myandyou
13-03-2011, 00:06
Re: Hand vragen = Hoofddoek uit doen? MAG DIT?
Mag degene die een huwelijksaanzoek doet het haar van de vrouw zien?
B. Qoedaamah Al-Maqdisie zegt:
"De geleerden zijn het allen eens dat degene die een huwelijksaanzoek doet naar de handen en het gezicht van de vrouw in kwestie mag kijken." (Al-Moeghnie)
Ik zeg:
En zo zijn er vier verschillende opinies onder de geleerden van ahloes-soennah, en een vijfde opinie die tot de gewoontes van bepaalde volkeren behoort:
(1) Dat men enkel naar de handen en het gezicht mag kijken, en dit is de opinie van de Hanafieten, Maalikieten, Shaafi'ieten, en is één opinie van de Hanbalieten.
(2) Dat men mag kijken naar datgene de vrouw aan haar mahaarim (de mannen met wie zij niet mag trouwen) mag laten zien, zoals het gezicht, de handen en het haar, en dit is o.a. de sterkste opinie volgens de meerderheid van de Hanbalieten, van Sh. B. Baaz, Sh. Al'Oethaymien, en die van Sh. Al-Albaanie.
(3) Dat men naar alles behalve de private delen mag kijken, dit is de opinie van Al-Awzaa'ie.
(4) Dat men naar het gehele lichaam mag kijken, en dit is de opinie van b. Hazm, en Daawoed Adh-dhaahirie.
(5) Dat men naar niets mag kijken, en dat is de opinie van mensen die een bepaalde cultuur aanhangen.
Enkele uitspraken van de geleerden:
x Imaam Aboe Haniefah:
"Men mag kijken naar het gezicht, de handen en de voeten." (Bidaayatoel-Moedjtahid 3/10)
x Annawawie (van de Shaafi'ieten):
"Men mag dus enkel naar het gezicht en de handen kijken, en naar niets anders." (Rawdhatoet-taalibien 7/19-20)
x Al-Wazier (van de Hanbalieten):
"En zij zijn overeengekomen dat degene die wil trouwen naar al van degene met wie hij wil trouwen mag kijken, behalve naar de ‘Awrah." (Nayloel-Ma-aarib)
‘Abdoel ‘Aziez b. Baaz:
"En het is toegestaan om naar haar gezicht, handen en haar te kijken." (Madjallah Al-Boehoeth Al-Islaamiyyah 26/136-137)
Sommige geleerden zijn van de opinie dat men haar mag vragen haar handen en gezicht (en volgens sommigen ook de voeten) te tonen, en dat men haar niet mag vragen het haar te tonen, maar dat men hier wel naar mag kijken als zij hier niet van op de hoogte is, en dit is de opinie van Sh. Al-Albaanie zoals terug te vinden is in Assilsilah Assahiehah en de Mawsoe'ah van Al-‘Awaa-isha, en zoals dit de opinie van Moestafah Al-‘Adawie is in Djaami' Ahkaam Annisei.
De basis van dit verschil keert terug tot de authentieke overlevering van de Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam:
"Wanneer iemand de hand wil vragen, en hij in staat is om te kijken naar datgene hem aanzet om met haar te trouwen, dat hij dit dan doet." (Sahieh Aboe Daawoed)
Toch is de opinie van Sh. Al-Fawzaan - mag Allah hem behouden - zéér sterk:
"Hij kijkt enkel naar haar gezicht en handen... en zo mag hij naar haar kijken zonder dat zij dit weet - naar gezicht en handen alleen, en naar haar houding - zodat zij geen rol zou spelen en zich anders zou voordoen, en hij kijkt niet naar meer dan het gezicht en de handen." (Al-Moentaqaa min Fataawaah Al-Fawzaan 3/180-181)
En dit lijkt ook de opinie van b. Qoedaamah Al-Maqdisie te zijn in Al-Moeghnie:
"En wij begrijpen uit deze overlevering - waarin de Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam - een vrouw zond om naar de vrouw te kijken met wie hij wilde trouwen en haar vervolgens zou beschrijven - dat degene die - naar de vrouw - gezonden werd toegestaan is om haar te beschrijven aan degene die haar gezonden heeft, en zij mag meer beschrijven dan datgene waar zijn toegestane blik zich normaal tot zou beperken. Zo haalt hij dus bepaalde nuttige zaken uit de beschrijving die hij niet haalt uit simpelweg kijken." (Al-Moeghnie 3/128)
Conclusie:
De sterktste opinie lijkt de opinie te zijn dat men enkel naar de voeten, handen en gezicht mag kijken, en dat men naar de vrouw mag kijken zonder dat zij dit weet, zoals b. Hadjar dit gezegd heeft:
"En hij mag naar haar kijken zonder dat zij hiervan op de hoogte is." (Fathoel-Baarie: 9/157)
Maar dat deze blik zich enkel beperkt tot het extra in haar handelingen en gedrag, omdat men er niet zeker van kan zijn dat zij geen rol speelt wanneer zij weet dat men naar haar kijkt, zoals Sh. Al-Fawzaan dit duidelijk gemaakt heeft.
