Bekijk volle/desktop versie : Geloof in de Laatste Dag!!!



Pagina's : [1] 2 3

14-03-2011, 15:50
Geloof in de Laatste Dag :



Bron: Uitleg van de pilaren van Imaan, door Sheikh Mohammed Saalih' Al-'Oethaymien (rahimuahAllah) (de vertaling van de originele Arabische tekst is lichtelijk aangepast en aangevuld.)



De Laatste Dag is de Dag waarop de mensen vergolden zullen worden, zij zullen gevraagd worden omtrent hun daden en hiervoor de beloning of de bestraffing ontvangen. Het wordt 'de Laatste Dag' genoemd omdat het de laatste dag zal zijn, hierna zullen er geen meer volgen. Daarna zullen de bewoners van het Paradijs hun plaatsen erin nemen en er voorgoed verblijven. En de bewonders van de Hel zullen hun plaatsen hierin nemen en hierin voorgoed verblijven.

Geloven in de Laatste Dag bestaat uit drie onderdelen:

1. Geloven in de Verrijzenis. De Verrijzenis zal plaatsvinden wanneer er voor de tweede keer op de Hoorn geblazen wordt. Daarna zullen de mensen tot leven worden gewekt en zullen zij de ondervraging door de Heer der Werelden onder ogen moeten zien. Zij zullen noch schoenen dragen noch zullen zij besneden zijn, en zij zullen naakt zijn. Dit terwijl zij zichtbaar zijn voor anderen, in deze toestand maar iedereen zal zich echter bezig houden met hetgeen zij zullen meemaken en met de ontberingen van de Dag des Oordeels. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft Gezegd;

De Dag, waarop Wij de hemelen zullen oprollen zoals een schrijver zijn geschriften oprolt. Gelijk Wij de schepping eerst begonnen, aldus zullen Wij haar terugbrengen - een Belofte van Ons; voorwaar Wij zullen deze Nakomen.(21:104)

De Verrijzenis is een ware gebeurtenis die de Koran, de Soennah en de consensus (eenheid van gevoelens) van de moslims hebben bevestigd. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft Gezegd, interpretatie van de betekenis:

Voorzeker daarna sterf je. En op de Dag der Verrijzenis zul je worden opgewekt.(23:15-16)

De Profeet, vrede zij met hem, heeft gezegd, interpretatie van de betekenis: Op de Dag des Oordeels zullen de mensen vergolden worden terwijl zij op blote voeten zijn en in naaktheid verkeren. (Al-Boekharie en Moesliem)

De moslims zijn in overeenstemming in het bevestigen van de Dag des Oordeels. Dit is de wijsheid van Allah, want Hij heeft bepaalt dat de schepping een dag van vergelding voor hun daden zal hebben, nadat Hij hen Boodschappers, vrede zij met hen, gezonden heeft, om hen in te lichten over Zijn geboden. Hij heeft Gezegd, interpretatie van de betekenissen:

Dacht je, dat Wij u tevergeefs schiepen en dat je niet tot Ons zult worden teruggebracht?(23:115)

Voorwaar, Hij, Die de verkondiging van de Koran u oplegde, zal u tot de plaats van terugkeer brengen.(28:85)

2. Geloven in de Vergelding. Op de Laatste Dag zal de dienaar beloond of gestraft worden voor zijn daden. Ook deze gebeurtenis is bevestigd door de Koran, de Soennah en de consensus van de moslims. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft Gezegd, interpretatie van de betekenissen:
Voorwaar, hun terugkeer is tot Ons. Dan zullen Wij rekenschap van hen vragen.(88:25-26)

Wie een goede daad verricht zal tienmaal zoveel ontvangen, maar wie een slechte daad verricht zal alleen een daaraan gelijke vergelding ontvangen; hun zal geen onrecht worden aangedaan.(6:160)

En Wij zullen weegschalen der gerechtigheid instellen op de Dag der Opstanding, zodat geen enkele ziel in enig opzicht onrecht zal worden aangedaan. En al was het slechts het gewicht van een mosterdzaadje, Wij zullen het naar voren brengen en Wij zijn voldoende als rekenaar.(21:47)

De Profeet, vrede zij met hem, heeft gezegd, interpretatie van de betekenissen:

Allah (Geprezen en Verheven is Hij) zal de gelovige dichter bij Hem brengen, en zal hem beschermen tegen blootstelling (van zijn slechte daden in het zicht van iedereen). Hij (Geprezen en Verheven is Hij) zal Zeggen: Herinner jij je die en die (slechte) daad? Herinner jij je die en die (slechte) daad? Hij zal zeggen: Ja, o mijn Heer! Wanneer Hij de bekentenis krijgt voor de slechte daden, en hij (de dienaar) denkt dat de ondergang is genaderd, zal Hij (Geprezen en Verheven is Hij) zeggen:

