Bekijk volle/desktop versie : De ogen en het verbond met zegeningen zijn ?



Pagina's : [1] 2

18-03-2011, 18:15
Assalamu alaikum,

Subhana Allah, de wijsheid achter een bepaalde zaak is groot, Allah subhanahu watahala is Alwetend en Wijs : Door Imam Ibn Qayyim al-Jawziyyah(rahimuhAllah):




Het Neerslaan van de Blikken :


Allah de Verhevene heeft gezegd:

Zeg tegen de gelovige mannen dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, dat is reiner voor hen. Voorwaar, Allah is Alwetend over wat zij bedrijven. [an-Nur 24:30]

Allah heeft reiniging en spirituele groei het resultaat van het neerslaan van de blikken en het bewaken van de kuisheid laten zijn. Daarom leidt het neerslaan van de blikken van (het zien van) de verboden dingen onvermijdelijk tot drie voordelen die een enorme waarde hebben en van groot belang zijn:


1. De verrukking en de zoetheid van geloof ervaren.

Deze verrukking en zoetheid is vele malen groter en wenselijker dan hetgeen verkregen zou kunnen worden van het object waar men de blik voor neerslaat omwille van Allah. "Als iemand iets laat omwille van Allah, zal Allah het vervangen met iets beters dan dat."

De ziel is een verleidster en kijkt graag naar mooie vormen en het oog is de gids van het hart. Het hart geeft zijn gids de opdracht om te gaan kijken wat er is en wanneer het oog het hart inlicht over een mooie verschijning, beeft het uit liefde en verlangen voor datgene. Dergelijke interacties vermoeien en verslijten vaak het hart en het oog, zoals eens gezegd is:

Toen je op een dag je oog als gids voor je hart uitstuurde, vermoeide het kijkobject je, want je zag iemand over wie je geen macht had, een deeltje noch in totaliteit, in plaats daarvan moest je geduldig zijn.

Wanneer het zicht verhinderd wordt van het kijken en onderzoeken, vindt het hart verlichting van het moeten doorstaan van de lastige taak van wensen en verlangen.

Degene die zijn zicht vrij laat ronddwalen, zal ontdekken dat hij in een aanhoudende staat van verlies en angst verkeert, want zicht veroorzaakt liefde (mahabbah), het beginpunt waarvan het hart toegewijd en afhankelijk wordt van dat wat het aanschouwt. Dit intensiveert dan en wordt vurig verlangen (sabaabah) waardoor het hart toegewijd raakt aan het object van zijn verlangen en er volledig afhankelijk van wordt. Dit intensiveert en wordt fascinatie (gharaamah) wat zich aan het hart vastklampt zoals degene die afbetaling van een schuld zoekt zich vastklampt aan degene die de schuld moet betalen. Dit wordt dan nog intensiever en wordt gepassioneerde liefde ('ishk) en dit is een liefde die alle grenzen overschrijdt. Dit intensiveert dan tot heftige passie (shaghafa) en dit is een liefde die elk minuscuul deeltje van het hart omvat. Dit intensiveert tot aanbiddende liefde (tatayyuma). Tatayyum betekent aanbidding en er wordt gezegd: tayyama Allah, hij aanbad Allah.

Het hart begint dus datgene te aanbidden wat niet correct is om te aanbidden en de reden achter dit alles was een verboden blik. Het hart is nu gebonden in ketenen terwijl het voorheen de meester was, het is nu gevangen terwijl het voorheen vrij was. Het is onderdrukt door het oog en het klaagt ertegen waarop het oog antwoordt: Ik ben jouw gids en boodschapper en jij was het die mij eropuit zond!

Alles wat vermeld is, is van toepassing op het hart dat de liefde en oprechtheid voor Allah opgegeven heeft, want het hart moet een object van liefde hebben waar het zichzelf aan toewijdt. Als het hart dus niet van Allah Alleen houdt en Hem als God neemt, dan moet het iets anders aanbidden.

Allah heeft over Yusuf as-Siddiq ('alayhi salaam) gezegd:

Zo was het, opdat Wij het kwaad en de zedeloosheid zouden afwenden. En voorwaar, hij is één van Onze oprechte dienaren. [Yusuf 12:24]

Omdat de vrouw van al-Aziz een polytheïst was, ging de gepassioneerde liefde haar hart binnen, ondanks dat ze getrouwd was. Omdat Yusuf ('alayhi salaam) oprecht jegens Allah was, werd hij ervan gered, ondanks dat hij een jonge ongetrouwde man was en een bediende.


