Bekijk volle/desktop versie : handvragen in de islam



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

13-03-2011, 00:06
Re: Hand vragen = Hoofddoek uit doen? MAG DIT?
Mag degene die een huwelijksaanzoek doet het haar van de vrouw zien?

B. Qoedaamah Al-Maqdisie zegt:

"De geleerden zijn het allen eens dat degene die een huwelijksaanzoek doet naar de handen en het gezicht van de vrouw in kwestie mag kijken." (Al-Moeghnie)

Ik zeg:

En zo zijn er vier verschillende opinies onder de geleerden van ahloes-soennah, en een vijfde opinie die tot de gewoontes van bepaalde volkeren behoort:

(1) Dat men enkel naar de handen en het gezicht mag kijken, en dit is de opinie van de Hanafieten, Maalikieten, Shaafi'ieten, en is één opinie van de Hanbalieten.

(2) Dat men mag kijken naar datgene de vrouw aan haar mahaarim (de mannen met wie zij niet mag trouwen) mag laten zien, zoals het gezicht, de handen en het haar, en dit is o.a. de sterkste opinie volgens de meerderheid van de Hanbalieten, van Sh. B. Baaz, Sh. Al'Oethaymien, en die van Sh. Al-Albaanie.

(3) Dat men naar alles behalve de private delen mag kijken, dit is de opinie van Al-Awzaa'ie.

(4) Dat men naar het gehele lichaam mag kijken, en dit is de opinie van b. Hazm, en Daawoed Adh-dhaahirie.

(5) Dat men naar niets mag kijken, en dat is de opinie van mensen die een bepaalde cultuur aanhangen.
Enkele uitspraken van de geleerden:

x Imaam Aboe Haniefah:

"Men mag kijken naar het gezicht, de handen en de voeten." (Bidaayatoel-Moedjtahid 3/10)

x Annawawie (van de Shaafi'ieten):

"Men mag dus enkel naar het gezicht en de handen kijken, en naar niets anders." (Rawdhatoet-taalibien 7/19-20)

x Al-Wazier (van de Hanbalieten):

"En zij zijn overeengekomen dat degene die wil trouwen naar al van degene met wie hij wil trouwen mag kijken, behalve naar de ‘Awrah." (Nayloel-Ma-aarib)

‘Abdoel ‘Aziez b. Baaz:

"En het is toegestaan om naar haar gezicht, handen en haar te kijken." (Madjallah Al-Boehoeth Al-Islaamiyyah 26/136-137)

Sommige geleerden zijn van de opinie dat men haar mag vragen haar handen en gezicht (en volgens sommigen ook de voeten) te tonen, en dat men haar niet mag vragen het haar te tonen, maar dat men hier wel naar mag kijken als zij hier niet van op de hoogte is, en dit is de opinie van Sh. Al-Albaanie zoals terug te vinden is in Assilsilah Assahiehah en de Mawsoe'ah van Al-‘Awaa-isha, en zoals dit de opinie van Moestafah Al-‘Adawie is in Djaami' Ahkaam Annisei.

De basis van dit verschil keert terug tot de authentieke overlevering van de Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam:
"Wanneer iemand de hand wil vragen, en hij in staat is om te kijken naar datgene hem aanzet om met haar te trouwen, dat hij dit dan doet." (Sahieh Aboe Daawoed)

Toch is de opinie van Sh. Al-Fawzaan - mag Allah hem behouden - zéér sterk:

"Hij kijkt enkel naar haar gezicht en handen... en zo mag hij naar haar kijken zonder dat zij dit weet - naar gezicht en handen alleen, en naar haar houding - zodat zij geen rol zou spelen en zich anders zou voordoen, en hij kijkt niet naar meer dan het gezicht en de handen." (Al-Moentaqaa min Fataawaah Al-Fawzaan 3/180-181)

En dit lijkt ook de opinie van b. Qoedaamah Al-Maqdisie te zijn in Al-Moeghnie:

"En wij begrijpen uit deze overlevering - waarin de Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam - een vrouw zond om naar de vrouw te kijken met wie hij wilde trouwen en haar vervolgens zou beschrijven - dat degene die - naar de vrouw - gezonden werd toegestaan is om haar te beschrijven aan degene die haar gezonden heeft, en zij mag meer beschrijven dan datgene waar zijn toegestane blik zich normaal tot zou beperken. Zo haalt hij dus bepaalde nuttige zaken uit de beschrijving die hij niet haalt uit simpelweg kijken." (Al-Moeghnie 3/128)

Conclusie:

De sterktste opinie lijkt de opinie te zijn dat men enkel naar de voeten, handen en gezicht mag kijken, en dat men naar de vrouw mag kijken zonder dat zij dit weet, zoals b. Hadjar dit gezegd heeft:

"En hij mag naar haar kijken zonder dat zij hiervan op de hoogte is." (Fathoel-Baarie: 9/157)

Maar dat deze blik zich enkel beperkt tot het extra in haar handelingen en gedrag, omdat men er niet zeker van kan zijn dat zij geen rol speelt wanneer zij weet dat men naar haar kijkt, zoals Sh. Al-Fawzaan dit duidelijk gemaakt heeft.