Ik heb je beschermd (tegen blootstelling van deze slechte daden tegenover anderen) gedurende jou leven. Vandaag zal ik ze voor je vergeven. Dan zal hem zijn opgetekende daden gegeven worden. Wat de ongelovigen en de hypocrieten betreft, zij zullen in het openbaar geroepen worden: Dit zijn degenen die over hun Heer hebben gelogen (die de leiding die Hij met Zijn Profeten, vrede zij met hen, gezonden had, niet volgden.) Daarom zal de vloek van Allah over de onrechtvaardigen heersen. (Al-Boekharie en Moesliem)

Een ieder die zich voorneemt een goede daad te verrichten, en deze ook verricht, Allah zal het voor hem als tien tot zevenhonderd of meer goede daden noteren. Eenieder die zich voorneemt een slechte daad te verrichten, en deze ook verricht, Allah zal deze als een slechte daad noteren. (Al-Boekharie en Moesliem)

Moslims zijn het er met elkaar over eens dat de Dag des Oordeels zal plaatsvinden. Dit is de Wijsheid van Allah (Geprezen en Verheven is Hij.) Hij heeft de Boeken geopenbaard, de Boodschappers, vrede zij met hen, gezonden en gebood dat zij geaccepteerd, gevolgd en gehoorzaamd dienen te worden. Hij heeft bevolen dat eenieder die zich tegen hen verzet (tegen de Boeken en de Boodschappers, vrede zij met hen) bevochten dient te worden. Hij heeft het toegestaan om hun bloed te vergieten, hun kinderen, vrouwen en bezittingen in beslag te nemen. Indien er geen Dag van Vergelding zou zijn, dan zou dit gebod tijdverspilling zijn. Zulk spelvermaak is niet passelijk voor Allah, interpretatie van de betekenis:

En Wij zullen degenen, tot wie de Boodschappers waren gezonden zeker ter verantwoording roepen; en Wij zullen de Boodschappers ook ondervragen. Dan zullen Wij hen zeker met kennis doen weten; want Wij zijn nooit afwezig.(7:6-7)

3. Geloven in het Paradijs en de Hel. Zij vormen de uiteindelijke bestemming voor eenieder die een van deze verdient en wel voor eeuwig. Het Paradijs is de bestemming van uiterste vreugde en geluk die Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft bereid voor de gelovigen die Hem vreesden en geloofden in wat Hij van hen eiste; om in Hem en Zijn Boodschapper, vrede zij met hem, te geloven en daarbij gehoorzaamheid te tonen. Zij zijn degenen die oprecht waren naar Allah, en zij waren de volgelingen van Zijn Boodschappers, vrede zij met hen. Het Paradijs bevat gunsten van Allah welke geen oog ooit heeft gezien, wat geen oor ooit heeft gehoord en wat geen verstand ooit heeft verbeeld. (Al-Boekharie en Moesliem)

14-03-2011, 15:52


Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft Gezegd,interpretatie van de betekenissen:

Doch zij die geloven en goede werken doen, zij zijn de beste der schepselen. Hun beloning is bij hun Heer; tuinen der eeuwigheid waardoor rivieren stromen en waarin zij voor altijd zullen vertoeven. God zal welbehagen in hen hebben en zij zullen welbehagen in Hem hebben. Dit is voor hem, die zijn Heer vreest.(98:7-8)

Maar niemand weet welke verkwikking der ogen voor hen verborgen is gehouden als beloning voor wat zij hebben gedaan.(32:17)

Wat de Hel betreft, dit is de bestemming voor de bestraffing die Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft bereid voor de onrechtvaardige ongelovigen. Zij zijn degenen die ongelovig waren in Hem, en Zijn Boodschappers, vrede zij met hen, ongehoorzaam waren. De Hel bevat bestraffingen en kwellingen die niemand zich ooit heeft kunnen inbeelden. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft Gezegd, interpretatie van de betekenissen:

En vreest het Vuur dat voor de ongelovigen is bereid.(3:131)

Voorwaar, wij hebben voor de boosdoeners een Vuur bereid, welks omheining hen zal insluiten. Indien zij om hulp roepen, zullen zij worden begoten met water als gesmolten lood, dat hun gezicht zal verbranden. Hoe verschrikkelijk is de drank en hoe vreselijk de rustbank.(18:29)

God heeft de ongelovigen zeker vervloekt en heeft een laaiend Vuur voor hen bereid. Daarin zullen zij voor lange tijd vertoeven en zullen vriend noch helper vinden. De Dag waarop hun gezicht zich in het Vuur zal wentelen zullen zij zeggen: O, hadden wij slechts God en Zijn Boodschapper gehoorzaamd!(33:64-66)



Geloof in het leven na de dood

Geloven in de Laatste Dag vereist van de moslims om ook te geloven in het leven na de dood en in het volgende:

-De ondervraging in het graf:

De doden zullen ondervraagd worden in hun graven. Dit zal gaan over de Heer, de religie en de Profeet die zij tijdens hun leven hebben gevolgd. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) zal de gelovige leiden om hetgeen te zeggen wat noodzakelijk is: Allah is mijn Heer, mijn religie is de islam, en mijn Profeet is Mohammed, vrede zij met hem. Wat de onrechtvaardige betreft, Allah zal hem leiden naar dwaling zodat als antwoord op bovenstaande vragen het volgende gezegd zal worden: Wat! Wat! Ik weet het niet. Ook de hypocrieten en degenen die altijd twijfels hadden over Allah, de religie en de Profeet, zullen zeggen: Ik weet het niet. Ik hoorde de mensen iets zeggen en ik volgde hen hierin.