2. De verlichting van het hart, duidelijke waarneming en doordringend
inzicht.

Ibn Shujaa' al-Kirmaani heeft gezegd: "Als iemand zijn uiterlijke vorm op het volgen van de Sunnah bouwt en zijn innerlijke vorm op aanhoudende overdenking en bewustzijn van Allah, hij weerhoudt zijn ziel van het volgen van verlangens, hij slaat zijn blikken neer voor de verboden dingen en hij
eet altijd de wettige dingen, zullen zijn waarneming en inzicht nooit verkeerd zijn." Allah noemde de mensen van Lot en waar zij door getroffen waren en verder zei Hij:

Hierin zijn voorzeker tekenen voor de Mutawassimin. [al-Hijr 15:75]

De Mutawassimin zijn degenen die een duidelijke waarneming en doordringend inzicht hebben, degenen die veilig zijn voor het kijken naar het onwettige en het begaan van onfatsoenlijke handelingen.

Allah heeft na het vermelden van het vers betreffende het neerslaan van de blikken gezegd:

Allah is het Licht van de hemelen en de aarde. [an-Nur 24:35]

De reden hierachter is dat de beloning van hetzelfde soort is als de handeling. Als iemand omwille van Allah zijn blik neerslaat voor het onwettige, zal Hij het vervangen met iets beters van hetzelfde soort. Dus zoals de dienaar het licht van zijn oog belet om op het onwettige te vallen, zegent Allah het licht van zijn zicht en hart en laat hem daardoor waarnemen wat hij niet gezien en begrepen zou hebben als hij zijn blik niet neergeslagen had.

Dit is een kwestie die de persoon fysiek in zichzelf kan opmerken want het hart is als een spiegel en de lage verlangens zijn als roest. Wanneer de spiegel gepoetst wordt en gereinigd wordt van de roest, dan zal het de realiteiten (haqaa'iq) weerspiegelen zoals ze werkelijk zijn. Als het echter roestig blijft, dan zal het niet naar behoren weerspiegelen en daarom zal zijn kennis en spraak voortkomen uit gissing en twijfel.


3. Het hart wordt sterk, stevig en moedig.

In de overlevering is vermeld: "Als iemand zijn lage verlangens bestrijdt, zal de Shaytaan vluchten uit angst voor zijn schaduw."

Dit is de reden waarom degene die zijn lage verlangens volgt, de schaamte van de ziel in zichzelf zal vinden, het is zwak, slap en verachtelijk. Allah plaatst nobelheid voor degene die Hem gehoorzaamt en schande voor degene die Hem ongehoorzaam is:

Voelt jullie niet vernederd en treurt niet; en jullie zijn de overwinnaars, indien jullie (ware) gelovigen zijn. ['Aal Imraan 3:139]

Wie eer wenst: aan Allah behoort alle eer. [Faatir 35:10]

Dit betekent dat Allah degene zal vernederen die ongehoorzaamheid en zonde nastreeft.

Sommige van de salaf hebben gezegd: "De mensen zoeken nobelheid en kracht aan de deur van de koningen en ze zullen het niet vinden behalve door de gehoorzaamheid aan Allah."

Dit is omdat degene die Allah gehoorzaamt, Allah als zijn vriend en beschermer heeft genomen en Allah zal nooit degene vernederen die zijn Heer als vriend en begunstiger heeft genomen. In de Du'a Qunut staat: "Degene die U als vriend neemt, wordt niet vernederd en degene die U als vijand neemt wordt niet geëerd."


Wa alikum assalam

18-03-2011, 18:28


Zwarte punten op het hart :

Hudayfa Ibn Al-Yaman r.a. heeft overgeleverd dat hij de boodschapper van Allah s.a.w.s heeft horen zeggen < De verleidingen worden aan de harten voorgesteld zoals een vloermat: strohalm na strohalm. Elk hart dat doordrongen wordt van een verleiding, zal gekenmerkt worden door een zwart puntje. Elk hart dat een verleiding afweert, zal gekenmerkt worden door een wit puntje, zodat je uiteindelijk twee soorten harten kan onderscheiden: - een hart met een verblindende witheid, dat door geen enkele verleiding zal worden geschaad zolang de hemelen en de aarde bestaan. - een zwart hart met een lichte witheid - mirbad - als een omvergeworpen pot, dat niet goedkeurt wat behoorlijk is en niet afkeurt wat afkeurenswaardig is, maar slechts doordrongen wil worden van zijn begeertes. > Overgeleverd door Muslim no. 144

