Bekijk volle/desktop versie : Belgie-Hema Genk ontslaat Vlaams meisje na klachten over hoofddoek



Pagina's : [1] 2

08-03-2011, 11:22
http://www.hbvl.be/limburg/genk/hema-in-genk-ontslaat-bediende-na-klachten-over-hoofddoek.aspx?cmt=all#rcomments

10:36 Update

De Hema-vestiging in Genk heeft een jonge vrouw - geen allochtoon - ontslagen omdat er zoveel klachten van klanten binnenkwamen over haar hoofddoek. Er waren geen klachten over haar werk, maar haar interim-contract werd opgezegd. Volgens uitzendkantoor Randstad gebeurde er niets onwettigs.


De woordvoerster van de hoofdzetel van Hema in Nederland heeft geen moeite om het toe te geven: "We hebben haar inderdaad ontslagen omdat ze een hoofddoek droeg". Eerst had de winkelleiding de jonge vrouw, die begon te werken zonder hoofddoek, de toestemming gegeven om er een te dragen. Dat ontlokte heel wat negatieve reacties van klanten. De Hema-directie vroeg haar nadien de hoofddoek af te zetten, maar dat weigerde ze.

Autonome beslissing
De ontslagen vrouw en haar collega's reageerden niet openlijk. Woordvoerder Jan Denys van Randstad bevestigde desgevraagd in de Corelio-kranten wal haar ontslag en de precieze redenen.

"Onze klant, in dit geval Hema, heeft de autonome beslissing genomen om haar contract niet te verlengen. Daar kunnen wij als uitzendkantoor niet in tussenbeide komen. De klant bepaalt zelf de criteria om het contract met mensen stop te zetten. Zolang er niks onwettigs gebeurt, hebben wij hierin geen enkele bevoegdheid.

Als Hema oordeelt dat de hoofddoek niet tot het uniform van het winkelpersoneel behoort, dan moeten wij dat respecteren. We hebben daarover uitgebreid juridisch advies gevraagd, en dat is het besluit. Hier is ook geen sprake van racisme".

Voor de Nederlandse keten is het incident de aanleiding om richtlijnen uit te werken en een uniform standpunt te bepalen. "Blijkbaar ligt de hoofddoek in België veel gevoeliger dan in Nederland. Bij ons wordt daar niet zo'n zaak van gemaakt".

"Niet zomaar discriminatie"
"Wij vinden het jammer dat Randstad vooraf geen contact heeft opgenomen met ons", reageert Jozef De Witte, directeur van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding (CGKR).

Het CGKR wil niet zomaar spreken over discriminatie. "Daarvoor kennen we de feiten onvoldoende. Dat vergt verder onderzoek. Maar het gaat hier om een individueel slachtoffer. Het komt haar toe met ons contact op te nemen."

"Vroegere rechtszaken hebben aangetoond dat een werkgever niet kan of mag ingaan op discriminerende vragen van klanten. Dat geldt voor Hema, maar evenzeer voor Randstad", aldus De Witte.

Wanneer er sprake is van een wezenlijke en bepalende beroepsvereiste voorziet de wetgeving wel in een uitzondering op de non-discriminatieregel. Maar dat is niet het geval bij het niet dragen van een hoofddoek.

08-03-2011, 11:25


in nederland hebben de meiden toch zo een hema hoofddoek allemaal dezelfde? waarom kan dat in belgie niet hema is toch een nederlands bedrijf?

alsof er in belgie geen moslims ijn en geen hoofddoeken rondlopen?

08-03-2011, 11:27
Heel veel Vlamingen zijn superracistisch. Hier werkt er bijna niemand met een hoofddoek.

08-03-2011, 11:27
klanten willen dat ze die hoofddoek af doet rot belgen

08-03-2011, 11:36



Citaat door ladyjamila007:
klanten willen dat ze die hoofddoek af doet rot belgen


Ja de klanten willen dat, maar ja ik bedoel het is een nl bedrijf toch? en in NL mogen ze toch ook gewoon hoofddoek dragen. dan waarom beleid gaan veranderen omdat een paar klanten dat willen? ipv dat ze die meiden daar ook gewoon laten dragen dan gaan die mensen er van zelf wel een keer aan wennen.
Niet dat in nederland iedereen er aan gewent is ofzo maar toch.

08-03-2011, 11:43
Domheid van mensen kunnen me soms verbazen.
Is het ooit wetenschappelijk bewezen dat iemand met hoofddoek minder goede dienstverlening leent aan klanten dan iemand zonder? De manager zou ook zijn woord moeten houden,als je eenmaal toestemming geef,moet je het niet plots intrekken omwille van een paar belachelijke klachten. "Meneer,die verkoopster draagt een hoofddoek,dat is geen klantenservice".

Mashallah die zuster, dat zij weigert haar geloof en Allah opzij te zetten
Ik heb vroeger ook bij carrefour gewerkt toen zonder hoofddoek,het jaar daarop heb ik weer gesoliciteerd en werd ik gebeld met de vraag om te komen. Toen ik bij vermeld dat ik wel wenst met hoofddoek te werken was er ineens geen plaats meer. Hamdullilah,ik heb een ander werk gevonden die nog veel leuker en relaxer is.

08-03-2011, 11:45

Citaat door Mariah:
Domheid van mensen kunnen me soms verbazen.
Is het ooit wetenschappelijk bewezen dat iemand met hoofddoek minder goede dienstverlening leent aan klanten dan iemand zonder? De manager zou ook zijn woord moeten houden,als je eenmaal toestemming geef,moet je het niet plots intrekken omwille van een paar belachelijke klachten. "Meneer,die verkoopster draagt een hoofddoek,dat is geen klantenservice".