- De kwelling of vreugde in het graf:

De onrechtplegers, de ongelovigen en de hypocrieten zullen gekweld worden in hun graven. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft Gezegd, interpretatie van de betekenis:

O, kon je het waarnemen, wanneer de onrechtplegers in doodsstrijd zijn en de Engelen hun handen uitstrekken, (zeggende): Geeft uw zielen op. Deze dag zal u de straf der schande worden toegekend, voor hetgeen gij ten onrechte tegen God zei en omdat gij u hoogmoedig van Zijn tekenen afwendde.(6:93)

En over het volk van Farao:

Interpretatie van de betekenis: Aan het Vuur zullen zij morgen en avond worden blootgesteld. En de Dag waarop het Uur zal komen, zal er worden gezegd: Doet Farao's volk de strengste straf ondergaan.(40:46)

Ook heeft Allah (Geprezen en Verheven is Hij) Gezegd, interpretatie van de betekenissen:

Voorzeker zij, die zeggen: Onze Heer is God, en daarin standvastig blijven, op hen zullen de Engelen nederdalen: Vreest niet, noch treurt; maar verheugt u over het Paradijs dat u wordt beloofd. (41:30)

Waarom dan, wanneer de ziel van (de stervende) zijn keel bereikt en gij ziet toe - op dat ogenblik Zijn Wij dichter bij hem dan gij, maar gij ziet dit niet, Waarom dan, als gij niet onderdanig bent, brengt gij haar niet terug indien gij waarachtig bent? Als hij nu behoort tot degenen die dicht bij God zijn, dan is voor hem geluk en geur en een tuin van verrukking.(56:83-89)

Al-Baraa-e ibn 'Aazib heeft overgeleverd dat de Profeet, vrede zij met hem, over de gelovige heeft over de gelovige gezegd, dat als hij is ondervraagd door de Engelen (over de Heer, de religie en de Boodschapper die hij volgde) en nadat hij geantwoord heeft (zeggende dat zijn Heer Allah is, zijn religie de Islam en zijn Boodschapper Mohammed), een roeper vanuit de hemel dan zal zeggen: "Mijn dienaar heeft de waarheid gesproken. Daarom voorzie hem (zijn graf) van het Paradijs, kleed hem van het Paradijs en open voor hem een deur naar het Paradijs." Vervolgens zei hij, vrede zij met hem: Hij zal er rust en parfum van ontvangen. Zijn graf zal voor hem verruimd worden voor zover zijn blik reikt. (Ahmed en Aboe Dawood)



Belang van het geloof in de Laatste Dag:

1. Het verlangen om oprechte en goede daden te verrichten, om daardoor goede resultaten op de Dag des Oordeels te verkrijgen.

2. De angst voor het begaan en het goedkeuren van slechte daden, vrezend voor de kwelling van de Dag des Oordeels.

3. De gelovige merkt dat zijn geloof ervoor zorgt dat hij de hardheid, welke hij in deze wereld moet meemaak, vergeet. Hij is geheel in beslag genomen door het werken in rechtschapenheid om zo de vreugde en goede beloningen van de Laatste Dag te verkrijgen. Sommige ongelovigen verwerpen het idee van leven na de dood, door te zeggen dat dit niet mogelijk is. Deze bewering is vals. Religie, de zintuigen en het verstand worden gebruikt om deze bewering te weerleggen. Wat de religie betreft, Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft Gezegd, interpretatie van de betekenis:

De ongelovigen denken dat zij niet zullen worden opgewekt. Zeg: Ja, bij mijn Heer, gij zult zeker herrijzen; dan zult gij worden onderricht omtrent hetgeen gij deed. En dat is gemakkelijk voor God.(64:7)

Alle Geschriften zijn het eens omtrent deze gebeurtenis. Wat de zintuigen betreft, Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft zijn dienaren getoond hoe Hij de doden doet Herrijzen in dit leven. In Soerat Al-Baqarah (hoofdstuk 2 van de Koran) heeft Allah vijf voorbeelden Genoemd:

14-03-2011, 15:55
1. Het volk van Mozes, vrede zij met hem, die het volgende tegen hem zeiden: Wij zullen niet in jou geloven totdat wij Allah (Geprezen en Verheven is Hij) zien zonder een barrière. Zij werden door de dood gegrepen en toen heeft Allah ze weer tot leven gewekt. Om de kinderen van Israël te doen herinneren aan dit verhaal, heeft Allah (Geprezen en Verheven is Hij) het volgende Gezegd, interpretatie van de betekenis:

En toen jullie zeiden: O Mozes, wij zullen u geenszins geloven, totdat wij God van Aangezicht tot Aangezicht zien, toen trof jullie een donderslag, terwijl je toekeek. Toen deden Wij jullie Herrijzen na uw dood, opdat je dankbaar zou zijn.(2:55-56)

2. Het verhaal van de vermoorde man, over wie de Kinderen van Israël van mening verschilden betreffende zijn moordenaar. Allah gebood hen een koe op te offeren en hem met een aantal delen (van de koe) te slaan, zodat hij hen kon vertellen wie hem had vermoord.