18-03-2011, 20:03
Anas Ibn Maalik [Radhiya Allahu ‘anhu] overlevert van de Boodschapper van Allah [SallAllahu ‘alayhi wa selam] dat hij gezegd heeft: “Één van de voorlopers van het Uur: de verspreiding van obsceniteiten [in woorden in daden], het verbreken van de familie banden, men zal een betrouwbaar mens voor verrader houden en men zal verraders in vertrouwen nemen.” [Hadeeth bij Al-Bazaar, in Al-Mu’djam Al-Awsat van At-Tabaarini en in de Musnad van Imaam Ahmad volgend ‘Umar. Zie Saheeh Al-Djaami’ As-Sagheer 5/213]

19-03-2011, 20:36
Abu Hurairah [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft de Boodschapper van Allah [SallAllahu ‘alayhi wa selam] horen zeggen:

“Het Uur zal niet komen voordat onrust zal komen. Liegen zal een gewoonte worden en de ene markt zal dicht naast de andere zijn.” [Rechtsgeldige hadeeth bij Ahmad. Zie Majma’ Az-Zawaa’id 7/327. Zie ook reeks rechtgeldige ahadeeth; Silsila Al-Ahadeeth As-Saheeha, van Al-Albaani nr 2772]

26-03-2011, 19:05


Als Allah het goede wil beproeft hij hem :

De boodschapper van Allah s.a.w.s heeft gezegd: < Als Allah het goede wil voor iemand, dan beproeft Hij hem. >

Overgeleverd door Al-Bukhari no. 5641-5642.

15-04-2011, 22:17
Er is een Hadith waarin staat dat de Profeet Mou’adh ibn Jabal waarschuwt. Hij greep zijn tong en zei:” Beteugel dit.”

Mou’adh zei:” O Boodschapper van Allah zullen wij verantwoordelijk gehouden worden voor wat wij zeggen?”

De Profeet zei; ”Moge je moeder van je beroofd worden! Is er iets anders dat er voor zorgt dat mensen met hun gezicht in de Hel worden gegooid dan de oogst van hun tong!”

(Overgeleverd door Ibn Majah; Sahih Hasan).

04-06-2011, 15:09
Volgens Abu Hurairah [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft de Boodschapper van Allah [sallAllahu ‘alayhi wa salam] gezegd:

“De ergste mensen zijn die met twee gezichten. Je ziet hoe ze bij de ene een bepaald gezicht hebben en bij de andere een ander gezicht!”

[Unaniem overeengekomen, overgeleverd door Al-Bukhari nr. 3494 & Muslim nr. 2526]

20-02-2012, 23:14
Wist je dat je op de Dag der Opstanding 4 vragen gesteld worden?


Naar een overlevering van Mu'ath Ibn Jabal heeft de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) gezegd: "Op de Dag van de Opstanding zal er geen dienaar een stap verder zetten voordat die gevraagd wordt over vier dingen; waar hij zijn leven heeft doorgebracht, wat hij in zijn jeugd uitvoerde, hoe hij zijn geld heeft verdiend en uitgegeven en wat hij met zijn kennis heeft gedaan".

Overlevering: Tabarani.

02-03-2012, 17:43
Allah zegt:

“Zeg: “O mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. Voorwaar, Allah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is de Vergevensgezinde, de Meest Barmhartige. En keert terug tot jullie Heer, en geef jullie over aan Hem, voordat de bestraffing tot jullie komt, waarna jullie niet geholpen worden. En volg op de beste wijze wat aan jullie is neergezonden van jullie Heer, voordat de bestraffing onverwacht tot jullie komt, terwijl jullie het niet beseffen.” Zodat er voor geen ziel aanleiding zal zijn om te zeggen: “O wat heb ik een spijt omdat ik nalatig ben geweest (in mijn plicht) tegenover Allah, hoewel ik tot de spottenden behoorde.” Of zij zou zeggen: “Als Allah mij had geleidt, dan zou ik zeker tot de Moettaqoen hebben behoord!” Of zij zou zeggen, als zij de bestraffing ziet: “Had ik (nog) maar een kans, dan zou ik tot de weldoeners behoren!” Nee! Mijn Tekenen zijn reeds tot jou gekomen, maar jij loochende ze en jij was hoogmoedig en jij behoorde tot de ongelovigen!”

(Soerat Az-Zoemar (39), aayah 53-59).

