Bekijk volle/desktop versie : Een kijkje in de inburgeringsklas



Pagina's : [1] 2

07-03-2011, 20:45
Naar aanleiding van een serieuze topic. Ben ik eigenlijk nu erg nieuwsgierig wat die Nederlanders onze moeders & Vaders/"import bruiden/bruidegommen" leren?

Ik had van een buurvrouw begrepen:

"Er staat in het boek. In Nederland drinken wij elke vrijdag een biertje".


Is dat echt zo? Straks worden onze familieleden nog geprogrammaeerd.

07-03-2011, 20:47


vroeger werd er beschreven hoe je de weg naar de sociale dienst kon vragen hahahah

maar een biertje??? lijkt wel of ze nu gewoon aan het provoceren zijn

07-03-2011, 20:52
Ik weet niet wat ze ze daar leren, maar ik weet wel wat de Marokkaanse importbruidgom van deze lessen het meest onthoudt en dat is:

- Hoe kom ik zo snel mogelijk aan mijn Ned. paspoort.
- Hoe open ik een eigen rekening.
- Hoe pin ik de rekening van mijn ooooh zooo verliefde en verwaarloosde vrouw leeg.
- Waar zitten de wallen.
- Welke anti-conceptiemiddel is 100% betrouwbaar.



07-03-2011, 20:52
Mijn vader volgt ook zo'n cursus en ik moest hem die ene keer uitleggen wat Valentijnsdag was. Ik zat echt van: uuuh ja dat is met hartjes, dat zie je dan in de winkels. UUh en de man geeft dan een cadeau aan zijn vrouw. Sommige dingen zijn echt om je kapot te schamen. Er zat ook het begrip: gynaceloog. Ik dacht, oooh jeee, maar geluk stond er al achter de vraag: 'vrouwenarts'

07-03-2011, 20:57



Citaat door poppetje1984:
vroeger werd er beschreven hoe je de weg naar de sociale dienst kon vragen hahahah

maar een biertje??? lijkt wel of ze nu gewoon aan het provoceren zijn


Ze leren er echt alles, werk zoeken, naar de dokter gaan, feesten, geschiedenis van Nederland, aardrijkskunde, maar ook de culturele aspecten van Nederland: Nederlanders groeten elkaar 3 keer (zowel man als vrouw), je belt van te voren op als je bij Nederlanders langs wilt gaan, wat je dan meeneemt e.d.

07-03-2011, 20:58

Citaat door poppetje1984:
vroeger werd er beschreven hoe je de weg naar de sociale dienst kon vragen hahahah

maar een biertje??? lijkt wel of ze nu gewoon aan het provoceren zijn


Wat grappig! Dat is wel nuttig.

Zat net te denken. De vrouw van neef die moest eens bellen naar verzekeraars. Dus ze zei: ik niet wete hoe.
Dus die vrouw zei letterlijk: Gewoon doen.

Ze kwam toen kopje thee drinken bij ons en we lagen dubbel. Ze zei: kifas ik weet niet eens hoe ik moet zeggen dat ik ergens pijn hebt en ik moet al met een verzekeraar staan bellen.


Dat deden ze za3mak omdat je nonstop die verzekeraars kon bellen op hun gratis nummer. Lekker makkelijk.


Citaat door lalabuya:
Ik weet niet wat ze ze daar leren, maar ik weet wel wat de Marokkaanse importbruidgom van deze lessen het meest onthoudt en dat is:

- Hoe kom ik zo snel mogelijk aan mijn Ned. paspoort.
- Hoe open ik een eigen rekening.
- Hoe pin ik de rekening van mijn ooooh zooo verliefde en verwaarloosde rekening leeg.
- Waar zitten de wallen.
- Welke anti-conceptiemiddel in 100% betrouwbaar.


Dame dat soort dingen weten ze denken al voor ze naar Nederland komen.
Punt 4 weten ze nog. Dat is dan wel erg opletten geblazen.



Citaat door Nidaa:
Mijn vader volgt ook zo'n cursus en ik moest hem die ene keer uitleggen wat Valentijnsdag was

Ik zat echt van: uuuh ja dat is met hartjes, dat zie je dan in de winkels. UUh en de man geeft dan een cadeau aan zijn vrouw. Sommige dingen zijn echt om je kapot te schamen. Er zat ook het begrip: gynaceloog. Ik dacht, oooh jeee, maar geluk stond er al achter de vraag: 'vrouwenarts'



Ga weg! Stel je voor dat er niet stond vrouwenarts? Ik denk dat je zowat zou overgeven van de spanning. Flauwvallen zelfs misschien.

07-03-2011, 21:00

Citaat door Nidaa:
Ze leren er echt alles, werk zoeken, naar de dokter gaan, feesten, geschiedenis van Nederland, aardrijkskunde, maar ook de culturele aspecten van Nederland: Nederlanders groeten elkaar 3 keer (zowel man als vrouw), je belt van te voren op als je bij Nederlanders langs wilt gaan, wat je dan meeneemt e.d.