Interpretatie van de betekenis: En toen jullie probeerden een mens te doden en daar onder elkaar over twisten, was God de Onthuller van wat je verborgen hield. Toen Zeiden Wij: Treft hem (de moordenaar) voor een gedeelte van het vergrijp tegen hem (de gedode). Aldus geeft God leven aan de doden en toont je Zijn Tekenen, opdat je zult begrijpen.(2:72-73)

3. Het verhaal van een volk dat ontsnapte aan een plaag die uibrak in hun land. Zij waren met zijn duizenden. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) deed de dood hen achterhalen en wekte ze daarna weer tot leven.

Interpretatie van de betekenis: Weet je niet van degenen, die uit angst voor de dood hun huizen verlieten - het waren er duizenden. God zei tot hen: Sterft en dan schonk Hij hen leven. Voorzeker, God is Genadig jegens de mensen, maar de meeste mensen zijn ondankbaar.(2:243)

4. Het verhaal van een man die voorbij een dorp liep waarin alle inwoners gestorven waren. Hij kon zich niet voorstellen dat Allah (Geprezen en Verheven is Hij) hen tot leven kon Wekken. Allah deed hem sterven voor honderd jaar en wekte hem toen uit de dood.

Interpretatie van de betekenis: Of, gelijk degene, die langs een stad komende, welke was ingestort, uitriep: Hoe zal God haar doen herleven na haar vernietiging? Toen deed God hem sterven voor honderd jaren; daarna wekte Hij hem op en Zei: Hoelang ben jij hier reeds? Hij antwoordde: Ik ben een dag, of een gedeelte van een dag gebleven. Hij Zei: Neen, je bent honderd jaren gebleven. Kijk nu naar uw voedsel en uw drank; zij zijn niet bedorven. En kijk naar uw ezel; (dit is) opdat Wij u tot een Teken voor de mensen maken. En kijk naar de beenderen, hoe Wij ze in elkaar zetten en ze daarna met vlees bekleden. En toen hem dit duidelijk werd zei hij: Ik weet, dat God Macht heeft over alle dingen.(2:259)

5. Het verhaal van Abraham, vrede zij met hem, die Allah (Geprezen en Verheven is Hij) vroeg hem te tonen hoe Hij de doden doet herleven. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) gebood hem omvier4 vogels te doden, deze in stukken te snijden en ze vervolgens te verdelen over de bergen in de omgeving. Hij Zei hem dat hij de dode vogels bij zich moest roepen, en dat deed hij. Deze stukken werden verzameld (door de Macht van Allah) en de vogels kwamen weer levend bij Abraham, vrede zij met hem. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft Gezegd, interpretatie van de betekenis: En toen Abraham zei: Mijn Heer, toon mij, hoe Gij de doden tot leven opwekt. Hij Zei: Geloof jij dan niet. Hij zei: Ja, maar opdat mijn hart rustig zij. Hij Antwoordde: Neem vier vogels en maak ze aan u gehecht. Zet dan ieder hunner op een heuvel; roep hen dan; ze zullen haastig tot u komen. En weet, dat God Almachtig, Alwijs is.(2:260)

Dit zijn vijf gebeurtenissen welke als voorbeeld worden genomen. Zij bewijzen dat het opwekken van de doden met de Wil van Allah welzeker kan geschieden.

Wat het verstand betreft, dan zijn er twee manieren waarop deze op de juiste wijze gebruikt kunnen worden om zo de herrijzenis van de doden te bevestigen.

1. Allah is Degene die de schepping van de Hemelen en de aarde begonnen is. Degene die in staat is om de schepping te beginnen is tevens ook in staat om deze te herhalen. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft Gezegd, interpretatie van de betekenissen:

En Hij is het, Die de schepping voortbrengt en haar daarna herhaalt, dit is gemakkelijk voor Hem. (30:27)


Gelijk Wij de schepping eerst begonnen, aldus zullen Wij haar terugbrengen – een belofte van Ons; voorwaar Wij Zullen deze nakomen.(21:104)

En de persoon die ontkende dat Allah in staat is om de beenderen te doen herleven wanneer deze zijn weggerot, dit is het antwoord op deze ontkenning:

14-03-2011, 15:56
Interpretatie van de betekenissen: Zeg: Hij Die hen voor de eerste keer schiep zal hen doen herleven; Hij heeft kennis van de gehele schepping.(36:79)

2. Het is een overduidelijk feit dat de aarde uitdroogt en dat de bomen en planten erop dan sterven. Wanneer Allah de regen doet neerdalen, herleven de aarde (bodem) en vegetatie, allerlei soorten groeien dan weer, welke op hun beurt weer vele kleuren en vormen aannemen. Degene die de dode aarde doet herleven is ook zeker in staat om de doden te doen herleven. Allah heeft Gezegd, interpretatie van de betekenissen:

