Bekijk volle/desktop versie : Ajax.nl spreekt met Mounir El Hamdaoui



26-02-2011, 14:10
Slechts drie dagen na de Europa League-wedstrijd tegen Anderlecht, wacht alweer een ander belangrijk duel voor Ajax: de competitiekraker tegen koploper PSV. Ajax.nl spreekt twee dagen voor het treffen in het Philips Stadion met Mounir El Hamdaoui.
Twee kleine jongetjes gewapend met kladblokken kijken Mounir El Hamdaoui aarzelend aan. ,,Kom maar’’, zegt hij vriendelijk. Terwijl de aanvaller zijn handtekening op het lege papiertje zet, legt hij uit dat de binnentraining vooral in het teken stond van herstellen en vooral rustig uitlopen. Helemaal uitgerust is hij niet. ,,Je slaapt heel weinig. Het was natuurlijk een late wedstrijd en dan kom je niet gemakkelijk in slaap.’’

Ajax plaatste zich donderdagavond voor de achtste finales van de Europa League ten koste van Anderlecht. De eerste wedstrijd in Brussel won Ajax overtuigend met 3-0. In de return in de ArenA scoorde ‘Man of the Match’ Miralem Sulejmani binnen het eerste kwartier twee fraaie doelpunten en schoot Ajax daarmee naar de volgende ronde waar Spartak Moskou wacht. El Hamdaoui zorgde voor een assist. ,,Het was belangrijk dat we doorgingen. Het was voor ons een goede wedstrijd. We kwamen niet echt in gevaar. We hebben goed gespeeld, je wint met 2-0 en je gaat door. Dat is prima.’’

In de volgende ronde van de Europa League treft Ajax Spartak Moskou. ,,Dat wordt een koude trip’’, zegt El Hamdaoui lachend. ,,Maar ze hebben best een aardig team. Ik weet nu nog niet wat ik ervan moet verwachten, maar dat ze door zijn naar de achtste finales zegt ook wel wat. Mijn oud-ploeggenoot Ari speelt bij Spartak. Het is wel leuk om hem weer terug te zien.’’

,,Mag ik je even storen?’’ Een ouder met een klein jongetje naast zich wil graag een handtekening op een rood vest van het Marokkaans elftal. ,,Ja, sorry dat ik stoor’’, herhaalt de man meerdere malen. ,,Nee, geeft niet’’, zegt een glimlachende El Hamdaoui. Als hij achter zich kijkt ziet hij een grote groep kinderen met ouders in een perfecte rij staan. Ze willen allemaal een krabbel of op de foto met de Marokkaans international. ‘Nee’ zeggen kan hij niet. Hij begint meteen te krabbelen en gaat met een glimlach op de foto.

Lang nagenieten van de winst op Anderlecht en de plaatsing voor de achtste finales, kunnen El Hamdaoui en zijn teamgenoten niet. Want aanstaande zondag staat de kraker tegen koploper PSV op het programma. De Eindhovenaren hebben evenals Ajax een Europa League-wedstrijd achter de rug. ,,Dat kan zeker een voordeel zijn’’, zegt hij. ,,Ook zij hebben een zware wedstrijd gespeeld. Misschien wel zwaarder.’’

El Hamdaoui heeft vaker een belangrijke rol gespeeld in de wedstrijden tegen PSV. Vorig seizoen, toen de spits nog in dienst was van AZ, maakte hij op de laatste speeldag de gelijkmaker tegen PSV (1-1). In het seizoen daarvoor verzorgde hij de assist voor het enige doelpunt in dat duel.
Ook voor de tweede editie van seizoen 2010-2011 heeft El Hamdaoui er vertrouwen in. ,,Dat is er zeker. Vooral na de wedstrijd tegen Anderlecht, waarin we bijna geen kansen weggaven. We maken twee goals, creëren kansen en zijn gevaarlijk. En verder spelen we goed positiespel. Dat geeft zeker vertrouwen. Kijk, je móet gewoon winnen, anders heb je gewoon weinig kans meer op het kampioenschap.’’

Met dertien competitiedoelpunten, drie Europese doelpunten en twee treffers in de KNVB beker, is hij de huidige topscorer van Ajax. Toch vinden velen dat El Hamdaoui nonchalant is in zijn spel. ,,Misschien dat mijn spel er inderdaad nonchalant uitziet’’, zegt hij. ,,Maar dat zit in mijn spel. Ik ben juist heel gedreven, tijdens iedere training en iedere wedstrijd. Ik speel en probeer zo goed mogelijk mijn taken uit te voeren.’’ Zelfkritisch is El Hamdaoui wel. Hij ziet genoeg punten die verbeterd kunnen worden. ,,Ik heb er zoveel’’, zegt hij lachend. ,,Ik kan nóg meer scoren, nog meer assists geven, mijn individuele acties verbeteren. Eigenlijk kan alles beter.’’


Foto's en tekst: Ajax.nl