Bekijk volle/desktop versie : Israël misleidt toeristen met gestolen waar



05-03-2011, 14:43
AMSTERDAM -  Haatmail is mijn deel. Emmers vol drek. Wat tragisch dat de afzenders van dit soort reacties op mijn vraag van vorige week, over Israël's reclame met bezet gebied, zich kennelijk niet realiseren dat zij zichzélf omlaag halen. Velen halen de bijbel erbij, om Israël gelijk te geven. Maar er staat toch ook geschreven: uw naaste als uzelve? Gestolen goed gedijt niet.


De rotskoepel in Oost-Jeruzalem is een van de toeristentrekkers. Pronken met andermans veren?

Jos van Noord
Top 3
Stella Jandia (L..
Zeer uitgestrekt vakantieresort, bestaan..
Meer
7.7
v.a.
445,00
Lykia World Vill..
Dit ruim opgezette luxe vakantiedorp is ..
Meer
8.1
v.a.
589,00
Hotel Reef Oasis..
Hotel Reef Oasis Beach Resort is een pra..
Meer
7.5
v.a.
699,00
Alle 14115 reizen

Gelukkig denkt de Reclame Code Commissie er net zo over, want die kwam intussen óók tot de conclusie dat Israël's toeristische reclame, met Arabische moskeekoepels en met gebieden die dit land niet toebehoren, 'misleidend en daardoor oneerlijk' is.
Eigenlijk snap ik niet waarom Israël dit doet. Tenzij ze het daar leuk vinden om te treiteren, om zout te strooien in andermans wonden. Is Israël zelf niet mooi genoeg, dat het toeristen moet lokken met Palestijnse en Syrische gebieden? Laat ze reclame maken met de prachtig groene Negev-woestijn, met het Meer van Tiberias, met de wondermooie stranden van Tel Aviv en Netanya.
Of met Eilat, met de zilvermijnen van Salomon en met het geologisch paradijs bij Mitzpe Ramon, de prachtige canyons op de weg naar Eilat. Mogen ze heel trots op zijn. Waarom dan toch telkens de Al-Aqsa moskee, de rotskoepel, Palestijns Jericho en Bethlehem en de bezette Golan? Waarom pronken met andermans veren?
De internationale gemeenschap heeft Israël bij tal van gelegenheden, binnen en buiten de VN, de opdracht gegeven tot vrede te komen met de buren en zich terug te trekken achter de grenzen van 1967. Dat is de kern.
Nou zijn die buren - let wel: die leven onder bezetting - ook de gemakkelijkste niet, maar sinds 1967 heeft Israël alle volkenrechtelijke verdragen, internationale afspraken en ook alle betreffende VN-resoluties (waaronder de beroemde resolutie 242) genegeerd. De meest elementaire rechten van het Palestijnse volk worden door de Israelische militaire laars vertrapt.
Tegen alle bepalingen van het volkerenrecht in, annexeerde Israël Oost-Jerusalem en koloniseerde het de westelijke Jordaanoever. In honderden illegale nederzettingen op onteigende grond wonen nu al meer dan 400.000 Israeliërs. Terwijl geen land ter wereld Israëlische aanspraken op bezet gebied erkent, nodigt Israël in toeristische folders vakantiegangers uit bij z'n bezette en vernederde buren: komt dat zien! Volgens de Vierde Conventie van Geneve is dit soort exploitatie van bezet gebied een regelrechte schending van mensenrechten.
Maar nogal wat lezers geven Israël groot gelijk. Zij vervloeken mij, omdat ik over Israël een kritische vraag durf te stellen, sommigen wensen mij ernstige ziektes toe, merkwaardig genoeg vaak in combinatie met een beroep op de bijbel, op Gods woord. Daar heb ik niet van terug.
Dat ik citeerde uit het joodse kookboek ('Men lene een ei…') is voor verscheidene lezers bewijs van mijn antisemitische inborst. Nota bene een mop van Max Tailleur, kennelijk ook antisemiet.
Even zoveel lezers zijn het van harte eens met mijn visie. „Gestolen blijft gestolen”, schrijft mij Heleen Witte. „Laten we het internationaal recht als uitgangspunt nemen en geen Israëlische en christelijke mythologie. Vrede en gerechtigheid voor Israël én de Palestijnen!"
Zelf moet ik vaak denken aan de oude rabbijn Soetendorp die zei dat elke journalist 24 uur per dag op appel dient te staan voor gerechtigheid.
Zelfs met een simpele uitspraak van onze Reclame Code Commissie kan Israël niet leven. Het Israëlische verkeersbureau in Amsterdam heeft tegen dit besluit direct beroep aangetekend. Op die uitspraak wachten we nu nog.

05-03-2011, 14:44


http://www.telegraaf.nl/reiskrant/9188651/__Reclame_misleidt_toeristen__.html?p=20,1