Bekijk volle/desktop versie : Allah (Subhana Wa Ta'ala)



28-09-2004, 10:52
Brief aan Allah (s.w.t.)

U bent Waarheid, U bent Arrahmaan en U bent Arrahiem. Alleen U neem ik aan als mijn Heer en Mohammed als mijn Profeet, de laatste van alle Profeten.

Ya Allah, aan U schrijf ik deze brief en voor U alleen wil ik leven, U weet het beste wat er in ons harten zit. Allah, vergeef mijn zonden en zegen mijn goede daden. Laat mij niet behoren tot de zondaars, Allah laat mij niet sterven in zonde!!! (aghoedoe billaah)

Geef mij kracht ya Allah om te weerstaan tegen de verleidingen op deze aarde. Laat mij niet streven naar het wereldse leven maar naar het Leven in het Hiernamaals (incha' Allah). Geef mij geduld ya Allah, om door te komen in moeilijke tijden en om door te gaan en niet op te geven.

Allah, verlicht mijn hart met Al-Quraan met Al-Islaam en met Al-Imaan. Aanvaard mijn berouw en bescherm mij om te hervallen naar het slechte. U bent Almachtig, U bent Al-Horend, bescherm mijn "ummah", bescherm hen en geef hen kracht. Verlicht hun harten met geduld, met Al-Islaam en Al-Imaan. Laat hen niet teveel waarde hechten aan het leven hier op aarde, maar laat hen allen streven naar het Leven in het Hiernamaals (amien). Ya Allah, laat ons toe tot diegenen die U mogen ontmoeten in het Paradijs. Bescherm mijn gemeenschap tegen Djahannam (Het Hellevuur). Allah, laat ons Liefde voor jou groter zijn, vervul ons harten met Liefde voor U.

Laat mij dankbaar zijn en ons moslims voor al datgeen waarvoor U ons gezegend hebt in dit leven. Allah, bescherm mijn broeders en zusters in Palestina, Nigeria, Tsjechië en overal waar dan ook ter wereld. Laat ons dankbaar zijn voor het eten dat wij op tafel krijgen en laat ons niet behoren tot de Verkwistenen.

Allah het doet mij pijn om mijn "ummah" te zien lijden, laat ons dankbaar zijn voor elke dag dat wij leven, voor elke keer dat U ons berouw aanvaard en onze zonden vergeeft. Schud onze broeders en zusters wakker, NU, voor het te laat is. Zegen onze vasten!! Bescherm ons van het doen en zeggen van slechte dingen. Verlicht het leed van mijn "ummah", U wil alleen aanvaarden Wij.

Bescherm onze ouders, bescherm hen voor de last die wij hen veroorzaken. Laat ons onze moeders behandelen met liefde die zij ons gegeven hebben en waarmee zij ons opgevoed hebben. Het Paradijs ligt aan hun voeten. Zegen onze families, onze vrienden en onze gemeenschap. Straf diegene die ons gemeenschap onrecht aandoen Ya Allah. Laat onze Liefde voor U zo groot zijn en voor onze profeten (Vrede Zij Met Hen) en de metgezellen (Moge Allah tevreden met hen zijn).

Laat ons streven naar de "soenna" van onze Profeet Mohammed . Allah, Ya Allah, U bent Prachtig, Alle lof behoort alleen U toe. Noch bent U verwerkt, noch hebt U verwerkt (mashAllah). U en alleen U hebt macht over alle dingen, U weet het beste wat er in ons omgaat of het nu goed of slecht is. U hoort en U ziet alles, niets ontglipt aan U en niets kunnen wij voor U verstoppen. U bent Al-Malik, de koning van alles en iedereen.

Alhamdoelilah, Alhamdoelilah, ya Allah dat wij gezegend zijn met AL-Islaam, een religie van pracht en praal, een religie van "echte" waarheid.Allah aanvaard ons salaat en ons vasten, weet dat wij zonder U behoren tot de ongelukkigen en tot de dwalenden, bescherm ons hiertegen. Laat ons geen woeker koesteren in ons harten, behoed ons tegen jaloezie en tegen haat.

Allah, ik hou van U, ik hou zoveel van U, laat mij ook liefde koesteren voor mijn "ummah". Laat mij geen haat noch jaloezie koesteren tegen mijn volk. Ik hou van U oh Allah en alleen voor U zal en is mijn liefde zo Groot. Ik wil U zo graag ontmoeten en uit dankbaarheid richt ik deze brief aan U voor elke dag dat ik mijn Liefde voor U kan betuigen. "Laa illaaha illa laah, mohammadoen rasoel allah, salla laahoe ‘alaihi wa salaam".

Vergeef ons onze zonden en laat onze "ummah" ons vergeven voor de zonden die wij begaan, zodat wanneer ons Uur aangekomen is wij geen moeite zullen ondervinden met het zeggen van "Talqien" (laa illaaha illa laah, mohammadoen rasoel allah).

Bij deze sluit ik mijn brief af alhoewel ik U nog zoveel zou willen zeggen. Maar U bent Alwetend en Alhorend, U alleen weet wat er in ons harten is (subhaanAllah)

Allah ik hou zoveel van U en ik wil nog meer van U houden. Mijn Liefde is zo Groot voor U en insha'allah dat het met de dag mag groeien insha'allah voor heel onze moslimgemeenschap!!!

Mag Allah met ons zijn bij elke stap of beslissing die wij nemen, Mag Hij ons beschermen tegen de influisteringen van shaytaan, Mag Hij ons zegenen in hetgeen we doen (ameen)

28-09-2004, 10:53


Vertrouw op Allah (Subhana Wa Ta'ala)

"En wie op Allah vertrouwt,is Hij voldoende" (soerah At Thalaq: 3)

De dienaar weet ook dat Allah hem heeft verzekerd om volledige zorg te bieden aan degene die zijn vertrouwen op Hem stelt, dus vertrouwt hij op Allah en heeft hij zekerheid in Zijn belofte. Aldus zullen zijn zorgen en ongerustheid verdwijnen, ongemak zal vervangen worden door gemak, verdriet verandert in vreugde en angst verandert in een gevoel van veiligheid.

Deze hadith ging als volgt: Aboe al-'Abbas 'Abdallah, de zoon van 'Abbas, zei dat hij op een zekere dag achter de Profeet aanreed op hetzelfde rijdier en de Profeet zei tegen hem:

O jongeman! Ik zal je iets leren (dus onthoud het). Wees je bewust van Allah (de Verhevene), dan zal Hij je beschermen, wees je bewust van Allah (de Verhevene), dan zal je hem voor je vinden. Als je iets vraagt, vraag het dan aan Allah, en als je hulp zoekt, zoek dan hulp bij Allah. Weet dat als heel de gemeenschap bij elkaar zou komen om jou enig voordeel te verschaffen, dan zou zij dat alleen kunnen doen als Allah dat al voor jou bepaald had. En als men bij elkaar zou komen om jou schade te berokkenen, dan zou men dat alleen kunnen doen als Allah dat al voor jou bepaald had. De pennen zijn van het papier gelicht en de bladzijden zijn al opgedroogd. {Overgeleverd door Tirmidzi}

Wij vragen Allah om ons veilig te houden en ons te zegenen met een sterke hart en standvastigheid door volledig te vertrouwen op Hem, want Hij heeft alle goedheid en bescherming van al het kwaad en schade gegarandeerd aan degenen die hun vertrouwen op Hem stellen."