Echt? Moeten ze dat ook nabootsen:


Aaliyah en Ahmed kunnen jullie even voor de klas komen en elkaar op zijn Nederlands groeten? >>>>> Bigsmile van lerares.




Dat kan echt niet hoor. Doe ze nog steeds aan dat gemengd les geven?

07-03-2011, 21:00
Dit zijn authentieke vragen zoals ze op inburgeringsexamens worden gesteld.

1. De Troonrede wordt jaarlijks door de koningin voorgelezen, waarin de beleidsplannen van dat jaar. Wie stelt de beleidsplannen op?
1. De koningin
2. De ministers
3. Het parlement

2. Je verdient voor het eerst een salaris en hebt een bankrekening nodig. Hoe kom je aan een bankrekening?
1. Je gaat naar de bank toe
2. Je belt een bank op
3. Je werkgever regelt dit

3. Je hebt uit het land waar je vandaan komt je diploma’s meegenomen. Waar kun je als werkzoekende je diploma’s laten waarderen?
1. De IND, de Immigratie- en Naturalisatiedienst
2. Het gemeentehuis
3. Het CWI, het Centrum voor Werk en Inkomen

4. Mevrouw de Koning moet het na haar operatie rustig aan doen. Jaar man heeft het moelijk om werk, kinderen en huishouden te combineren. Wat kunnen zij het beste doen?
1. De kraamzorg bellen
2. In de krant een advertentie plaatsen voor een hulp
3. De thuiszorg bellen

5. Je bent vijf jaar in Nederland. Je wilt de Nederlandse nationaliteit verwerven. Waar kun je terecht voor informatie?
1. Bureau Nieuwkomers
2. Vreemdelingenpolitie
3. Gemeentehuis

6. Je bent bezig je nieuwe huis schoon te maken. Je stuit op hardnekkig vuil. Kun je schoonmaakmiddelen mengen?
1. Soms
2. Nooit
3. Altijd

7. Naast je parttime baan verdien je 300 euro bij. Wat moet je doen?
1. Melden bij de Belastingdienst
2. Melden bij je werkgever
3. Niets

8. Je bent pas verhuisd. Je buren vragen of je langskomt. Wat kun je het beste doen?
1. Een kleinigheidje meenemen
2. Een cadeau meenemen
3. Niets meenemen

9. De leerkracht van de basisschool van je kind heeft gezegd dat Havo voor haar de beste schoolkeuze is. Wie beslist naar welke school je kind mag?
1. De ouders en het kind
2. De school voor Voortgezet Onderwijs
3. De Basisschool

10. Een auto, een fiets en een voetganger gebruiken dezelfde weg. De auto wil rechtsaf, de voetganger en de fiets rechtdoor. Wie moet er voorrang geven?
1. De auto geeft voorrang
2. De fietser en voetganger geven voorrang
3. De voetganger geeft voorrang

11. Je hebt een uitkering. Je ijskast is stuk, de bril van je kind is stuk, en je hebt een nieuw bankstel nodig. Kom je in aanmerking voor Bijzondere Bijstand?
1. Nee, niet voor alle kosten
2. Voor een deel van de kosten
3. Ja, voor alle kosten

12. Je zit op een terrasje en gebruikt een consumptie. Waar betaal je mee?
1. Bankpas en pincode
2. Chippen of contant geld
3. Overschrijvingskaart

13. Je woont al tien jaar in Nederland, maar bent niet genaturaliseerd. Aan welke verkiezingen mag je meedoen?
1. Geen enkele
2. Alle
3. Voor gemeente en stadsdeel

14. Je staat in een telefoonautomaat en ontdekt dat je alleen kunt bellen met een telefoonkaart. Waar kun je een telefoonkaart kopen?
1. Postkantoor
2. Sigarenwinkel
3. Gemeentehuis

15. Je kind plast in bed en heeft moeilijkheden op school. Waar kun je het beste naar toe?
1. Naar de huisarts
2. Naar het ziekenhuis
3. Naar het Riagg

16. Je krijgt van de Vreemdelingenpolitie te horen dat je het land uitmoet. Wie kan je helpen?
1. De Vreemdelingenpolitie
2. Een advocaat of een bureau voor rechtshulp
3. Maatschappelijk werk

17. Je gaat naar het gemeentehuis om een papier te halen. Je ziet dat er een bord met een nummer is, maar je ziet niemand achter de loketten. Wat doe je?
1. Gaan zitten
2. Een nummertje trekken
3. Naar de balie gaan

18. Je kunt nergens meer het papier van je verblijfsvergunning vinden. Waar meld je het verlies van je document?
1. De IND, De Immigratie- en Naturalisatiedienst
2. Vluchtelingenwerk
3. Bureau Nieuwkomers

19. Het CWI biedt je een baan aan, maar het is werk dat je onaantrekkelijk vindt. Kun je het aanbod weigeren?
1. Je mag het aanbod altijd weigeren
2. Je mag weigeren, omdat je ouder bent dan 45
3. Je moet op het aanbod ingaan