En Allah weet best!

Bron:http://www.xxxx

13-03-2011, 00:13


Djazaaki Allahu khairan, maar vele die alles al hebben gezien wal 3ijado billah..

13-03-2011, 00:13
Wat is de bron?

13-03-2011, 00:15

Citaat:
(4) Dat men naar het gehele lichaam mag kijken, en dit is de opinie van b. Hazm, en Daawoed Adh-dhaahirie.
Praise the Lord for common sense...

13-03-2011, 00:15



Citaat door MAGRIBIIII:
Djazaaki Allahu khairan, maar vele die alles al hebben gezien wal 3ijado billah..



ja helaas. Inshallah broeder

13-03-2011, 00:16

Citaat door smile1234:
Wat is de bron?



ik krijg de bron niet hier op echt irri

13-03-2011, 00:21

Citaat door RELNICHT:
Praise the Lord for common sense...


Dawud adh-Dhahiri is the one who said that the entire body (except her private parts) can be seen, and Ibn 'Aqil also narrated this opinion from Ahmad bin Hambal.


Citaat:

Question: Is it permissible for a man to look at other than the face and hands of the woman he wishes to propose to, such as looking at her hair and her neck?

Response: That which is apparent to me, and Allaah knows best, is that this is permissible without a previous agreement. He (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) said that which means:

((If anyone’s heart settles on proposing to a woman, then he can look at that which will lead him to marry her)), [Translators note: This is the hadeeth of Jaabir ibn ‘Abdillaah (radhi-yallaahu 'anhu) who said: The Messenger of Allaah (sal-Allaahu `alayhe wa sallam) said:

((If any of you has proposed to a woman, and if he is able to look at that which will lead him to marry her, then he should do so))]

As regards a previous agreement, then it is not permissible to look at more than the face and hands.

Shaykh al-Albaanee
Fataawa Muhimmah li-Nisaa. al-Ummah – Page 138

13-03-2011, 00:26

Citaat door MAGRIBIIII:
Dawud adh-Dhahiri is the one who said that the entire body (except her private parts) can be seen, and Ibn 'Aqil also narrated this opinion from Ahmad bin Hambal.


Lijkt me sterk wallaho 3alem, which will lead him to marry her wil hopelijk niet zeggen dat als eentje een ernstige obsessie heeft met oksels de vrouw haar armen in de lucht moet gooien opdat hij met haar zal trouwen.

13-03-2011, 00:27

Citaat door RELNICHT:
Lijkt me sterk wallaho 3alem, which will lead him to marry her wil hopelijk niet zeggen dat als eentje een ernstige obsessie heeft met oksels de vrouw haar armen in de lucht moet gooien opdat hij met haar zal trouwen.


uiteraard niet wel mag hij ruiken LOL!

13-03-2011, 00:30
Heeel veel mensen die veel over de soena weten, doen tijden het handvragen hun hooffdoek af..
Ik schrok er wel van toen ik dit hoorde hun zijn echt meiden met een abaya etc en mannen met baarden enzo

13-03-2011, 00:33
Ik zou dat echt niet kunnen, zit je zo met je ouders en zijn ouders + hij erbij en jij zonder je hijaab. No way!

13-03-2011, 00:34

Citaat door myandyou:
Heeel veel mensen die veel over de soena weten, doen tijden het handvragen hun hooffdoek af..
Ik schrok er wel van toen ik dit hoorde hun zijn echt meiden met een abaya etc en mannen met baarden enzo


Omdat de hijaab een ander beeld kan vormen sommige zien er daardoor mooier uit. Misschien kan hij afknappen als ze een te groot voorhoofd heeft en trekt ze hem daardoor niet aan. Maar die mensen ondersteunen dan de andere meningen van geleerden..

13-03-2011, 00:34



Citaat door tmezigt_girl:
Ik zou dat echt niet kunnen, zit je zo met je ouders en zijn ouders + hij erbij en jij zonder je hijaab. No way!



Nee ik ook niet...

13-03-2011, 00:35

Citaat door MAGRIBIIII:
Omdat de hijaab een ander beeld kan vromen sommige zien er mooier uit. Misschien kan hij afknappen als ze een te groot voorhoofd heeft en trekt ze hem daardoor niet aan. Maar die mensen ondersteunen dan de andere meningen van geleerden..



Klopt dat kan ik wel begrijpen ik had ergens anders ook gelezen dat een man de been van de vrouw mag zien

13-03-2011, 00:43

Citaat door MAGRIBIIII:
uiteraard niet wel mag hij ruiken LOL!


Alle zusjes op een rij, man geblinddoekt en wie het lekkerst ruikt wordt de bruid

Wat een tafereel

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6