Bekijk volle/desktop versie : Dichtdoen van de ogen tijdens het gebed zonder noodzaak - Shaykh Saalih Aal as-Shaykh



16-03-2011, 14:25
Lees hier de woorden van as-Shaykh Saalih Aal as-Shaykh - moge Allah hem behouden - betreffende: Het dichtdoen van jouw ogen in het gebed zonder dat het nodig is.

http://selefienederland.nl/site/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid= 60&Itemid=26

26-04-2011, 21:14


Ik doe soms ook automatisch mijn ogen even dicht als ik aan het bidden ben, dan merk ik toch dat mijn concentratie dan beter word SubhanAllah. Maar dat gaat echt vanzelf, maar de concentratie tijdens het gebed is zo belangrijk en ik moet mezelf daar echt beter op trainen .
DjaziekAllah gairan agie

26-04-2011, 21:22
In het artikel staat o.a:


Citaat:
Voetnoot vertaler : Shaykh Moehammed ibn Saalih al-‘Oethaymien heeft het ook afkeurenswaardig verklaard en dat het behoort tot de eigenschappen van de Joden in zijn boek Sharh al-Moemti’ in het 3e deel van het boek bladzijde 42 en hij zegt daar ook :

Als iemand zou zeggen: "Ik voel wanneer ik mijn ogen sluit (tijdens het gebed), dat ik meer ghoesjoe' (concentratie) heb. Kunt u mij op basis hiervan een fatwa geven om mijn ogen te sluiten ?"

Het antwoord hierop is: "Nee, omdat deze concentratie die jij voelt - door een afkeuringswaardige daad te begaan- van de duivel is. Het is net als de concentratie van de Soeffiyah in hun gedenken waarmee zij aanbidden. En dit is een innovatie. De duivel zou afstand kunnen nemen van jouw hart wanneer je jouw ogen sluit, om jou in deze afkeuringswaardige daad te laten vallen. We zeggen dus: Open jouw ogen, en doe je best op deze concentratie te verkrijgen in jouw gebed. Maar om jouw ogen te sluiten zonder reden om zo concentratie te verkrijgen, zeggen we: Nee, omdat dit van de duivel is.

26-04-2011, 21:24
Barrak Allaahoe feek!

26-04-2011, 21:30


DjaziekAllah gairan, ik zal er zeker opletten!

15-06-2011, 14:38
Djazak Allah gairen. Ik heb soms ook moeite met mijn concentratie tijdens mijn gebed en dan doe ik dat ook.
vanaf nu zal ik er ook heel erg goed op gaan letten.. Om je concentratie er goed bij te houden kan je misschien verschillende surah's reciteren, dan normaal.. Het helpt mij wel heel goed, maar ik blijf er aan werken en Allah zal ons alle helpen..

15-06-2011, 14:55
Weer wat nieuws geleerd.
Het zou best weleens kunnen kloppen. Ik zelf doe ook weleens me ogen dicht omdat je dan denkt dat je dat beter concentreert tijdens het gebed. Alleen krijg je soms precies het tegenovergestelde. Zo heb je het ook met liggen. Dan word je ook zwak in je geest en ga je over alles denken waardoor het gedenken van Allah moeilijk wordt.

De bronnen zijn niet echt duidelijk, maar zal het zeker proberen en dan ervaar je het ook meteen zelf.
Dank je wel hiervoor.

15-06-2011, 20:02
Echt nogmaals bedankt voor deze topic. Ik zat er een tijdje mee met de concentratie en deed zelf vaak de ogen dicht.
Nu ik me ogen open en gewoon concentreer op 1 plek, mijn hart sterk houd maken de gedachten haast geen kans. Ook het gapen komt bijna niet meer of in ieder geval veel minder. Het is netalsof je de duivel overwint en de rest van de tijd sterk blijft.

Mijn dank is zeer groot.