28-09-2004, 10:53
De liefde van Allah (Subhana Wa Ta'ala)

Op een dag, ontwaakte ik vroeg in de morgen om op de zonsopgang te letten. Ah, de schoonheid van de schepping tart elke verbeelding , onbeschrijfbaar Terwijl ik oplette, prijste ik Allah voor het mooie werk.

Terwijl ik daar zat, voelde ik de aanwezigheid van Allah met me. Hij vroeg me, "houdt je van me?" Ik antwoordde, "natuurlijk Ya Allah! U bent mijn Rabb!" Dan vroeg hij me, "als je fysisch gehandicapt zou zijn, zou je nog van me houden?" Ik was verward, Ik keek neer naar mijn armen, benen en de rest van mijn lichaam en vroeg me af hoeveel zaken ik niet zou kunnen doen, terwijl ik ze normaal vond. En ik antwoordde, "het zou hard zijn Ya Rabb, maar ik zou nog steeds van jouw houden."

Dan vroeg hij me,"als je blind zou zijn, zou je nog van mijn schepping houden?" Hoe kon ik van iets houden zonder het te kunnen zien ? Dan dacht ik aan alle blinde mensen in de wereld en hoeveel ze nog van Allah houden en zijn schepping. En ik antwoordde, "het zou moeilijk zijn Ya Rabb, maar ik zou nog steeds van jouw houden."

Dan vroeg hij me,"als je doof zou zijn, zou je dan nog luisteren naar mijn woorden?" Hoe kon ik luisteren als ik doof was? Dan begreep ik het. Het luisteren naar het woord van Allah is niet slechts met onze oren maar ook met onze harten. En ik antwoordde, "het zou hard zijn Ya Rabb, maar ik zou nog steeds luisteren naar jouw woorden."

Dan vroeg hij me,"als je doofstom zou zijn, zou je dan mijn Naam prijzen?" Hoe kon ik Allah prijzen zonder stem? Dan begreep ik het, Allah wil dat we hem prijzen vanuit ons hart en ziel. Het is niet van belang hoe wij klinken. En ik antwoordde, "hoewel ik phsysisch U niet kan prijzen, zou ik nog uw Naam prijzen."

Dan vroeg hij me, "houdt je werkelijk van me?" Met volle moed en sterke overtuiging, antwoordde ik dapper , "JA YA RABB!!" Ik houd van u omdat u de enige en de ware Allah bent!"

Ik dacht dat ik goed had geantwoord, maar dan vroeg hij me , "waarom zondig je dan?" Ik antwoordde, "omdat ik slechts een mens ben, en ik niet perfect ben."Waarom dwaal je dan in tijden van vrede het meest ? En waarom bidt je alleen in tijden wanneer je een probleem hebt? "Geen antwoord. Alleen tranen.

Allah vervolgde :
Waarom bidt je slechts bij samenkomsten?
Waarom zoek je me alleen op in tijden van aanbidding?
Waarom vraag je altijd egoïstische zaken?
Waarom vraag je altijd zo onvertrouwelijk?

De tranen bleven over mijn wangen naar beneden rollen. Waarom ben je beschaamd van me? Waarom spreidt je het goede nieuws niet ? Waarom huil je, in tijden van vervolging bij andere, Wanneer ik Mijn schouders aanbied? Waarom gebruik je excuses, wanneer ik je kansen geef om in Mijn Naam te dienen?

Ik probeerde te antwoorden, maar ik kon geen antwoord geven. Je bent gezegend met het leven. Ik schiep je om deze gift niet weg te werpen. Ik heb jouw met talenten gezegend om me te dienen, maar je blijft je afwenden. Ik heb Mijn woord aan jouw geopenbaard, maar je wint niet in kennis bij. Ik heb je toegesproken, maar uw oren waren gesloten. Ik heb mijn zegen aan jouw getoond, maar uw ogen waren afgewendt. Ik heb jouw dienaars gestuurd, maar jij zat nutteloos terwijl zij werden weggeduwd. Ik heb jouw gebeden gehoord en ik heb hen allen beantwoord.

Houdt je echt van me echt? Ik kon niet antwoorden. Hoe kon ik? Ik was beschaamd . Ik had geen verontschuldiging. Wat kon ik na dit zeggen?

Toen mijn hart had uitgehuild, en de tranen hadden gestroomd, zei ik, "Ya Rabb vergeef me alstublieft. Ik ben het onwaardig uw dienaar te zijn." Dan antwoordde hij me,"dat is mijn gunst, Oh mijn dienaar" Ik vroeg, "waarom blijft u me vergeven? Waarom houdt u zo van me? Dan antwoordde hij me, "omdat je mijn schepping bent.
Ik zal jouw nooit verlaten.

Wanneer je huilt, zal ik medeleven hebben en met jouw meehuilen.
Wanneer je met vreugde schreeuwt, zal ik met je lachen.
Wanneer je triestig bent, zal ik je aanmoedigen.
Wanneer je valt, zal ik je omhoog heffen.
Wanneer je moe wordt , zal ik je dragen.

Ik zal met jouw tot het einde van de dagen zijn en ik zal altijd van jouw houden." Nooit had ik zo hard gehuild. Hoe kon ik zo koud zijn geweest. En voor het eerst, bad ik echt.

28-09-2004, 10:54
Spreken over zegeningen van Allah (Subhana Wa Ta'ala)

Spreken over de zegeningen van Allah, zowel deze die duidelijk zichtbaar zijn als deze die verborgen zijn.

Ze erkennen en over ze spreken verdrijft zorgen en kwelling. De dienaar wordt aangemoedigd om de houding aan te nemen van dankbaarheid, hetgeen het hoogste niveau is die hij kan bereiken, zelfs als hij zich in een staat van armoede, ziekte of andere soorten van ellende bevindt.

Zoals de Profeet gewoonlijk was te zeggen als er iets gebeurde waar hij niet tevreden over was:

Alhamdoelilahie 'ala xxxxx h'aal - Lof is aan Allah onder alle omstandigheden. (Ibn as soennie, al hakiem)

Als hij de ontelbare zegeningen die Allah (s.w.t.) hem heeft geschonken zou vergelijken met de slechte dingen die hem zijn overkomen, dan zal hij merken dat de tegenspoed niets voorstelt vergeleken met de zegeningen. Een van de meest nuttige dingen in dit opzicht is het volgen van het advies van de Profeet die in de sahih hadith wordt gegeven, overgeleverd door Aboe Hoerayrah:

"De boodschapper van Allah zei: "Kijk naar degenen die zich onder jou bevinden, en niet naar degenen die zich boven jou bevinden, zo dat jij niet mager zult denken over de zegeningen die Allah jou schenkt."

Als een persoon dit belangrijke concept (van het alleen kijken naar degenen die zich onder hem bevinden) in gedachten houdt, zal hij zeker merken dat hij het beter heeft dan vele anderen wanneer het gaat om goede gezondheid, psychologische kracht, en voorzieningen (rizq) zoals voedsel, kleding, onderdak etc., ongeacht zijn situatie. Dus zullen zijn ongerustheid en zijn bezorgdheid verdwijnen, en hij zal een toename van vreugde en blijheid voelen in de zegeningen van Allah die hem boven anderen heeft doen verheffen.

28-09-2004, 10:56


Veel vragen over Allah (Subhana Wa Ta'ala)

Het is de plicht van de gewone moslim om de ge- en verboden in de Heilige Qor'aan op te volgen. De Heilige Qor'aan volledig begrijpen is voor de meesten van ons moeilijk.

