Bekijk volle/desktop versie : Usher: entertainment van bovenste plank



02-03-2011, 10:01
bron

Wie: Usher
Wat: R&B
Waar: Ahoy, Rotterdam
Wanneer: dinsdag 1 maart
Waardering: 10



Er is één woord waar je als recensent niet omheen kan bij het schrijven van een recensie over een concert van Usher en dat is ‘entertainment’. ‘Van de bovenste plank’ hoort daar eigenlijk ook nog bij, want ondanks een paar schoonheidsfoutjes is dat wat de Amerikaanse R&B-ster verzorgde in een behoorlijk volgepakt Ahoy dinsdagavond.

Het begin van het concert deed nog even anders vermoeden, omdat door iets te lange overgangen en een versie van ‘Yeah’ waarin de verhoudingen tussen de bassen en de rest van de muziek volledig zoek waren het ietwat rommelig aandeed. Ook vallen de keuzes om al na het derde nummer jezelf met de rug naar het publiek toe volop te laden adoreren en binnen een half uur voor het eerst je shirt uit te doen te betwijfelen, maar het grotendeels vrouwelijke publiek smult ervan dus de plank volledig misslaan kunnen we Usher niet verwijten.

Toch zijn het voor de muziekliefhebber vooral momenten om te denken ‘laat eerst maar eens zien dat je die verafgoding verdient’, wat gelukkig rechtgezet werd tijdens de rest van het optreden. Met een blik uitstekende dansers, een dynamisch podium met liveband, een lading lichten en vijf schermen met tot in de puntjes verzorgde visuals weet Usher namelijk bij vrijwel ieder nummer een levende videoclip het podium op te toveren. Dat hij tijdens het meedansen niet altijd ieder stukje alleen live zingt is hem daardoor ook gauw vergeven.

Dat Usher naast danser ook een begenadigd zanger is bewijst hij namelijk voldoende tijdens de rest van het twee uur durende concert. Tijdens ‘Trading Places’ bijvoorbeeld, dat hij zingt terwijl hij op een sofa op het podium aan het droogneuken is met een meisje uit het publiek, of tijdens ‘There Goes My Baby’, één van de schaarse momenten dat Usher niet op dans en show vertrouwt maar volledig op zijn stem. Maar ook met alleen dansen kan hij het af, zo laat Usher zien tijdens een medley van Michael Jackson-nummers waarbij hij zich niet aan de zang van zijn grote voorbeeld waagt.

Ondertussen zouden we bijna vergeten dat hij ook nog kan bouwen op een reeks hits die regelmatig zorgt voor de gedachte ‘oh ja, dit is ook nog van hem!’. Welke artiest zou er bijvoorbeeld mee wegkomen om een rijtje persoonlijke klassiekers als ‘Confessions Part II’, ‘I Need a Girl’ en ‘Pop Ya Collar’ tot een vluchtige medley te bundelen? Onder begeleiding van alle registers die opengetrokken worden, inclusief vuurwerk, sluit Usher af met recente clubhits ‘DJ Got Us Fallin’ in Love’ en ‘OMG’, waarmee hij ons ook nog eens achterlaat met de wetenschap dat we voorlopig nog niet van hem af zijn.


02-03-2011, 10:37


Vroegah, toen alles beter was en de vogeltjes nog liepen, was ik ook fan. Heb z'n debuut uit 1994 nog ergens liggen.

02-03-2011, 11:10
Pop stars Beyonce, Usher,Furtado, Mariah Carey and Lionel Ritchie were reportedly paid up to $1 million dollars each to perform for members of Khadafi's family in recent years.

02-03-2011, 11:11

Citaat door Abracadaver:
Vroegah, toen alles beter was en de vogeltjes nog liepen, was ik ook fan. Heb z'n debuut uit 1994 nog ergens liggen.
je was toen 25

02-03-2011, 11:16



Citaat door Mugabe:
je was toen 25


Nee 22 geloof ik.

02-03-2011, 11:18

Citaat door The_final:
Toen de vogeltjes nog liepen heb jij van mij gestolen..





Is dat zo? Ik heb 'm weer van TB, dus dan moet je die maar aanspreken op plagiaat.

02-03-2011, 11:22
caught up is een topper

02-03-2011, 11:33

Citaat door Mugabe:
Pop stars Beyonce, Usher,Furtado, Mariah Carey and Lionel Ritchie were reportedly paid up to $1 million dollars each to perform for members of Khadafi's family in recent years.

,

02-03-2011, 11:36

Citaat door Abracadaver:
Vroegah, toen alles beter was en de vogeltjes nog liepen, was ik ook fan. Heb z'n debuut uit 1994 nog ergens liggen.

jij moet een andere baan zoeken! je zit helemaal vast geroest daar heb ik het idee wanneer gaan we koffie drinken? laat ik je weer jong voelen

02-03-2011, 11:40
R&b sucks..

06-03-2011, 18:49

Citaat door Abracadaver:
Vroegah, toen alles beter was en de vogeltjes nog liepen, was ik ook fan. Heb z'n debuut uit 1994 nog ergens liggen.


Tha good ol days

06-03-2011, 20:27
is niet mijn muziek vriend...

06-03-2011, 20:28


ik heb gehoord van verschillende mensen die daar naartoe zijn gegaan dat het drie keer niks was deze keer. een usher zonder interesse.

usher was echt goed, vroeger, maar toen was alles beter. de enige artiest die ik vandaag de dag (van deze generatie) echt supergoed vind, is john mayer. wat een fantastische gitarist is dat zeg. verder is joe bonamassa goed (alleen zijn stem is wat minder) verder heb ik het niet meer zo op die zwervers van nu, waarbij zo'n neppe rapper als lil wayne wel het dieptepunt moet zijn van de menselijke beschaving.

ik ga in mei naar londen om clapton live te zien, dat is pas echte muziek.