Bekijk volle/desktop versie : het leren praten voor je kind



16-03-2011, 10:13
welke taal praten jullie met je kind? Nederlands of Marokaans of allebei?

wanneern begon het voor het eerst te praten. en hoe kan de taalontwikkeling stimuleren zowel in beide talen.

16-03-2011, 19:04


Stimuleren door thuis eigen taal (Marokaans/Berbers) te praten en buitenhuis Nederlands..

Nederlands leren ze toch op school en buiten...

17-03-2011, 16:46
we praten vooral berbers

17-03-2011, 17:49
wij proberen zoveel mogelijk marokkaans met m te praten.. al zit er af en toe wel een NL woordje tussen

17-03-2011, 18:01


Insha Allah later voor mn kinderen; nl/arabisch en berbers.

18-03-2011, 14:02
als logopedist zie ik veel kinderen waarbij de meertaligheid met moeite gaat.

enkele tips:

spreek marokkaans/ nederlands enkel met je kind als je dat goed doet.
(krom nederlands is geen goede basis)
praat veel met je kind benoem alles wat je ziet. je kunt 1 situatie 1 taal gebruiken: bijv op school praat je alleen nederlands thuis bij oma en familie alleen marokkaans. of geef van te voren aan welke taal je gaat spreken. ga je samen weg, dan zeg je nu praten we alleen marokkaans, en spreek en luister ook alleen wanneer dat marokkaans is. doe er zelf ook geen nederlandse woorden tussendoor dit is alleen verwarrend.

je hebt de hele week om voor te lezen, je kunt er voor kiezen om de meertaligheid volgende de methode OPOL aan te pakken One Parent One Language. papa leest het boekje in het marokkaans en mama in het nederlands. doe dan 1 a 2 twee weken hetzelfde boekje in verschillende talen. of als je 1 ouder bent die voorleest, het boekje 1 weekje in het marokkaans en 1 week in het nederlands.

ga niet mixen met de talen dit is verwarrend. wees consequent en zorg ervoor dat je VEEL taal aanbiedt.
wat ik vooral in de praktijk zie is dat er te weinig gecommuniceerd wordt met de kinderen. de tv staat aan en dan voornamelijk op passieve kanalen zoals nickelodeon.
kijk eens naar sesamstraat of andere programmas waarbij het kind meedoet en meedenkt.

zorg ervoor dat je zelf de taal goed beheerst die je wil aanleren.

de taal waarin je begint is de basistaal. als je begonnen bent in het marokkaans dan moet je hier mee doorgaan en niet abrupt stoppen met marokkaans praten omdat je kind naar school of psz gaat. anders staat de ontwikkeling in deze taal stil en zal het nederlands niet snel volgen.

Als de eerste basistaal van een kind zich ontwikkeld zal meertaligheid altijd goed gaan. Gebeurt dit niet dan heb je altijd een achterstand in BEIDE talen. Dit zien we heel vaak bij turkse en marokkaanse kinderen.
Kinderen waarbij enkel marokkaans gesproken wordt thuis (maar wel veel gesproken wordt en ook waarbij de ouders zich ook bezig houden met de kinderen, veel taalactiviteiten) hebben vaak alleen de eerste 2 jaar op school een kleine achterstand, maar ze pakken de nederlandse woordjes en zinsconstructies veel sneller op. Je ziet dus geen problemen.

groetjes,

19-03-2011, 21:13
Sweetladee wat heb je dat goed uitgelegd mashAllah.
Ik ben geen logopedist maar ik wilde het precies aanpakken zoals jij het beschrijft!

19-03-2011, 23:42
Ik praat alleen arabisch met mijn kinderen TENZIJ het een kinderliedje is wa we zingen. Ik zei laatst voor de grap tegen mijn dochtertje fine bekertje dialak ze keek me zo aan ff later zei ik fine elkass dialak en ze wees hem corect aan. Echt grappig.

20-03-2011, 09:55
Mijn man praat sowieso arabisch tegen mijn dochtertje. Ik ben NL en kan wel arabisch verstaan maar spreken zeg maar 50%. Wat ik kan zeg ik in het arabisch en anders in het Nederlands. Is dit verwarrend?

Ik wil heel graag dat ze ook arabisch kan en ik ben het meeste met haar natuurlijk. Is het beter dat ik gewoon volledig NL tegen haar spreek?of ben ik daar nu te laat mee?