Op een keer werd de profeet door de mensen om hem heen bestookt met allerlei vragen; vragen die veelal niets of zijdelings met het onderwerp te maken hadden dat aan de orde was. De profeet zei: "Laat het aan mij over, wat ik jullie wil vertellen, want jullie voorgangers zijn vernietigd door hun buitensporige vragen en door de grote meningsverschillen die zij hadden met hun profeten."

De profeet heeft argumenteren (discussieren) en buitensporige (veel) vragen stellen verboden.

De profeet heeft gezegd:

"Geef op wat ik jullie verboden heb, probeer zoveel mogelijk dat wat ik heb opgedragen in daden om te zetten. Er zal een tijd komen waarin de mensen veel zullen vragen, zelfs zullen vragen: "Allah creeerde de schepselen, maar wie schiep Allah?"

Als dit wordt gevraagd, zeg dan : "Allah is een, soera (hoofdstuk) Al-Ichlaas (uit de Heilige Qor'aan), en zoek bescherming tegen de duivel door 3 x "aoedzoe billaahi minasj-sjaitaanir-radj-djiem" te zeggen en blaas 3 x over je linker schouder."

Dus de vragen van de gewone man over de subtiele dingen van religie zijn een groot gevaar. Discussies over bijvoorbeeld de taal van de Heilige Qor'aan is vergelijkbaar met iemand die een brief ontvangt van de koning, een brief met vele nuttige zaken en adviezen,. In plaats hier aan, dus aan de inhoud van de brief aandacht te besteden, let de brieflezer erop of het briefpapier wel nieuw is. Op deze manier geeft de gewone gelovige mens veel noodzakelijke dingen op en schenkt te veel aandacht aan het antwoorden op onnodige vragen over Allah (Subhana Wa Ta'ala).

28-09-2004, 10:58
Allah (Subhana Wa Ta'ala) doet leven en sterven

Verbaasd zijn ze dat er uit hun midden een waarschuwer tot hen is gekomen, de ongelovigen zeggen dat onmogelijk is en een verbazingwekkende zaak is, de gedachten dat als we dood zijn en tot stof zijn geworden en dan weer opgewekt worden door onze Heer Allah kan er bij hun niet in dat lijkt de ongelovige onmogelijk. Maar kijken zij wel verder dan hun neus lang is?? Zelf de waarheid die tot hen kwamen wilde zij niet geloven.

Zij loochende zelf de waarheid toen die tot hen kwam, daarom nemen zij een verward stand in (Quraan 50:5)

Dat wij weer opgewekt zullen worden door onze Heer willen zij (de
ongelovigen) maar niet geloven. Zoals Allah een dood stuk land (stuk grond) met water weer tot leven kan brengen, zo kan hij ook ons opwekken nadat wij dood zijn.

En Wij brengen daarmee (water) het dode land weer tot leven. Zo zal ook de Opwekking zijn. (Quraan 50:11)

Dat er een Heer is willen zij ook niet geloven, Onze Heer Allah is het die alles zijn vorm heeft gegeven, Allah is het die Alles heeft Geschapen en tot Hem is de terugkeer. Vragen zij zich dan nooit af hoe de Hemel is gebouwd en hoe die is versiert, vragen zij zich dan niet af wie de aarde zijn vorm heeft gegeven en hoe de bergen zijn geplaats en hoe al het mooie gewassen op de aarde groeit??? Vragen zij zich dat niet af?? Dit is de vraag die Allah (s.w.t.) ook stelt:

Kijken zij dan niet naar de Hemel boven hen, hoe Wij die gebouwd hebben en hoe wij die versierd hebben en hoe die geen enkel scheur heeft?

En hoe wij de aarde uitgespreid hebben en wij daarop stevige bergen geplaatst hebben en Wij daarop allerlei mooie gewassen deden groeien? (Quraan 50:6-7)

Allah is het die uit de hemel gezegende water neer doet dalen en daarmee tuinen deed groeien

En Wij hebben uit de hemel gezegende water neer doen dalen, waarna Wij daarmee tuinen deden groeien en graan van oogstbare gewassen (Quraan 50:9)

Hebben wij Allah (s.w.t.) hier ooit eens voor bedankt hebben wij ons wel afgevraagd waar het water vandaan kwam?? En zijn we Allah (s.w.t.) wel dankbaar voor het geen waar Hij ons mee heeft voorzien??

Allah (s.w.t.) is Alwetend over alle zaken, geen geheim kan voor Hem bewaard worden. Hij is het die ons heeft geschapen en Hij weet wat er in onze zielen bevind. Geen geheim kun je bewaren Allah ziet je over al en de twee Engelen die we hebben op elke schouder 1 die schrijven alles op er is niets dat zij vergeten

Wanneer de twee (engelen) die te boek stellen, schrijven, zit de een aan de rechter-, de andere aan de linkerzijde.

Hij uit geen woord of er is een bewaker bij hem, die altijd klaar staat. (Quraan 50:17-18)

De dood is iets dat zeker zal komen de dood is iets waar je niet van kunt vluchten en toch proberen we dat Nee broeders en Zuster de dood zal komen.

De doodsstrijd zal werkelijk komen, dat is waarvoor jullie proberen te vluchten. (Quraan 50:19)

De dag dat er een einde aan het wereldse leven komt die zal zeker komen en Allah (s.w.t.) heeft ons ervoor gewaarschuwd. Er zal op een bazuim geblazen worden op deze dag kan niemand vluchten! Dat is de dag waarop de aarde hevig zal gaan beven dat is de dag waarop wij ons moeten gaan verantwoorden tegen over onze Heer. Dan zullen de beide Engelen kenbaar maken wat jij heb gedaan vergeet niet ze hebben alles opgeschreven en niets zijn ze vergeten. Dan zul je je beloning krijgen of je straf.

Maar de meeste weten nu niet dat ze in dwaling verkeren pas als de dood hen overkomt dan pas zullen ze er achter komen dat ze dwaalde, ze zullen Saitan de schuld geven maar nee Saitan zal zeggen:

Onze heer ik heb hem niet tot dwaling gebracht; hij verkeerde zelf in dwaling. (Quraan 50:27)

Niemand kan je dan de schuld geven alleen je zelf.

De helle Vuur is wat jouw beloning zal zijn de Hel zal vragen. Is er nog Meer? Soebhana Allah, Allahoe Akbar

(Gedenk) De Dag dat Wij de Hel zeggen. Ben je al vol? En zij zegt: Is er dan nog meer? (Quraan 50:30)

Raakt deze Aya uit de Quraan je niet??? Soebhna Allah.

De Hel is iets waar we allemaal niet naar toe willen, maar wat doen we er eigelijk voor om niet tot de bewoners van de Hel te behoren??? Denk je nou echt dat je zomaar het Paradijs binnen zult komen?? Ongeacht je houding en je gedrag?? Nee broeders en zuster Het Paradijs is voor de Moettaqoen!!!!

De Moettaqoen zijn de mensen die beschikken over Taqwa (het vrezen van Allah) wie zich verre houden wat Hij heeft verboden, en juist dat gene doen die Hij ons heeft bevolen te doen. Zij zullen krijgen wat Allah onze heer hun heeft beloofd: Het Paradijs.

Treed haar binnen in vrede, dit is de Dag van eeuwighied. (Quraan 50:34)

Prijs de Glorie met een lofprijzing van jou heer. Gedenk Hem elke dag en Bedank hem Elke dag wees Hem gehoorzaam en zoek bescherming Bij jou Heer voor de Dag waar aan geen twijfel is.

Op die Dag Zullen zij het blazen (op de bazuim) In werkelijkheid horen. Dat is de Dag van de Opwekking.