Dit behoort tot Zijn Tekenen, dat gij de aarde droog en verschroeid ziet, maar wanneer Wij er water op doen neerdalen, beweegt zij zich en zet uit. Zeker Hij, Die haar leven geeft, zal ook de doden opwekken. Voorwaar, Hij Heeft Macht over alle dingen.(41:39)

En Wij zenden water vol zegeningen uit de hemel neder en Wij brengen daarmee tuinen en graan voort waarvan kan worden geoogst. En hoge palmbomen met bloeikolven over elkander gegroeid. Als voorziening voor Onze dienaren en Wij verkwikken daarmee een dood land. Zo zal ook de opstanding zijn.(50:9-11)

Sommige mensen met afgedwaalde geloofsleren verwerpen de bestraffingen of genietingen in het graf, en beweren dat dit niet kan gebeuren. Zij beweren dat als iemand de doden zou opgraven, deze iemand de doden dan zal vinden in een toestand zoals deze was achtergelaten (betekenend dat deze persoon daar nog ligt in de toestand zoals deze daar in eerste instantie werd begraven) en dat de omvang ervan (het graf) niet is verandert.

Deze bevestiging wordt door de Shari'ah, de zintuigen en het verstand verworpen: Wat de Shari'ah betreft, wij hebben voorheen al een aantal teksten hierover opgenoemd. Deze teksten bevestigen de bestraffing of genieting in het graf. Ibn 'Abbaas, moge Allah tevreden met hem zijn, heeft gezegd: De Profeet, vrede zij met hem, passeerde een aantal ommuringen in Medina. Hij hoorde geschreeuw van twee personen die in hun graf bestraft werden. De Profeet, vrede zij met hem, noemde de redenen achter deze bestraffingen en deze waren als volgt: dat de ene persoon zichzelf (zijn kleren) niet beschermende tegen urine en de andere verspreidde tweedracht tussen mensen. (Al-Boekharie).

Wat de zintuigen betreft, weten wij, dat degene die slaapt en droomt, zichzelf in deze droom bijvoorbeeld kan zien genieten in een reusachtige ruimte of dat hij bestraft wordt omdat hij, bijvoorbeeld, in een kleine ruimte wordt samengeperst.

Soms wordt iemands slaap onderbroken vanwege mogelijke nachtmerries, toch bevindt deze persoon zich echter nog steeds in zijn bed. Slapen is te vergelijken met sterven. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft Gezegd, interpretatie van de betekenis:

God neemt de zielen van de mensen op wanneer zij sterven en ook van hen die niet sterven tijdens hun slaap. Dan houd Hij die, die Hij ten dode heeft opgeschreven en zendt de overigen tot een bepaalde tijd (in het lichaam) terug. Hierin zijn stellig Tekenen voor een volk dat nadenkt.(39:42)


Wat het verstand betreft kunnen we het volgende zeggen: Soms ziet iemand dromen die later, in het echte leven, ook daadwerkelijk uitkomen. Sommige moslims kunnen de Profeet, vrede zij met hem, in hun droom zien. Eenieder die de Profeet, vrede zij met hem, ziet in de gedaante zoals hij, vrede zij met hem, in de boeken van ahadieth wordt omschreven, heeft de waarheid gesproken betreffende het feit dat hij hem heeft gezien. Dit gebeurt terwijl men zich nog steeds in zijn slaapplaats bevindt. Als dit het geval is in dit leven, hoe zit het dan met gebeurtenissen in het volgende leven?

Betreffende de bewering dat wanneer iemand een dode op zou graven, er geen sporen van abnormale veranderingen, noch op het lichaam of in het graf zelf waargenomen kunnen worden, zeggen wij het volgende:

1. De Shari'ah kan niet worden verworpen door afhankelijkheid aan deze twijfels. Deze twijfels kunnen makkelijk weerlegd worden, op voorwaarde dat men zijn verstand gebruikt. Er bestaat een bekende gezegde: Er zijn velen die de waarheid verwerpen, terwijl het probleem ligt bij hun eigen tekortkoming om het geen te kunnen omvatten.

2. Het leven in het graf is een aspect van het ongeziene. De zintuigen kunnen het ongeziene niet onthullen. Indien aspecten van het ongeziene door de zintuigen onthuld zouden (kunnen) worden, dan zou geloof in het ongeziene geen enkel nuttig doel hebben. Het geloof of ongeloof erin zou dan irrelevant zijn, omdat er dan geen aspecten zouden zijn in het ongeziene om in te geloven.

3. Slechts de doden genieten of worden bestraft in het graf. Net zoals een persoon die droomt de enige is die de pijn van het samengeperst worden in een smalle ruimte of de vreugde van het zich bevinden in een open ruimte ervaart. Anderen voelen niet hetzelfde als degene die deze dromen zelf ervaart, terwijl deze persoon zich echter nog steeds in zijn bed bevindt. De Profeet, vrede zij met hem, was gewoon om openbaringen te ontvangen terwijl hij zich onder zijn metgezellen, moge Allah tevreden met hen zijn, bevond. Dit terwijl zij ( de metgezellen) de openbaring niet konden horen. Soms kwam de Engel in de gedaante van een onzichtbare man. De metgezellen, moge Allah tevreden met hen zijn, zagen de Engel niet, terwijl deze de openbaring aan de Boodschapper, vrede zij met hem, overbracht.

