Chitesel
02-03-2011, 10:01
bron
Wie: Usher
Wat: R&B
Waar: Ahoy, Rotterdam
Wanneer: dinsdag 1 maart
Waardering: 10
Er is één woord waar je als recensent niet omheen kan bij het schrijven van een recensie over een concert van Usher en dat is ‘entertainment’. ‘Van de bovenste plank’ hoort daar eigenlijk ook nog bij, want ondanks een paar schoonheidsfoutjes is dat wat de Amerikaanse R&B-ster verzorgde in een behoorlijk volgepakt Ahoy dinsdagavond.
Het begin van het concert deed nog even anders vermoeden, omdat door iets te lange overgangen en een versie van ‘Yeah’ waarin de verhoudingen tussen de bassen en de rest van de muziek volledig zoek waren het ietwat rommelig aandeed. Ook vallen de keuzes om al na het derde nummer jezelf met de rug naar het publiek toe volop te laden adoreren en binnen een half uur voor het eerst je shirt uit te doen te betwijfelen, maar het grotendeels vrouwelijke publiek smult ervan dus de plank volledig misslaan kunnen we Usher niet verwijten.
Toch zijn het voor de muziekliefhebber vooral momenten om te denken ‘laat eerst maar eens zien dat je die verafgoding verdient’, wat gelukkig rechtgezet werd tijdens de rest van het optreden. Met een blik uitstekende dansers, een dynamisch podium met liveband, een lading lichten en vijf schermen met tot in de puntjes verzorgde visuals weet Usher namelijk bij vrijwel ieder nummer een levende videoclip het podium op te toveren. Dat hij tijdens het meedansen niet altijd ieder stukje alleen live zingt is hem daardoor ook gauw vergeven.
Dat Usher naast danser ook een begenadigd zanger is bewijst hij namelijk voldoende tijdens de rest van het twee uur durende concert. Tijdens ‘Trading Places’ bijvoorbeeld, dat hij zingt terwijl hij op een sofa op het podium aan het droogneuken is met een meisje uit het publiek, of tijdens ‘There Goes My Baby’, één van de schaarse momenten dat Usher niet op dans en show vertrouwt maar volledig op zijn stem. Maar ook met alleen dansen kan hij het af, zo laat Usher zien tijdens een medley van Michael Jackson-nummers waarbij hij zich niet aan de zang van zijn grote voorbeeld waagt.
Ondertussen zouden we bijna vergeten dat hij ook nog kan bouwen op een reeks hits die regelmatig zorgt voor de gedachte ‘oh ja, dit is ook nog van hem!’. Welke artiest zou er bijvoorbeeld mee wegkomen om een rijtje persoonlijke klassiekers als ‘Confessions Part II’, ‘I Need a Girl’ en ‘Pop Ya Collar’ tot een vluchtige medley te bundelen? Onder begeleiding van alle registers die opengetrokken worden, inclusief vuurwerk, sluit Usher af met recente clubhits ‘DJ Got Us Fallin’ in Love’ en ‘OMG’, waarmee hij ons ook nog eens achterlaat met de wetenschap dat we voorlopig nog niet van hem af zijn.
Wie: Usher
Wat: R&B
Waar: Ahoy, Rotterdam
Wanneer: dinsdag 1 maart
Waardering: 10
Er is één woord waar je als recensent niet omheen kan bij het schrijven van een recensie over een concert van Usher en dat is ‘entertainment’. ‘Van de bovenste plank’ hoort daar eigenlijk ook nog bij, want ondanks een paar schoonheidsfoutjes is dat wat de Amerikaanse R&B-ster verzorgde in een behoorlijk volgepakt Ahoy dinsdagavond.
Het begin van het concert deed nog even anders vermoeden, omdat door iets te lange overgangen en een versie van ‘Yeah’ waarin de verhoudingen tussen de bassen en de rest van de muziek volledig zoek waren het ietwat rommelig aandeed. Ook vallen de keuzes om al na het derde nummer jezelf met de rug naar het publiek toe volop te laden adoreren en binnen een half uur voor het eerst je shirt uit te doen te betwijfelen, maar het grotendeels vrouwelijke publiek smult ervan dus de plank volledig misslaan kunnen we Usher niet verwijten.
Toch zijn het voor de muziekliefhebber vooral momenten om te denken ‘laat eerst maar eens zien dat je die verafgoding verdient’, wat gelukkig rechtgezet werd tijdens de rest van het optreden. Met een blik uitstekende dansers, een dynamisch podium met liveband, een lading lichten en vijf schermen met tot in de puntjes verzorgde visuals weet Usher namelijk bij vrijwel ieder nummer een levende videoclip het podium op te toveren. Dat hij tijdens het meedansen niet altijd ieder stukje alleen live zingt is hem daardoor ook gauw vergeven.
Dat Usher naast danser ook een begenadigd zanger is bewijst hij namelijk voldoende tijdens de rest van het twee uur durende concert. Tijdens ‘Trading Places’ bijvoorbeeld, dat hij zingt terwijl hij op een sofa op het podium aan het droogneuken is met een meisje uit het publiek, of tijdens ‘There Goes My Baby’, één van de schaarse momenten dat Usher niet op dans en show vertrouwt maar volledig op zijn stem. Maar ook met alleen dansen kan hij het af, zo laat Usher zien tijdens een medley van Michael Jackson-nummers waarbij hij zich niet aan de zang van zijn grote voorbeeld waagt.
Ondertussen zouden we bijna vergeten dat hij ook nog kan bouwen op een reeks hits die regelmatig zorgt voor de gedachte ‘oh ja, dit is ook nog van hem!’. Welke artiest zou er bijvoorbeeld mee wegkomen om een rijtje persoonlijke klassiekers als ‘Confessions Part II’, ‘I Need a Girl’ en ‘Pop Ya Collar’ tot een vluchtige medley te bundelen? Onder begeleiding van alle registers die opengetrokken worden, inclusief vuurwerk, sluit Usher af met recente clubhits ‘DJ Got Us Fallin’ in Love’ en ‘OMG’, waarmee hij ons ook nog eens achterlaat met de wetenschap dat we voorlopig nog niet van hem af zijn.