Voorwaar, Wij doen leven en Wij doen sterven en tot Ons is de terug keer. (Quraan 50:42-43)

28-09-2004, 10:59
10 manieren om je liefde voor Allah (s.w.t.) te versterken

Ibn al-Qaiyim heeft 10 manieren genoemd waardoor de liefde van Allah voor Zijn dienaar zal groeien en Vice Versa. Die manieren zijn:

Het reciteren van de Koran en het overpeinzen van de betekenis.


Dichter tot Allah (Geprezen en Verheven is Hij) komen via het verrichten van vrijwillige daden, nadat men de verplichte daden heeft vervuld (zoals extra gebeden na de 5 verplichte gebeden of vasten naast de vastenmaand Ramadan etc) zoals dit wordt genoemd in de Hadith Qoedsi: “Mijn dienaar komt dichter tot Mij door het verrichten van vrijwillige daden totdat Ik van hem houdt.”(Boekharie)


Het continue gedenken van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) onder alle omstandigheden, door middel van de tong, hart en daden. De hoeveelheid liefde die men voelt voor Allah (Geprezen en Verheven is Hij) wordt hierdoor beïnvloed.


Door datgene te doen waarvan Allah (Geprezen en Verheven is Hij) houdt in plaats van onze verlangens te volgen.


Dat het hart gevuld is met liefde voor de namen en eigenschapen van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) en dat het hart zich thuis voelt in deze tuin van kennis.


Het overpeinzen van de goedheid en geschenken van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) zowel wat verborgen als openlijk verschijnt.


Dit is de mooiste eigenschap, dat het hart teder, zacht (zich onderwerpt) ootmoedig (gedwee) is tegenover Allah (Geprezen en Verheven is Hij)


Het alleen zijn met Allah (Geprezen en Verheven is Hij) tijdens de nacht als Allah (Geprezen en Verheven is Hij) neder daalt tot de laagste hemel in het laatste gedeelte van de nacht, terwijl men Zijn boek leest en eindigt met het vragen van vergiffenis en men berouw toont.


In het gezelschap zijn van de geliefde en oprechte mensen, dat men profijt zal hebben bij hun waardevolle woorden. Zonder dat men onnodig spreekt alleen als het voordelig zal zijn voor jezelf en je weet dat het je status zal verheffen (bij Allah) en het voordelig zal zijn voor anderen.


Wegblijven van datgene dat tussen het hart en Allah (Geprezen en Verheven is Hij) kan komen te staan. (Al datgene waarvan Allah (Geprezen en Verheven is Hij) niet houdt en men daardoor steeds verder verwijderd wordt van Allah (Geprezen en Verheven is Hij).

28-09-2004, 11:06
Wanneer de mens zijn lippen sluit, begint Allah te spreken

De tong is een groot goed voor de mens en één van de vele onderdelen van de wonderbaarlijke scheppingen van Allah (De Glorierijke en de Verhevene). Als orgaan is de tong niet veel omvattend, echter zijn macht is onbeperkt/onbegrensd, zijn zonden zijn vreselijk en zijn verdiensten zijn geweldig. Ongeloof en geloof kunnen niet anders dan door de tong worden vertolkt.

De tong is de uiterste begrenzing van zowel het kwade als het goede. De tong kan zich uitdrukken over datgene wat is geschapen en wat niet is geschapen, over de Schepper en over de schepping en over het bekende en over het onbekende. De tong kan uitleg geven aan wat wij van binnen hebben bedacht en of gevoeld; of het nu waar is of onwaar. De tong is, wordt wel gezegd, de agent van de geest, van het innerlijke. Niet één ander orgaan heeft zo'n grote macht over het uitdrukken van onze geest en verstand.

Het zien van het oog is beperkt tot figuren en kleuren, verder reikt het niet. Het oor heeft alleen macht over geluiden, verder niet. De macht van de tong is echter onbegrensd. Het heeft macht over het goede en het kwade.

De Waarde van stilte / stil zijn

Hier volgen enkele uitspraken:

De gevaren van de tong zijn verlerlei en de enige redding daarvan is "stil zijn" en/of "je mond houden". Dit is de reden waarom de shari'a (islamitische wetgeving) stil zijn aanbeveelt.


De Profeet heeft gezegd: "Degene die zwijgt, krijgt vele zegeningen".


De vader van Soefian vroeg de profeet : "Waar moet het meest bang voor zijn?" De profeet wees naar zijn tong.


Ogbah bin Amer vroeg de Profeet : "O boodschapper van Allah, hoe kan ik zegeningen verkrijgen?" Hij antwoordde : "Houd je mond, maak ruimte in je huis en heb berouw over je zonde."


De profeet zei eens: "Als iemand mij datgene wat tussen zijn beide wangen zit, kan garanderen, dan garandeer ik hem het Paradijs."


De profeet heeft gezegd: "Degene die vrij is van het kwade van zijn buik, geslachtsorganen en tong, wordt beschermd tegen moeilijkheden. Want door deze drie organen wordt de meerderheid van de mensen vernietigd."


De profeet heeft gezegd: "Hij die blij is met Islam moet zich richten tot stilte."


"Als een man/vrouw 's ochtends met beide benen uit bed stapt, dan spreken die benen de tong vermanend toe. Zij zeggen: "Tong vrees Allah die ons gadeslaat, want als jij je goed gedraagt, dan gaan wij op het goede pad en als jij dat niet doet dan zijn ook wij op het verkeerde pad."

Vragen over de tong

De profeet Isa (Jezus) (Moge Allah hem prijzen, loven en hem vrede schenken) werd eens gevraagd: "Leer ons zaken die zulke verdiensten hebben dat wij in het Paradijs kunnen komen." Isa ('alaihi asalaam) antwoordde: "Spreek niet". Zei zeiden: "Dat lukt ons niet". Hij ('alaihi asalaam) zei toen: "Praat dan alleen over goede zaken."

1. Schijnheiligheid

Tegen de één iets anders zeggen dan tegen de ander rondom hetzelfde onderwerp of persoon of situatie. Je net als een salamander kleuren, gelang de situatie. Ja zeggen en neen doen. Dit zijn vormen van hypocriet/schijnheilig zijn; met twee monden praten. De profeet heeft gezegd: "Hij die in deze wereld twee tongen/gezichten heeft zal ook twee gezichten/tongen hebben in het Hiernamaals."
Aboe Hoerairah (ra, Moge Allah welbehagen hebben in hem) heeft gezegd: "Een mens die twee gezichten heeft, zal niet als gelovige worden aangemeld (door de engelen) bij Allah."

Een metgezel van de profeet was overleden en Hoedaifah, (secretaris van de profeet met de speciale opdracht alle hypocrieten te registreren) wilde het begrafenisgebed voor de overledene niet uitspreken.

Omar zei: "X is een metgezel van de profeet . Je hebt niet voor hem gebeden." Hoedaifah antwoordde: "Oh Omar, leider van de gelovigen, hij was een van de schijnheiligen." Omar zei toen: "Ben ik ook zo iemand?" Hij zei: "U bent geen hypocriet, echter na u kan niemand meer vertrouwd worden."

2. Veel vragen over Allah en zijn (s.w.t.) eigenschappen

Het is de plicht van de gewone moslim om de ge- en verboden in de Heilige Qor'aan op te volgen. De Heilige Qor'aan volledig begrijpen is voor de meesten van ons moeilijk.

Op een keer werd de profeet door de mensen om hem heen bestookt met allerlei vragen; vragen die veelal niets of zijdelings met het onderwerp te maken hadden dat aan de orde was. De profeet zei: "Laat het aan mij over, wat ik jullie wil vertellen, want jullie voorgangers zijn vernietigd door hun buitensporige vragen en door de grote meningsverschillen die zij hadden met hun profeten."

