Bekijk volle/desktop versie : Wat denken jullie?



13-03-2011, 15:47
Als iemand je heeft gekwetst, bijv. met een uitspraak of iets wat hij/zij heeft gedaan, mag je dit dan aan iemand anders vertellen? Daarmee bedoel ik dat je je hart oplucht, omdat het je zo diep zit. Je moet het als het ware 'kwijt' en dat doe je dan door het aan een vertrouwd persoon te vertellen. Je hebt niet de intentie om over de persoon in kwestie kwaad te spreken, je hebt alleen (zwaar) de behoefte om je hart op te luchten.

Wat ik me nu afvraag is of dit volgens de Islam onder roddelen valt?

13-03-2011, 15:57


Niemand die het weet?

13-03-2011, 15:58
Dan noem je zijn naam toch niet.

13-03-2011, 16:11

Citaat door BoraSita:
Dan noem je zijn naam toch niet.


Dat is inderdaad ook een goede manier.

Maar wat als het geen zin heeft om de naam van de persoon weg te laten omdat aan de hand van je verhaal duidelijk wordt om wie het gaat? Is het dan beter om je verhaal niet te vertellen omdat dit waarschijnlijk onder roddelen c.q. slecht spreken valt? Soms kan de nood hoog zitten, wat doe je dan?

13-03-2011, 16:17



Citaat door DinaMina:
Dat is inderdaad ook een goede manier.

Maar wat als het geen zin heeft om de naam van de persoon weg te laten omdat aan de hand van je verhaal duidelijk wordt om wie het gaat? Is het dan beter om je verhaal niet te vertellen omdat dit waarschijnlijk onder roddelen c.q. slecht spreken valt? Soms kan de nood hoog zitten, wat doe je dan?


Dat is gewoon roddelen meid, hoe je het went of keert.

Praat er met de persoon over die je gekwetst heeft en niemand anders.

13-03-2011, 16:22

Citaat door Toeta_:
Dat is gewoon roddelen meid, hoe je het went of keert.

Praat er met de persoon over die je gekwetst heeft en niemand anders.


Dank je wel voor je reactie.

Daar vreesde ik al voor. Mag ik je vragen hoe jij met je gevoelens omgaat als iemand je heeft gekwetst? Doe je dat alleen door met de persoon in kwestie te praten? Neem je niemand in vertrouwen om je hart uit te storten?

13-03-2011, 16:34

Citaat door DinaMina:
Dank je wel voor je reactie.

Daar vreesde ik al voor. Mag ik je vragen hoe jij met je gevoelens omgaat als iemand je heeft gekwetst? Doe je dat alleen door met de persoon in kwestie te praten? Neem je niemand in vertrouwen om je hart uit te storten?



Dan probeer ik toch met die persoon te praten, ook al zou ik daarvoor mijn eer opzij zetten. In ons geloof dien je te vergeven en barmhartig te zijn voor elkaar.
In het verleden stortte ik mijn hart bij de eerste beste maar nu weet ik beter en probeer ik niet nog meer zondes te maken.
We gaan een keer allemaal dood en dan wil je tenminste zonder al dat gedoe voor je Schepper staan....
Ik zou het ook erg vinden als iemand dood gaat en dat ik geen vergeving heb gevraagd aan die persoon of hem/haar zelf heb vergeven.
Het leven is veel te kort om je energie op die manier te verspillen.

13-03-2011, 16:37
“Weet je wat roddel is?”

Zij zeiden: “Allah en Zijn Boodschapper weten het beter.” Hij zei:

“Datgene over je broeder zeggen waarvan je weet dat hij er niet van houdt.”

Iemand zei: “Maar als mijn broeder zou zijn zoals ik het zeg?” Hij zei:

“Als hij zou zijn zoals je zegt, dan ben je schuldig aan roddel en als hij niet zou zijn zoals je zegt, dan ben je schuldig aan laster.”

In Sahih Muslim staat deze overlevering die overgeleverd is door Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem)

13-03-2011, 16:37
[/FONT]
Citaat door Toeta_:
Dan probeer ik toch met die persoon te praten, ook al zou ik daarvoor mijn eer opzij zetten. In ons geloof dien je te vergeven en barmhartig te zijn voor elkaar.
In het verleden stortte ik mijn hart bij de eerste beste maar nu weet ik beter en probeer ik niet nog meer zondes te maken.
We gaan een keer allemaal dood en dan wil je tenminste zonder al dat gedoe voor je Schepper staan....
Ik zou het ook erg vinden als iemand dood gaat en dat ik geen vergeving heb gevraagd aan die persoon of hem/haar zelf heb vergeven.
Het leven is veel te kort om je energie op die manier te verspillen.


Je hebt gelijk, het leven is te kort, des te meer reden om alles wat mogelijk met roddelen te maken heeft te vermijden.

Ik stel je reactie zeer op prijs.

13-03-2011, 16:40

Citaat door Loveyou20:
“Weet je wat roddel is?”

Zij zeiden: “Allah en Zijn Boodschapper weten het beter.” Hij zei:

“Datgene over je broeder zeggen waarvan je weet dat hij er niet van houdt.”

Iemand zei: “Maar als mijn broeder zou zijn zoals ik het zeg?” Hij zei:

“Als hij zou zijn zoals je zegt, dan ben je schuldig aan roddel en als hij niet zou zijn zoals je zegt, dan ben je schuldig aan laster.”

In Sahih Muslim staat deze overlevering die overgeleverd is door Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem)


SoubhanAllah.. dit heeft mij wakker geschud.

Dit is precies waarnaar ik zocht.. Ik heb nu een antwoord op mijn vraag.

Moge Allah subhana wa ta'ala je hiervoor belonen, lieve zuster.

13-03-2011, 16:46
Ik weet van mezelf dat ik extreem gevoelig ben. Als iemand mij kwetst stapelen de emoties bij mij in een rap tempo op en krijg ik een enorme brok in mijn keel. Ik weet dan met mijn gevoelens geen raad en de enige manier om de brok in mijn keel weg te krijgen is door iemand in vertrouwen te nemen en mijn gevoelens te uiten. Ik weet dat dit zwak is.

Maar nu ik weet dat het verkeerd is om hierover te praten, zal ik het Insha'Allah niet meer doen.