25-05-2012, 21:54
Soefyaan Ath-Thawrie (moge Allaah genadig met hem zijn) heeft gezegd: "Innovatie is meer geliefd bij Iblies (Shaytaan) dan ongehoorzaamheid; want voorwaar, ongehoorzaamheid wordt berouw van getoond en innovatie wordt geen berouw van getoond". [Madjmoe` Fatawaa volume 11 bladzijde 472]

Al-Hassan Al-Basrie (moge Allaah genadig met hem zijn) heeft gezegd: "Zit niet met de metgezel van innovatie; want voorwaar, hij zal jouw hart verzieken!" [Al-Bid`ah wan-Nahie 'Anhaa bladzijde 54]

18-07-2013, 03:31

Aboe Horayra ‘Abder-Rahman Ibn Sachr(Allahs welbehagen zij met hem) heeft gezegd:Ik hoorde de Boodschapper van Allah(Allahs zegen en vrede zij met hem)zeggen:

‘Jullie moeten je ver houden van datgene wat ik jullie verbied.Verricht zo veel mogelijk als jullie kunnen van datgene wat ik jullie opgedragen heb. Door hun vele vragen en meningsverschillen met hun Profeten zijn degenen die voor jullie leefden, te gronde gegaan!'

Overgeleverd door Buchari en Moslim

13-09-2013, 19:33

Citaat:


Ibn Mas`ood heeft overgeleverd dat Rasuuloellaah (s.a.s.) zei:


"Er was nooit een Profeet voor mij door Allaah opgewekt uit zijn gemeenschap, of hij had helpers en metgezellen die vast hielden aan zijn sunnah en die zijn bevelen opvolgden.

Dan werden ze opgevolgd door mensen die dingen beweerden die ze niet praktiseerden en die dingen deden die hun niet bevolen waren. Dus degene die jihaad tegen hun doet met zijn hand is een gelovige en degene die jihaad tegen hun doet met zijn tong is een gelovige en degene die jihaad tegen hun doet met zijn hart is een gelovige, want er is in hun hart zelfs niet een mosterdzaadje aan imaan!"

(Sahih Muslim).[/SIZE]


[SIZE="2"]From another of Ibn Taimiyyah's famous words concerning innovators and fighting against them, is the following:

"The one who refutes the innovators is a mujaahid. This is such that Yahyaa Ibn Yahyaa used to say:

'Defending the Sunnah is more virtuous than fighting in Jihaad!"

[Naqd-ul-Mantiq: pg. 12]


And he also said:

"So whosoever is a mujaahid in the Way of Allaah, with his tongue, then it is through commanding good and forbidding evil, explaining the Religion, conveying what is found of commands, prohibitions and uprightness in the Qur ’ aan and Sunnah, clarifying the views that oppose that, and refuting those who oppose the Qur'aan and the Sunnah!"

[Al-Ihtijaaj Bil-Qadr: pg. 50][/SIZE]









[SIZE="2"]
HADITH 28


Aboe Nadjih al-Irbad ibn Sariya (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd:

'De Boodschapper van Allah preekte eens op een zodanige manier, dat onze harten van vrees trilden en de tranen ons in de ogen sprongen. Wij zeiden: 'O Boodschapper van Allah! Dit lijkt veel op een afscheidstoespraak. Geef ons daarom raad !'

Hij 1 zei : 'Ik geef jullie het advies om vrees 2 voor Allah, de Almachtige, de Verhevene, te koesteren. Gehoorzaam en luister naar jullie leider, zelfs wanneer een slaaf jullie leider wordt. Waarlijk, diegene van jullie die lang zal leven, zal veel meningsverschillen zien. Je moet je dus aan mijn soenna 3 houden en aan de soenna van de rechtgeleide Kaliefen 4 ; klamp je daar stevig aan vast 5 . Pas op voor nieuwe toevoegingen 6 , want iedere toevoeging is een innovatie en iedere innovatie is een dwaling en iedere dwaling leidt naar het Hellevuur'!'

Overgeleverd door Aboe Dawoed en Tirmidie, die gezegd heeft dat het een goede en betrouwbare hadieth is.

1 De Profeet (Allahs zegen en vrede zij met hem)
2 In het Arabisch: ‘taqwa'
3 De oorspronkelijke betekenis is ‘weg' of ‘te volgen pad'.In de Islam wordt het als een technische term gebruikt voor het gehele doen en laten van de Profeet (Allah`s zegen en vrede en zegeningen zij met hem) en zijn Metgezellen (Allah`s welbehagen zij met hen), zoals het aan ons is overgeleverd.
4 De titel ‘rechtgeleide Kaliefen' is gegeven aan de eerste vier Kaliefen in de Islam.
5 Letterlijk: Bijt je daar met je tanden aan vast.
6 Bedoeld wordt elke ongeoorloofde toevoeging aan de geloofspraktijk. Het slaat dus niet op neutrale gewoontes,etc.