De profeet heeft argumenteren (discussiëren) en buitensporige (veel) vragen stellen verboden.

De profeet heeft gezegd: "Geef op wat ik jullie verboden heb, probeer zoveel mogelijk dat wat ik heb opgedragen in daden om te zetten. Er zal een tijd komen waarin de mensen veel zullen vragen, zelfs zullen vragen: "Allah creeerde de schepselen, maar wie schiep Allah?"

Als dit wordt gevraagd, zeg dan : "Allah is een, soera (hoofdstuk) Al-Ichlaas (uit de Heilige Qor'aan), en zoek bescherming tegen de duivel door 3 x "aoedzoe billaahi minasj-sjaitaanir-radj-djiem" te zeggen en blaas 3 x over je linker schouder."

Dus de vragen van de gewone man/vrouw over de subtiele dingen van religie zijn een groot gevaar. Discussies over bijvoorbeeld de taal van de Heilige Qor'aan is vergelijkbaar met iemand die een brief ontvangt van de koning, een brief met vele nuttige zaken en adviezen,. In plaats hier aan, dus aan de inhoud van de brief aandacht te besteden, let de brieflezer erop of het briefpapier wel nieuw is. Op deze manier geeft de gewone gelovige mens veel noodzakelijke dingen op en schenkt te veel aandacht aan het antwoorden op onnodige vragen over Allah (s.w.t.)

28-09-2004, 11:07
3. Roddelen

In de shari'a (islamitische wetgeving) wordt meerdere malen gewaarschuwd tegen roddelen. Het is een meer afschuwelijke zonde dan overspel (zina). Overspel wordt door Allah (s.w.t.) vergeven indien men oprecht berouw toont (tawbah). Bij roddelen is echter tawbah en vergeving van degene over wie je roddelde noodzakelijk.

De profeet heeft verteld dat hij tijdens zijn hemelreis (miraadj) een groepje mannen passeerde dat bezig was zich te krabben in het gezicht, zodanig dat de huid loskwam. De profeet vroeg aan de engel Gabriel ('alaihi asalaam): "Wie zijn zij?" Gabriel ('alaihi asalaam) antwoordde: "Zij zijn degenen die vroeger rondzwierven met lasterpraatjes over mensen en die daardoor hun eer hebben kapotgemaakt."

Wat is nu roddelen precies (definitie)?

Roddelen is in afwezigheid van je moslimbroeder/zuster (en ook niet-moslims) iets over hem zeggen wat hij niet leuk zou vinden. Bijvoorbeeld iets over zijn verschijning, afkomst, kleding, huis, gedrag en karakter.

Bovendien wordt er nog een indeling gemaakt naar drie soorten roddel namelijk:

De inhoud van de roddel is juist.
De inhoud van de roddel is niet juist/onwaar, dat noemen we laster.
Het doorvertellen over een broeder/zuster, wat je van een ander hebt gehoord; dat noemen we valse verhalen vertellen.
Je kunt ook roddelen zonder dat je iets zegt, namelijk door middel van tekens geven, gebaren, bepaalde bewegingen van het hoofd, door schrijven en gewoon in gedachten, slechte dingen over iemand bedenken.

Aishah vertelde dat er eens een vrouw bij haar op bezoek kwam. Toen de vrouw wegging maakte Aishah een gebaar met haar hand naar de profeet , een gebaar van "kleintje", "lilliputter". De profeet zei; "Nu heb je over haar geroddeld."

De pen is zoals de tong zeer goed in staat om te roddelen en iemand of iets anders in een kwaad daglicht te stellen (kranten/tijdschriften staan er bol van).

Als de profeet iets van iemand niet prettig vond, sprak hij nooit expliciet tot die persoon, maar zei er in algemene bewoordingen iets over, zoals : "Mensen die geneigd zijn dat en dat te doen, die ..."

Degene die luistert naar roddel is ook schuldig. Als de luisteraar echter protesteert, zullen zijn zonden worden vergeven. Als hem dit niet lukt of hij durft niet, dan kan hij weggaan of proberen het onderwerp van gesprek te wijzigen. Ook dan zullen zijn zonden worden vergeven. Allah (s.w.t.) zal degene die de eer van een afwezige "beroddelde" broeder verdedigt, belonen door hem te redden van het Hellevuur.

Hoe komt het nu dat wij roddelen? (Oorzaken)

De meeste van ons maken zich er schuldig aan, slechts weinigen zijn er vrij van.

En hoe zouden wij het kunnen voorkomen? (Preventie)

Oorzaken en oplossing worden samen behandeld.

1. Boosheid en haat

Als je boos bent op iemand, zal je je bezig houden met praten over het feit dat de ander schuldig is en jou van alles heeft aangedaan. Op zich is dit niet onnatuurlijk, maar zeker in het geval van een relatie met een andere gelovige is dit een nadelig iets voor jou zelf. Hoe kan die boosheid en (het roddelen daardoor) nu stoppen? Eerst een praktische oplossing. Als je boosheid en neiging tot roddel op voelt komen, ga dan woedhoe (de kleine rituele wassing) nemen of als dit niet kan, doe dan wat water over je gezicht, dat koelt af. Als je staat, ga dan zitten en als je zit, ga dan liggen (Je lichaam is dan in een geheel ontspannen houding). Deze maatregelen zullen zeker als ze vergezeld gaan met 3 x a'oedzoe-billahi-minasj-sjaitaanir-radj-djiem (Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen Satan, de verworpene), een kalmerende werking hebben.

Allah (s.w.t.) heeft beloofd dat als je je boosheid weet te beheersen, je beloond zul t worden op de Dag der Opstanding.

In z'n algemeenheid is het feit dat je kennis (hierover) hebt en je jouw opgedane kennis omzet in daden/actie, een heel goed medicijn.

Weet dat als je roddelt, al je zegeningen van je worden afgenomen en naar degene zullen gaan over wie je roddelt of geroddeld hebt. De profeet heeft gezegd dat door te roddelen de verdiensten van een mens sneller zijn vernietigd dan dat vuur, droog hout verteert.

Op een dag werd Hasan Basari aangesproken door een man, die zei: "Ik heb gehoord dat u over mij hebt geroddeld." Hasan Basari antwoordde: "Je hebt voor mij niet zo'n hoge status dat ik aan jou al mijn verdiensten zou weggeven."

2. Je wilt je vrienden (met wie je roddelt of die roddelen) niet afvallen en ze een plezier doen.

Ga tegen de mening van je vrienden in. Is het niet belangrijker om Allah (De Glorierijke en de Verhevene) te behagen dan je vrienden een plezier te doen?

3. Het afschudden van je eigen schuldgevoelens door over een ander te roddelen.

Probeer je gevoel onder ogen te zien en verschuil je niet achter een ander, die er misschien wel mee te maken heeft maar geen schuld treft. Trotseer je eigen gevoel van trots en ga een gesprek aan in jezelf met jezelf in plaats over een ander. Als je Allah's (s.w.t.) hulp inroept, zal Deze helpen.

4. Door je zelf op te poetsen, zet je een ander voor gek of maak je de ander voor dom/minder slim uit.

Realiseer je dat Allah (s.w.t.) geen onderscheid maakt tussen de mensen, alleen tussen gelovigen en ongelovigen. Aardse, wereldse status ten koste van een ander, zal jouw status in de wereld hierna negatief beïnvloeden. Als je hier een ander voor gek zet, zal je in het volgende leven voor alle schepselen voor gek gezet worden.