Mashallah die zuster, dat zij weigert haar geloof en Allah opzij te zetten
Ik heb vroeger ook bij carrefour gewerkt toen zonder hoofddoek,het jaar daarop heb ik weer gesoliciteerd en werd ik gebeld met de vraag om te komen. Toen ik bij vermeld dat ik wel wenst met hoofddoek te werken was er ineens geen plaats meer. Hamdullilah,ik heb een ander werk gevonden die nog veel leuker en relaxer is.


hamdoulillah heb je een andere nog betere job gevonden

08-03-2011, 11:49

Citaat door poppetje1984:
Ja de klanten willen dat, maar ja ik bedoel het is een nl bedrijf toch? en in NL mogen ze toch ook gewoon hoofddoek dragen. dan waarom beleid gaan veranderen omdat een paar klanten dat willen? ipv dat ze die meiden daar ook gewoon laten dragen dan gaan die mensen er van zelf wel een keer aan wennen.
Niet dat in nederland iedereen er aan gewent is ofzo maar toch.


in belgie mag je geen hoofddoek dragen in winkels , laat staan in belgisch limburg die mensen daar vinden dat raar als ze iemand met een hoofddoek zien

08-03-2011, 11:51
Geheel onterechte ontslag, eerst geeft Hema toestemming om de hoofddoek te dragen en daarna wordt ze toch ontslagen omdat er klachten zijn van klanten.
Zo gaat er niets veranderen in de samenleving, mensen moeten gewoon gewend raken aan het zicht. Wat een boer niet kent eet hij niet.

Ziekelijke zielige belgen zijn het!! en ook het management van Hema Genk!!

08-03-2011, 12:16

Citaat door ladyjamila007:
in belgie mag je geen hoofddoek dragen in winkels , laat staan in belgisch limburg die mensen daar vinden dat raar als ze iemand met een hoofddoek zien


Van wie mag het niet dan? Is dat bij wet zo of willen de winkeliers het gewoon niet?

08-03-2011, 13:51
Boycotten die hema..

lees wat die nederlanders op telegraaf.nl hierover zeggen stelletje joden allemaal:

als ik moet afrekenen bij iemand met een hoofddoek om,ga ik direct de winkel uit. In Sassenheim zit er zelfs 1 bij burgerzaken ik vind het pure provocatie,waarom moeten wij weten wat voor geloof zij\hij aanhangt? ik loop toch ook niet met mijn geloof op straat te koop.Hier aan kun je zien dat de Nederlanders te slap zijn om op te treden tegen dergelijke provocaties.Bah
dirk, Sassenheim | 11:24 | 08.03.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ga ook niet in de rij staan bij een kassa met daarachter een vrouw met een hoofddoek. Al die uiterlijke tekenen van een het Westen vijandige religie/ideologie moeten uit de openbaarheid verdwijnen. Achter de voordeur graag.
Johrij, Amsterdam | 11:24 | 08.03.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie

08-03-2011, 13:58

Citaat door Sanae2004:
Boycotten die hema..

lees wat die nederlanders op telegraaf.nl hierover zeggen stelletje joden allemaal:

als ik moet afrekenen bij iemand met een hoofddoek om,ga ik direct de winkel uit. In Sassenheim zit er zelfs 1 bij burgerzaken ik vind het pure provocatie,waarom moeten wij weten wat voor geloof zij\hij aanhangt? ik loop toch ook niet met mijn geloof op straat te koop.Hier aan kun je zien dat de Nederlanders te slap zijn om op te treden tegen dergelijke provocaties.Bah
dirk, Sassenheim | 11:24 | 08.03.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik ga ook niet in de rij staan bij een kassa met daarachter een vrouw met een hoofddoek. Al die uiterlijke tekenen van een het Westen vijandige religie/ideologie moeten uit de openbaarheid verdwijnen. Achter de voordeur graag.
Johrij, Amsterdam | 11:24 | 08.03.11
Δ Ik heb een klacht over deze reactie


zielige zooitje

08-03-2011, 14:00


Belgen staan er gewoon bekend om! stelletje racisten, de Nederlanders zijn be3da wat socialer.

08-03-2011, 14:06
Het is echt jammer want in Genk zijn er enorm veel hijaabdragende dames. De meesten van hen werken niet omdat ze geen werk vinden en anderen doen hun hijaab af (zelfs als schoonmaakster) op het werk en slechts een kleine deel heeft uiteindelijk werk gevonden waar ze de hijaab mogen ophouden (heel vaak in grotere steden).

08-03-2011, 14:21

Citaat door Belgiquia:
Het is echt jammer want in Genk zijn er enorm veel hijaabdragende dames. De meesten van hen werken niet omdat ze geen werk vinden en anderen doen hun hijaab af (zelfs als schoonmaakster) op het werk en slechts een kleine deel heeft uiteindelijk werk gevonden waar ze de hijaab mogen ophouden (heel vaak in grotere steden).

Er zijn bijna overal veel hijaabdraagsters, alleen worden ze uitgesloten op het werk en gediscrimineerd. Zelfs in kleinere steden met pakweg 25.000 inwoners zie je al vaak hijaabs. Mij zien ze in ieder geval niet meer in de Hema.

Pagina's : [1] 2