En Allah weet best!
Bron:http://www.xxxx
Mag degene die een huwelijksaanzoek doet het haar van de vrouw zien?
B. Qoedaamah Al-Maqdisie zegt:
"De geleerden zijn het allen eens dat degene die een huwelijksaanzoek doet naar de handen en het gezicht van de vrouw in kwestie mag kijken." (Al-Moeghnie)
Ik zeg:
En zo zijn er vier verschillende opinies onder de geleerden van ahloes-soennah, en een vijfde opinie die tot de gewoontes van bepaalde volkeren behoort:
(1) Dat men enkel naar de handen en het gezicht mag kijken, en dit is de opinie van de Hanafieten, Maalikieten, Shaafi'ieten, en is één opinie van de Hanbalieten.
(2) Dat men mag kijken naar datgene de vrouw aan haar mahaarim (de mannen met wie zij niet mag trouwen) mag laten zien, zoals het gezicht, de handen en het haar, en dit is o.a. de sterkste opinie volgens de meerderheid van de Hanbalieten, van Sh. B. Baaz, Sh. Al'Oethaymien, en die van Sh. Al-Albaanie.
(3) Dat men naar alles behalve de private delen mag kijken, dit is de opinie van Al-Awzaa'ie.
(4) Dat men naar het gehele lichaam mag kijken, en dit is de opinie van b. Hazm, en Daawoed Adh-dhaahirie.
(5) Dat men naar niets mag kijken, en dat is de opinie van mensen die een bepaalde cultuur aanhangen.
Enkele uitspraken van de geleerden:
x Imaam Aboe Haniefah:
"Men mag kijken naar het gezicht, de handen en de voeten." (Bidaayatoel-Moedjtahid 3/10)
x Annawawie (van de Shaafi'ieten):
"Men mag dus enkel naar het gezicht en de handen kijken, en naar niets anders." (Rawdhatoet-taalibien 7/19-20)
x Al-Wazier (van de Hanbalieten):
"En zij zijn overeengekomen dat degene die wil trouwen naar al van degene met wie hij wil trouwen mag kijken, behalve naar de ‘Awrah." (Nayloel-Ma-aarib)
‘Abdoel ‘Aziez b. Baaz:
"En het is toegestaan om naar haar gezicht, handen en haar te kijken." (Madjallah Al-Boehoeth Al-Islaamiyyah 26/136-137)
Sommige geleerden zijn van de opinie dat men haar mag vragen haar handen en gezicht (en volgens sommigen ook de voeten) te tonen, en dat men haar niet mag vragen het haar te tonen, maar dat men hier wel naar mag kijken als zij hier niet van op de hoogte is, en dit is de opinie van Sh. Al-Albaanie zoals terug te vinden is in Assilsilah Assahiehah en de Mawsoe'ah van Al-‘Awaa-isha, en zoals dit de opinie van Moestafah Al-‘Adawie is in Djaami' Ahkaam Annisei.
De basis van dit verschil keert terug tot de authentieke overlevering van de Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam:
"Wanneer iemand de hand wil vragen, en hij in staat is om te kijken naar datgene hem aanzet om met haar te trouwen, dat hij dit dan doet." (Sahieh Aboe Daawoed)
Toch is de opinie van Sh. Al-Fawzaan - mag Allah hem behouden - zéér sterk:
"Hij kijkt enkel naar haar gezicht en handen... en zo mag hij naar haar kijken zonder dat zij dit weet - naar gezicht en handen alleen, en naar haar houding - zodat zij geen rol zou spelen en zich anders zou voordoen, en hij kijkt niet naar meer dan het gezicht en de handen." (Al-Moentaqaa min Fataawaah Al-Fawzaan 3/180-181)
En dit lijkt ook de opinie van b. Qoedaamah Al-Maqdisie te zijn in Al-Moeghnie:
"En wij begrijpen uit deze overlevering - waarin de Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam - een vrouw zond om naar de vrouw te kijken met wie hij wilde trouwen en haar vervolgens zou beschrijven - dat degene die - naar de vrouw - gezonden werd toegestaan is om haar te beschrijven aan degene die haar gezonden heeft, en zij mag meer beschrijven dan datgene waar zijn toegestane blik zich normaal tot zou beperken. Zo haalt hij dus bepaalde nuttige zaken uit de beschrijving die hij niet haalt uit simpelweg kijken." (Al-Moeghnie 3/128)
Conclusie:
De sterktste opinie lijkt de opinie te zijn dat men enkel naar de voeten, handen en gezicht mag kijken, en dat men naar de vrouw mag kijken zonder dat zij dit weet, zoals b. Hadjar dit gezegd heeft:
"En hij mag naar haar kijken zonder dat zij hiervan op de hoogte is." (Fathoel-Baarie: 9/157)
Maar dat deze blik zich enkel beperkt tot het extra in haar handelingen en gedrag, omdat men er niet zeker van kan zijn dat zij geen rol speelt wanneer zij weet dat men naar haar kijkt, zoals Sh. Al-Fawzaan dit duidelijk gemaakt heeft.
En Allah weet best!
Bron:http://www.xxxx