5. Lachen en grapjes maken.

Lachen en grapjes maken worden niet aanbevolen, maar ze zijn binnen bepaalde grenzen wel toegestaan. Het is beter om met een vriend grapjes te maken dan zwaar met hem in discussie te gaan. Lachen om- en grapjes maken over een ander zijn uiteraard verboden. Vul je tijd niet met grappen en veel lachen. Als je samen bent als vrienden spreek dan over de Heilige Qor'aan of als dat niet lukt over het leven van de metgezellen van de Profeet , was een advies van Omar .

Soms is het gemakkelijker om door middel van een grapje de waarheid te zeggen, dat heeft de Profeet ook gedaan. Veel lachen verjaagt iemands angst of leegte, maar zei de profeet : "Als je zou weten wat ik weet, zou je veel huilen en weinig lachen."

6. Minachting hebben voor een ander

Door een ander te minachten/minder te vinden dan jezelf, geef je jezelf een soort vrijbrief om over deze persoon te roddelen. Maar dat oordeel is niet aan jou. Wie weet staat de ander wel in hoger aanzien bij Allah (s.w.t.) dan jij. Wees zeer voorzichtig!

7. Jaloezie

Door afgunst, jaloezie kan je kwaad over een ander spreken. Jaloezie is een gemoedstoestand waardoor het leven op aarde wordt vergald (en gal is zuurbrand) en dan te bedenken dat het enige resultaat voor je ook nog het Vuur/het branden in het Hellevuur zal zijn in het leven hierna. Het enige waar je jaloers op zou moeten zijn, is het grote geloof wat je bij een ander ziet en ervaart.

8. Begrip tonen/uitspreken voor een zonde/fout van een ander

Doe niet mee met insinuerende (zijdelings beschuldigende) opmerkingen en maak ze zelf ook niet.

9. Je verbazing uitspreken over het gedrag van een ander

zie punt 8

10. Ledigheid/verveling/nieuwsgierigheid

Een bekend spreekwoord is: "Ledigheid is des duivels oor kussen." (Het nietsdoen /het luieren is oorzaak van alle kwaad.) Als je niets om handen hebt, je verveelt, dan probeer je de tijd te vullen met "hengelen naar anderen", "sensatie" rondom problemen van anderen". Vul je tijd zinnig in met religieuze studie zodat o.a. je een onderwerp van gesprek hebt met je vrienden, en de leegte in je wordt gevuld met goddelijk licht.

28-09-2004, 11:08
Het gedenken van Allah (Subhana Wa Ta'ala)

Een aanbidding die weinig energie kost…het is een van de makkelijkste aanbiddingen, het kan altijd en overal, en het heeft geen extra eisen nodig. Onderweg naar school, kun je het doen, op je werk, tijdens allerlei bezigheden….en daarbij komt ook nog dat deze zeer makkelijke vorm van aanbidding een van de meest geliefde aanbidding van Allah (s.w.t.) is. We hebben het over de Dikr.

Dikr, oftewel het gedenken van Allah (s.w.t.), hoe vaak je het ook doet, je zult er niet moe van worden, want het enige wat je ervoor nodig hebt is je tong, en die wordt nooit moe. En Allah (s.w.t.) zegt dat deze makkelijkste aanbidding, de meeste zegeningen met zich meebrengt. Maar daar zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden! Namelijk dat je het vaak herhaald!

Allah (s.w.t.) zegt:

"O, gij die gelooft, blijft standvastig wanneer gij een leger (van ongelovigen) ontmoet en gedenkt Allah vaak, opdat gij moogt slagen" (Surah al-Anfaal : Ayah 45)

Dit merken we op bij alle verzen die over Dikr praten, er wordt altijd benadrukt dat je het vaak moet herhalen. Dit wijst er dus op dat Dikr enkel en alleen geldig is als het vaak genoeg herhaald wordt. Een smeekbede van Mousa was:

"Geef mij een helper uit mijn familie, Aaron, mijn broeder; Vergroot mijn kracht door hem, En laat hem mijn arbeid delen, Opdat wij U veel mogen verheerlijken." (Surah Taa-Haa : Ayah 29-33)

28-09-2004, 11:09
Dikr (het gedenken van Allah)

Laten we eens een aantal overleveringen van de Profeet bekijken die over het gedenken van Allah (s.w.t.) gaan:

De Profeet zei:

"Het verschil van een die zijn Heer wel en gedenkt en die zijn Heer niet gedenkt, is als het verschil tussen een levende en een dode."

In een andere versie wordt vertelt:

"Het verschil tussen een huis waarin Allah wel wordt gedenkt, en een huis waar Allah niet wordt gedenkt is als het verschil van een levende en een dode."

Het hart van een dienaar die Allah (s.w.t.) wel gedenkt kun je vergelijken met een levende met al zijn beweging en activiteit, en hij die Allah (s.w.t.) weinig of niet gedenkt is als een dode, geen leven, geen beweging, geen activiteit, het is slechts een dood iets.

De Profeet zegt in een hadeeth Qudusi, dat Allah (s.w.t.) zegt:

"Ik ben hoe mijn dienaar denkt dat ik ben, ik ben bij hem als hij mij gedenkt. En als hij mij gedenkt in zich zelf, gedenk ik hem ook in mijzelf, en als hij mij bij een groep mensen gedenkt, gedenk ik hem in een betere groep."

Masha Allah, alleen deze overlevering zou genoeg moeten zijn om ons de hele dag Allah (s.w.t.) te laten gedenken, als hij ons ook gedenkt, in zichzelf, wat willen wij nog meer?? En als wij eens bij en groepje vrienden, of bij onze familie, Allah (s.w.t.) willen gedenken, dan gedenkt hij ons ook in een groep wat beter is dat de groep waartussen wij ons bevinden er komt inderdaad geen eind aan de barmhartigheid van Allah (s.w.t.)!! Hoe groot zijn de gunsten van Allah (s.w.t.) tegenover ons, en wat is de reden dat het zo moeilijk voor ons is om iets meer ons best te doen om Allah (s.w.t.) te bedanken voor de gunsten en dit leven wat hij ons heeft geschonken?

Ibn al-Qayyim zegt:

"Er is niks beters bij het gedenken van Allah (s.w.t.) dan het feit dat hij jou op dat moment ook gedenkt."

Zo zien we hoe makkelijk Allah (s.w.t.) aan ons denkt, en wij nemen er nooit de moeite voor om eventjes vijf minuten, voordat je gaat slapen een paar istigfaars te doen. Wanneer was het voor het laatst dat we dit daadwerkelijk hebben gedaan?

Er kwam een man bij de Profeet en zei: "O profeet van Allah, de vrijwillige islamitische vormen van aanbidding zijn teveel voor mij geworden, welke adviseert u mij om het goed vast te houden?"

De Profeet zei: "Laat jouw tong zacht zijn met het gedenken van Allah."

Tegen een andere man antwoord de Profeet : "Dat je sterf en jouw tong is zacht door het gedenken van Allah (s.w.t.)."

De Profeet zei:

"Zal ik jullie wijzen op de beste daden? De meest waardevolle bij jullie Heer, en de hoogste bij jullie schepper, duurder dan goud en zilver, en beter dan dat jullie jullie vijand ontmoeten en elkaars nekken slaan (Jihad)? Hij zei: "Het gedenken van Allah (s.w.t.)."