4. Mensen hebben maar een beperkte begrip en verstandhouding van het universum. Zij begrijpen alleen datgene wat Allah (Geprezen en Verheven is Hij) hun aan begripsvermogen heeft gegeven. Zij begrijpen niet alles van het bestaan. De Zeven Hemelen, de aarde en al hetgeen zich hierin bevindt prijst Allah (Geprezen en Verheven is Hij.) Soms Geeft Allah (Geprezen en Verheven is Hij) sommige van Zijn schepsels het vermogen om zulke lof aan te horen. Allah heeft Gezegd, interpretatie van de betekenis:

De Zeven Hemelen en de aarde en degenen die daarin vertoeven prijzen Zijn heerlijkheid. En daar is niets dat Hem niet met de lof die Hem toekomt verheerlijkt; doch je begrijpt hun verheerlijking niet. Voorwaar, Hij is verdraagzaam, vergevensgezind.(17:44)

Ook duivelen en Jinn bevinden zich op aarde. De Jinn kwamen bij de Boodschapper, vrede zij met hem, en luisterden naar zijn recitatie van de Koran. Toen hij, vrede zij met hem, klaar was keerden zij terug naar hun volk om de Boodschap aan hen mede te delen. Deze schepping bevindt zich echter buiten het bereik van het menselijk verstand.

Interpretatie van de betekenis: O Kinderen van Adam, laat Satan u niet verleiden, zoals hij uw ouders uit het Paradijs verdreef en hen van hun kleding beroofde, opdat hij hun, hun naaktheid mocht tonen. Waarlijk, hij ziet u, hij en zijn stam, vanwaar gij hen niet ziet. Voorzeker, Wij hebben de duivelen vrienden gemaakt voor hen die niet geloven.(7:27)

De schepping kan noch hetgeen bereiken wat hun begrip te boven gaat, noch het gehele bestaan met hun begrip omvatten. Daarom behoort men, als het gaat om zaken van het ongeziene, niet te redetwisten om hetgeen wat boven hun begrip gaat.

Bron: Uitleg van de pilaren van Imaan, door Sheikh Mohammed Saalih' Al-'Oethaymien (de vertaling van de originele Arabische tekst is lichtelijk aangepast en aangevuld.)


Wa alaikum assalam

14-03-2011, 16:05


Imaam ‘Abd Allah Ibn Al-Mubaarak heeft volgens een overleveringsketen die teruggaat tot Abu Umayya Al-Djumahi [Radhiya Allahu ‘anhu] overgeleverd dat de Boodschapper van Allah [SallAllahu ‘alayhi wa selam] gezegd heeft: “Reken op drie tekenen van het uur; één ervan is dat men kennis gaat zoeken bij de pseudo-wetenschappers [al-asaaghir].” [Saheeh hadeeth. Zie Kitaab Az-Zuhd van Ibn Al-Mubaarak, verbeterd door Al-A’zami p. 20 hadeeth nr. 61. Zie ook Saheeh Al-Djaami’ As-Sagheer van Al-Baani 2/243 hadeeth nr. 2203]

Toen Ibn Al-Mubaarak [Rahimahu Allaah] vroeg over die mensen antwoordde hij: “Dat zijn mensen die [in de naam van de godsdienst spreken] maar in feite hun eigen meningen uiten. Dus ze kijken niet na of hun argumenten ondersteund worden door de Quran, de Sunnah en de uitspraken van de echte geleerden. Ze hebben de godsdienstwetenschap niet van mensen die echt kennis bezitten geleerd, maar door zelf boeken te lezen, en wie wetenschap uit boeken haalt die begaat heel veel fouten.”

Ibn Mas’uud [Radhiya Allahu ‘anhu] zou gezegd hebben: “De mensen zullen op het rechte pad blijven zolang ze kennis opdoen van de metgezellen van de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] en van de echte wetenschappers [alkaabir]. Eens ze zich gaan laten onderrichten door pseudo-wetenschappers zullen ze van mening gaan verschillen en hun ondergang tegemoet gaan.” [Zie het boek Kitaab Az-Zuhd p. 281 hadeeth nr. 815]

14-03-2011, 17:23

Citaat door schoonheid89:



Djazaki Allahu ghairan lieverd! Shoukran kathieran!

14-03-2011, 17:23
Abu Hoerairah heeft overgeleverd dat de Profeet heeft gezegd:

“Voordat het Uur komt zullen er jaren van bedrog en misleiding zijn, waar een eerlijk persoon niet geloofd wordt en een persoon die liegt gelooft zal worden; en de onbenullige zal het voor het zeggen hebben.”(Ahmad)

14-03-2011, 19:31
Volgens ‘Amr Ibn Shu’ayb [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft zijn vader gezegd, dat zijn grootvader heeft gezegd, dat de Profeet heeft [SallAllahu ‘alayhi wa selam] gezegd:

