Bekijk volle/desktop versie : Hoofddoekaffaire...het einde van de Hema



Pagina's : [1] 2 3 4 5

14-03-2011, 10:48
bron



De Hema exporteerde afgelopen week als eerste van oorsprong oer-Hollands bedrijf de ideeën van het nieuwe Nederland. Liever dan de schouders op te halen voor de kleinburgers van het Belgische plaatsje Genk, ontslaat Hema België vanaf nu elke winkelmedewerkster met een hoofddoek of verstopt ze in het magazijn.

Vlaams Belang-voorman Filip Dewinter is fan en roept alle rechtgeaarde Vlamingen op een Hemaworst te kopen. Dat die dingen in België niet te krijgen zijn is daarbij jammer. Nu moet de Hemaworsten importeren om de nieuwe lievelingsklant te vriend te houden.

Ik ben mijn hele leven al een Hema-aanhanger. Het was mijn absolute lievelingswinkel. Van mij en bijzonder veel vriendinnen. No nonsense, overal aanwezig, betaalbaar, vriendelijk personeel. De Hema aan de Kinkerstraat in Amsterdam, man wat heb ik daar de afgelopen tien jaar veel uren doorgebracht. Kind geboren bij kennissen? Je slaagt bij Hema. Collega jarig? Ook. Al mijn foto’s liet ik er afdrukken. Toen mijn tas in de zomer gejat was, wist ik dat ik naar de Hema moest. De gejatte tas, portemonnee, agenda, mascara en lippenbalsem kwamen er vandaan.

Maar fuck dit Hema. De lol is juist die relaxte houding. Die beetje stoere, los van de tijdsgeest houding, waar je je thuis voelt om dat het er altijd al was maar het op een of andere manier ook hip is. Jip en Janneke kopjes, fel blauwe pyjamabroeken en kleurige handdoeken. Nu is de Hema opeens politiek. En niet zomaar politiek, korte termijn denkend politiek. Als eerste niet-overheid heeft mijn Hema bepaald dat je er niet met klanten mag werken als je er op een bepaalde manier uitziet. In België, maar het is hetzelfde bedrijf. Als winkelend publiek in een kleine Vlaamse provinciestad zich stoort aan hoofddoekjes, dan moet iedereen met een hoofddoek weg worden gehouden van het publiek. Want de klant is koning, bij de Hema.

Onbegrijpelijk kortzichtig voor een bedrijf. Ten eerste: er zijn ook heel veel klanten die zich juist op hun gemak voelen bij hoofddoekjes of die het belangrijker vinden dat iemand aardig klantvriendelijk is. Mensen die hoe dan ook niet willen winkelen in een politiek statement.

Ten tweede; als je een hekel of een angst hebt voor toenemende islamisering, denk je dan dat het helpt de aanhangers van het geloof weg te halen bij kassa’s? Islamisering bestaat, maar alleen in ons magazijn hoor mevrouw. Doe niet zo naïef. Symboolpolitiek.

Ten derde: als je weet dat een bedrijf grof omgaat met personeel, ga je er toch net wat minder snel naartoe. Hema stond juist bekend om de Hemameisjes, vriendelijke dames die overkomen alsof ze er graag werken. Als Hema personeel afwijkt, moeten ze weg. Achter de schermen is het er dus niet vriendelijk, de vriendelijkheid was slechts een marketingtruckje. En mensen trappen niet graag in marketingtruckjes.

Ik snap het niet Hema en mijn teleurstelling is oprecht. Ik hield van je en nu stoor je me. Enig idee hoeveel andere klanten nu direct of langzaam sluimerend geïrriteerd zijn? Die opeens gaan nadenken voor ze even langswippen voor hun foto’s of wijn? Die het afstotend vinden dat onze lijfwinkel nu de BFF van Filip Dewinter is? Sukkels.

14-03-2011, 10:52


Ik denk niet dat dit de Hema op enkele manier zal schaden.

