renee
08-03-2011, 11:22
http://www.hbvl.be/limburg/genk/hema-in-genk-ontslaat-bediende-na-klachten-over-hoofddoek.aspx?cmt=all#rcomments
10:36 Update
De Hema-vestiging in Genk heeft een jonge vrouw - geen allochtoon - ontslagen omdat er zoveel klachten van klanten binnenkwamen over haar hoofddoek. Er waren geen klachten over haar werk, maar haar interim-contract werd opgezegd. Volgens uitzendkantoor Randstad gebeurde er niets onwettigs.
De woordvoerster van de hoofdzetel van Hema in Nederland heeft geen moeite om het toe te geven: "We hebben haar inderdaad ontslagen omdat ze een hoofddoek droeg". Eerst had de winkelleiding de jonge vrouw, die begon te werken zonder hoofddoek, de toestemming gegeven om er een te dragen. Dat ontlokte heel wat negatieve reacties van klanten. De Hema-directie vroeg haar nadien de hoofddoek af te zetten, maar dat weigerde ze.
Autonome beslissing
De ontslagen vrouw en haar collega's reageerden niet openlijk. Woordvoerder Jan Denys van Randstad bevestigde desgevraagd in de Corelio-kranten wal haar ontslag en de precieze redenen.
"Onze klant, in dit geval Hema, heeft de autonome beslissing genomen om haar contract niet te verlengen. Daar kunnen wij als uitzendkantoor niet in tussenbeide komen. De klant bepaalt zelf de criteria om het contract met mensen stop te zetten. Zolang er niks onwettigs gebeurt, hebben wij hierin geen enkele bevoegdheid.
Als Hema oordeelt dat de hoofddoek niet tot het uniform van het winkelpersoneel behoort, dan moeten wij dat respecteren. We hebben daarover uitgebreid juridisch advies gevraagd, en dat is het besluit. Hier is ook geen sprake van racisme".
Voor de Nederlandse keten is het incident de aanleiding om richtlijnen uit te werken en een uniform standpunt te bepalen. "Blijkbaar ligt de hoofddoek in België veel gevoeliger dan in Nederland. Bij ons wordt daar niet zo'n zaak van gemaakt".
"Niet zomaar discriminatie"
"Wij vinden het jammer dat Randstad vooraf geen contact heeft opgenomen met ons", reageert Jozef De Witte, directeur van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding (CGKR).
Het CGKR wil niet zomaar spreken over discriminatie. "Daarvoor kennen we de feiten onvoldoende. Dat vergt verder onderzoek. Maar het gaat hier om een individueel slachtoffer. Het komt haar toe met ons contact op te nemen."
"Vroegere rechtszaken hebben aangetoond dat een werkgever niet kan of mag ingaan op discriminerende vragen van klanten. Dat geldt voor Hema, maar evenzeer voor Randstad", aldus De Witte.
Wanneer er sprake is van een wezenlijke en bepalende beroepsvereiste voorziet de wetgeving wel in een uitzondering op de non-discriminatieregel. Maar dat is niet het geval bij het niet dragen van een hoofddoek.
10:36 Update
De Hema-vestiging in Genk heeft een jonge vrouw - geen allochtoon - ontslagen omdat er zoveel klachten van klanten binnenkwamen over haar hoofddoek. Er waren geen klachten over haar werk, maar haar interim-contract werd opgezegd. Volgens uitzendkantoor Randstad gebeurde er niets onwettigs.
De woordvoerster van de hoofdzetel van Hema in Nederland heeft geen moeite om het toe te geven: "We hebben haar inderdaad ontslagen omdat ze een hoofddoek droeg". Eerst had de winkelleiding de jonge vrouw, die begon te werken zonder hoofddoek, de toestemming gegeven om er een te dragen. Dat ontlokte heel wat negatieve reacties van klanten. De Hema-directie vroeg haar nadien de hoofddoek af te zetten, maar dat weigerde ze.
Autonome beslissing
De ontslagen vrouw en haar collega's reageerden niet openlijk. Woordvoerder Jan Denys van Randstad bevestigde desgevraagd in de Corelio-kranten wal haar ontslag en de precieze redenen.
"Onze klant, in dit geval Hema, heeft de autonome beslissing genomen om haar contract niet te verlengen. Daar kunnen wij als uitzendkantoor niet in tussenbeide komen. De klant bepaalt zelf de criteria om het contract met mensen stop te zetten. Zolang er niks onwettigs gebeurt, hebben wij hierin geen enkele bevoegdheid.
Als Hema oordeelt dat de hoofddoek niet tot het uniform van het winkelpersoneel behoort, dan moeten wij dat respecteren. We hebben daarover uitgebreid juridisch advies gevraagd, en dat is het besluit. Hier is ook geen sprake van racisme".
Voor de Nederlandse keten is het incident de aanleiding om richtlijnen uit te werken en een uniform standpunt te bepalen. "Blijkbaar ligt de hoofddoek in België veel gevoeliger dan in Nederland. Bij ons wordt daar niet zo'n zaak van gemaakt".
"Niet zomaar discriminatie"
"Wij vinden het jammer dat Randstad vooraf geen contact heeft opgenomen met ons", reageert Jozef De Witte, directeur van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding (CGKR).
Het CGKR wil niet zomaar spreken over discriminatie. "Daarvoor kennen we de feiten onvoldoende. Dat vergt verder onderzoek. Maar het gaat hier om een individueel slachtoffer. Het komt haar toe met ons contact op te nemen."
"Vroegere rechtszaken hebben aangetoond dat een werkgever niet kan of mag ingaan op discriminerende vragen van klanten. Dat geldt voor Hema, maar evenzeer voor Randstad", aldus De Witte.
Wanneer er sprake is van een wezenlijke en bepalende beroepsvereiste voorziet de wetgeving wel in een uitzondering op de non-discriminatieregel. Maar dat is niet het geval bij het niet dragen van een hoofddoek.