Op een dag zat de Profeet in zijn huis, en de metgezellen kwamen bij elkaar in de moskee, de Profeet hoorde dat, en ging naar ze toe, en vroeg hen: "Wat is de reden dat jullie zitten?" Zij antwoordden:"Om Allah te gedenken." Hij zei: "Zweren jullie dat??" Zei zworen, en toen zei de Profeet : "Ik vroeg jullie niet omdat ik jullie wantrouw, maar als de Dikr het enige is wat jullie bij elkaar heeft gebracht, dan vraagt Allah (s.w.t.) aandacht van de engelen voor jullie!"

Dus als wij enkel en alleen voor Allah (s.w.t.) bij elkaar komen, dan zijn de engelen ook bezig met ons…Subhana Allah…heeft deze simpele vorm van aanbidding zoveel gunsten en voordelen???

Ja!, en nog veel meer, zoals we zullen zien!

De Profeet zegt:

"Gedenk Allah bij elke boom en elke steen."

Dit legt er de nadruk op, dat je altijd en overal Allah (s.w.t.) moet gedenken, en in een staat van Dikr moet zijn…

Wie houd je tegen om onderweg naar school of je werk tasbee7 te doen, in de auto, tram, bus??

Om meer inzicht te krijgen op hoeveel nadruk de Profeet hierop legt, kijken we naar de volgende overlevering, overgeleverd door Aïcha ra.: "De Profeet gedacht Allah in elke staat, op elk moment van de dag, en als hij uit het toilet kwam, vroeg hij Allah om vergeving om de paar minuten waarin hij Hem niet heeft kunnen gedenken."

Hoeveel minuten, uren, dagen, en misschien wel maanden in ons leven hebben wij Allah (s.w.t.) niet aan gedacht??? Terwijl het juist veel en veel harder nodig hebben dan de Profeet . We hebben nu het nut en voordeel van de Dikr gezien, maar wat is Dikr eigenlijk? Wat houdt het in? Wat moeten we zeggen?

Iedere soort Dikr, heeft zijn eigen beloning:

Astaghfiro Allah

Hierbij vragen we Allah (s.w.t.) om vergeving.

De Profeet zegt:

"Als je Allah om vergeving vraagt, opent hij voor jou alle deuren, en verlost jou van alle problemen, en schenkt hem van waar hij niet het verwacht."

Waarom: waarvan hij niet verwacht: Door jou istighfaar, zorgt Allah (s.w.t.) voor gunsten voor jou, uit een hoek die jij helemaal vergeten bent, of helemaal niet kent, dit om te laten zien, dat jij die geschenken door jou istighfaar hebt gekregen, en niet door jou eigen moeite. Kijk maar het volgende vers, wat ons vertelt over de Profeet Nuh ('alaihi asalaam):

"En ik zeide: "Zoekt vergiffenis van uw Heer, want Hij is de Vergevensgezinde. Hij zal regen voor u nederzenden in overvloed. En Hij zal uw rijkdommen en kinderen vermeerderen, en Hij zal u tuinen en rivieren schenken. Wat scheelt u, dat gij geen Wijsheid van Allah verwacht?" (Surah Nuh : Ayah 10-13)

Dus het zoeken van vergiffenis had voor dit volk een reden kunnen zijn voor voorspoed, regenval, rijkdommen, etc etc..

Subhana Allah

Dus het zeggen van: "Subhana Allah"

De Profeet zegt: "Zou iemand van jullie 1000 zegeningen in een dag willen ophalen?" De metgezellen vroegen: "Hoe, O profeet van Allah?"

Hij zei: "Door honderd keer 'Subhana Allah' op te zeggen, dan krijg je 1000 zegeningen, of het wist 1000 zonden."

Subhana Allah betekent: O Allah, u bent vrij van elke minderheid, m.a.w.: U bent volmaakt. Je wordt je steeds bewuster van de wonderen en kennis en macht van Allah (s.w.t.).

Subhana Allah wa bihamdih

Betekenis: Naast het feit dat Allah volmaakt is, dank je hem voor alles.

De Profeet zei: "Hij die per dag honderd keer 'Subhana Allah wa bihamdih' zegt, worden zijn zonden vergeven, ook al zijn ze zoveel als het schuim van de zee."

Schuim van de zee: hiermee wordt bedoeld het schuim wat na een golf achter blijft.

De Profeet zei ook: "Hij die honderd keer 'Subahana Allah wa bihamdih' zegt, krijgt een palmboom in het paradijs geplant."

Dus als je het vaak genoeg zegt, heb je insha Allah in het paradijs een prachtig bos, wie zou dat niet willen??? Voor wie zou dat teveel zijn????

Subhana Allah wa bihamdih, Subahana Allah al-'adeem

De betekenis is ongeveer gelijk aan het bovenstaande.

De Profeet zei: "Twee woorden, licht voor de tong, zwaar op de weegschaal, waar de barmhartige veel van houdt: 'Subhana Allah wa bihamdih' en 'Subhana Allah al-'adeem'."

Dus wil je de kant van de zegeningen op jou weegschaal zwaarder maken?? Dan weet je wat je moet doen…Stel je eens voor dat dat juist het kleine beetje wat je op de dag des oordeels nodig hebt om het paradijs binnen te gaan??? Wat voor spijt gaat er dan door je heen op dat moment??? Maar dan is het helaas te laat…..

Laa ilaaha illa Allah

Er is geen god dan Allah.

De Profeet zei: "Het beste wat door mij en de profeten voor mij is gezegd: 'Laa ilaaha illa Allah'."

Hiermee komt je hart steeds en steeds dichterbij Allah (s.w.t.). De Profeet zei: "Vernieuw jullie imaan (geloof), want ook het geloof verzwakt en verouderd." De metgezellen vroegen: "Hoe O profeet van Allah?" Hij zei: "Zeg: 'Laa ilaaha illa Allah'."

Laa ilaaha illa Allah wahdaho laa sharika lah, laho almolk wa laho alhamd wa howwa 'ala kolli shay'in kadeer

Hmmm, dit is wel een hele lange…die we net hebben gehad, kun je in minder dan vijf minuten honderd keer opzeggen, maar om dit honderd keer op te zeggen, heb je wel een kwartier nodig…maar laten we eens kijken wat je er allemaal voor terug krijgt…een klein kwartiertje..:

De Profeet zei:

"Hij die honderd keer per dag 'Laa ilaaha illa Allah, wahdaho laa sharika lah, laho almolk wa laho alhamd wa howwa 'ala kolli shay'in kadeer' zegt, dan is het alsof hij tien slaven heeft verlost, en er worden honderd zegeningen bij geschreven, en 100 zonden worden weggeveegd, en het is een bescherming voor hem tegen de duivel voor de hele dag, en er zal niemand iets beters hebben gedaan die dag dan hij, behalve diegene die meer dan hem gezegd."

Hebben we hier een kwartiertje voor over??? Dat is nu niks meer, vergeleken met wat je allemaal ervoor terug krijgt. In de Ramadan worden de duivels geketend, maar jij kan ervoor zorgen dat jij ook buiten de Ramadan geen last hebt van de duivel…Masha Allah…en dat naast al dat andere: zonden worden weggeveegd, en in plaats daarvan komen zegeningen, en het is alsof je 10 slaven hebt gered…

Laa Hawla wa laa Qowwata illa bi Allah

Er is geen verandering en kracht zonder Allah (s.w.t.).

De Profeet zei: "Dit is een schat uit de schatten van het paradijs."

Subhana Allah wa al-hamdolillaah wa laa ilaaha illa Allah wa Allahu akbar.

Allah is volmaakt, dank aan het, er is geen god dan Allah, en Allah is het grootst.