“Er komt een tijd voor de mensen waarin ze zullen uitgekozen worden zoals tarwe gezeefd wordt; alleen uitschot van de menselijke soort zal overblijven, ze zullen hun verbintenissen verbreken, ze zullen niet terug geven wat hun is toevertrouwd, ze zullen onder elkaar ruziemaken en ze zullen zo zijn.” Toen hij [SallAllahu ‘alayhi wa selam] dat zei kruiste hij zijn vingers. Er werd gevraagd; “Wat beveelt u ons?” “Neem wat jullie aanvaardbaar lijkt, raak niet aan datgene wat jullie als verwerpelijk veroordelen, hou jullie met julliezelf bezig en hou jullie niet bezig met de algemene zaken van de gemeenschap [zoals politiek].” [Hadeeth in de Mustadrak van Imaam Ahmad 12/12 hadeeth nr. 7049. goede overleveringsketen]

Volgens Mirdas As-Slami [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft de Boodschapper van Allah [SallAllahu ‘alayhi wa selam] gezegd:

“De vrome mensen zullen één voor één verdwijnen en alleen het ‘kaf’ van de menselijke soort zal overblijven, en dat lijkt op het kaf van het koren of op de resten van dadels. Allah zal aan hen niet de minste aandacht schenken.” [Saheeh Bukhari. Zie Djaami’ Al-Usuul van Ibn Kathir 10/398 hadeeth nr. 7909]

Volgens ‘Abd Allah Ibn ‘Amr [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft de Boodschapper van Allah [SallAllahu ‘alayhi wa selam] gezegd:

“Allah [Subhanahu wa Ta’ala] zal de [religieuze] wetenschap niet weghalen door haar van de mensen weg te nemen, maar Hij zal haar weghalen door de zielen van de geleerden terug te nemen. Zo goed, dat wanneer er geen enkele geleerde meer overblijft, de mensen onwetenden als hun leiders zullen aanduiden. Die zullen dan ondervraagd worden [over godsdienstige zaken] en ze zullen zonder enige kennis meningen [m.b.t de rechtspraak] geven. Ze zullen verloren lopen en ook de andere van het juiste pad doen afdwalen.” [Zie de Musnad van Imaam Ahmad 2/190 hadeeth nr. 2203. Goede overleveringsketen]

14-03-2011, 22:09
Imaam ‘Abd Allah Ibn Al-Mubaarak heeft volgens een overleveringsketen die teruggaat tot Abu Umayya Al-Djumahi [Radhiya Allahu ‘anhu] overgeleverd dat de Boodschapper van Allah [SallAllahu ‘alayhi wa selam] gezegd heeft: “Reken op drie tekenen van het uur; één ervan is dat men kennis gaat zoeken bij de pseudo-wetenschappers [al-asaaghir].” [Saheeh hadeeth. Zie Kitaab Az-Zuhd van Ibn Al-Mubaarak, verbeterd door Al-A’zami p. 20 hadeeth nr. 61. Zie ook Saheeh Al-Djaami’ As-Sagheer van Al-Baani 2/243 hadeeth nr. 2203]

Toen Ibn Al-Mubaarak [Rahimahu Allaah] vroeg over die mensen antwoordde hij: “Dat zijn mensen die [in de naam van de godsdienst spreken] maar in feite hun eigen meningen uiten. Dus ze kijken niet na of hun argumenten ondersteund worden door de Quran, de Sunnah en de uitspraken van de echte geleerden. Ze hebben de godsdienstwetenschap niet van mensen die echt kennis bezitten geleerd, maar door zelf boeken te lezen, en wie wetenschap uit boeken haalt die begaat heel veel fouten.”

Ibn Mas’uud [Radhiya Allahu ‘anhu] zou gezegd hebben: “De mensen zullen op het rechte pad blijven zolang ze kennis opdoen van de metgezellen van de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam] en van de echte wetenschappers [alkaabir]. Eens ze zich gaan laten onderrichten door pseudo-wetenschappers zullen ze van mening gaan verschillen en hun ondergang tegemoet gaan.” [Zie het boek Kitaab Az-Zuhd p. 281 hadeeth nr. 815]

15-03-2011, 16:23
Volgens Anas [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft de Boodschapper van Allah [SallAllahu ‘alayhi wa selam] gezegd: “Er komt een tijd waarin degene die zich geduldig aan zijn godsdienst vasthoudt zal zijn als iemand die een brandende steenkool vastheeft.” [Rechtsgeldige hadeeth bij At-Tirmidhi. Veel ahadeeth getuigen van zijn rechtsgeldigheid –shawaahid-. Zie Djaami’ Al-Usuul van Ibn Kathir 4/10 hadeeth nr. 7455]

15-03-2011, 19:44
De vragen van de vervloekte shaytan :

Overgeleverd van Abdullah Ibn-i Omar r.a. < We bevonden ons in het bijzijn van de boodschapper van Allah s.a.w.s. Er kwam een man naar binnen. Hij was buitengewoon lelijk, vies en stonk. Hij liep door de rijen heen naar de boodschapper van Allah en vroeg < Wie heeft jou geschapen? > De boodschapper van Allah zei < Allah heeft mij geschapen. > De man vroeg weer < Wie heeft de hemelen en de aarde geschapen? > De boodschapper van Allah < Allah heeft de hemelen en de aarde geschapen. > De man vroeg < Wie heeft Allah geschapen? > De boodschapper van Allah zei zonder te aarzelen < Allah is niet geschapen. Allah is verheven boven het wereldlijke. > Na dit antwoord liep de man weer door de rijen naar buiten. De metgezellen waren verbaasd over de lelijke man met zijn eigenaardige vragen. Ze vroegen < O boodschapper van Allah! Wie was dit vieze wezen? > De boodschapper van Allah zei < Dat was Iblis. Hij stelde deze vragen om jullie in de war te laten brengen en twijfel in jullie imaan te zaaien. > Door Beyhaki.

