Bekijk volle/desktop versie : Ombudsman snapt niets van hoge griffierechten



Pagina's : [1] 2

07-03-2011, 18:24
DEN HAAG - Mensen die naar de rechter stappen zelf volledig laten opdraaien voor de kosten, is een slechte zaak. Dat gaat de burger veel geld kosten terwijl de zaken die hij voor de rechter wil brengen, vaak helemaal niet om grote bedragen gaan.


Dat stelde de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer donderdag in een gesprek met de Tweede Kamer over kostendekkende griffierechten, zoals het kabinet van plan is.

''Kostendekkend is een volstrekt valse term. Dat slaat helemaal nergens op'', stelde Brenninkmeijer. Hij zei er niets van te snappen dat een burger heel veel geld moet gaan betalen als hij zijn recht wil halen.

Mensen stappen vaak helemaal niet naar de rechter voor het geld, maar omdat ze zich onrechtvaardig behandeld voelen. ''Dat moet de overheid niet uit het oog verliezen", waarschuwde de ombudsman.

Bemiddeling

Hij is ook bang dat de overheid het eerder op een rechtszaak aan laat komen als de rechtspraak niet goed toegankelijk is. Dit zou ten koste kunnen gaan van goedkopere manieren om een geschil te beslechten, zoals mediation (bemiddeling).

In het regeerakkoord staat dat vanaf 2013 rechtspraak wordt bekostigd door de mensen die daar gebruik van maken. Dit kan 240 miljoen euro opleveren.

Omhoog

De Raad voor de Rechtspraak becijferde al eerder dat de tarieven voor civiele zaken bij de rechtbank dan twee tot zeven keer omhoog gaan. In het bestuursrecht worden de tarieven tot twintig maal zo hoog.

Erik van den Emster, voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak, voerde donderdag aan dat de maatregel niet nodig is om de druk op de rechterlijke macht te verlichten.

Niet snel

Nederlanders stappen niet zo snel naar de rechter: slechts 5 procent van de geschillen eindigt in de rechtbank.

De Tweede Kamer praat volgende week met staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) over de griffierechten. Teeven laat nog voor die tijd weten wat hij precies van plan is.

© ANP

http://www.nu.nl/economie/2460020/ombudsman-snapt-niets-van-hoge-griffierechten.html

07-03-2011, 18:25


Kabinet sloopt de rechtstaat

07-03-2011, 18:50
Te gek voor Woorden dit.

07-03-2011, 20:09

Citaat door aplat:
Te gek voor Woorden dit.


idd

07-03-2011, 20:11


wat zou de pvv ervan denken?

07-03-2011, 20:29

Citaat door achja100:
Ik ben een aanhanger van dit kabinet, maar deze maatregel vind ik heel slecht.
Mensen moeten niet door financiële belemmeringen van de rechter worden weggehouden.

Want anders gaan financieel sterke tegenstanders daarop speculeren, en onrecht plegen in de wetenschap er in veel gevallen mee weg te komen.


Rechts is alleen voor de financieel sterke Nederlander. Dat wordt toch elke keer weer bevestigd.

07-03-2011, 20:33
Recht kost geld. Wen er aan. Voor je gezondheid verzeker je je ook.

07-03-2011, 20:38

Citaat door Skutsjesiler:
Recht kost geld. Wen er aan. Voor je gezondheid verzeker je je ook.


Zie reactie oeps.

Het werkt onrechtvaardigheid in de hand. Appels en peren dus.
En in de gezondheid zorg heb je nog zoiets als een basispakket.

07-03-2011, 20:42

Citaat door achja100:
Ik ben ook rechts, en ik ben tegen deze maatregel. Ik ben ervan overtuigd dat de VVD hier tegen gaat stemmen.

Ik vind dat de regering dit niet kan maken, ook niet rechtsom.


Je bedoeld in de eerste kamer?

07-03-2011, 20:46
ach die griffie rechten...

kots liever op het gespuis van advocaten en notarissen

07-03-2011, 20:47

Citaat door achja100:
Alles goed en wel, maar voor de gezondheidszorg is er een solidair systeem van verplichte verzekering, met een gigantische overheidsinbreng voor de financiering.

Voor het recht is zoiets er helemaal niet.

Wegen kosten ook geld, en dijken. Net als recht en onderwijs zijn dat maatschappelijke waarden, die voor alle burgers beschikbaar moeten zijn.

Ik ben voor eigen bijdragen, om onzinnig gebruik tegen te gaan. Maar het onbetaalbaar maken voor grote groepen is voor mij echt ondenkbaar.

Mensen, ik heb al vaker geschreven dat ik in een land als Brazilie links zou stemmen. Er kan een moment komen dat ik Nederland zo rechts ga vinden dat ik links ga stemmen.

Het is een kwestie van balans, ik ben niet dogmatisch rechts.


Of in de VS als democraat. Republikein is ook weer zoiets. Zie ik jou ook niet voor aan.

07-03-2011, 20:55

Citaat door achja100:
Waar dan ook ! Ik vind het onliberaal om de toegang tot het recht zo duur te maken.


Het is een idee van de VVD bewindslieden hoor.

07-03-2011, 21:04



Citaat door Tunes27:
ach die griffie rechten...

kots liever op het gespuis van advocaten en notarissen

Rvr.org.

En anders niet zeuren ls je je niet verzekerd hebt.

07-03-2011, 21:07
Ook de rechtspraak geprivatiseerd. Tegen kostprijs kun je krijgen waar je recht op hebt.

07-03-2011, 21:09

Citaat door Skutsjesiler:
Ook de rechtspraak geprivatiseerd. Tegen kostprijs kun je krijgen waar je recht op hebt.


Wat een idiote stelling deponeer je nu

Pagina's : [1] 2