Bekijk volle/desktop versie : Sandra Fotografie zoekt reactie van aanstaande bruidjes!!!



01-03-2011, 16:43
Dames,
Graag zou ik graag een reactie van toekomstige bruidjes willen ontvangen op info@hassingallservices.nl
- Wat is de voornaamste reden dat je kiest voor een bepaalde fotografe?
- Waar moet een fotografe aan voldoen?
- Wat zou een reden zijn om niet voor een bepaalde fotografe te kiezen?
- Wat is je budget voor een fotosessie?

Waarom deze vragen? Ik lees met grote regelmaat deze site en ik word vaak gevraagd om een offerte te doen. 99% van de keren krijg ik echter geen berichtje terug (=erg jammer) waarom ik de opdracht niet krijg. Ligt dat nu aan het feit dat men vindt dat ik te duur ben? Als ik zie wat voor bedragen er betaald worden voor een negeffa, eten, zaal enz. vind ik het vreemd dat er vaak geen budget voor een fotografe meer is, terwijl zij alles vastlegt zodat je er nog veel plezier van je trouwfeest (al is dat dan jaren geleden) hebt. Met het fotograferen ben je op de dag(en) zelf (en ik heb er meerdere gedaan -gekregen via mond-tot-mond reclame) al gauw 8 uur (=1dag) en doe je meerdere dagen, ben ik van 8 tot 14 uur aanwezig om alles vast te leggen. Daarna ben ik ongeveer 10 uur bezig om de mooiste foto's te selecteren, bewerken, digitaal en/of plakboek maken. Gemiddeld ben ik 15 tot 25 uur bezig. Dan kan het toch niet zijn dat men niet meer dan 200 / 300 euro er voor neer wil tellen! Een kassamedewerkster verdient meer!
Ik lees ook dat er fotografes zijn die echt budget werken, maar zij geven dit waarschijnlijk niet op aan de Belastingdienst. OF men laat een nichtje of buurvrouw het werk doen. Dus, laat me weten hoe jullie tegen een fotografe aankijken en waarom jullie beslissen om met iemand in zee te gaan.

Alvast hartstikke bendakt!
Sandra Fotografie

13-04-2012, 13:25


Ik heb bewust niet voor een Nederlandse fotograaf gekozen omdat Nederlandse fotograven een beroep doen op hun auteursrechten door moederbandjes en foto's op CD's niet mee te geven.

13-04-2012, 13:43

Citaat door Mnyrtarella:
Ik heb bewust niet voor een Nederlandse fotograaf gekozen omdat Nederlandse fotograven een beroep doen op hun auteursrechten door moederbandjes en foto's op CD's niet mee te geven.
Dat kan.
Denk je niet dat de Marokkaanse fotografes die volgens de regels werken dit ook doen/weten?

Er was hier al eerder het verhaal van een dame waarvan de foto's gebruikt zijn voor reclamedoeleinden

13-04-2012, 13:49

Citaat door Binladina_1987:
Dat kan.
Denk je niet dat de Marokkaanse fotografes die volgens de regels werken dit ook doen/weten?

Er was hier al eerder het verhaal van een dame waarvan de foto's gebruikt zijn voor reclamedoeleinden
Dat weet ik niet, maar in mijn contract heb ik bedongen dat ik alles wil hebben.
Dat mag een fotograaf niet zomaar doen zonder eerst toestemming te vragen. Je kan je namelijk beroepen op je potretrecht. Maakt daar de fotograaf misbruik van, dan klaag ik haar/hem aan.

13-04-2012, 14:29


Snap je gevoel heel goed, denk dat meerdere diensten hiermee te maken hebben.

Aan de andere kant is het voor (aanstaande) bruidjes soms een grote zoektocht, waarbij je bij meerdere partijen offertes aanvraagt. Ik spreek uit ervaring dat je soms kunt verdrinken in al het aanbod, in alle kosten die op je afkomen en in alle beslissingen die je moet maken. Er wachten dan soms wel vijf tot tien offertes in je mailbox, je kunt het overzicht snel kwijtraken. Ik probeer het beeld een beetje voor je te schetsen :-)

Natuurlijk zijn er ook lakse mensen, die informatie aanvragen maar misschien niet 100% geïnteresseerd zijn, dan blijf je wel houden denk ik.

Op het forum zijn (dat valt mij op) velen op zoek naar goedkope/budget diensten. Ze kunnen zich dan verkijken op hogere tarieven, maar de uitdrukking goedkoop is duurkoop komt natuurlijk niet zomaar ergens vandaan. Op zich denk ik niet dat echt iedereen voor het goedkoopst gaat. Je zult Spontane fotografie en film best kennen, zij hebben voor deze (Marokkaanse bruids-)business redelijk hoge tarieven (tot 1700 euro dacht ik) daar tegenover staat volgens mij wel kwaliteit. En toch ook een hoge populariteit hoor.

Degenen die dus op zoek zijn naar kwaliteit hebben niet meteen een budget van 200 of 300 euro.

Mijn idee is ook dat transparantie goed werkt, een goede heldere site, een compleet portfolio. Nu weet ik niet wat jij precies hebt hoor, ik heb je even gegoogled, ik weet niet of ik de goede site heb gevonden (sandrafotografie.nl) maar hier staat zo op het eerste gezicht geen bruidsfotografie op, ook geen Marokkaanse bruidsfotografie (om de meiden toch aan te spreken).

Verder is het op een Marokkaanse bruiloft vaak belangrijk voor het bruidspaar dat er zowel een fotograaf als videograaf is. Deze diensten wil je van één partij. Ik weet natuurlijk niet of je dit ook aanbiedt. Maar Nederlandse fotografen bieden het niet altijd allebei is mijn ervaring.

Zelf ben ik ook veel (lees: erg veel) bezig geweest met de definitieve keuze voor een fotograaf. Ik vind het érg moeilijk.
Een zaal spreekt je meteen aan (of niet) een fotograaf is toch vaak ook een gevoelskwestie, en die keuze is gewoon vaak niet makkelijk :-)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!