdheden staan? [/GLOW]
OEPS!
Er moeten er 10 door!!!
Hopelijk heeft niemand hier het recept geprobeerd zonder de eieren.
Ik ga het meteen aanpassen!

17-01-2003, 21:27

Citaat:
Origineel gepost door tonk
OEPS!
Er moeten er 10 door!!!
Hopelijk heeft niemand hier het recept geprobeerd zonder de eieren.
Ik ga het meteen aanpassen!
hahahaha .........

17-01-2003, 21:39
ik heb nog nooit geprobeert om te maken maar vind het heerlijk om op te eten

17-01-2003, 23:56

Citaat:
Origineel gepost door beppie_truus
ik heb nog nooit geprobeert om te maken maar vind het heerlijk om op te eten
Maken is leuk hoor!
En met dit recept heb je een spekkoek voor een weeshuis. Dus je kunt vervolgens een heleboel eten.
(Dit vraagt om een smilie die misselijk is maar die zit er niet tussen.)

18-01-2003, 18:33

Citaat:
Wafa; ik zal het morgen ECHT vragen!!!
daar hou ik je aan, de dag is nog niet om....

19-01-2003, 00:41
Ja bij het woordn spek dacht ik gelijk aan varkensvlees

19-01-2003, 15:44

Citaat:
im sorrrrry ben vergeten!
ik heb geduld ....

Pagina's : [1] 2