20. Je moet iets betalen dat 1,85 euro kost. Met welke munt kun je dat betalen?
1. 1 euro
2. 2 euro
3. 10 eurocent

21. Je hebt werk en wilt opvang voor je kind. Waar ga je heen?
1. Peuterspeelzaal
2. Kinderdagverblijf
3. Daar is geen instantie voor, dat regel je zelf

22. Je bent met je rijbewijs uit Turkije gekomen. Hoe lang mag je hier op een buitenlands rijbewijs rijden?
1. Maximaal tien jaar
2. Een half jaar
3. Dat mag niet

23. Wat gebeurt er als de gemeente je een huis toewijst, en je wilt daar niet wonen. Wat gebeurt er als je weigert?
1. Dan kom je onderaan de wachtlijst
2. Dan heb je geen recht meer op een woning
3. Dan zoekt de gemeente meestal naar een andere woning

24. Wanneer moet je in Nederland je identiteitsbewijs kunnen laten zien?
1. Als je boodschappen doet
2. Op je werk
3. Als je met het openbaar vervoer reist

25. Je komt binnen voor een sollicitatie. Er zitten twee mensen achter een tafel. Wat doe je?
1. Je gaat zitten
2. Je stelt je voor en gaat zitten
3. Je zegt ‘hallo’ en gaat zitten

26. Je zoontje heeft een paar kiezen laten vullen en zelf heb je een nieuwe kroon. De tandartsrekening valt erg tegen. Wie moet de kosten betalen?
1. Iedereen moet zulke kosten zelf betalen
2. De ziektekostenverzekering betaalt deze kosten
3. De aanvullende verzekering betaalt deze kosten

27. Een functionaris van het IND heeft je goed geholpen. Hoe bedank je deze functionaris?
1. Met een cadeau
2. Met geld
3. Met woorden

28. Je bent aan het koken en je kruiden zijn op. Het is al zes uur. Heeft het nog zin om de straat op te gaan, zijn er na zes uur nog winkels open?
1. Nee, de winkels sluiten na zes uur ‘s avonds
2. Ja, de winkels sluiten om negen uur ‘s avonds
3. Ja, sommige winkels, waaronder supermarkten, zijn langer open.

29. Je gaat naar de dokter, maar kunt je niet verstaanbaar maken. Wat kun je het beste doen?
1. Je zoekt een beroepstolk in de Gouden Gids
2. Je vraagt de arts een tolkencentrum te bellen
3. Je neemt je dochter mee die goed Nederlands spreekt

30. Mag je zomaar een schotelantenne plaatsen?
1. Nee, dat is verboden
2. Ja, dat mag altijd
3. Soms heb je toestemming van de gemeente nodig

Heb ik gekopieerd van de weblog van die trut van Anja Meulenbelt.

07-03-2011, 21:01
Ik ga even inburgeringstoest afleggen. Kijken of ik mag blijven.

07-03-2011, 21:02

Citaat door Nidaa:
Mijn vader volgt ook zo'n cursus en ik moest hem die ene keer uitleggen wat Valentijnsdag was. Ik zat echt van: uuuh ja dat is met hartjes, dat zie je dan in de winkels. UUh en de man geeft dan een cadeau aan zijn vrouw. Sommige dingen zijn echt om je kapot te schamen. Er zat ook het begrip: gynaceloog. Ik dacht, oooh jeee, maar geluk stond er al achter de vraag: 'vrouwenarts'


Hoop dat je vader niet op vrijdag gaat??
sluiten ze daar ook strax af met een biertje... kom op Hassan moet kunnen , zo doen WIJ dat in nederland

07-03-2011, 21:05
De vraag is: Zara weet niet of ze je of u moet zeggen. Wat is het beste wat ze kan doen.

Ik kies: Niets zeggen (:gniffel. RP25 is bang uitgelachen te worden.



07-03-2011, 21:06

Citaat door Respectvol_25:





Ga weg! Stel je voor dat er niet stond vrouwenarts? Ik denk dat je zowat zou overgeven van de spanning. Flauwvallen zelfs misschien.


Awielie, dillema, straks zakt ie nog omdat ik niet durfde uit te leggen wat gynaecoloog is.


Citaat door Respectvol_25:
Echt? Moeten ze dat ook nabootsen:


Aaliyah en Ahmed kunnen jullie even voor de klas komen en elkaar op zijn Nederlands groeten? >>>>> Bigsmile van lerares.



Dat zou zo maar kunnen.

07-03-2011, 21:06


Hier kun je ook zo een test doen.

http://educatie.ntr.nl/nationaleinburgeringtest/online-test/

07-03-2011, 21:09

Citaat door poppetje1984:
Hoop dat je vader niet op vrijdag gaat??
sluiten ze daar ook strax af met een biertje... kom op Hassan moet kunnen , zo doen WIJ dat in nederland



07-03-2011, 21:13
De volgende is een moeilijke. Waarom denk ik dat de meeste Marokkanen voor optie 2 zouden kiezen als je pas in dienst ben gekomen?

Zara werkt met een collega met hoofddoek. De oude vrouw zegt: Stom dat ze een hoofddoek binnen draagt. Dat doe ik nooit.

Wat moet Zara zeggen/doen?


Pagina's : [1] 2