.

09-12-2013, 00:31



Citaat door Arab-ELLA:

"De hypocrieten zeggen: "Wij geloven in Allaah en in de Boodschapper (Muhammad) en wij gehoorzamen" en dan keert een deel van hen zich er daarna van af en zij zijn geen gelovigen!"
Surat An-Noor, 47.

"Maar zij die ongelovig zijn, keren zich af van hetgeen waar zij voor waren gewaarschuwd!"
Surat Al-Ahqaaf, 3.

"En onder de mensen zijn er sommigen (hypocrieten) die zeggen: "Wij geloven in Allaah en de Laatste Dag", terwijl zij in werkelijkheid niet geloven! Zij denken dat zij Allaah en degenen die geloven kunnen bedriegen terwijl zij enkel zichzelf bedriegen maar zij beseffen (dit) niet! In hun harten is er een ziekte (van twijfel en hypocrisie) en Allaah heeft hun ziekte vermeerderd! Een pijnlijke kwelling is voor hen omdat zij altijd logen. En wanneer er tegen hen wordt gezegd: "Sticht geen onheil op aarde", dan zeggen zij: "Wij zijn slechts vredestichters!" Waarlijk, zij zijn degenen die onheil stichten maar zij beseffen dat niet! En wanneer er tegen hen (de hypocrieten) wordt gezegd: "Geloof, zoals de mensen (de volgelingen van Muhammad, salla Allaahu ´alayhi wa sallam: de An saar en de Muhaajireen) hebben geloofd, dan zeggen zij: "Zullen wij dan geloven zoals de dwazen hebben geloofd?!" Waarlijk, zij zijn de dwazen maar zij weten (het) niet. En wanneer zij degenen die geloven ontmoeten, dan zeggen zij: "Wij geloven", maar wanneer zij alleen zijn met hun Shayaateen (duivels, de polytheisten en de hypocrieten), dan zeggen zij: "Waarlijk, wij zijn met jullie. Waarlijk, wij dreven slechts de spot." Allaah drijft de spot met hem en doet hen toenemen in hun slechtheid zodat zij (als) blind(en) blijven voortgaan! Zij zijn degenen die dwaling hebben aangekocht (in de plaats) van leiding maar hun handel was vruchteloos en zij waren niet geleid! Hun gelijkenis is zoals de gelijkenis van degene die een vuurtje heeft aangestoken maar dan, wanneer het om hem heen oplichtte, nam Allaah hun licht weg en liet (Hij) hen achter in de duisternis! (Zodat) zij niet konden zien. Zij zijn doof, stom en blind dus zij keren niet terug (naar het Rechte Pad)! Of zoals een regenstorm vanuit de Hemel, waarin duisternis, donder en bliksem schuilt... Zij stoppen hun vingers in hun oren om de angstaanjagende donderklap weg te houden uit angst voor de dood. Maar Allaah heeft de ongelovigen altijd omringd (met andere woorden zal Allaah hen allemaal bij elkaar drijven). De bliksem neemt bijna hun zicht weg, elke keer dat het naar hen flitst. Zij lopen daarin en wanneer de duisternis hen bedekt, staan zij stil. En als Allaah het had gewild, dan had Hij hun gehoor en zicht weg kunnen nemen. Waarlijk, Allaah heeft de Macht over alle Zaken."
Surat Al-Baqarah, 8-20.

"En toen hij de Tuin binnentrad terwijl hij verkeerde in een toestand (van trots en ongeloof), onrechtvaardig jegens zichzelf, zei hij: "Ik denk niet dat dit ooit zal vergaan en ik denk niet dat het Uur ooit zal komen en als ik werkelijk terug zal worden gebracht naar mijn Heer (op de Dag der Wederopstanding), dan zal ik zeker iets beters vinden dan dit wanneer ik tot Hem terugkeer!" Tijdens het gesprek met hem zei zijn Metgezel: "Geloof jij dan niet in Degene Die jou heeft geschapen uit zand (jouw vader Aadam) en vervolgens uit een Nutfah (een mengeling van sperma van de man en afscheiding van de vrouw) en jou daarna tot een man heeft gemaakt? Maar wat mij betreft: (ik geloof) dat Hij Allaah is, mijn Heer en niemand zal ik vereenzelvigen als deelgenoot met mijn Heer!"
Surat Al-Kahf: 35-38.
.

15-04-2014, 11:08

12-05-2014, 12:11

Pagina's : [1] 2