Tijdens de reis van Israa' en Mi3raadj (de nachtelijke hemelvaart), kreeg de Profeet een brief van Ibrahim ('alaihi asalam), die gericht was aan ons, hij zegt daarin: "Het paradijs heeft vruchtbare aarde, veel water, en de planten zijn: 'Subhana Allah wa al-hamdolillaah wa laa ilaaha illa Allah wa Allahu akbar'."

28-09-2004, 11:10
Drie vormen van Dikr
We kunnen drie vormen van Dikr onderscheiden, nl:

Dikr met hart en tong,
Dikr met hart,
Dikr met tong
Natuurlijk is het duidelijk dat de eerste het beste is, de tweede is wat minder, maar ook goed natuurlijk…de laatste is een beetje gevaarlijk, het kan zijn dat je dan moeite doet voor niets, als je gedachten ergens anders zijn dan met wat je zegt…dan zul je er niet veel aan hebben, maar er is een positieve kant eraan: het is beter dat je tong bezig is met Dikr, dan dat je aan het roddelen bent….

Nog enkele voorbeelden van zij die veel aan Dikr deden:

Ibn Taymiyya zei: "Het gedenken van Allah is voor ons, als het water voor de vissen."

Als we de eerste overlevering van de Profeet weer erbij pakken, waarin hij de vergelijking stelt als een levende en een dode, is deze uitspraak ook meteen duidelijk.

Abou Houraira had per dag 12.000 tasbeeha!!!

Waarom precies 12.000???

In die tijd, moest je 12.000 dinaar betalen om een slaaf te bevrijden, maar Abou Houraira kon dat niet, dus hij 'gaf' 12.000 tasbeeha…..Masha Allah!!

Tot slot nog een klein verhaaltje:

Ibn al-Qayyim ging een keertje langs bij de leraar van Ibn Taymiyya, vlak na salaat al-fajr, maar hij zag dat hij bezig was met Dikr, dus hij dacht ik kom terug als de zon op komt. Dat deed hij, en tot zijn grote verbazing zat hij nog steeds Dikr te doen….de derde keer kwam hij rond de tijd van salaat dohr terug, en hij zat nog steeds Dikr te doen, en toen hij hem vroeg waarom, antwoordde hij: "Het midden van de dag is aangebroken, en dit is mijn lunch, en als ik mijn lunch laat staan, verzwak ik."

28-09-2004, 11:11


De 99 schone namen van Allah (Subhana Wa Ta'ala)

Zeg: "Roept Allah aan of roep Rahman aan. Waarbij jullie hem ook aanroepen: aan Hem behoren de Schone Namen. En verricht je salat niet met luide stem, en spreek er niet zacht bij, maar zoekt een weg daartussen." (Surah 17 : Ayah 110)



Wanneer moslims eten dan zeggen zij Bismillah (In naam van Allah (s.w.t.)). Dit niet alleen bij het eten maar alvorens we ergens aan beginnen. Zodat Allah (s.w.t.) het eten zegent of ons helpt met iets anders waar we aan willen beginnen.

Dit zijn de 99 Schone Namen van Allah (s.w.t.). Hij die Zijn dienaar het Boek heeft gezonden, en Hij heeft daarin geen afwijkingen gemaakt.

Allah (God in al zijn Majesteit)


ar-Rahman (de Meest Barmhartige)


ar-Rahim (de Meest Genadevolle)


al-Malik (de Absolute Heerser)


al-Quddus (de Heilige)


as-Salam (de Bron van Vrede)


al-Mu'min (de Beschermer van Geloof)


al-Muhaymin (de Beschermer & Beheerder)


al-'Aziz (de Machtige)


al-Jabbar (de Onweerstaanbare)


al-Mutakabbir (de Majesteuze)


al-Khaliq (de Schepper)


al-Bari' (de Schepper met het vermogen om al het bestaande van de ene toestand naar de andere te veranderen.)


al-Musawwir (de Vormgever)


al-Ghaffar (de Vergever van de zonden van Zijn dienaren keer op keer.)


al-Qahhar (de Onderwerper)


al-Wahhab (de Gever)


al-Razzaq (de Schenker van onderhoud)


al-Fattah (de Opener)


al-'Alim (de Alwetende)


al-Qabid (de Samentrekker)


al-Basit (de Verruimer)


al-Khafid (de Vernederaar)


al-Rafi' (de Verheffer)


al-Mu'izz (de Schenker van Eer)


al-Mudhill (de Onteerder)


as-Sami' (de Alhorende)


al-Basir (de Alziende)


al-Hakam (de Rechter)


al-'Adl (de Rechtvaardige)


al-Latif (de Subtiele)


al-Khabir (de Bewuste)


al-Halim (de Verdraagzame)


al-'Azim (de Grote)


al-Ghafur (de Meest Vergevingsgezinde)


ash-Shakur (de Dank Aanvarende)


al-'Ali (de Allerhoogste)


al-Kabir (de Bezitter van Grootheid)


al-Hafiz (de Beschermer)


al-Muqit (de Onderhouder)


al-Hasib (de Opsteller van de Rekening)


al-Jalil (de Sublieme)


al-Karim (de Edelmoedige)


ar-Raqib (de Waakzame)


al-Mujib (de Verhoorder)


al-Wasi' (de Alomvattende)


al-Hakim (de Wijze)


al-Wadud (de Liefhebbende)


al-Majid (de Luisterrijke)


al-Ba'ith (de Opwekker van de Doden)


ash-Shahid (de Getuige)


al-Haqq (de Waarheid)


al-Wakil (de Gevolmachtigde)


al-Qawiy (de Sterke)


al-Matin (de Standvastige)


al-Waliy (de Beschermende Vriend)


al-Hamid (de Prijzenswaardige)


al-Muhsi (de Optekenaar)


al-Mubdi' (de Voortbrenger)


al-Mu'id (de Hersteller)


al-Muhyi (de Levengevende)


al-Mumit (de Levenontnemer)


al-Hayy (de Eeuwiglevende)


al-Qayyum (de Zelfbestaande)


al-Wajid (de Vinder)


al-Majid (de Nobele)


al-Wahid (de Unieke)


as-Samad (de Onafhankelijke)


al-Qadir (de Machtige)


al-Muqtadir (de Meest Machtige)


al-Muqaddim (Degene die Bevordert)


al-Mu'akhkhir (de Vertrager)


al-Awwal (de Eerste)


al-Akhir (de Laatste)


az-Zahir (de Openlijke)


al-Batin (de Verborgene)


al-Waali (de Legeerder)


al-Muta'ali (de Meest Verhevene)


al-Barr (de Bron van Alle Goedheid)


at-Tawwab (de Berouwaanvaardende)


al-Muntaqim (de Vergelder)


al-'Afuw (de Schenker van Vergiffenis)


ar-Ra'uf (de Milde)


Maliku-l-Mulk (de Bezitter van Soevereiniteit)


Dhu'-Jalali wa'l-ikram (de Heer van Glorie en Eer)


al-Muqsit (de Billijke)


al-Jami' (de Verzamelaar)


al-Ghani (de Zelftoerijkende)


al-Mughni (de Verrijker)


al-Mani'eh (de Verhinderaar)


ad-Darr (de Brenger van Nood)


an-Nafi'eh (de Begunstiger)


an-Nur (het Licht)


al-Hadi (de Gids)


al-Badi'eh (de Blijvende)


al-Baqi' (de Eeuwige)


al-Warith (de Erfgenaam)


ar-Rashid (de Gids naar het Juiste Pad)


as-Sabur (de Geduldige)