14-03-2011, 10:55
HEMA zal hierdoor een nog beter imago krijgen.

14-03-2011, 10:58
zoveelste hema topic. over een maand is iedereen het vergeten, behalve degenen die in het verleden leven

14-03-2011, 11:00


Ik vind de Hema 10 keer niks.

14-03-2011, 11:03

Citaat door boterbroekje:
zoveelste hema topic. over een maand is iedereen het vergeten, behalve degenen die in het verleden leven



Ze zijn die anti islam tompouce van de hema in ieder geval al vergeten..

14-03-2011, 11:04
Ontbijt voor 1 Euro !

14-03-2011, 11:06
meer hema topics dan japan.. tis wat

14-03-2011, 11:10

Citaat door boterbroekje:
zoveelste hema topic. over een maand is iedereen het vergeten, behalve degenen die in het verleden leven


Precies.

14-03-2011, 11:10

Citaat door Besbousa:
meer hema topics dan japan.. tis wat


Tja, wat is een land wat helemaal op z'n gat ligt nu tegenover een vrommes die haar hoofddoek niet op mag doen, ik bedoel je moet wel prioriteiten stellen.

14-03-2011, 11:11

Citaat door pollewopje:
Ze zijn die anti islam tompouce van de hema in ieder geval al vergeten..


Dat verhaal is helemaal aan me voorbijgegaan. Bestond er zoiets als een anti-islam tompouce? En hoe zag die er dan uit, of was het roze glazuur al te homofluweel of zo?

14-03-2011, 11:14
Hema: 'Voor ons houdt het hier op' GENK - Voor winkelketen Hema is de kwestie van het ontslag van de 20-jarige Joyce Van Op den Bosch, die ontslagen werd omdat ze een hoofddoek droeg, definitief gesloten.


De directie van Hema had het meisje, dat zich een paar jaar geleden tot de islam bekeerde, in eerste instantie toegestaan om een hoofddoek te dragen. Het bedrijf kwam terugh op die beslissing nadat klanten hadden geklaagd.

De ontslagen moslima kreeg afgelopen vrijdag een nieuw tijdelijk contract aangeboden, maar daar ging ze niet op in. Personeelsmanager Jan Coppejans van Hema is dan ook formeel: “Voor ons houdt het hier nu op. Wij hebben een laatste poging gedaan, zonder resultaat", zegt hij tegen de Belgische krant Het Nieuwsblad.

In Genk werd zaterdag betoogd door de Islamitische geloofsgemeenschap. Voorop in de stoet liep Van Op den Bosch

http://www.telegraaf.nl/buitenland/9260451/__Hema___Voor_ons_houdt_het_op___.html?sn=binnenla nd,buitenland



14-03-2011, 11:15



Citaat door Moonboi:
Tja, wat is een land wat helemaal op z'n gat ligt nu tegenover een vrommes die haar hoofddoek niet op mag doen, ik bedoel je moet wel prioriteiten stellen.


nou goed, ik denk dat alleen op dit forum het hema incident uit wordt gemolken... in verhouding met Japan..

maarja.. daar hebben ze ook geen worsten he

14-03-2011, 11:16
Wat een vreemd nieuws...eerst lees je dat Hema haar excuses
aanbiedt en de moslima in kwestie weer een job aanbiedt en nu
zou het het einde van de Hema betekenen...wat een bullshit.

14-03-2011, 11:20

Citaat door Besbousa:
meer hema topics dan japan.. tis wat


Zo zie je maar waar de prioriteiten van sommigen hier liggen. Net of de topicstarter zijn/haar ei niet kwijt kon in de tientallen reeds bestaande topics

Trouwens nog iets: "de menselijke hersenen zijn vatbaar voor zulk reclame, door 10tallen topics over Hema te plaatsen lok je het consumentenvee naar die winkelketen.

Pagina's : [1] 2 3 4 5