15-03-2011, 20:31
BarkhAllaah oufeek zuster,!

15-03-2011, 21:42



Citaat door Touzinetje_:
BarkhAllaah oufeek zuster,!



Ameen op je prachtige dua lieverd! wa feeki BarakAllah!
Moge Allah subhanahu watahala je rijkelijk belonen met alle goeds voor elke letter die je ogen voor je lezen en zodoende aan profijtvolle kennis helpen opdoen! Ameen! Shoukran voor je reactie! Waardeer het zeer!

15-03-2011, 21:51

Citaat door Arab-ELLA:
Ameen op je prachtige dua lieverd! wa feeki BarakAllah!
Moge Allah subhanahu watahala je rijkelijk belonen met alle goeds voor elke letter die je ogen voor je lezen en zodoende aan profijtvolle kennis helpen opdoen! Ameen! Shoukran voor je reactie! Waardeer het zeer!


Aaah, Allaahouma Ameen.
Moge Allaah Soubhana Wata'ala jouw gebeden verhoren en je zondes vergeven. Moge Hij, de verhevenen, jou en jouw geliefde/naasten een plekje in de Jannah schenken. Heel lief van je meid!

15-03-2011, 22:13

Citaat door Touzinetje_:
Aaah, Allaahouma Ameen.
Moge Allaah Soubhana Wata'ala jouw gebeden verhoren en je zondes vergeven. Moge Hij, de verhevenen, jou en jouw geliefde/naasten een plekje in de Jannah schenken. Heel lief van je meid!




Allahuma ameen op je geweldige dua! Geheel insgelijks lieverd! Moge Allah subhanahu watahala je een mooi plekje schenken samen met al je dierbaren in Jannat Al Firdaous! Ameen! Allahy hafdek! Oehiebboeki fie Allah! Je verdient het hoor lieverd!



Dua om kennis en om met de rechtschapenen te zijn :

Profeet Ibrahim (vrede zij met hem) wordt vele malen bij naam in de Koran genoemd en is een verheven Profeet. Hij behoort tot de vijf vooraanstaande Profeten waartoe ook onze Profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) behoort. Profeet Ibrahim (vrede zij met hem) was een standvastig moslim, die overtuigd was van het zuivere monotheïsme: het alleen aanbidden van Allah. Hij was hier standvastig in en gaf zich over aan Allah, zelfs al werd hij vele malen beproefd door Allah met zware beproevingen. Zo werd Profeet Ibrahim (vrede zij met hem) opgedragen door Allah om zijn eigen zoon te offeren. Hoewel vele van ons zouden twijfelen, was Profeet Ibrahim (vrede zij met hem) standvastig en hij vertrouwde volledig op Allah dat Hij zou laten gebeuren wat goed was. Hij was bereid om zelfs zijn eigen zoon te offeren. Uiteindelijk stuurde Allah een ram, om die te offeren in plaats van zijn zoon, maar deze situatie is één van de vele voorbeelden die ons de standvastigheid van deze verheven Profeet tonen. In de Koran worden verschillende voorbeelden genoemd.

Ook staat er in de Koran een smeekbede vermeld die door Profeet Ibrahim (vrede zij met hem) is uitgesproken. Deze smeekbede luidt: ’Mijn Heer, schenk mij wijsheid en verenig mij met de rechtschapenen. En maak mijn naam vermaard onder de lateren. En maak mij één van de erfgenamen van de Tuin van de gelukzaligheid. En vergeef mijn vader, want hij behoorde tot de dwalenden. En verneder mij niet op de Da waarop er wordt opgewekt.’ Profeet Ibrahim (vrede zij met hem) vraagt hier allereerst om wijsheid, waarover Ibn Abbas (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd dat hij hiermee om kennis vroeg. En dat hij vroeg om met de rechtschapen moslims te zijn in deze wereld en in het Hiernamaals, degene die ook geloofden in het zuivere monotheïsme.

Dua in het Arabisch :


رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Betekenis van de dua :

Mijn Heer, schenk mij wijsheid en verenig mij met de rechtschapenen.

Uitspraak van de dua ;

Rabbi hab lie hoekmen wa alhiqnie bi as-saalihiena.


Deze dua staat in de Koran vermeld in surah As-Sju’ara (26:83). De hele smeekbede, die door Profeet Ibrahim (vrede zij met hem) tot Allah verricht werd staat in dezelfde surah, vanaf vers 83 tot en met vers 87.

Pagina's : [1] 2 3