Bekijk volle/desktop versie : Erik O.: 'Ik ben onschuldig'



27-09-2004, 13:01
Erik O.: 'Ik ben onschuldig'

Marinier Erik O. heeft maandag voor de militaire kamer van de rechtbank in Arnhem gezegd onschuldig te zijn aan de dood van een Irakees. Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt O. ervan 27 december vorig jaar de geldende dienstvoorschriften te hebben overtreden door een schot te lossen in de richting van een groep Irakezen. Hem wordt dood door schuld ten laste gelegd. "Ik ben onschuldig aan alle feiten", verklaarde O. bij aanvang van het proces.

Erik O. vuurde eind vorig jaar twee waarschuwingsschoten af op een groep Irakezen die een vrachtwagen wilde plunderen. Het tweede schot zou hij gericht hebben afgevuurd. Door één van die kogels kwam een plunderaar om het leven. De marinier zegt zelf echter dat hij links van de menigte heeft geschoten en dat het fatale schot dus niet van hem kan zijn. O. werd na het incident teruggehaald uit Irak op verdenking van moord, maar het OM zwakte de beschuldiging later af tot dood door schuld.

De rechtszaak is maandag begonnen met een reconstructie van het incident. Het onderzoek ter plaatse nam veel tijd in beslag, met name omdat cruciaal bewijsmateriaal als kogels en het lichaam van het slachtoffer ontbraken. Centraal staat de vraag of de situatie dreigend genoeg was om het gebruik van vuurwapens te legitimeren. Volgens het OM stonden de plunderaars op geruime afstand en waren zij ongewapend. Erik O. zegt dat de plunderaars stenen in hun hand hielden en wel degelijk dreigend op de Nederlanders afkwamen.

Het Openbaar Ministerie diende een verzoek bij de rechtbank in om het gedeelte van het proces dat over de geweldsinstructie handelt achter gesloten deuren te behandelen vanwege de gevoeligheid van de informatie. De verdediging noemt dat onzin omdat de geweldsinstructie ook gewoon op internet te vinden zou zijn. De rechtbank moet nog een besluit nemen over het verzoek.

27-09-2004, 13:05


Op de brandstapel met die eric o .
best frustrerend hoor als je de hele dag met een wapen loopt maar je krijgt nooit eens de kans om het te gebruiken .

27-09-2004, 13:52

Citaat door ruziezoeker:
Op de brandstapel met die eric o .
best frustrerend hoor als je de hele dag met een wapen loopt maar je krijgt nooit eens de kans om het te gebruiken .
Waarom brandstapel en niet gewoon zo een douchje waarbij gas uit de douche koppen komt inplaats van water?

27-09-2004, 19:26

Citaat door mismuis:
helemaal niet.

hij richte op een boom en toen ging die man ervoor lopen.

tja dan
ken
je
er
niks
aan
doen
Jij hebt het altijd mis, vandaar je naam mismuis.....................

27-09-2004, 19:45



Citaat door LOUIZ:
Jij hebt het altijd mis, vandaar je naam mismuis.....................
Maar jij wat erbij neem ik aan? Kan jij precies vertellen wat er gebeurd is?

27-09-2004, 20:09
Die man is gewoon geraakt door de kogel van een waarschuwings schot, dat is toch overduidelijk een ongelukje.

27-09-2004, 20:25
Tuurlijk...geloof je het zelf wat een leugenachtig volkje.

Een beroeps die genoeg schiet uren op z'n naam heeft staan schiet links van de groep en raakt "per ongeluk" een Irakees.

Naar mijn weten moet er in de lucht geschoten worden wil je een waarschuwingsschot lossen.......maar wie ben ik.

27-09-2004, 20:27

Citaat door klonbyz:
Tuurlijk...geloof je het zelf wat een leugenachtig volkje.

Een beroeps die genoeg schiet uren op z'n naam heeft staan schiet links van de groep en raakt "per ongeluk" een Irakees.

Naar mijn weten moet er in de lucht geschoten worden wil je een waarschuwingsschot lossen.......maar wie ben ik.
Als hij in de lucht had geschoten had hij een onschuldige vogel kunnen raken. Op de grond stonden alleen schuldigen.

27-09-2004, 20:32
Ach en al heeft hij hem express neergeschoten. Wat dan nog...het was een plunderaar. Een crimineel die goederen probeerde te stelen die voor gewonen Irakezen bedoelt waren.

Daarbij bedreigde hij de Nederlandse soldaten.

Jammer voor de familie van die crimineel, maar dan moet hij maar doen wat de Nederlandse soldaten zeggen he.

27-09-2004, 20:38
Zeker hypocriet, die gozer heeft meerdere malen zijn leven gewaagd in naam van Nederland en in opdracht van de Nederlandse overheid.

En wat krijgt hij terug als hij 1 keer een fout maakt? Een aanklacht wegens moord!! Terwijl hij gewoon zijn werk doet in een levensgevaarlijk gebied.

Pedofielen laten ze na 3 jaar weer vrij omdat ze genezen verklaart zijn en een militair klagen ze aan voor moord. Die gasten zijn echt helemaal de weg kwijt.

27-09-2004, 21:02

Citaat door achmad:
wat maakt het uit, al heeft ie 1000 maal zijn leven voor nederland gewaagd, daar gaat het niet om.
ze willen hem gewoon schuldig maken en aan jou woorden te zien verklaar jij hem ook al schuldig toch?
laat de rechter maar beslissen vriend.............

ik denk dat ie óf onschuldig verklaard word en anders schuldig maar lang genoeg in voor arrest gezeten heeft zodat ie weer op vrije voeten raakt.................
mat als gevolg een ander (lees: vrijer) recht op schieten in gebieden waar militairen naartoe gezonden worden.

het hele eier eten, let op mijn woorden.
alleen allah weet beter dan ik
Ik verklaar hem niet schuldig. Ook al heeft hij die vent neergeschoten, dan geef ik hem nog het voordeel van de twijfel. Juist omdat hij al zo vaak zijn leven voor ons land gewaagd heeft.

Iemand met zo'n staat van dienst geef je het voordeel van de twijfel.

Wat je in ieder geval niet moet doen is hem aanklagen voor 1 van de ergste misdaden die je kan bedenken. Waarmee je zijn hele carriere en leven in 1 keer kapot maakt.

Het gaat er niet om of hij schuldig word verklaart of niet. Het hele feit dat ze hem aanklagen is al belachelijk genoeg.

En hoe moeten die andere militairen zich voelen, als zij niet weten of de overheid achter hun staat. Hoe moeten zij functioneren als ze zelfs daaraan moeten twijfelen.

Zij denken hun werk te doen en lopen dan de kans voor jaren de bak in te gaan. Ziek!!